[Kijkcijfers]

DutchMedia

[Luistercijfers]
onder hoofdredactie van David de Jong
 
DutchMedia Editie 3/1999 

zondag 10 januari 1999

In deze Editie: 

- TV Week: Telegraaf in hoger beroep en wijst onderhandelingen NOS af 
- Radio 538 met flitscontrolemeldingen 
- Wijzigingen bij FOX, programmadirecteur weg 
- Ledentallen publieke omroepen 1998 bekend 
- Adformatie: HMG verliezer van 1999 
- SBS 6 start maandag met ondertiteling Goudkust 
- Vorige zaterdag Radio 2 abusievelijk op Radio 1 
- Uitzending Laat de Leeuw niet uitgezonden 
- Radio 3 week lang in teken van Nederlandse popmuziek 
- Radio 538 met nieuw hip-hop/r&b programma 
- Regels homeshopping op tv ruimer 
- Jaap Hofman gevraagd als programmadirecteur RTL 5 Nieuws & Weer 
- TMF reikt commercial award uit aan Stichting Volksgezondheid en Roken 
- Net 5: dit weekend satellietcontract? 
- 'Jan Douwe Kroeske weg bij VARA' 
- KPN Telecom, Postbank, The Music Factory en Radio 538 met jongerenmerks 
- Burny Bos Omroepman van het jaar 1998 
- 'Satellietverbingen ten behoeve van Defensie' 
- TV 5 met meer nieuws 
- Stichting Nederlandse Top 40 en Stichting Mega Top 100 bundelen krachten 
- Live Entertainment Joop van den Ende naar Amsterdam 
- Canal+ Nederland gaat samenwerken met Canal+ Vlaanderen 
- Satelietnieuws: 
   - Irdeto Common Interface: eind april 
   - DVB98 niet langer gratis: introductie DVB2000 
   - Nederlandse amateur tv op Eutelsat W2 
   - Music Choice Europe en Xtra Music: einde ongecodeerd?
   - EuroNews, Duitse RTL en Britse Channel 5 met gezamenlijke ochtendreclame
   - Nederlandse Channel Bizarre met de noorderzon verdwenen 
- Regionaal Medianieuws: 
    - Sun FM start in navolging van City FM met enquête 
    - Binnenkort nieuwe steunzenders TV Gelderland 
   - TV 8 Brabant geeft politieke partijen gratis zendtijdt 
   - Omroep Brabant onderzoekt samenwerking met TV 8 Brabant 
   - Happy Radio brengt Leeuwardse frequentie in de lucht 
   - Eneco start met decodertelevisie 
- Belgisch Medianieuws: 
   - VRT toont zich tegenstander commerciële radio 
   - Event tv in België van start 
- Internet Medianieuws: 
  - KINKfm met vernieuwde website 
   - Telekabel met nieuwe website

 
 
 

TV WEEK: TELEGRAAF IN HOGER BEROEP EN WIJST ONDERHANDELINGEN NOS AF 

De Telegraaf heeft bekend gemaakt in hoger beroep te gaan in de rechtszaak 
om het verbod van TV Week en wijst onderhandeling met de NOS van de hand. 
Afgelopen week bepaalde de Haagse rechtbank dat in verband met het 
schenden van het auteursrecht op de programmagegevens van de publieke 
omroepen dat TV Week tot vier weken na een uitspraak in de beroepsprocedure 
van de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) niet meer mag verschijnen. 
De NOS heeft De Telegraaf donderdag aangeboden in onderhandeling te gaan 
om programmagegevens op genre-indeling te verkopen aan de uitgever. 
Volgens de krant is onderhandelen niet nodig omdat voor het publiceren 
van genregegevens geen toestemming nodig is. Bovendien komt het aanbod 
te laat, aldus De Telegraaf, omdat eerdere verzoeken voor levering van 
gegevens door de NOS zijn geweigerd. De NOS ziet zich gesterkt door 
de rechterlijke uitspraak en stelt dat ook voor programmagegevens 
in genre-indelingen vergoedingen gevraagd kunnen worden. Daarnaast heeft 
de introductie van TV Week niet geleid tot het opzeggen van lidmaatschappen 
op omroepgidsen van de publieke omroepen. Volgens de Volkskrant zou de 
vergoeding die de NOS vraagt 'enkele tonnen' bedragen. Eind februari zal de 
NMa waarschijnlijk uitspraak doen in de beroepsprocedure. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

RADIO 538 MET FLITSCONTROLEMELDINGEN 

Radio 538 verspreidt sinds woensdag via de eigen etherzenders 
meldingen van spontane en aangekondigde flitscontroles via het 
Radio Data System (RDS). Autoradio's (en reguliere radio's) die 
RDS kunnen ontvangen kunnen de dienst volgen. Het commerciële 
station vraagt luisteraars om, bij constatering van een snelheidscontrole, 
die door te bellen. Daarna verschijnen ze op RDS. Vooralsnog is het een 
experiment, maar als het aanslaat is de zender van plan de service 
te continueren. De landelijke verkeerspolitie in Driebergen heeft 
volgens een woordvoerder geen problemen met de proef van het 
radiostation. (Bron: Brabants Dagblad) 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

