|
KIJKCIJFERS WEEK 5/1999
|
De publieke landelijke tv-stations behaalden in week 5/1999
gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel (24 uur) van 40,7 %. Op zondagavond
haalde Nederland 1 haar hoogste marktaandeel (21,9 %), dankzij o.a. 'Spoorloos'
en 'Toen was geluk heel Gewoon' (beiden KRO). Op zondagavond haalde Nederland
2 haar hoogste marktaandeel (20,4 %) dankzij o.a. 'NOS-Studio Sport', en
'De Zondagavond van BNN'. Nederland 3 haalde haar hoogste marktaandeel
op zaterdagavond (19,3 %) door o.a. 'Kaandorp' (VARA), 'Het Lagerhuis'
(VARA) en het blok NOVA (NPS/VARA) en NOS-Studio Sport. RTL 4 haalde het
hoogste marktaandeel op woensdagavond (20,5 %), dankzij o.a. de speelfilm
'Precious Victims', 'Grimaldies' en 'Veronica's Closet'. RTL 5 Nieuws &
Weer haalde haar hoogste marktaandeel op zaterdagavond (3,9 %) dankzij
o.a. 'Columbo' en de speelfilm 'To Save the Children'. SBS 6 haalde haar
hoogste marktaandeel op donderdagavond (16,6 %), dankzij o.a. de Amstel
Cup voetbalwedstrijd Roda JC-Ajax. Veronica haalde haar hoogste marktaandeel
op zondagavond (14,4 %), dankzij o.a. 'Melrose Place', de speelfilm 'Volcano:
Fire
on the Mountain', 'Friends' en 'Seinfeld'. FOX haalde haar hoogste
marktaandeel op donderdagavond (1,5 %) dankzij o.a. 'Sex and the City'
en de science fiction film 'Alien'. TMF haalde op donderdag- en vrijdagavond
haar hoogste
marktaandeel (0,7 %).
Voortaan hebben de gemiddelde marktaandelen betrekking op een heel etmaal
(24 uur) in plaats van enkel de avond, omdat een groot aantal zenders het
afgelopen jaar gestart is met (bijna) 24 uurs uitzendingen, naast zenders
die al langer 24 uur per dag uitzenden. |
Omroep |
Marktaandeel |
Nederland 1 |
12,8 % |
Nederland 2 |
18,5 % |
Nederland 3 |
9,6 % |
RTL 4 |
16,8 % |
RTL 5 Nieuws & Verkeer |
2,2 % |
SBS 6 |
11,3 % |
Veronica |
8,2 % |
FOX & FOX Kids |
1,4 % |
FOX (enkel 's avonds) |
0,9 % |
The Music Factory |
1,0 % |
KinderNet |
0,5 % |
VRT-TV 1 |
1,4 % |
VRT-Ketnet/Canvas |
1,3 % |
Eurosport |
0,7 % |
MTV |
0,3 % |
The BOX |
0,1 % |
Discovery Channel NL |
1,1 % |
National Geographic Channel NL |
0,3 % |
Cartoon Network NL |
0,6 % |
Regio Totaal |
1,7 % |
BBC 1 |
0,7 % |
BBC 2 |
0,7 % |
ARD (Duitsland 1) |
0,5 % |
ZDF (Duitsland 2) |
0,4 % |
WDR |
0,3 % |
RTL |
0,4 % |
TV 5 Europe |
0,1 % |
RAI Uno |
0,1 % |
Overige zenders |
2,9 % |
Marktaandeelcijfers hebben betrekking op het tijdvak 00:00-24:00 uur, met
de kijkersgroep ouder dan 6 jaar. Deze gegevens zijn afkomstig uit het
Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht
van NOS, STER en IP. Met dank aan NOS-KLO. |
Top 10 Meest bekeken programma's
Nr |
Dag |
Datum |
Programma |
Omroep |
kdh |
aantal
kijkers |
1 |
zo |
07-02 |
Journaal 20:00 ur |
NOS |
27 |
3.710.000 |
2 |
zo |
07-02 |
Spoorloos |
KRO |
19 |
2.650.000 |
3 |
zo |
07-02 |
Studio Sport I |
NOS |
17 |
2.315.000 |
4 |
zo |
07-02 |
WK Allround Schatsen |
NOS |
15 |
2.165.000 |
5 |
zo |
07-02 |
Toen was geluk heel Gewoon |
KRO |
15 |
2.160.000 |
6 |
za |
06-02 |
Goede Tijden, Slechte Tijden |
RTL 4 |
15 |
2.030.000 |
7 |
za |
06-02 |
Oppassen |
VARA |
14 |
2.020.000 |
8 |
do |
04-02 |
Vermist |
TROS |
12 |
1.725.000 |
9 |
za |
06-02 |
Kassa |
VARA |
11 |
1.475.000 |
10 |
vr |
05-02 |
Glarmourland |
AVRO |
11 |
1.475.000 |
(1 % Kijkdichtheid staat voor 140.240 kijkers van 6 jaar en ouder.) |
Top 10
Best gewaardeerde programma's
Nr. |
Dag |
Datum |
Programma |
Omroep |
waardering |
1 |
za |
06-02 |
Luipaarden in Beeld |
EO |
7,9 |
2 |
za |
06-02 |
Het Ziekenhuis |
EO |
7,8 |
3 |
vr |
05-02 |
E.R. |
AVRO |
7,7 |
4 |
wo |
03-02 |
Het Klokhuis |
NPS |
7,7 |
5 |
za |
06-02 |
Star Trek |
AVRO |
7,7 |
6 |
wo |
03-02 |
Inspector Morse |
KRO |
7,6 |
7 |
za |
06-02 |
Het Lagerhuis |
VARA |
7,6 |
8 |
ma |
01-02 |
Dokument |
NCRV |
7,6 |
9 |
wo |
03-02 |
The Nanny |
NCRV |
7,6 |
10 |
zo |
07-02 |
WK Allround Schaatsen |
NOS |
7,5 |
(Van programma's die een kijkdichtheid lager dan 2 % hebben, wordt geen
waarderingscijfer gegeven.
De commerciële zenders later de waardering niet meten.) |
|
|