TV WEEK: TELEGRAAF IN HOGER BEROEP EN WIJST ONDERHANDELINGEN NOS
AF
De Telegraaf heeft bekend gemaakt in hoger beroep te gaan in de rechtszaak
om het verbod van TV Week en wijst onderhandeling met de NOS van de
hand.
Afgelopen week bepaalde de Haagse rechtbank dat in verband met het
schenden van het auteursrecht op de programmagegevens van de publieke
omroepen dat TV Week tot vier weken na een uitspraak in de beroepsprocedure
van de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) niet meer mag verschijnen.
De NOS heeft De Telegraaf donderdag aangeboden in onderhandeling te
gaan
om programmagegevens op genre-indeling te verkopen aan de uitgever.
Volgens de krant is onderhandelen niet nodig omdat voor het publiceren
van genregegevens geen toestemming nodig is. Bovendien komt het aanbod
te laat, aldus De Telegraaf, omdat eerdere verzoeken voor levering
van
gegevens door de NOS zijn geweigerd. De NOS ziet zich gesterkt door
de rechterlijke uitspraak en stelt dat ook voor programmagegevens
in genre-indelingen vergoedingen gevraagd kunnen worden. Daarnaast
heeft
de introductie van TV Week niet geleid tot het opzeggen van lidmaatschappen
op omroepgidsen van de publieke omroepen. Volgens de Volkskrant zou
de
vergoeding die de NOS vraagt 'enkele tonnen' bedragen. Eind februari
zal de
NMa waarschijnlijk uitspraak doen in de beroepsprocedure.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RADIO 538 MET FLITSCONTROLEMELDINGEN
Radio 538 verspreidt sinds woensdag via de eigen etherzenders
meldingen van spontane en aangekondigde flitscontroles via het
Radio Data System (RDS). Autoradio's (en reguliere radio's) die
RDS kunnen ontvangen kunnen de dienst volgen. Het commerciële
station vraagt luisteraars om, bij constatering van een snelheidscontrole,
die door te bellen. Daarna verschijnen ze op RDS. Vooralsnog is het
een
experiment, maar als het aanslaat is de zender van plan de service
te continueren. De landelijke verkeerspolitie in Driebergen heeft
volgens een woordvoerder geen problemen met de proef van het
radiostation. (Bron: Brabants Dagblad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
WIJZIGINGEN BIJ FOX, PROGRAMMADIRECTEUR WEG
Nog geen maand na de start van FOX heeft de programmadirecteur
Daphny Muriloff besloten met onmiddellijke ingang weg te gaan bij
het station dat de uitzenduren overnam van TV 10. De reden die
FOX om haar vertrek geeft is dat er structurele meningsverschillen
zijn over het te voeren programmatisch beleid. De taken van Daphny
Muriloff, die in september werd aangetrokken worden voorlopig door
directeur Hans Bloem waargenomen. FOX heeft als doel gesteld
eind dit jaar een gemiddeld marktaandeel te realiseren van 3 tot 6
%.
Op 16 januari zal FOX enkele wijzigingen doorvoeren in de programmering.
Op donderdag zal voortaan een speelfilm te zien zijn en het reisprogramma
van Katja Schuurmans zal naar de woensdagavond worden verplaatst.
Het virtuele spelprogramma 'Gameplanets' is van het programmaschema
afgevoerd, om plaats te maken voor de herhaalserie 'The Wonder Years'.
Op zaterdag zal FOX een nieuwe versie van 'Love Boat' uitzenden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
LEDENTALLEN PUBLIEKE OMROEPEN 1998 BEKEND
Na de EO en VPRO hebben ook de overige publieke omroepen op de
AVRO en TROS na, hun ledenaantallen over 1998 bekend gemaakt.
Een staatje:
1998 1997 Verschil
1. EO 601.697 (607.735)
-6038
2. KRO 592.363 (611.420) -19.057
3. TROS 567.000 (570.000) -3.000 (schattingen)
4. AVRO 560.000 (563.255) -3.255 (schattingen)
5. VARA 516.636 (515.316) +1320
6. NCRV 502.811 (502.687) +124
7. VPRO 465.177 (479.686) -14.509
8. BNN 70.000 -
+70.000
Totaal 3.875684 3.850.099 +25585
Ondanks dat de Evangelische Omroep leden heeft verloren, is het de
grootste publieke omroep van Nederland geworden. Met ruim 600.000 leden
is
de EO de KRO voorbijgestreefd. Doordat veel Mikro gids en TV Studio
lezers van de KRO niet kozen voor het KRO-lidmaatschap verloor de
katholieke omroep veel leden. Sinds afgelopen jaar is het niet meer
vanzelfsprekend dat gidsabonnees ook omroepabonnees zijn.
De NCRV kreeg het afgelopen jaar per saldo 124 nieuwe leden.
De afgelopen maand hebben volgens de NCRV nog eens 15.000 nieuwe
leden zich aangemeld naar aanleiding van een nieuwe campagne
De ledenaantallen van de AVRO en TROS zijn schattingen gebaseerd
op de aantallen abonnees op de omroepbladen. Het is voor het eerst
dat
de TROS het aantal leden niet bekend wil maken. Dit zou (net als de
AVRO
aangeeft) 'om concurrentie overwegingen' geschieden, aldus de publieke
omroep. Onduidelijk is hoeveel gidsabonnees van de AVRO en TROS
gekozen hebben om wel abonnee te blijven van de gidsen maar niet
langer van de omroep. De publieke omroep heeft in totaal een lichte
winst van meer dan 25.000 abonnees, als gevolg van de nieuwe
publieke omroep BNN die het totale saldo positief maakte.