WIJZIGINGEN BIJ FOX, PROGRAMMADIRECTEUR WEG 

Nog geen maand na de start van FOX heeft de programmadirecteur 
Daphny Muriloff besloten met onmiddellijke ingang weg te gaan bij 
het station dat de uitzenduren overnam van TV 10. De reden die 
FOX om haar vertrek geeft is dat er structurele meningsverschillen 
zijn over het te voeren programmatisch beleid. De taken van Daphny 
Muriloff, die in september werd aangetrokken worden voorlopig door 
directeur Hans Bloem waargenomen. FOX heeft als doel gesteld 
eind dit jaar een gemiddeld marktaandeel te realiseren van 3 tot 6 %. 
Op 16 januari zal FOX enkele wijzigingen doorvoeren in de programmering. 
Op donderdag zal voortaan een speelfilm te zien zijn en het reisprogramma 
van Katja Schuurmans zal naar de woensdagavond worden verplaatst. 
Het virtuele spelprogramma 'Gameplanets' is van het programmaschema 
afgevoerd, om plaats te maken voor de herhaalserie 'The Wonder Years'. 
Op zaterdag zal FOX een nieuwe versie van 'Love Boat' uitzenden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

LEDENTALLEN PUBLIEKE OMROEPEN 1998 BEKEND 

Na de EO en VPRO hebben ook de overige publieke omroepen op de 
AVRO en TROS na, hun ledenaantallen over 1998 bekend gemaakt. 
Een staatje: 

               1998   1997  Verschil 

1. EO       601.697   (607.735) -6038 
2. KRO    592.363   (611.420) -19.057 
3. TROS   567.000 (570.000) -3.000 (schattingen) 
4. AVRO  560.000 (563.255) -3.255 (schattingen) 
5. VARA  516.636   (515.316) +1320 
6. NCRV  502.811   (502.687) +124 
7. VPRO  465.177   (479.686) -14.509 
8. BNN      70.000   -              +70.000 

Totaal  3.875684  3.850.099 +25585 

Ondanks dat de Evangelische Omroep leden heeft verloren, is het de 
grootste publieke omroep van Nederland geworden. Met ruim 600.000 leden is 
de EO de KRO voorbijgestreefd. Doordat veel Mikro gids en TV Studio 
lezers van de KRO niet kozen voor het KRO-lidmaatschap verloor de 
katholieke omroep veel leden. Sinds afgelopen jaar is het niet meer 
vanzelfsprekend dat gidsabonnees ook omroepabonnees zijn. 
De NCRV kreeg het afgelopen jaar per saldo 124 nieuwe leden. 
De afgelopen maand hebben volgens de NCRV nog eens 15.000 nieuwe 
leden zich aangemeld naar aanleiding van een nieuwe campagne 

De ledenaantallen van de AVRO en TROS zijn schattingen gebaseerd 
op de aantallen abonnees op de omroepbladen. Het is voor het eerst dat 
de TROS het aantal leden niet bekend wil maken. Dit zou (net als de AVRO 
aangeeft) 'om concurrentie overwegingen' geschieden, aldus de publieke 
omroep. Onduidelijk is hoeveel gidsabonnees van de AVRO en TROS 
gekozen hebben om wel abonnee te blijven van de gidsen maar niet 
langer van de omroep. De publieke omroep heeft in totaal een lichte 
winst van meer dan 25.000 abonnees, als gevolg van de nieuwe 
publieke omroep BNN die het totale saldo positief maakte. 
BNN zal om vanuit de aspirant status, een C-omroepaanvraag te kunnen 
doen nog minstens 80.000 nieuwe leden nodig hebben, anders verliest BNN 
zijn status als publieke omroep. Onduidelijk is vooralsnog of de nieuwe 
concessiewet invloed zal hebben op de ledenstatus van alle publieke 
omroepen. Staatssecretaris Rick van der Ploeg heeft zich voorstander 
getoond van een BBC-model, maar de NOS ziet meer in een verlaging 
van het benodigde aantal leden voor de A-status. 

Terug naar inhoud van deze editie 

 

ADFORMATIE: HMG VERLIEZER VAN 1999 

In het eerste nummer van 1999 kopt Adformatie met de mededeling 
dat de Holland Media Groep de grootste verliezer zal zijn in dit jaar. 
Volgens een jaarlijkse enquête onder 120 mediaplanners, adverteerders en 
media-exploitanten, die het bureau InterView afgelopen week presenteerde, 
verwacht 80 % een groei in de media, terwijl 74 % economische groei 
verwacht. Vorig jaar was dat nog 96 %. Als 'de gebeurtenis van 1998' werden 
vooral de ophef rondom de Holland Media Groep en RTL 4 genoemd (de zaak 
'Porsius') en de perikelen rondom het vrijgeven van de publieke omroep 
programmagegevens, het WK-voetbal en Het Oplage Instituut genoemd. 
In de media-trends voor 1999 verwachten de ondervraagden voor het eerst 
per saldo bij zowel RTL 4 als RTL 5 Nieuws & Weer een daling van de 
bestedingen bij de commerciële zenders. Bij overige typen media worden 
stijgingen verwacht, zoals vorig jaar bij RTL 4 ook het geval was. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

SBS 6 START MAANDAG MET ONDERTITELING GOUDKUST 

SBS 6 zal als eerste commerciële Nederlandse omroep starten met 
het ondertitelen van programma's ten behoeve van doven en slechthorenden. 
Eind vorig jaar kondigde SBS 6 aan spoedig te zullen starten met deze dienst. 
In eerste instantie zal enkel de soap 'Goudkust' ondertiteld worden, waarna 
de komende maanden ook andere programma's zullen volgen. De zender 
zal hetzelfde kleurensysteem gebruiken als de NOS en middels teletekstpagina 
888 ondertitelen. De ondertiteling van de soap kost SBS 6 ongeveer een ton per jaar. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

