[Kijkcijfers]
DutchMedia
[Luistercijfers]
 
onder hoofdredactie van David de Jong
 
DutchMedia Editie 9/1999 

donderdag 25 februari 1999

In deze Editie: 

- DutchMedia intern: verschijningsdag 
- TROS krijgt boete vanwege aanhakende reclame 
- Vernieuwing Radio 1 op 7 maart 
- Radio 5 zendt komende week ook 's nachts uit 
- Radio 5 via de kabel voortaan aangeleverd via Canal+ Astra boeket 
- Omroepmuseum met tentoonstelling over kinderprogramma's 
- Endemol aandelen donderdag 18 februari herplaatst 
- Charles Groenhuijsen nieuwe verslaggever NOS-Journaal 
- NEW Dance Radio maakt doorstart, toekomst onzeker 
- Heineken niet langer adverteerder bij TMF 
- KPMG rapport: herverdeling etherfrequenties zorgt voor onrust 
- Pieter Porsius spreekt kabelexploitanten toe op RTL 5 
- Gezamenlijk budget publieke omroepen naar raad van bestuur NOS? 
- Opslag provincietientje Regio-omroepen? 
- Veronica beboet vanwege programmanamen met reclame 
- D66 haalt reclamespot van de buis 
- 'De erfenis van de 20ste eeuw' van de buis bij RTL 4 
- Cilly Dartel en Milika Perzon presentatrices Goedenavond Nederland 
- Net 5: Martine Bijl met kennis quiz en Jacco Elthing met tennis programma 
- Net 5: geen waarderingscijfers en kabelinformatie via teletekst en Internet 
- Zendercoördinator Radio 4 legt functie neer 
- Consumentenbond: basispakket 12 gulden voor minstens 15 zenders 
- Kindernet, Cartoon Network en FOX (Kids) niet in Spot 
- Regionaal Medianieuws: 
   - Tele 8 Twente: uitzendingen stopgezet 
   - Provincie Noord-Holland: regionale publieke tv mogelijk? 
   - CAI Westland: doorgifte Arte, Deutsche Welle TV en Travel 
   - Amsterdam: geen belangstelling pluspakket / discussie laat verdeeldheid zien 
   - Atlantis tv van de kabel in Rotterdam 
- Belgisch Medianieuws: 
   - Vereniging van Beroepsjournalisten België: 'berisping onterecht' 
   - VT4 moet Vlaams worden? 
- Internationaal Medianieuws: 
   - BVN TV en Wereldomroep: analoge uitzendingen stoppen eind augustus 
   - Canal+ en BSkyB praten over fusie 
   - CNN International breidt uit voor Europa en Azië 
- Internet Medianieuws 
   - VPRO met Desktopradio 
   - ANP brengt ANP-Radionieuws ook via Internet

 
 
 DUTCHMEDIA INTERN: VERSCHIJNINGSDAG 

Het verschijningstijdstip van de wekelijkse editie van DutchMedia E-Zine 
(E-Mail versie) is met ingang van heden verplaatst naar maandagavond. 
De reden hiervoor is vooral om het maandagse nieuws te kunnen meenemen, 
alsmede de nieuwste kijkcijfers. Daarnaast speelt een organisatorische rol 
mee in de beslissing, zodat de redactie in het weekend iets meer ontlast wordt. 
De webversie zal voortaan uiterlijk op dinsdag verschijngen. Deze week biedt 
de redactie haar excuses aan voor de sterk verlate verschijning van deze editie. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
TROS KRIJGT BOETE VANWEGE AANHAKENDE RECLAME 

De TROS heeft een boete gekregen van het Commissariaat voor de Media, 
vanwege 'aanhakende' reclame. De publieke omroep maakte gebruik 
van een verboden sponsorconstructie waarbij in de serie 'Het zal je gebeuren' 
ingehaakt werd op sponsors, die na afloop van het programma direct 
in STER-reclameblokken te zien waren. Het Commissariaat heeft de TROS 
een boete van 80.000 gulden gegeven, omdat de omroep de sponsors erop 
had moeten wijzen dat de 'aanhakende' reclame verboden was in STER 
zendtijd. (Bron: Volkskrant) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VERNIEUWING RADIO 1 OP 7 MAART 