BNN zal om vanuit de aspirant status, een C-omroepaanvraag te kunnen
doen nog minstens 80.000 nieuwe leden nodig hebben, anders verliest
BNN
zijn status als publieke omroep. Onduidelijk is vooralsnog of de nieuwe
concessiewet invloed zal hebben op de ledenstatus van alle publieke
omroepen. Staatssecretaris Rick van der Ploeg heeft zich voorstander
getoond van een BBC-model, maar de NOS ziet meer in een verlaging
van het benodigde aantal leden voor de A-status.
Terug
naar inhoud van deze editie
ADFORMATIE: HMG VERLIEZER VAN 1999
In het eerste nummer van 1999 kopt Adformatie met de mededeling
dat de Holland Media Groep de grootste verliezer zal zijn in dit jaar.
Volgens een jaarlijkse enquête onder 120 mediaplanners, adverteerders
en
media-exploitanten, die het bureau InterView afgelopen week presenteerde,
verwacht 80 % een groei in de media, terwijl 74 % economische groei
verwacht. Vorig jaar was dat nog 96 %. Als 'de gebeurtenis van 1998'
werden
vooral de ophef rondom de Holland Media Groep en RTL 4 genoemd (de
zaak
'Porsius') en de perikelen rondom het vrijgeven van de publieke omroep
programmagegevens, het WK-voetbal en Het Oplage Instituut genoemd.
In de media-trends voor 1999 verwachten de ondervraagden voor het eerst
per saldo bij zowel RTL 4 als RTL 5 Nieuws & Weer een daling van
de
bestedingen bij de commerciële zenders. Bij overige typen media
worden
stijgingen verwacht, zoals vorig jaar bij RTL 4 ook het geval was.
Terug
naar de inhoud van deze editie
SBS 6 START MAANDAG MET ONDERTITELING GOUDKUST
SBS 6 zal als eerste commerciële Nederlandse omroep starten met
het ondertitelen van programma's ten behoeve van doven en slechthorenden.
Eind vorig jaar kondigde SBS 6 aan spoedig te zullen starten met deze
dienst.
In eerste instantie zal enkel de soap 'Goudkust' ondertiteld worden,
waarna
de komende maanden ook andere programma's zullen volgen. De zender
zal hetzelfde kleurensysteem gebruiken als de NOS en middels teletekstpagina
888 ondertitelen. De ondertiteling van de soap kost SBS 6 ongeveer
een ton per jaar.
Terug
naar de inhoud van deze editie
VORIGE ZATERDAG RADIO 2 ABUSIEVELIJK OP RADIO 1
Enkele tientallen verbaasde luisteraars hebben zaterdagochtend tusen
06:00
en 07:00 uur de NOS gebeld met de vraag waarom op Radio 1 de uitzending
van
Radio 2 te horen was. Op Radio 2 werd op dat tijdstip het eerste uur
van
het NCRV-programma Plaza uitgezonden, dat per abuis ook werd
'doorgeprikt' naar Radio 1. Als gevolg daarvan werd het laatste uur
van de VPRO-nachtuitzending van Radio 1 'weggedrukt', dat werd
gepresenteerd door Wim Bloemendaal. Volgens Radio 1-eindredacteur
Raymond Serre berust de gang van zaken op een 'logistiek foutje', als
gevolg van programmawijzigingen die een dag later zijn ingegaan.
Met ingang van zondag 3 januari is van maandag t/m vrijdag voortaan
op Radio 1 vanaf 06:00 uur het Radio 1-Journaal te beluisteren en zijn
de
nachtuitzendingen één uur ingekort, overeenkomstig de
'koppeling' van
Radio 1 en 2 tussen 00:00 en 06:00 uur.
Terug
naar de inhoud van deze editie
UITZENDING LAAT DE LEEUW NIET UITGEZONDEN
De uitzending van Paul de Leeuw van afgelopen donderdag, waarin Catherine
Keijl als duopresentatrice te gast was, is niet uitgezonden. De kijkers
kregen
een oude aflevering voorgeschoteld, met de mededeling dat het oorspronkelijke
programma 'wegens omstandigheden' kwam te vervallen. Volgens de VARA
vonden zowel Catherine Keijl als Paul de Leeuw en de eindredacteur
het
niveau van de uitzending niet voldoende voor uitzending. Het zou daarbij
niet gaan om enkele beledigende passages, maar om 'wisselwerking' die
niet goed verliep, omdat De Leeuw een andersoortig 'verrassings-programma'
had gemaakt, dan aan Keijl was voorgespiegeld. Op 28 januari zal
Catherine Keijl met Paul de Leeuw in de herkansing gaan.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RADIO 3 WEEK LANG IN TEKEN VAN NEDERLANDSE POPMUZIEK
Radio 3 FM is van plan de komende week onder de noemer 'de Week van
de Nederlandse popmuziek' meer aandacht te besteden aan Nederlandse
popmuziek. Daarbij is live uitgezonden vanaf het popfestival Noorderslag
en
worden concerten uitgezonden namens de gezamenlijke publieke omroepen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RADIO 538 MET NIEUW HIP-HOP/R&B PROGRAMMA
Radio 538 is afgelopen vrijdag met een gespecialiseerd hip-hop en
R&B programma gestart onder de naam 'Juice'. Het programma
dat gepresenteerd wordt door Niels Hoogland bevat een onderdeel
'Powermix' met DJ Know How, die bekend is van de DutchMasters
die tot september voor VPRO-radio werkte. 'Dance Trends', oftewel
de hitlijst van dance-platen is voortaan op zaterdagavond tussen 18:00
en 20:00 uur te beluisteren met Wessel van Diepen op dezelfde zender.