VORIGE ZATERDAG RADIO 2 ABUSIEVELIJK OP RADIO 1 

Enkele tientallen verbaasde luisteraars hebben zaterdagochtend tusen 06:00 
en 07:00 uur de NOS gebeld met de vraag waarom op Radio 1 de uitzending van 
Radio 2 te horen was. Op Radio 2 werd op dat tijdstip het eerste uur van 
het NCRV-programma Plaza uitgezonden, dat per abuis ook werd 
'doorgeprikt' naar Radio 1. Als gevolg daarvan werd het laatste uur 
van de VPRO-nachtuitzending van Radio 1 'weggedrukt', dat werd 
gepresenteerd door Wim Bloemendaal. Volgens Radio 1-eindredacteur 
Raymond Serre berust de gang van zaken op een 'logistiek foutje', als 
gevolg van programmawijzigingen die een dag later zijn ingegaan. 
Met ingang van zondag 3 januari is van maandag t/m vrijdag voortaan 
op Radio 1 vanaf 06:00 uur het Radio 1-Journaal te beluisteren en zijn de 
nachtuitzendingen één uur ingekort, overeenkomstig de 'koppeling' van 
Radio 1 en 2 tussen 00:00 en 06:00 uur. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

UITZENDING LAAT DE LEEUW NIET UITGEZONDEN 

De uitzending van Paul de Leeuw van afgelopen donderdag, waarin Catherine 
Keijl als duopresentatrice te gast was, is niet uitgezonden. De kijkers kregen 
een oude aflevering voorgeschoteld, met de mededeling dat het oorspronkelijke 
programma 'wegens omstandigheden' kwam te vervallen. Volgens de VARA 
vonden zowel Catherine Keijl als Paul de Leeuw en de eindredacteur het 
niveau van de uitzending niet voldoende voor uitzending. Het zou daarbij 
niet gaan om enkele beledigende passages, maar om 'wisselwerking' die 
niet goed verliep, omdat De Leeuw een andersoortig 'verrassings-programma' 
had gemaakt, dan aan Keijl was voorgespiegeld. Op 28 januari zal 
Catherine Keijl met Paul de Leeuw in de herkansing gaan. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

RADIO 3 WEEK LANG IN TEKEN VAN NEDERLANDSE POPMUZIEK 

Radio 3 FM is van plan de komende week onder de noemer 'de Week van 
de Nederlandse popmuziek' meer aandacht te besteden aan Nederlandse 
popmuziek. Daarbij is live uitgezonden vanaf het popfestival Noorderslag en 
worden concerten uitgezonden namens de gezamenlijke publieke omroepen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

RADIO 538 MET NIEUW HIP-HOP/R&B PROGRAMMA 

Radio 538 is afgelopen vrijdag met een gespecialiseerd hip-hop en 
R&B programma gestart onder de naam 'Juice'. Het programma 
dat gepresenteerd wordt door Niels Hoogland bevat een onderdeel 
'Powermix' met DJ Know How, die bekend is van de DutchMasters 
die tot september voor VPRO-radio werkte. 'Dance Trends', oftewel 
de hitlijst van dance-platen is voortaan op zaterdagavond tussen 18:00 
en 20:00 uur te beluisteren met Wessel van Diepen op dezelfde zender. 
 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

REGELS HOMESHOPPING OP TV RUIMER 

De regels voor het uitzenden van homeshopping programma's 
op Nederlande commerciële tv-zenders zijn op 1 januari jl. verruimd. 
Voor commerciële omroepen die hun normale programmering aanvullen 
met teleshopping-uitzendingen, is de totale maximum duur van teleshoppingblokken 
(van 15 minuten of meer per blok) verruimd van één naar maximaal 
drie uur per dag. Sinds 1 januari is het ook mogelijk met een Nederlandse 
licentie 24 uur per dag homeshopping uit te zenden. De verruiming van 
de regels rondom homeshopping is een gevolg van de Europese richtlijn 
'Televisie zonder Grenzen'. Het Commissariaat voor de Media 
heeft bekend gemaakt dat doordat Nederlandse mediawet niet ingaat 
op dit gebied en verdere regelgeving ontbreekt, de regels van de 
Europese Commissie 'directe werking' krijgen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

JAAP HOFMAN GEVRAAGD ALS PROGRAMMADIRECTEUR RTL 5 NIEUWS & WEER 

De Holland Media Groep heeft bij monde van Hans van der Veen bevestigd 
dat de directie gesprekken voert met Jaap Hofman om programmadirecteur 
te worden bij RTL 5 Nieuws & Weer. Jaap Hofman was voorheen chef 
sport radio bij NOS-Langs de Lijn, programmadirecteur van Canal+/FilmNet en is 
thans general manager bij de Amsterdam Admirals. De bedoeling is dat 
Hofman de opvolger wordt van Joke Wartenbergh, die het tv-station enige 
tijd heeft verlaten vanwege verschil van mening over de programmatische 
invulling van het tweede RTL-station in Nederland. Van der Veen zei verder 
in een reactie dat ook al noemt het tv-station zich in beeld RTL 5, de officiële 
naam nog steeds RTL 5 Nieuws & Weer is. Daarbij blijft onveranderd het format 
dat tweederde van de programmering uit informatie en/of nieuws 
(waaronder infotainment) dient te bestaan en éénderde van de programmering 
uit overige programma's bestaat. Volgens Van der Veen voldoet ook na de wijzigingen 
van 1 januari jl. waardoor alle nieuwsuitzendingen 's avonds zijn geschrapt, aan dit 
profiel. De mededeling in het Algemeen Dagblad dat president-directeur Pieter 
Porsius 'onder curatele' is gesteld door aandeelhouder CLT-Ufa is zowel 
door CLT-Ufa in Luxemburg als door de HMG naar het rijk der fabelen verwezen. 
Wel is Jean-Charles de Keyser van het Belgisch-Waalse RTL-TVi in het kader 
van 'informatie' uitwisseling langs geweest, maar er is geen sprake geweest van 
het door meerderheidsaandeelhouder CLT-Ufa onder curatele stellen van de 
leiding door middel van het sturen van De Keyser.. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