De vernieuwingsplannen voor Radio 1 zullen op 7 maart worden doorgevoerd. 
Volgens de NOS, omdat wijzigingen doorgaans op de eerste zondag van 
de maand worden doorgevoerd. De avond en weekendprogrammering 
van Radio 1 zal nauwelijks veranderen. Van maandag t/m vrijdag is 
de dag voortaan in de 'daluren' in thema's ingedeeld. 's Morgens is 
voortaan van 09:00 tot 10:00 uur ingeruimd voor 'pittige gesprekken', 
over actuele zaken, waarna een uur het buitenland wordt belicht. Tot 
het middaguur zal Radio 1 voortaan researchjournalistiek brengen. 
Vanaf half twee is er voortaan aandacht voor het binnenland, waarna 
een uur elke dag een ander onderwerp wordt belicht, waaronder recht, 
economie, gezondheidszorg en wetenschap. Tussen 15:00 en 16:00 uur 
is een debat over actuele zaken te horen, waarna de 'daluren' worden 
afgesloten met een uur over cultuur, media en uitgaan. Vanaf 5 april 
zal het NOS-Radionieuws op Radio 1 voortaan standaard tien minuten 
duren. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RADIO 5 ZENDT KOMENDE WEEK OOK 'S NACHTS UIT 

Radio 5 zal de komende week van maandag t/m donderdag ook 's nachts 
uitzenden. De nachtuitzendingen die van 00:02 tot 06:00 uur duren zullen 
programma's bevatten die naar aanleiding van een oproep naar multiculturele 
programmavoorstellen bij de NPS zijn binnengekomen. Onder de titel Radio Nu 
zal op 4 maart een symposium worden georganiseerd in Paradiso te Amsterdam. 
Tevens zal op 4 maart op experimentele basis op 93.6 MHz in de regio Amsterdam 
Radio Nu 24 uur lang uitzenden. Deze uitzendingen worden tevens overgenomen 
door NPS-Webradio via Internet: http://www.omroep.nl/nps/webradio 

Terug naar inhoud van deze editie 
 
RADIO 5 VIA DE KABEL VOORTAAN AANGELEVERD VIA CANAL+ ASTRA BOEKET 

De NOS heeft besloten de stereo-verspreiding van Radio 5 via de kabel voortaan 
via het Canal+ boeket op de Astra 1G te laten aanleveren. Thans wordt Radio 5 
in stereo via de Eutelsat Hotbird 5 in het 'RadioNet' pakket van KPN Telecom 
Broadcast ten behoeve van kabeldistributie uitgezonden. De NOS heeft met 
Canal+ een contract afgesloten, waarbij Canal+ de technische zaken ten 
behoeve van kabelexploitanten zal afhandelen. Op 1 juli, als het NOS-contract 
met KPN Telecom Broadcast afloopt, zal het signaal op de Eutelsat Hotbird 5 
worden stopgezet. Voor die tijd dienen de technische voorzieningen bij alle 
kabelmaatschappijen te zijn aangepast door Canal+ om de continuïteit van de 
doorgifte van het stereo Radio 5 signaal te garanderen. Volgens de NOS is 
de kwaliteit van het Astra 1G signaaleven even goed als het Hotbird 5 signaal, 
alhoewel het Astra 1G-signaal een iets lagere bitrate gebruikt. 

 Terug naar de inhoud van deze editie 
 
OMROEPMUSEUM MET TENTOONSTELLING OVER KINDERPROGRAMMA'S 

Het Omroepmuseum, gevestigd in Hilversum zal van 5 maart 1999 tot en met 
9 januari 2000 een tentoonstelling organiseren onder de titel 'Mediakids, 
de mooiste kinderprogramma's op radio en televisie'. De tentoonstelling 
is vooral gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar, dat bekende radio- en 
tv-programma's uit recent en minder recent verleden onder de aandacht 
brengt. Programma's als 'Film van Ome Willem', 'Pipo de Clown', 
'Bassie & Adriaan', 'Radio Lawaaipapagaai' zijn te beluisteren en te zien. 
Daarnaast zijn vele attributen te zien uit huidige en oude kinderprogramma's. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ENDEMOL AANDELEN DONDERDAG 18 FEBRUARI HERPLAATST 

Endemol heeft donderdag 18 februari bekend gemaakt 2.200.000 aandelen te hebben 
geplaatst op de Amsterdamse effectenbeurs tegen een kors van 31,50 Euro per aandeel. 
ABN Amro Rothschild, die zorg draagt voor de verkoop van de aandelen heeft een optie 
om nog eens 300.000 aandelen bij eventuele overtoewijzingen te dekken tot 30 dagen 
na de betaling op 23 februari jl. Volgens Endemol hadden vooral institutionele beleggers 
uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten interesse in het aandeel Endemol. 
Vanwege grote interesse in het aandeel is de inschrijving een dag eerder dan gepland 
gestopt. Joop van den Ende en John de Mol verkochten een deel van de aandelen 
om de aankoop van Live Entertainment (Joop van den Ende) mogelijk te maken, en 
om de balans van de aandeelverhoudingen op peil te houden (John de Mol). 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CHARLES GROENHUIJSEN NIEUWE VERSLAGGEVER NOS-JOURNAAL 