Terug
naar de inhoud van deze editie
REGELS HOMESHOPPING OP TV RUIMER
De regels voor het uitzenden van homeshopping programma's
op Nederlande commerciële tv-zenders zijn op 1 januari jl. verruimd.
Voor commerciële omroepen die hun normale programmering aanvullen
met teleshopping-uitzendingen, is de totale maximum duur van teleshoppingblokken
(van 15 minuten of meer per blok) verruimd van één naar
maximaal
drie uur per dag. Sinds 1 januari is het ook mogelijk met een Nederlandse
licentie 24 uur per dag homeshopping uit te zenden. De verruiming van
de regels rondom homeshopping is een gevolg van de Europese richtlijn
'Televisie zonder Grenzen'. Het Commissariaat voor de Media
heeft bekend gemaakt dat doordat Nederlandse mediawet niet ingaat
op dit gebied en verdere regelgeving ontbreekt, de regels van de
Europese Commissie 'directe werking' krijgen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
JAAP HOFMAN GEVRAAGD ALS PROGRAMMADIRECTEUR RTL 5 NIEUWS & WEER
De Holland Media Groep heeft bij monde van Hans van der Veen bevestigd
dat de directie gesprekken voert met Jaap Hofman om programmadirecteur
te worden bij RTL 5 Nieuws & Weer. Jaap Hofman was voorheen chef
sport radio bij NOS-Langs de Lijn, programmadirecteur van Canal+/FilmNet
en is
thans general manager bij de Amsterdam Admirals. De bedoeling is dat
Hofman de opvolger wordt van Joke Wartenbergh, die het tv-station enige
tijd heeft verlaten vanwege verschil van mening over de programmatische
invulling van het tweede RTL-station in Nederland. Van der Veen zei
verder
in een reactie dat ook al noemt het tv-station zich in beeld RTL 5,
de officiële
naam nog steeds RTL 5 Nieuws & Weer is. Daarbij blijft onveranderd
het format
dat tweederde van de programmering uit informatie en/of nieuws
(waaronder infotainment) dient te bestaan en éénderde
van de programmering
uit overige programma's bestaat. Volgens Van der Veen voldoet ook na
de wijzigingen
van 1 januari jl. waardoor alle nieuwsuitzendingen 's avonds zijn geschrapt,
aan dit
profiel. De mededeling in het Algemeen Dagblad dat president-directeur
Pieter
Porsius 'onder curatele' is gesteld door aandeelhouder CLT-Ufa is zowel
door CLT-Ufa in Luxemburg als door de HMG naar het rijk der fabelen
verwezen.
Wel is Jean-Charles de Keyser van het Belgisch-Waalse RTL-TVi in het
kader
van 'informatie' uitwisseling langs geweest, maar er is geen sprake
geweest van
het door meerderheidsaandeelhouder CLT-Ufa onder curatele stellen van
de
leiding door middel van het sturen van De Keyser..
Terug
naar de inhoud van deze editie
TMF REIKT COMMERCIAL AWARD UIT AAN STICHTING VOLKSGEZONDHEID EN ROKEN
De muziekzender The Music Factory heeft op 1 januari jl. de anti-rook
reclamespot van de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) bekroond
met de 'commercial Award', waarmee het tot de beste spot van 1998 voor
jongeren werd bekroond. De omstreden spot 'Appelsap' won het van
de spot 'Polar Bears Swim' van Coca-Cola (tweede plaats) en 'Frismelk'
(derde plaats) van Campina Melkunie. 'Appelsap' is een van de vijf
commercials in de serie 'maar ik rook niet!' die in 1998 veel stof
heeft
doen opwaaien en tot klachten bij de Reclame Code Commissie heeft
geleid die allen zijn afgewezen. Klagers verweten dat Stivoro in spotjes
tot ongewest gedrag oproept en onfatsoenlijke beelden laat zien.
De CDA-fractie heeft naar aanleiding van de spot, die de grenzen
van het fatsoen verkent, kamervragen gesteld aan minister Borst.
Terug
naar de inhoud van deze editie
NET 5: DIT WEEKEND SATELLIETCONTRACT?