TMF REIKT COMMERCIAL AWARD UIT AAN STICHTING VOLKSGEZONDHEID EN ROKEN 

De muziekzender The Music Factory heeft op 1 januari jl. de anti-rook 
reclamespot van de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) bekroond 
met de 'commercial Award', waarmee het tot de beste spot van 1998 voor 
jongeren werd bekroond. De omstreden spot 'Appelsap' won het van 
de spot 'Polar Bears Swim' van Coca-Cola (tweede plaats) en 'Frismelk' 
(derde plaats) van Campina Melkunie. 'Appelsap' is een van de vijf 
commercials in de serie 'maar ik rook niet!' die in 1998 veel stof heeft 
doen opwaaien en tot klachten bij de Reclame Code Commissie heeft 
geleid die allen zijn afgewezen. Klagers verweten dat Stivoro in spotjes 
tot ongewest gedrag oproept en onfatsoenlijke beelden laat zien. 
De CDA-fractie heeft naar aanleiding van de spot, die de grenzen 
van het fatsoen verkent, kamervragen gesteld aan minister Borst. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

NET 5: DIT WEEKEND SATELLIETCONTRACT? 

De aandeelhouders van Net 5 zullen volgens Edgar Hamer dit weekend 
beslissen over de huur van satellietcapaciteit bij Canal+. De verwachting 
is dat een contract kort daarna getekend zal worden. Ten behoeve 
van kabeldistributie is de nieuwe zender van SBS 6 in onderhandeling 
met zowel grote kabelmaatschappijen als de koepelorganisatie van 
kabelexploitanten VECAI. Net 5 heeft inmiddels een website geopend 
op http://www.net5.nl 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

'JAN DOUWE KROESKE WEG BIJ VARA' 

Het Veronicablad meldt deze week dat Jan Douwe Kroeske in september 
bij de VARA zal vertrekken, als zijn contract afloopt. Aanvankelijk zag het 
er naar uit dat de VARA en Kroeske tot een nieuwe verbintenis zouden 
overgaan. Onduidelijk is wat Kroeske na september zal doen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

KPN TELECOM, POSTBANK, THE MUSIC FACTORY EN RADIO 538 MET JONGERENMERK 

KPN Telecom, de Postbank, het tv-station The Music Factory (TMF) 
en Radio 538 werken al enige tijd in stilte aan een nieuwe onderneming 
die zich gaat richten op jongeren. De vier aandeelhouders hebben het 
project de naam Yellow gegeven, dat maandag gepresenteerd zal worden. 
Yellow wil zich bezighouden met activiteiten die jongeren aanspreken en die de 
vier aandeelhouders de mogelijkheid geven hun merken en producten bij een 
interessante doelgroep op het netvlies te krijgen. Het jongerenmarketing- 
project wordt geleid door Pietie Jeelof van KPN Telecom en Harry Steenkamp 
die tot voor kort manager media en direct marketing was bij de Postbank en 
voorzitter is van de BVA Mediacommissie. Betrokken partijen weigeren elk 
commentaar op hun plannen. (Bron: Adformatie) 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

BURNY BOS OMROEPMAN VAN HET JAAR 1998 

Burny Bos is donderdag in Bussum gekozen als Omroepman van het Jaar. Bos 
was als televisiemaker verantwoordelijk voor legendarische jeugdprogramma's 
als Ko de Boswachter Show en Radio Lawaaipapagaai. Afgelopen jaar maakte 
hij de bioscoophit Abeltje en de AVRO-serie Otje, die hoge kijk- en waarde- 
ringscijfers haalde. Bos, die enkele jaren terug het brein was achter de 
VPRO-jeugdprogramma's op zondagmorgen, hamerde in zijn dankwoord vooral op 
de miskenning bij de publieke omroep voor jeugdprogramma's. Dat was de 
belangrijkste reden om afgelopen jaar uit te wijken naar de bioscoopfilm. Hij 
zei dan ook te hopen dat de onderscheiding niet uitdraait op een "definitieve 
doodknuffel". De titel Omroepman van het jaar wordt jaarlijks uitgereikt 
door het maandblad Broadcast Magazine. Dit jaar waren naast Burny 
Bos ook VARA-presentatrice Sonja Barend, Veronica programmadirecteur Unico 
Glorie, BNN-voorzitter Bart de Graaff en Endemol-directeur John de Mol 
genomineerd. Vorig jaar werd Joop van den Ende omroepman van het jaar. 
Hij leverde kritiek op commerciële omroepen die te veel commercials programmeren 
rond jeugdprogramma's. Van den Ende is zelf producent van het RTL 4-jeugdprogramma 
Telekids. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

'SATELLIETVERBINGEN TEN BEHOEVE VAN DEFENSIE' 

Minister de Grave van Defensie wil satellietverbindingen gebruiken om zijn 
personeel in binnen- en buitenland bijtijds op de hoogte te brengen van 
zijn bezuinigingsplannen. Dat heeft hij in zijn nieuwjaarsrede gezegd. De 
invulling van de - door het regeerakkoord opgelegde - bezuinigingen zullen eind 
deze maand of begin volgende maand in een rapport verschijnen. De Grave wil 
dat al zijn personeel gelijktijdig met de perspresentaties op de hoogte is, 
dat zou volgens hem goed kunnen door satelietverbindingen. 
(Bron: Radio West) 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

TV 5 MET MEER NIEUWS 

TV 5, het internationale Franstalige kanaal, heeft op 8 januari  jl. een start 
gemaakt met drastische wijzigingen in haar programmering. TV 5 heeft 
zichzelf gesplitst in vier versies: TV5 Afrique, TV 5 Asie, TV 5 Moyen Orient 
en TV 5 Europe. In september dit jaar zal TV 5 Europe worden gesplitst 
in een kanaal voor Frankrijk, België en Zwitserland (TV 5 France) en een kanaal 
voor overig Europa (het huidige TV 5 Europe, welke ook in Nederland te zien is). 
TV 5 brengt thans in totaal zes uur nieuws per dag, en profileert zich daarmee 
meer als informatie en nieuwszender, naast cultuur waaronder de uitzending 
van Franse films. Onlangs is Jean Stock aangesteld als nieuwe directeur van 
TV 5, die de veranderingen verder zal doorvoeren.  

