Kijkcijfers
Kijkcijfers 
Kijkcijfers
 
KIJKCIJFERS WEEK 6/1999 
In Nederland bestond grote belangstelling voor de begrafenis van de Jordaanse koning Hussein. Ruim anderhalf miljoen mensen waren rechtstreeks getuige van de begrafenis via de verslagen op de Nederlandse televisie. De rechtstreekse uitzending van de NOS op TV 2 trok de meeste kijkers: 1,4 miljoen. Het programma behaalde daarmee een marktaandeel van 70 % en werd gewaardeerd met een 7.3. Naar de hoorzittingen van de parlementaire enquêtecommissie over de Bijlmerramp keken gemiddeld 300.000 mensen. Dat was precies eenderde van de kijkers (marktaandeel 33%).

De publieke landelijke tv-stations behaalden in week 6/1999 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel (24 uur) van 35,5 %. Op zondagavond haalde Nederland 1 haar hoogste marktaandeel (19,4 %), dankzij o.a. 'Ook dat nog' en 'Toen was geluk heel Gewoon' (beiden KRO). Op zondagavond haalde Nederland 2 haar hoogste marktaandeel (18,2 %) dankzij o.a. 'NOS-Studio Sport', en 'De Zondagavond van BNN'. Nederland 3 haalde haar hoogste marktaandeel op zaterdagavond (18,6 %) door o.a. 'Spijkertijd' (VARA), 'Het Lagerhuis' (VARA) en het blok NOVA (NPS/VARA) en NOS-Studio Sport. RTL 4 haalde het hoogste marktaandeel op donderdagavond (21,1 %), dankzij o.a. 'Kans van je leven', 'Max Wolkenstein' en 'Hollywood Sex'. RTL 5 Nieuws & Weer haalde haar hoogste marktaandeel op zaterdagavond (4,1 %) dankzij o.a. 'Ellen' en de speelfilms 'Who framed Roger Rabbit' en 'Rose Hill'. SBS 6 haalde haar hoogste marktaandeel op maandagavond (13,6 %), dankzij o.a. de speelfilm 'The Firm'. Veronica haalde haar hoogste marktaandeel op woensdagavond dankzij de voetbalwedstrijd 'Portugal-Nederland'. FOX haalde haar hoogste marktaandeel op donderdagavond (1,9 %) dankzij o.a. de series 'Charmed' en 'Sex and the City' en de science fiction
film 'Aliens'. TMF haalde op woensdag-, vrijdag- en zondagavond haar hoogste marktaandeel (0,7 %).

Voortaan hebben de gemiddelde marktaandelen betrekking op een heel etmaal (24 uur) in plaats van enkel de avond, omdat een groot aantal zenders het afgelopen jaar gestart is met (bijna) 24 uurs uitzendingen, naast zenders die al langer 24 uur per dag uitzenden.

Omroep Marktaandeel
Nederland 1 12,6 %
Nederland 2 13,2 %
Nederland 3 9,7 %
RTL 4 17,9 %
RTL 5 Nieuws & Verkeer 2,8 %
SBS 6 10,3 %
Veronica 10,2 %
FOX & FOX Kids 1,4 %
FOX (enkel 's avonds) 0,9 %
The Music Factory 1,0 %
KinderNet 0,5 %
VRT-TV 1 1,5 %
VRT-Ketnet/Canvas 1,2 %
Eurosport 0,9 %
MTV 0,4 %
The BOX 0,1 %
Discovery Channel NL 1,1 %
National Geographic Channel NL 0,3 %
Cartoon Network NL 0,6 %
Regio Totaal 2,0 %
BBC 1 0,7 %
BBC 2 1,1 %
ARD (Duitsland 1) 1,1 %
ZDF (Duitsland 2) 0,4 %
WDR 0,5 %
RTL 0,5 %
TV 5 Europe 0,0 %
RAI Uno 0,0 %
Overige zenders 3,2 %
Marktaandeelcijfers hebben betrekking op het tijdvak 00:00-24:00 uur, met de kijkersgroep ouder dan 6 jaar. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, STER en IP. Met dank aan NOS-KLO.
Top 10 Meest bekeken programma's  
Nr Dag Datum Programma Omroep kdh aantal kijkers
1 zo 14-02 Journaal 20:00 ur NOS 23 3.210.000
2 wo 10-02 Portugal - Nederland Veronica 16 2.210.000
3 ma 08-02 Goede Tijden, Slechte Tijden RTL 4 16 2.190.000
4 zo 14-02 Studio Sport I NOS 15 2.145.000
5 zo 14-02 Toen was geluk heel gewoon KRO 15 2.090.000
6 zo 14-02 Ook dat Nog KRO 14 2.005.000
7 za 13-02 Oppassen VARA 14 1.905.000
8 vr 12-02 Spangen TROS 11 1.600.000
9 do 11-02 De kans van je leven RTL 4 11 1.595.000
10 za 13-02 Kassa VARA 11 1.545.000
(1 % Kijkdichtheid staat voor 140.240 kijkers van 6 jaar en ouder.)
Top 10 Best gewaardeerde programma's  
Nr. Dag Datum Programma Omroep waardering
1 za 13-02 IJsberen in beeld EO 8,4
2 vr 12-02 Klokhuis NPS 7,9
3 za 13-02 Star Trek KRO 7,9
4 vr 12-02 E.R. AVRO 7,8
5 ma 08-02 Gouden Swipe TROS 7,8
6 ma 11-02 Werelden TROS 7,8
7 do 11-02 Werelden IKON 7,7
8 di 09-02 Twee voor Twaalf VARA 7,6
9 di 09-02 Oud Geld AVRO 7,6
10 di 09-02 Intensive Care EO 7,6
(Van programma's die een kijkdichtheid lager dan 2 % hebben, wordt geen waarderingscijfer gegeven.  De commerciële zenders later de waardering niet meten.)
David de Jong
Copyright © [De Jong DutchMedia]. 
Laatste update: 15 feburari 1999.