De aandeelhouders van Net 5 zullen volgens Edgar Hamer dit weekend
beslissen over de huur van satellietcapaciteit bij Canal+. De verwachting
is dat een contract kort daarna getekend zal worden. Ten behoeve
van kabeldistributie is de nieuwe zender van SBS 6 in onderhandeling
met zowel grote kabelmaatschappijen als de koepelorganisatie van
kabelexploitanten VECAI. Net 5 heeft inmiddels een website geopend
op http://www.net5.nl
Terug
naar de inhoud van deze editie
'JAN DOUWE KROESKE WEG BIJ VARA'
Het Veronicablad meldt deze week dat Jan Douwe Kroeske in september
bij de VARA zal vertrekken, als zijn contract afloopt. Aanvankelijk
zag het
er naar uit dat de VARA en Kroeske tot een nieuwe verbintenis zouden
overgaan. Onduidelijk is wat Kroeske na september zal doen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
KPN TELECOM, POSTBANK, THE MUSIC FACTORY EN RADIO 538 MET JONGERENMERK
KPN Telecom, de Postbank, het tv-station The Music Factory (TMF)
en Radio 538 werken al enige tijd in stilte aan een nieuwe onderneming
die zich gaat richten op jongeren. De vier aandeelhouders hebben het
project de naam Yellow gegeven, dat maandag gepresenteerd zal worden.
Yellow wil zich bezighouden met activiteiten die jongeren aanspreken
en die de
vier aandeelhouders de mogelijkheid geven hun merken en producten bij
een
interessante doelgroep op het netvlies te krijgen. Het jongerenmarketing-
project wordt geleid door Pietie Jeelof van KPN Telecom en Harry Steenkamp
die tot voor kort manager media en direct marketing was bij de Postbank
en
voorzitter is van de BVA Mediacommissie. Betrokken partijen weigeren
elk
commentaar op hun plannen. (Bron: Adformatie)
Terug
naar de inhoud van deze editie
BURNY BOS OMROEPMAN VAN HET JAAR 1998
Burny Bos is donderdag in Bussum gekozen als Omroepman van het Jaar.
Bos
was als televisiemaker verantwoordelijk voor legendarische jeugdprogramma's
als Ko de Boswachter Show en Radio Lawaaipapagaai. Afgelopen jaar maakte
hij de bioscoophit Abeltje en de AVRO-serie Otje, die hoge kijk- en
waarde-
ringscijfers haalde. Bos, die enkele jaren terug het brein was achter
de
VPRO-jeugdprogramma's op zondagmorgen, hamerde in zijn dankwoord vooral
op
de miskenning bij de publieke omroep voor jeugdprogramma's. Dat was
de
belangrijkste reden om afgelopen jaar uit te wijken naar de bioscoopfilm.
Hij
zei dan ook te hopen dat de onderscheiding niet uitdraait op een "definitieve
doodknuffel". De titel Omroepman van het jaar wordt jaarlijks uitgereikt
door het maandblad Broadcast Magazine. Dit jaar waren naast Burny
Bos ook VARA-presentatrice Sonja Barend, Veronica programmadirecteur
Unico
Glorie, BNN-voorzitter Bart de Graaff en Endemol-directeur John de
Mol
genomineerd. Vorig jaar werd Joop van den Ende omroepman van het jaar.
Hij leverde kritiek op commerciële omroepen die te veel commercials
programmeren
rond jeugdprogramma's. Van den Ende is zelf producent van het RTL 4-jeugdprogramma
Telekids.
Terug
naar de inhoud van deze editie
'SATELLIETVERBINGEN TEN BEHOEVE VAN DEFENSIE'
Minister de Grave van Defensie wil satellietverbindingen gebruiken om
zijn
personeel in binnen- en buitenland bijtijds op de hoogte te brengen
van
zijn bezuinigingsplannen. Dat heeft hij in zijn nieuwjaarsrede gezegd.
De
invulling van de - door het regeerakkoord opgelegde - bezuinigingen
zullen eind
deze maand of begin volgende maand in een rapport verschijnen. De Grave
wil
dat al zijn personeel gelijktijdig met de perspresentaties op de hoogte
is,
dat zou volgens hem goed kunnen door satelietverbindingen.
(Bron: Radio West)
Terug
naar de inhoud van deze editie
TV 5 MET MEER NIEUWS
TV 5, het internationale Franstalige kanaal, heeft op 8 januari
jl. een start
gemaakt met drastische wijzigingen in haar programmering. TV 5 heeft
zichzelf gesplitst in vier versies: TV5 Afrique, TV 5 Asie, TV 5 Moyen
Orient
en TV 5 Europe. In september dit jaar zal TV 5 Europe worden gesplitst
in een kanaal voor Frankrijk, België en Zwitserland (TV 5 France)
en een kanaal
voor overig Europa (het huidige TV 5 Europe, welke ook in Nederland
te zien is).
TV 5 brengt thans in totaal zes uur nieuws per dag, en profileert zich
daarmee
meer als informatie en nieuwszender, naast cultuur waaronder de uitzending
van Franse films. Onlangs is Jean Stock aangesteld als nieuwe directeur
van
TV 5, die de veranderingen verder zal doorvoeren.
Terug
naar de inhoud van deze editie
STICHTING NEDERLANDSE TOP 40 EN STICHTING MEGA TOP 100 BUNDELEN KRACHTEN
De Stichting Nederlandse Top 40 en de Stichting Mega Top 100 hebben
een
intentieverklaring ondertekend die voorziet in het bundelen van krachten.