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

STICHTING NEDERLANDSE TOP 40 EN STICHTING MEGA TOP 100 BUNDELEN KRACHTEN

De Stichting Nederlandse Top 40 en de Stichting Mega Top 100 hebben een
intentieverklaring ondertekend die voorziet in het bundelen van krachten.
Alhoewel beide stichtingen zullen blijven voortbestaan zal een nieuw bedrijf
worden opgericht, Mega Charts, waarvan beide stichtingen voor 50 % aandeelhouder
zullen zijn. Mega Charts zal voortaan de verschillende hitlijsten van opdrachtgevers
produceren. De singlelijsten, de Top 40 en de Mega Top 100 zullen blijven bestaan.
Wèl zal de Top 40 ook 'airplay' laten meetellen in de lijst en niet langer enkel 
verkoopgegevens. De Album Top 100 van de Stichting Nederlandse Top 40 en
de Mega Album Top 100 van de Stichting Mega Top 100 zullen worden samengevoegd
tot één lijst. Tevens zullen de verzamelalbumlijsten samengevoegd worden tot één
lijst, terwijl de Tipparade zal blijven bestaan. Op termijn zullen de gedrukte 
exemplaren van de Top 40 en Mega Top 100 worden samengevoegd tot 
één magazine. Contracten met radio- en televisiestations (SBS 6, TMF, 
Radio 538, TROS Radio 3 FM en Veronica TV) voor uitzending van 
de verschillende lijsten zullen worden gecontinueerd. Reden tot de bundeling
van de krachten is volgens de betrokken partijen efficiency. Het zou geen
zin meer hebben om kanibaliserend ten opzichte van elkaar te werken.
De bedoeling is dat Mega Charts nieuwe klanten zal aantrekken en voor
iedereen een hitlijst op maat kan leveren. Over personele gevolgen
is nog niets bekend. Bij de hitstichtingen werken in totaal zo'n twaalf 
mensen. Voor 1 juli zullen beide stichtingen de intentieverklaring
omzetten in een definitief accoord.

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

LIVE ENTERTAINMENT JOOP VAN DEN ENDE NAAR AMSTERDAM

De holding van het nieuwe Live Entertainment-bedrijf van Joop van den
Ende verhuist van Aalsmeer naar het Museumplein in Amsterdam. Ook 
de theaterdivisie komt daar. Zo'n tachtig werknemers verhuizen naar een 
kantoor in de voormalige Boerhaave Kliniek. De verhuizing maakt deel uit 
van een nieuwe bedrijfsindeling, waarbij alle Live Entertainment van 
Endemol overgaan naar Joop van den Ende. Dit zijn onder meer Holiday 
on Ice, VSB Circustheater en Joop van den Ende Theaterproducties. 
Van den Ende is blij met zijn nieuwe Amsterdamse buren: het 
Rijksmuseum en het Concertgebouw. "Het culturele hart van ons land" 
noemt hij de locatie. Het bedrijf denkt dat het handig is dichter bij de 
artiesten te zitten. Van den Ende is niet de eerste in de mediawereld
die zijn oog heeft laten vallen op Amsterdam. De Holland Media Groep 
(RTL 4, RTL 5 Nieuws & Weer en Veronica) doet onderzoek naar
uitbreiding en bekijkt of het zin heeft zich in de hoofdstad te vestigen
Het facilitair bedrijf, NOB heeft besloten in Hilversum op het mediapark
gevestigd te blijven en aldaar een 'multimedia landschap' te willen creëren.
(Bron: o.a. ANP)

