|
KIJKCIJFERS WEEK 6/1999
|
In Nederland bestond grote belangstelling voor de begrafenis
van de Jordaanse koning Hussein. Ruim anderhalf miljoen mensen waren rechtstreeks
getuige van de begrafenis via de verslagen op de Nederlandse televisie.
De rechtstreekse uitzending van de NOS op TV 2 trok de meeste kijkers:
1,4 miljoen. Het programma behaalde daarmee een marktaandeel van 70 % en
werd gewaardeerd met een 7.3. Naar de hoorzittingen van de parlementaire
enquêtecommissie over de Bijlmerramp keken gemiddeld 300.000 mensen.
Dat was precies eenderde van de kijkers (marktaandeel 33%).
De publieke landelijke tv-stations behaalden in week 6/1999 gezamenlijk
een gemiddeld marktaandeel (24 uur) van 35,5 %. Op zondagavond haalde Nederland
1 haar hoogste marktaandeel (19,4 %), dankzij o.a. 'Ook dat nog' en 'Toen
was geluk heel Gewoon' (beiden KRO). Op zondagavond haalde Nederland 2
haar hoogste marktaandeel (18,2 %) dankzij o.a. 'NOS-Studio Sport', en
'De Zondagavond van BNN'. Nederland 3 haalde haar hoogste marktaandeel
op zaterdagavond (18,6 %) door o.a. 'Spijkertijd' (VARA), 'Het Lagerhuis'
(VARA) en het blok NOVA (NPS/VARA) en NOS-Studio Sport. RTL 4 haalde het
hoogste marktaandeel op donderdagavond (21,1 %), dankzij o.a. 'Kans van
je leven', 'Max Wolkenstein' en 'Hollywood Sex'. RTL 5 Nieuws & Weer
haalde haar hoogste marktaandeel op zaterdagavond (4,1 %) dankzij o.a.
'Ellen' en de speelfilms 'Who framed Roger Rabbit' en 'Rose Hill'. SBS
6 haalde haar hoogste marktaandeel op maandagavond (13,6 %), dankzij o.a.
de speelfilm 'The Firm'. Veronica haalde haar hoogste marktaandeel op woensdagavond
dankzij de voetbalwedstrijd 'Portugal-Nederland'. FOX haalde haar hoogste
marktaandeel op donderdagavond (1,9 %) dankzij o.a. de series 'Charmed'
en 'Sex and the City' en de science fiction
film 'Aliens'. TMF haalde op woensdag-, vrijdag- en zondagavond haar
hoogste marktaandeel (0,7 %).
Voortaan hebben de gemiddelde marktaandelen betrekking op een heel etmaal
(24 uur) in plaats van enkel de avond, omdat een groot aantal zenders het
afgelopen jaar gestart is met (bijna) 24 uurs uitzendingen, naast zenders
die al langer 24 uur per dag uitzenden. |
Omroep |
Marktaandeel |
Nederland 1 |
12,6 % |
Nederland 2 |
13,2 % |
Nederland 3 |
9,7 % |
RTL 4 |
17,9 % |
RTL 5 Nieuws & Verkeer |
2,8 % |
SBS 6 |
10,3 % |
Veronica |
10,2 % |
FOX & FOX Kids |
1,4 % |
FOX (enkel 's avonds) |
0,9 % |
The Music Factory |
1,0 % |
KinderNet |
0,5 % |
VRT-TV 1 |
1,5 % |
VRT-Ketnet/Canvas |
1,2 % |
Eurosport |
0,9 % |
MTV |
0,4 % |
The BOX |
0,1 % |
Discovery Channel NL |
1,1 % |
National Geographic Channel NL |
0,3 % |
Cartoon Network NL |
0,6 % |
Regio Totaal |
2,0 % |
BBC 1 |
0,7 % |
BBC 2 |
1,1 % |
ARD (Duitsland 1) |
1,1 % |
ZDF (Duitsland 2) |
0,4 % |
WDR |
0,5 % |
RTL |
0,5 % |
TV 5 Europe |
0,0 % |
RAI Uno |
0,0 % |
Overige zenders |
3,2 % |
Marktaandeelcijfers hebben betrekking op het tijdvak 00:00-24:00 uur, met
de kijkersgroep ouder dan 6 jaar. Deze gegevens zijn afkomstig uit het
Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht
van NOS, STER en IP. Met dank aan NOS-KLO. |
Top 10 Meest bekeken programma's
Nr |
Dag |
Datum |
Programma |
Omroep |
kdh |
aantal
kijkers |
1 |
zo |
14-02 |
Journaal 20:00 ur |
NOS |
23 |
3.210.000 |
2 |
wo |
10-02 |
Portugal - Nederland |
Veronica |
16 |
2.210.000 |
3 |
ma |
08-02 |
Goede Tijden, Slechte Tijden |
RTL 4 |
16 |
2.190.000 |
4 |
zo |
14-02 |
Studio Sport I |
NOS |
15 |
2.145.000 |
5 |
zo |
14-02 |
Toen was geluk heel gewoon |
KRO |
15 |
2.090.000 |
6 |
zo |
14-02 |
Ook dat Nog |
KRO |
14 |
2.005.000 |
7 |
za |
13-02 |
Oppassen |
VARA |
14 |
1.905.000 |
8 |
vr |
12-02 |
Spangen |
TROS |
11 |
1.600.000 |
9 |
do |
11-02 |
De kans van je leven |
RTL 4 |
11 |
1.595.000 |
10 |
za |
13-02 |
Kassa |
VARA |
11 |
1.545.000 |
(1 % Kijkdichtheid staat voor 140.240 kijkers van 6 jaar en ouder.) |
Top 10
Best gewaardeerde programma's
Nr. |
Dag |
Datum |
Programma |
Omroep |
waardering |
1 |
za |
13-02 |
IJsberen in beeld |
EO |
8,4 |
2 |
vr |
12-02 |
Klokhuis |
NPS |
7,9 |
3 |
za |
13-02 |
Star Trek |
KRO |
7,9 |
4 |
vr |
12-02 |
E.R. |
AVRO |
7,8 |
5 |
ma |
08-02 |
Gouden Swipe |
TROS |
7,8 |
6 |
ma |
11-02 |
Werelden |
TROS |
7,8 |
7 |
do |
11-02 |
Werelden |
IKON |
7,7 |
8 |
di |
09-02 |
Twee voor Twaalf |
VARA |
7,6 |
9 |
di |
09-02 |
Oud Geld |
AVRO |
7,6 |
10 |
di |
09-02 |
Intensive Care |
EO |
7,6 |
(Van programma's die een kijkdichtheid lager dan 2 % hebben, wordt geen
waarderingscijfer gegeven. De commerciële zenders later de waardering
niet meten.) |
|
|