Volgens het Algemeen Dagblad is het de bedoeling dat Charles Groenhuijsen 
terugkeert naar de Verenigde Staten, waar hij enige jaren als correspondent 
verslag deed voor o.a. het NOS-Journaal. Groenhuijsen is door Nico 
Haasbroek gevraagd om daarnaast tevens een Nederlands correspondentendesk 
op te zetten voor de publieke omroep in Washington. Zo'n 3 à 4 medewerkers 
zullen aldaar gestationeerd worden, om tevens voor Radio 1 te worden ingezet. 
De actualiteitenrubriek 2Vandaag (van de TROS en EO) zou tevens interesse 
hebben om deel te nemen in het project. Onlangs keerde Bernard Hammelburg 
terug om bij Net 5 te gaan werken, nadat hij zo'n 20 jaar correspondent was 
voor o.a. de NCRV en het NOS-Radio 1 Journaal. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NEW DANCE RADIO MAAKT DOORSTART, TOEKOMST ONZEKER 

NEW Dance Radio, een commercieel radiostation dat vooral aandacht 
besteed aan dance muziek heeft afgelopen week een organisatorische 
doorstart gemaakt. Volgens directeur Soedesh Moerlie bevond het radiostation 
kort daarvoor financieel in zo'n positie, dat gesteld kan worden dat NEW Dance 
Radio technisch reeds failliet was. Volgens Moerlie is het aan de goodwill 
van de betrokken partijen te danken dat het radiostation nog bestaat. Moerlie 
heeft nu zelf als persoon tezamen met een stille vennoot een investering gedaan 
in het radiostation om, zodat het radiostation in ieder geval tot eind april kan 
voortbestaan. De bedoeling is dat er in april onder de titel 'Save NEW Dance 
Radio' een groot benefietfeest georganiseerd wordt, waarbij volgens Moerlie 
alle party-organisatoren de handen ineen slaan, en iedereen uit de 'dance-scene' 
aanwezig zal zijn. De bedoeling is zoveel geld bijeen te zamelen dat het radiostation 
in ieder geval in financieel opzicht het jaar 2000 zal halen. De bedoeling 
is dat zo'n 10 à 15.000 mensen op het feest afkomen, dat uit verschillende 
podia zal bestaan met bekende dj's uit de dance wereld. Volgens Moerlie 
begonnen de problemen met NEW Dance Radio op het moment dat het 
radiostation geen enkele FM-frequentie toegewezen kreeg, ondanks het 
duidelijk aparte format dat het radiostation heeft. Moerlie heeft in totaal 
met 13 partijen besprekingen gevoerd ter overname van het radiostation, 
waarbij telkens de voorwaarde was dat het format en de identiteit van 
de dance zender niet zouden worden aangetast. Volgens Moerlie had 
geen van de partijen uiteindelijk serieuse interesse of durfde een 
risico te nemen, doordat uitzicht op het verkrijgen van een FM-frequentie 
thans op zich laat wachten tot de verdeling in september 2000, die nu naar 
verwachting rond januari 2000 gehouden zal worden. Thans betaalt 
NEW Dance Radio de rekeningen naar rato. Het benefiet feest 
dat NEW Dance Radio zal organiseren heeft naast een financiële doelstelling 
ook tot doel de politiek te laten zien dat er behoefte is aan een dance 
station, en er een cultuur bestaat die dance heet. Moerlie vindt de plannen 
waarbij niche-themazenders etherverspreiding kunnen krijgen een goed 
initiatief, dat wellicht voor NEW Dance Radio perspectief zal kunnen bieden 
in de toekomst. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
HEINEKEN NIET LANGER ADVERTEERDER BIJ TMF