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

CANAL+ NEDERLAND GAAT SAMENWERKEN MET CANAL+ VLAANDEREN

Betaalzender Canal+ heeft bekend gemaakt het nieuwe jaar in te gaan
met het herstructureren van haar zenders in België en Nederland.
In een gesprek met het Belgisch Franstalige weekblad Le Vif-L'Express 
stelt Daniël Weekers, directeur van Canal+ Belgique (de Waalse Canal+ tak), 
dat er vanuit Parijs gedacht wordt aan een uitgebreide synergie tussen Vlaanderen
en Nederland. Volgens Canal+-woordvoerder Jean-Louis Erneux in Parijs
en de Nederlandse Canal+-woordvoerder René Muller staat het plan nog 
in de kinderschoenen en wordt er nog volop denkwerk verricht. In ieder 
geval is het de bedoeling om het abonneestand sterk uit te breiden. 
Vlaanderen, Nederland en Wallonië op het niveau van grote landen 
als Spanje, Italië en Frankrijk brengen lijkt onbegonnen werk. Maar 
580.000 abonnees voor de Benelux lijkt te weinig. In bedrijfstermen 
uitgedrukt: de operationele kosten voor de Benelux ligt momenteel 
te hoog en moet naar beneden. Gedacht wordt aan een nog 
uitgebreidere samenwerking op het vlak van het gezamenlijk 
aankopen van documentaires en het samenvoegen van facilitaire
en operationale zaken, zoals de abonnee-administratie. Canal+ Parijs speelt 
ook met de idee om een gezamenlijk management voor de Benelux op 
te zetten, alhoewel dit door Canal+ in Hilversum wordt ontkend.
In Vlaanderen nam Jo Mariëns eind vorig jaar afscheid van 
Canal+ Vlaanderen; hij wordt voorlopig vervangen door financieel
directeur Dirk Saen. Hem is naar een reactie gevraagd, maar
deze wilde hij niet geven. In elk geval weet Saen niet hoe lang 
zijn voorlopige directeurschap zal duren en zoekt men in Parijs 
nog niet naar een evenwaardige opvolger voor Mariëns. Met een 
gezamenlijk management zou Canal+ voor de Benelux één 
beslissingscentrum kunnen creëren waarbij elke regio een uitvoerend 
netmanager aan het hoofd zou krijgen. Het samenvoegen van tv-stations 
(bijvoorbeeld Canal+ Vlaanderen en Nederland en Canal+ France en 
Canal+ Belgique) is absoluut niet aan de orde, volgens zowel Canal+
Nederland als Canal+ in Frankrijk. Dit omdat de verschillen daarvoor
in de regio's te groot zijn, en de rechten op films en sport telkens 
anders liggen.

Overigens heeft Canal+ aangekondigd tegen het reclamevakblad Reclameweek
een klacht in te dienen bij de Raad voor de Journalistiek omdat het blad in een
artikel suggereerde dat de betaal-tv onderneming zich in juni dit jaar zou terugtrekken
uit Nederland, omdat het te weinig abonnees zou hebben. Het blad baseerde zich
volgens eigen zeggen op 'hardnekkige geruchten'. Het bericht zaaide volgens
Canal+ onrust en is nergens op gebaseerd. Omdat Canal+ van mening is
dat het blad een beperkte circulatie heeft, is besloten geen rechtszaak aan te spannen,
maar het te houden bij een klacht bij de Raad voor Journalistiek. Het Parool nam
het bericht over, maar rectificeerde het bericht. (Met dank aan Kris Vanderhaegen)

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

SATELIETNIEUWS:

IRDETO COMMON INTERFACE: EIND APRIL 

In tegenstelling met op Internet verschijnende geruchten over
een eindeloos uitstel of zelfs afstel van de Common Interface
uitvoering van Irdeto, heeft Mindport (eigenaar van het product
Irdeto) medegedeeld dat de Common Interface versie van Irdeto
eind april op de markt zal komen. Reden van het uitstel is een probleem
met het massaal gebruik van de CAM. Bij meer dan 200.000 gebruikers van
één 'operator' bleek de CAM niet te werken. Hierdoor dient een extra
chip te worden toegevoegd, waardoor de introductie is uitgesteld. De
extra chip zal de prijs overigens niet beïnvloeden. De Irdeto CAM zal
middels SCM Microsystems op de markt worden gebracht en zal tussen
200 en 300 gulden kosten.

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

DVB98 NIET LANGER GRATIS: INTRODUCTIE DVB2000

Het 'Dr. Overflow' team heeft besloten dat de DVB98 software niet langer
gratis verspreid zal worden. Dr. Overflow is de naam voor de makers van 
experimentele software (genaamd DVB98) voor maximale benutting van 
de mogelijkheden van digitale Nokia ontvangers. DVB98 kan door gebruikers
van digitale Nokia satellietontvangers via een PC ingeladen worden.
De makers stellen dat er veel geld en tijd in het project is gestoken, 
terwijl de software altijd gratis ter beschikking is gesteld aan 
gebruikers, dat er een moment is gekomen dat het niet langer rendabel
is de software gratis te behouden als gebruikers en handelaren ondertussen
de software op commerciële basis exploiteren. Het Dr. Overflow team
stelt verder dat als men andere (betere) software wil gebruiken het een
logische stap is dat daar wat tegenover staat. Voorlopig is daarom versie
00.0082 de laatste versie van DVB98 die vrij verspreid wordt. De bedoeling
is dat begin februari de eerste versie van DVB2000 zal verschijnen die
meer functionaliteiten dan DVB98 zal bevatten, maar niet langer gratis
zal zijn. Het Dr. Overflow team roep satellietdealers op, die geïnteresseerd
zijn in DVB2000, te reageren middels de website. Meer informatie is 
te vinden op http://www.rehtec.com en http://www.dominance.net/overflow

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

NEDERLANDSE AMATEUR TV OP EUTELSAT W2

Het Nederlandse amateur televisiestation PI16ALK zendt
sinds kort regelmatig digitaal uit op een KPN Telecom Broadcast 
transponder op de Eutelsat W2. PI16ALK is te ontvangen op 
12.701 GHz. H. met de instellingen Symb.Rate 3012 en FEC 5/6.
Via Internet is informatie te vinden over het project op
http://www.tss-telecom.nl/PI6ALK/ en kan ook live worden meegekeken
op http://people.a2000.nl/forchude/index1.htm

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

MUSIC CHOICE EUROPE EN XTRA MUSIC: EINDE ONGECODEERD?