Alhoewel beide stichtingen zullen blijven voortbestaan zal een nieuw
bedrijf
worden opgericht, Mega Charts, waarvan beide stichtingen voor 50 %
aandeelhouder
zullen zijn. Mega Charts zal voortaan de verschillende hitlijsten van
opdrachtgevers
produceren. De singlelijsten, de Top 40 en de Mega Top 100 zullen blijven
bestaan.
Wèl zal de Top 40 ook 'airplay' laten meetellen in de lijst
en niet langer enkel
verkoopgegevens. De Album Top 100 van de Stichting Nederlandse Top
40 en
de Mega Album Top 100 van de Stichting Mega Top 100 zullen worden samengevoegd
tot één lijst. Tevens zullen de verzamelalbumlijsten
samengevoegd worden tot één
lijst, terwijl de Tipparade zal blijven bestaan. Op termijn zullen
de gedrukte
exemplaren van de Top 40 en Mega Top 100 worden samengevoegd tot
één magazine. Contracten met radio- en televisiestations
(SBS 6, TMF,
Radio 538, TROS Radio 3 FM en Veronica TV) voor uitzending van
de verschillende lijsten zullen worden gecontinueerd. Reden tot de
bundeling
van de krachten is volgens de betrokken partijen efficiency. Het zou
geen
zin meer hebben om kanibaliserend ten opzichte van elkaar te werken.
De bedoeling is dat Mega Charts nieuwe klanten zal aantrekken en voor
iedereen een hitlijst op maat kan leveren. Over personele gevolgen
is nog niets bekend. Bij de hitstichtingen werken in totaal zo'n twaalf
mensen. Voor 1 juli zullen beide stichtingen de intentieverklaring
omzetten in een definitief accoord.
Terug
naar de inhoud van deze editie
LIVE ENTERTAINMENT JOOP VAN DEN ENDE NAAR AMSTERDAM
De holding van het nieuwe Live Entertainment-bedrijf van Joop van den
Ende verhuist van Aalsmeer naar het Museumplein in Amsterdam. Ook
de theaterdivisie komt daar. Zo'n tachtig werknemers verhuizen naar
een
kantoor in de voormalige Boerhaave Kliniek. De verhuizing maakt deel
uit
van een nieuwe bedrijfsindeling, waarbij alle Live Entertainment van
Endemol overgaan naar Joop van den Ende. Dit zijn onder meer Holiday
on Ice, VSB Circustheater en Joop van den Ende Theaterproducties.
Van den Ende is blij met zijn nieuwe Amsterdamse buren: het
Rijksmuseum en het Concertgebouw. "Het culturele hart van ons land"
noemt hij de locatie. Het bedrijf denkt dat het handig is dichter bij
de
artiesten te zitten. Van den Ende is niet de eerste in de mediawereld
die zijn oog heeft laten vallen op Amsterdam. De Holland Media Groep
(RTL 4, RTL 5 Nieuws & Weer en Veronica) doet onderzoek naar
uitbreiding en bekijkt of het zin heeft zich in de hoofdstad te vestigen
Het facilitair bedrijf, NOB heeft besloten in Hilversum op het mediapark
gevestigd te blijven en aldaar een 'multimedia landschap' te willen
creëren.
(Bron: o.a. ANP)
Terug
naar de inhoud van deze editie
CANAL+ NEDERLAND GAAT SAMENWERKEN MET CANAL+ VLAANDEREN
Betaalzender Canal+ heeft bekend gemaakt het nieuwe jaar in te gaan
met het herstructureren van haar zenders in België en Nederland.
In een gesprek met het Belgisch Franstalige weekblad Le Vif-L'Express
stelt Daniël Weekers, directeur van Canal+ Belgique (de Waalse
Canal+ tak),
dat er vanuit Parijs gedacht wordt aan een uitgebreide synergie tussen
Vlaanderen
en Nederland. Volgens Canal+-woordvoerder Jean-Louis Erneux in Parijs
en de Nederlandse Canal+-woordvoerder René Muller staat het
plan nog
in de kinderschoenen en wordt er nog volop denkwerk verricht. In ieder
geval is het de bedoeling om het abonneestand sterk uit te breiden.
Vlaanderen, Nederland en Wallonië op het niveau van grote landen
als Spanje, Italië en Frankrijk brengen lijkt onbegonnen werk.
Maar
580.000 abonnees voor de Benelux lijkt te weinig. In bedrijfstermen
uitgedrukt: de operationele kosten voor de Benelux ligt momenteel
te hoog en moet naar beneden. Gedacht wordt aan een nog
uitgebreidere samenwerking op het vlak van het gezamenlijk
aankopen van documentaires en het samenvoegen van facilitaire
en operationale zaken, zoals de abonnee-administratie. Canal+ Parijs
speelt
ook met de idee om een gezamenlijk management voor de Benelux op
te zetten, alhoewel dit door Canal+ in Hilversum wordt ontkend.