Music Choice Europe (MCE) en Xtra Music (de opvolger van het failliete
DMX) hebben hun ongecodeerde uitzendingen op satelliet stopgezet.
MCE heeft op 31 december 1998 een einde gemaakt aan ongecodeerd
vertier van zo'n 50 non stop audiokanalen op de Intelsat 605, die enkele
jaren vandaar af ongecodeerd uitzonden. De aanvoer van de kanalen
naar kabelexploitanten en andere afnemers vindt nu gecodeerd plaats
via de Astra 2A. Xtra Music; een nieuw boeket van non stop audiokanalen
in meer dan 80 genres heeft op 5 januari jl., zoals aangekondigd, een start
gemaakt met het coderen van haar signaal. Xtra Music is ontstaan uit de boedel
van DMX (Digital Music eXpress) en zendt digitaal in MPEG2 uit in de CryptoWorks
codering. Een abonnement kost 45 Euro per maand en 25 Euro eenmalige
aansluitkosten (oftewel 99 gulden per maand en 55 gulden eenmalig), waarbij
een ontvanger benodigd is die CyptoWorks kan ontvangen (is overigens wel 
in Common Interface uitvoering beschikbaar). Voor liefhebbers van non 
stop audiokanalen is een groot deel van het Music Choice Europe aanbod
nog ongecodeerd te beluisteren via de Intelsat 707 op 1 graden West 
(11.014 GHz. H. Symb.Rate 26.000 FEC 3/4). De verwachting is echter 
dat hier de 'codeerknop' spoedig zal worden ingedrukt, net als op 9 januari
jl. het geval was van een deel van het MCE boeket op de Sirius 2 in het Telia 
boeket dat aldaar uitzendt ten behoeve van Scandinavische kabelnetten.

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

EURONEWS, DUITSE RTL EN BRITSE CHANNEL 5 MET GEZAMENLIJKE OCHTENDRECLAME

De Europese nieuwszender EuroNews zal samen met de Duitse commerciële
zender RTL en de Britse zender Channel 5 gezamenlijk ochtendreclame zendtijd
verkopen. De reclamezendtijd die aan adverteerders onder de titel 'Good Morning
Europe' zal worden aangeboden, zal op Channel 5 en RTL rondom de 
nieuwsuitzendingen 's morgens worden geprogrammeerd. EuroNews zelf wordt
naast de eigen verspreiding via satelliet en kabel ook 's morgens via
publieke zenders in Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland, Ierland, Finland, Griekenland,
Cyprus, Malta, Slovenië en Tsjechië doorgegeven. Volgens EuroNews kunnen adverteerders
tezamen met Channel 5 en RTL 120 miljoen Europese huishoudens ineens 
bereiken. Zowel EuroNews als RTL worden in Nederland via de kabel doorgegeven.
EuroNews, RTL en Channel 5 zijn via de Astra en Hotbird satellieten ongecodeerd
te ontvangen. (Channel 5 in soft-videocrypt 1)

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

NEDERLANDSE CHANNEL BIZARRE MET DE NOORDERZON VERDWENEN

Het porno abonneekanaal Channel Bizarre, dat met een Nederlandse uitzendlicentie 
werkte, lijkt met de noorderzon verdwenen. Het station zendt sinds eind 1998 niet meer
uit op de Eutelsat W2. De preciese reden voor het stopzetten van de zender
is onduidelijk, alhoewel het een bekende praktijk blijkt te zijn van erotische zenders.
Channel Bizarre heeft ruim een half jaar uitgezonden en was vooral op het 
Verenigd Koninkrijk gericht. Waarschijnlijk zijn de eigenaren (waaronder
Paul Goodman) er met geld van abonnees 'vandoor' en is de zender in
'financiële problemen'.

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

REGIONAAL MEDIANIEUWS:

SUN FM START IN NAVOLGING VAN CITY FM MET ENQUETE

In navolging van CityFM in Amsterdam gaat ook Sun FM in Rotterdam en
omstreken haar luisteraars middels een enquête vragen naar hun ideale
radiostation. Via de website van Sun FM is het mogelijk om een vragenlijst in te
vullen. Sun FM hoopt binnenkort de uitzendingen te hervatten via de etherzender 
op 87.6 MHz in Rotterdam. Het nieuwe format van de zender laat nog even
op zich wachten. Via de website van Sun FM is de enquête te vinden op
http://www.sunfm.nl

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

BINNENKORT NIEUWE STEUNZENDERS TV GELDERLAND

Door de komst van twee regionale TV-steunzenders kunnen binnenkort
inwoners van de provincie Gelderland die niet over een kabelaansluiting
beschikken via de ether naar hun regionale TV-programma kijken. Nozema
installeerde hiervoor steunzenders in Nieuw-Millingen en Rossum. 
De nieuwe steunzenders vormen een aanvulling op de zender in 
Arnhem die sinds 1 oktober 1997 de programma's van TV Gelderland 
uitzendt en de steunzender in Doetinchem die sinds 1 december 1998 
operationeel is. Op maandag 11 januari 1999 beginnen de proefuitzendingen
via de nieuwe steunzenders. De zender te Nieuw Millingen zendt uit op kanaal 32
in de UHF-band (freq. 559,25 MHz) en is bestemd voor Noord Veluwe. De 
zender te Rossum op kanaal 24 (freq. 495,25 MHz) is bestemd voor het 
rivierengebied.