In Vlaanderen nam Jo Mariëns eind vorig jaar afscheid van
Canal+ Vlaanderen; hij wordt voorlopig vervangen door financieel
directeur Dirk Saen. Hem is naar een reactie gevraagd, maar
deze wilde hij niet geven. In elk geval weet Saen niet hoe lang
zijn voorlopige directeurschap zal duren en zoekt men in Parijs
nog niet naar een evenwaardige opvolger voor Mariëns. Met een
gezamenlijk management zou Canal+ voor de Benelux één
beslissingscentrum kunnen creëren waarbij elke regio een uitvoerend
netmanager aan het hoofd zou krijgen. Het samenvoegen van tv-stations
(bijvoorbeeld Canal+ Vlaanderen en Nederland en Canal+ France en
Canal+ Belgique) is absoluut niet aan de orde, volgens zowel Canal+
Nederland als Canal+ in Frankrijk. Dit omdat de verschillen daarvoor
in de regio's te groot zijn, en de rechten op films en sport telkens
anders liggen.
Overigens heeft Canal+ aangekondigd tegen het reclamevakblad Reclameweek
een klacht in te dienen bij de Raad voor de Journalistiek omdat het
blad in een
artikel suggereerde dat de betaal-tv onderneming zich in juni dit jaar
zou terugtrekken
uit Nederland, omdat het te weinig abonnees zou hebben. Het blad baseerde
zich
volgens eigen zeggen op 'hardnekkige geruchten'. Het bericht zaaide
volgens
Canal+ onrust en is nergens op gebaseerd. Omdat Canal+ van mening is
dat het blad een beperkte circulatie heeft, is besloten geen rechtszaak
aan te spannen,
maar het te houden bij een klacht bij de Raad voor Journalistiek. Het
Parool nam
het bericht over, maar rectificeerde het bericht. (Met dank aan Kris
Vanderhaegen)
Terug
naar de inhoud van deze editie
SATELIETNIEUWS:
IRDETO COMMON INTERFACE: EIND APRIL
In tegenstelling met op Internet verschijnende geruchten over
een eindeloos uitstel of zelfs afstel van de Common Interface
uitvoering van Irdeto, heeft Mindport (eigenaar van het product
Irdeto) medegedeeld dat de Common Interface versie van Irdeto
eind april op de markt zal komen. Reden van het uitstel is een probleem
met het massaal gebruik van de CAM. Bij meer dan 200.000 gebruikers
van
één 'operator' bleek de CAM niet te werken. Hierdoor
dient een extra
chip te worden toegevoegd, waardoor de introductie is uitgesteld. De
extra chip zal de prijs overigens niet beïnvloeden. De Irdeto
CAM zal
middels SCM Microsystems op de markt worden gebracht en zal tussen
200 en 300 gulden kosten.
Terug
naar de inhoud van deze editie
DVB98 NIET LANGER GRATIS: INTRODUCTIE DVB2000
Het 'Dr. Overflow' team heeft besloten dat de DVB98 software niet langer
gratis verspreid zal worden. Dr. Overflow is de naam voor de makers
van
experimentele software (genaamd DVB98) voor maximale benutting van
de mogelijkheden van digitale Nokia ontvangers. DVB98 kan door gebruikers
van digitale Nokia satellietontvangers via een PC ingeladen worden.
De makers stellen dat er veel geld en tijd in het project is gestoken,
terwijl de software altijd gratis ter beschikking is gesteld aan
gebruikers, dat er een moment is gekomen dat het niet langer rendabel
is de software gratis te behouden als gebruikers en handelaren ondertussen
de software op commerciële basis exploiteren. Het Dr. Overflow
team
stelt verder dat als men andere (betere) software wil gebruiken het
een
logische stap is dat daar wat tegenover staat. Voorlopig is daarom
versie
00.0082 de laatste versie van DVB98 die vrij verspreid wordt. De bedoeling
is dat begin februari de eerste versie van DVB2000 zal verschijnen
die
meer functionaliteiten dan DVB98 zal bevatten, maar niet langer gratis
zal zijn. Het Dr. Overflow team roep satellietdealers op, die geïnteresseerd
zijn in DVB2000, te reageren middels de website. Meer informatie is
te vinden op http://www.rehtec.com
en http://www.dominance.net/overflow
Terug
naar de inhoud van deze editie
NEDERLANDSE AMATEUR TV OP EUTELSAT W2
Het Nederlandse amateur televisiestation PI16ALK zendt
sinds kort regelmatig digitaal uit op een KPN Telecom Broadcast
transponder op de Eutelsat W2. PI16ALK is te ontvangen op
12.701 GHz. H. met de instellingen Symb.Rate 3012 en FEC 5/6.
Via Internet is informatie te vinden over het project op
http://www.tss-telecom.nl/PI6ALK/
en kan ook live worden meegekeken
op http://people.a2000.nl/forchude/index1.htm
Terug
naar de inhoud van deze editie
MUSIC CHOICE EUROPE EN XTRA MUSIC: EINDE ONGECODEERD?
Music Choice Europe (MCE) en Xtra Music (de opvolger van het failliete
DMX) hebben hun ongecodeerde uitzendingen op satelliet stopgezet.
MCE heeft op 31 december 1998 een einde gemaakt aan ongecodeerd
vertier van zo'n 50 non stop audiokanalen op de Intelsat 605, die enkele
jaren vandaar af ongecodeerd uitzonden. De aanvoer van de kanalen
naar kabelexploitanten en andere afnemers vindt nu gecodeerd plaats
via de Astra 2A. Xtra Music; een nieuw boeket van non stop audiokanalen
in meer dan 80 genres heeft op 5 januari jl., zoals aangekondigd, een
start
gemaakt met het coderen van haar signaal. Xtra Music is ontstaan uit
de boedel
van DMX (Digital Music eXpress) en zendt digitaal in MPEG2 uit in de
CryptoWorks
codering. Een abonnement kost 45 Euro per maand en 25 Euro eenmalige
aansluitkosten (oftewel 99 gulden per maand en 55 gulden eenmalig),
waarbij
een ontvanger benodigd is die CyptoWorks kan ontvangen (is overigens
wel
in Common Interface uitvoering beschikbaar). Voor liefhebbers van non
stop audiokanalen is een groot deel van het Music Choice Europe aanbod
nog ongecodeerd te beluisteren via de Intelsat 707 op 1 graden West
(11.014 GHz. H. Symb.Rate 26.000 FEC 3/4). De verwachting is echter
dat hier de 'codeerknop' spoedig zal worden ingedrukt, net als op 9
januari
jl. het geval was van een deel van het MCE boeket op de Sirius 2 in
het Telia
boeket dat aldaar uitzendt ten behoeve van Scandinavische kabelnetten.
Terug
naar de inhoud van deze editie
EURONEWS, DUITSE RTL EN BRITSE CHANNEL 5 MET GEZAMENLIJKE
OCHTENDRECLAME
De Europese nieuwszender EuroNews zal samen met de Duitse commerciële
zender RTL en de Britse zender Channel 5 gezamenlijk ochtendreclame
zendtijd
verkopen. De reclamezendtijd die aan adverteerders onder de titel 'Good
Morning
Europe' zal worden aangeboden, zal op Channel 5 en RTL rondom de
nieuwsuitzendingen 's morgens worden geprogrammeerd. EuroNews zelf
wordt
naast de eigen verspreiding via satelliet en kabel ook 's morgens via
publieke zenders in Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland, Ierland,
Finland, Griekenland,
Cyprus, Malta, Slovenië en Tsjechië doorgegeven. Volgens
EuroNews kunnen adverteerders
tezamen met Channel 5 en RTL 120 miljoen Europese huishoudens ineens
bereiken. Zowel EuroNews als RTL worden in Nederland via de kabel doorgegeven.
EuroNews, RTL en Channel 5 zijn via de Astra en Hotbird satellieten
ongecodeerd
te ontvangen. (Channel 5 in soft-videocrypt 1)
Terug
naar de inhoud van deze editie
NEDERLANDSE CHANNEL BIZARRE MET DE NOORDERZON VERDWENEN
Het porno abonneekanaal Channel Bizarre, dat met een Nederlandse uitzendlicentie
werkte, lijkt met de noorderzon verdwenen. Het station zendt sinds
eind 1998 niet meer
uit op de Eutelsat W2. De preciese reden voor het stopzetten van de
zender
is onduidelijk, alhoewel het een bekende praktijk blijkt te zijn van
erotische zenders.
Channel Bizarre heeft ruim een half jaar uitgezonden en was vooral
op het
Verenigd Koninkrijk gericht. Waarschijnlijk zijn de eigenaren (waaronder
Paul Goodman) er met geld van abonnees 'vandoor' en is de zender in
'financiële problemen'.
Terug
naar de inhoud van deze editie
REGIONAAL MEDIANIEUWS:
SUN FM START IN NAVOLGING VAN CITY FM MET ENQUETE
In navolging van CityFM in Amsterdam gaat ook Sun FM in Rotterdam en
omstreken haar luisteraars middels een enquête vragen naar hun
ideale
radiostation. Via de website van Sun FM is het mogelijk om een vragenlijst
in te
vullen. Sun FM hoopt binnenkort de uitzendingen te hervatten via de
etherzender
op 87.6 MHz in Rotterdam. Het nieuwe format van de zender laat nog
even
op zich wachten. Via de website van Sun FM is de enquête te vinden
op
http://www.sunfm.nl
Terug
naar de inhoud van deze editie
BINNENKORT NIEUWE STEUNZENDERS TV GELDERLAND
Door de komst van twee regionale TV-steunzenders kunnen binnenkort
inwoners van de provincie Gelderland die niet over een kabelaansluiting
beschikken via de ether naar hun regionale TV-programma kijken. Nozema
installeerde hiervoor steunzenders in Nieuw-Millingen en Rossum.
De nieuwe steunzenders vormen een aanvulling op de zender in
Arnhem die sinds 1 oktober 1997 de programma's van TV Gelderland
uitzendt en de steunzender in Doetinchem die sinds 1 december 1998
operationeel is. Op maandag 11 januari 1999 beginnen de proefuitzendingen
via de nieuwe steunzenders. De zender te Nieuw Millingen zendt uit
op kanaal 32
in de UHF-band (freq. 559,25 MHz) en is bestemd voor Noord Veluwe.
De
zender te Rossum op kanaal 24 (freq. 495,25 MHz) is bestemd voor het
rivierengebied.
Terug
naar de inhoud van deze editie
TV 8 BRABANT GEEFT POLITIEKE PARTIJEN GRATIS ZENDTIJD
Het commerciële regionale tv-station TV8 Brabant geeft politieke
partijen
in deze provincie die op 3 maart meedoen aan de verkiezingen voor Provin-
ciale Staten gratis zendtijd. Elke partij mag drie minuten volmaken,
aldus
hoofdredacteur J. van Uffelen. TV8 levert de facilitaire voorzieningen
en
bemoeit zich in beginsel niet met de inhoud. De partijen mogen de zendtijd
volgens Van Uffelen echter niet gebruiken om nadrukkelijk reclame te
maken.