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

TV 8 BRABANT GEEFT POLITIEKE PARTIJEN GRATIS ZENDTIJD

Het commerciële regionale tv-station TV8 Brabant geeft politieke partijen
in deze provincie die op 3 maart meedoen aan de verkiezingen voor Provin-
ciale Staten gratis zendtijd. Elke partij mag drie minuten volmaken, aldus
hoofdredacteur J. van Uffelen. TV8 levert de facilitaire voorzieningen en
bemoeit zich in beginsel niet met de inhoud. De partijen mogen de zendtijd
volgens Van Uffelen echter niet gebruiken om nadrukkelijk reclame te maken.
"Bovendien mag de inhoud van de programma's niet haaks staan op de grond-
beginselen van onze democratie", aldus de hoofdredacteur. Eerder al werd
bekend dat het CDA bij TV8 vlak voor de verkiezingen gaat optreden als
sponsor van het weerbericht.
(Bron: Brabants Dagblad)

Terug naar de inhoud van deze editie 

 

OMROEP BRABANT ONDERZOEKT SAMENWERKING MET TV 8 BRABANT

Omroep Brabant onderzoekt of samenwerking van de televisietak met 
concurrent TV 8 Brabant mogelijk is. Volgens voorzitter P. Ester leidt 
een dergelijke toenadering vooralsnog niet tot een krachtenbundeling 
met de commerciële tegenhanger, zoals thans in Limburg bij Omroep
Limburg en TV 8 Limburg aan de orde is. Volgens voorzitter Ester van
Omroep Brabant kunnen beide zenders profiteren van een mogelijke 
samenwerking. Hij denkt vooral aan "technische aspecten" als het 
wederzijds ter beschikking stellen van cameraploegen en het maken 
van afspraken over grote evenementen.  Volgens hoofdredacteur
J. van Uffelen van TV 8 Brabant is nauwe samenwerking met de publieke
regionale omroep ook aan de orde, zoals in Limburg het geval is. (Bron
Brabants Dagblad)

Terug naar de inhoud van deze editie 


HAPPY RADIO BRENGT LEEUWARDSE FREQUENTIE IN DE LUCHT

Happy Radio heeft deze week haar tweede FM-frequentie in gebruik genomen,
zo hebben waarnemers gemeld. De zender in Leeuwarden zendt uit op de 
frequentie 103.3 MHz. en heeft een maximaal vermogen van 1 kiloWatt.
Happy Radio nam eind 1998 al in Haarlem op 104.3 MHz een etherfrequentie 
in gebruik.

Terug naar de inhoud van deze editie 



ENECO START MET DECODERTELEVISIE

Vanaf september kunnen kabelabonnees van Eneco in het gebied Rotterdam
en omgeving naast een standaardpakket van 24 zenders, kiezen voor een 
aantal extra pakketten van elk elf zenders. De mensen die kiezen voor 
een of meerdere extra pakketten, moeten daarvoor een decoder huren. Nu geeft
Eneco in Rotterdam 35 tv-stations; elf daarvan zullen in het najaar achter
een decoder komen. Eneco is van plan middels thema's te werken
met onder andere cultuur, documentaires en sport. De activiteiten zullen
plaatsvinden in het kader van Mediakabel, een project waarin Eneco
deelnemer is. Daarbij zal ook een pay-per-view filmaanbod worden aangeboden.

Terug naar de inhoud van deze editie 



BELGISCH MEDIANIEUWS:

VRT TOONT ZICH TEGENSTANDER COMMERCIELE RADIO

Gedelegeerd bestuurder De Graeve van de Belgisch-Vlaamse publieke omroep VRT
heeft zich andermaal uitgesproken tegen landelijke commerciële radio in
Vlaanderen. Volgens De Graeve worden de beleidsmensen onder druk 
gezet om de openbare omroep te laten inleveren ten voordele van
commerciële radiostations. De VRT hoopt dat ze ook na de verkiezingen 
haar huidig statuut behoudt. Momenteel is de omroep volledig in handen 
van de Vlaamse overheid. De omroep zal haar zendtijd op de radio dit jaar 
niet uitbreiden. Wel zal er worden geïnvesteerd in personeel en middelen.
(Bron: VRT Teletekst 1)

Terug naar de inhoud van deze editie 



EVENT TV IN BELGIE VAN START

Op 19 januari wordt in Vlaanderen Event TV gelanceerd, een themazender die
dagelijks vier uur rechtstreeks berichten over evenementen, vrije tijd, 
culturele manifestaties, informatie en diensten zal brengen. De Vlaamse
versie zal naast de Franstalige versie (bedoeld voor Wallonië) dagelijks 
vier programma-uren produceren die gedurende twaalf uur in
carrousel-vorm worden uitgezonden. De zendtijd wordt gevuld 
met reportages en interviews die in een talkshow worden verwerkt. 
Er zullen ook evenementen worden gevolgd. Ook debatten, magazines 
en spelletjes staan op het programma.
(Bron: VRT Teletekst 1)

Terug naar de inhoud van deze editie 



INTERNET MEDIANIEUWS:

KINKfm MET VERNIEUWDE WEBSITE

Onder het motto 'een nieuwe programmering..een nieuwe website' heeft het
alternatieve kabelradiostation KINKfm afgelopen week een vernieuwde
website in gebruik genomen. De website biedt voortaan naast informatie
over KINKfm en muziek, chatmogelijkheden en informatie over de
KINKfm E-Zine. URL: http://www.kinkfm.com

Terug naar de inhoud van deze editie 



TELEKABEL MET NIEUWE WEBSITE

Kabelexploitant Telekabel heeft deze week een nieuwe homepage in gebruik
genomen. De website is te vinden op: http://www.telekabel.nl/

Terug naar de inhoud van deze editie 

Deze editie bevat bijdragen van Herman van Beek. 

DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

Via E-Mail kan DutchMedia in E-Zine vorm ontvangen worden (Klik registreren

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming 
en overeenstemming van de hoofdredactie (David de Jong). 

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl 
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld. 
----- 
De adverteerders van DutchMedia hebben geen enkele 
invloed op de redactionele inhoud van DutchMedia. 
---- 
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie. 
---- 
DutchMedia E-Zine is een uitgave van en © by De Jong DutchMedia, 1999.

David de Jong
Copyright © [De Jong DutchMedia]. 
Laatste update: 10 januari 1999.