"Bovendien mag de inhoud van de programma's niet haaks staan op de
grond-
beginselen van onze democratie", aldus de hoofdredacteur. Eerder al
werd
bekend dat het CDA bij TV8 vlak voor de verkiezingen gaat optreden
als
sponsor van het weerbericht.
(Bron: Brabants Dagblad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
OMROEP BRABANT ONDERZOEKT SAMENWERKING MET TV 8 BRABANT
Omroep Brabant onderzoekt of samenwerking van de televisietak met
concurrent TV 8 Brabant mogelijk is. Volgens voorzitter P. Ester leidt
een dergelijke toenadering vooralsnog niet tot een krachtenbundeling
met de commerciële tegenhanger, zoals thans in Limburg bij Omroep
Limburg en TV 8 Limburg aan de orde is. Volgens voorzitter Ester van
Omroep Brabant kunnen beide zenders profiteren van een mogelijke
samenwerking. Hij denkt vooral aan "technische aspecten" als het
wederzijds ter beschikking stellen van cameraploegen en het maken
van afspraken over grote evenementen. Volgens hoofdredacteur
J. van Uffelen van TV 8 Brabant is nauwe samenwerking met de publieke
regionale omroep ook aan de orde, zoals in Limburg het geval is. (Bron
Brabants Dagblad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
HAPPY RADIO BRENGT LEEUWARDSE FREQUENTIE IN DE LUCHT
Happy Radio heeft deze week haar tweede FM-frequentie in gebruik genomen,
zo hebben waarnemers gemeld. De zender in Leeuwarden zendt uit op de
frequentie 103.3 MHz. en heeft een maximaal vermogen van 1 kiloWatt.
Happy Radio nam eind 1998 al in Haarlem op 104.3 MHz een etherfrequentie
in gebruik.
Terug
naar de inhoud van deze editie
ENECO START MET DECODERTELEVISIE
Vanaf september kunnen kabelabonnees van Eneco in het gebied Rotterdam
en omgeving naast een standaardpakket van 24 zenders, kiezen voor een
aantal extra pakketten van elk elf zenders. De mensen die kiezen voor
een of meerdere extra pakketten, moeten daarvoor een decoder huren.
Nu geeft
Eneco in Rotterdam 35 tv-stations; elf daarvan zullen in het najaar
achter
een decoder komen. Eneco is van plan middels thema's te werken
met onder andere cultuur, documentaires en sport. De activiteiten zullen
plaatsvinden in het kader van Mediakabel, een project waarin Eneco
deelnemer is. Daarbij zal ook een pay-per-view filmaanbod worden aangeboden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
BELGISCH MEDIANIEUWS:
VRT TOONT ZICH TEGENSTANDER COMMERCIELE RADIO
Gedelegeerd bestuurder De Graeve van de Belgisch-Vlaamse publieke omroep
VRT
heeft zich andermaal uitgesproken tegen landelijke commerciële
radio in
Vlaanderen. Volgens De Graeve worden de beleidsmensen onder druk
gezet om de openbare omroep te laten inleveren ten voordele van
commerciële radiostations. De VRT hoopt dat ze ook na de verkiezingen
haar huidig statuut behoudt. Momenteel is de omroep volledig in handen
van de Vlaamse overheid. De omroep zal haar zendtijd op de radio dit
jaar
niet uitbreiden. Wel zal er worden geïnvesteerd in personeel en
middelen.
(Bron: VRT Teletekst 1)
Terug
naar de inhoud van deze editie
EVENT TV IN BELGIE VAN START
Op 19 januari wordt in Vlaanderen Event TV gelanceerd, een themazender
die
dagelijks vier uur rechtstreeks berichten over evenementen, vrije tijd,
culturele manifestaties, informatie en diensten zal brengen. De Vlaamse
versie zal naast de Franstalige versie (bedoeld voor Wallonië)
dagelijks
vier programma-uren produceren die gedurende twaalf uur in
carrousel-vorm worden uitgezonden. De zendtijd wordt gevuld
met reportages en interviews die in een talkshow worden verwerkt.
Er zullen ook evenementen worden gevolgd. Ook debatten, magazines
en spelletjes staan op het programma.
(Bron: VRT Teletekst 1)
Terug
naar de inhoud van deze editie
INTERNET MEDIANIEUWS:
KINKfm MET VERNIEUWDE WEBSITE
Onder het motto 'een nieuwe programmering..een nieuwe website' heeft
het
alternatieve kabelradiostation KINKfm afgelopen week een vernieuwde
website in gebruik genomen. De website biedt voortaan naast informatie
over KINKfm en muziek, chatmogelijkheden en informatie over de
KINKfm E-Zine. URL: http://www.kinkfm.com
Terug
naar de inhoud van deze editie
TELEKABEL MET NIEUWE WEBSITE
Kabelexploitant Telekabel heeft deze week een nieuwe homepage in gebruik
genomen. De website is te vinden op: http://www.telekabel.nl/
Terug
naar de inhoud van deze editie
|