Het biermerk Heineken heeft besloten niet langer te adverteren bij
de muziekzender The Music Factory (TMF). Volgens Heineken
is dit besluit genomen, vanwege het beleid geen alcohol te willen verkopen
aan 14 of 15-jarigen. Andere biermerken als Bavaria en Dommelsch
continueren met het vertonen van hun reclamespotjes op de muziekzender,
die overwegend door jongeren bekeken wordt. Afgelopen week behandelde
de Reclamecode Commissie (RCC) klachten tegen vier alcoholfabrikanten
die bij TMF adverteren.De Stichting Alcohol Preventie heeft een aantalklachten
ingediend, omdat het van mening is dat de merken niet thuishoren op een
jongerenzender. Volgens het productschap gedistilleerde dranken, dat de verdediging
voert voor de fabrikanten en importeurs, tonen cijfers aan dat de meerderheid
van de TMF-kijkers ouder is dan 18 jaar, waardoor de klachten niet van toepassing
zijn. The Music Factory verklaarde de letter van de wet te volgen, en de reclame
enkel na 20:00 uur 's avonds uit te zenden. De alcoholcode schrijft voor dat
alcoholreclame niet is toegestaan in media, die overwegend door jongeren
geraadpleegd worden. (Bron: o.a. Adformatie)

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
KPMG RAPPORT: HERVERDELING ETHERFREQUENTIES ZORGT VOOR ONRUST 

Volgens een rapport dat het consultancy bedrijf KPMG heeft gemaakt zouden bij 
de herverdeling van FM-frequenties in september 2000 er in totaal tien 
frequentiepakketten op de FM-band moeten worden aangeboden en één 
middengolf pakket. De pakketten zouden daarbij elk een even groot bereik moeten 
hebben, om eerlijke concurrentie mogelijk te maken. Het onderzoek dat KPMG in 
opdracht van staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur heeft gemaakt stelt dat 
er vijf pakketten zonder inhoudelijke voorwaarden geveild kunnen worden. Deze 
pakketten kunnen dan voor een periode van 10 jaar verkregen worden. Het rapport 
beschrijft verder de mogelijkheid om een nieuws- en informatiezender een pakket op 
de middengolf aan te bieden voor eveneens een periode van 10 jaar. Voor niet-landelijke 
commerciële omroepen kan dan samen een pakket voor vijf jaar beschikbaar komen. 
Daarnaast zal een FM-pakket voor een Nederlandstalige muziekzender ter beschikking 
worden gesteld voor een periode van eveneens vijf jaar. Nog eens twee FM-pakketten 
kunnen voor een periode van vijf jaar worden vergeven aan vrij in te vullen zenders, 
waarbij de overheid zal toetsen of het aanbod aanvullend is ten opzichte van het 
bestaande aanbod. Het laatste FM-pakket zal worden toegewezen aan een nieuw 
initiatief voor de periode van twee jaar. Laatstgenoemd pakket zal niet worden geveild, 
de rest wel. Volgende maand zal het kabinet het rapport bespreken. 
Rick van der Ploeg in het NRC Handelsblad heeft het rapport goede 
insteekpunten en voelt hij veel voor de plannen.  De oud-minister 
van Verkeer en Waterstaat,  Annemarie Jorritsma deed tijdens 
de vorige kabinetsformatie de uitspraak dat middels een complete 
veiling meer geld voor de overheid ter beschikking kan komen. 
Van der Ploeg denkt echter dat door deze plannen mogelijk een 
meer gevarieerd aanbod in de ether te kunnen brengen, en geen 
talloze copiën van radiostations tegen te komen. Voor de radiostations 
die aan programmatische voorwaarden zijn verbonden, zal een registratiesysteem 
ontwikkeld moeten worden, waarbij qua muziekkeuze de stations slechts 
beperkte vrijheden hebben populaire muziek te draaien. Het rapport beschrijft 
dat het pakket met het hoogste bereik 53 % van alle luisteraars kan bereiken, 
dat zou kunnen groeien tot 58 %. SKY Radio, marktleider van de Nederlandse 
radiostations heeft in een persbericht haar zorgen geuit over de plannen. 
Volgens het radiostation, dat bijna 85 % van de Nederlanders kan bereiken 
en daarmee thans één van de grootste etherpakketten heeft, bedreigt Van 
der Ploeg met zijn uitlatingen het voortbestaan van radiostations als SKY 
Radio, Radio 538, Radio 10 Gold, Noordzee FM en Veronica FM. SKY Radio 
stelt dat door commerciële radiostations een beperkt bereik te geven er 
oneerlijke concurrentie plaatsvindt met de landelijke publieke omroep, 
die een dekking van 100 % heeft. Ton Lathouwers, directeur van SKY Radio 
ergert zich aan de ongenuanceerde en onjuiste weergave van feiten die 
Van der Ploeg middels uitlatingen heeft gegeven. Radio 538 heeft zich 
eveneens uitgelaten over de herverdelingsplannen van de overheid, 
en zegt zich te kunnen vinden in het standpunt van SKY Radio. 
Erik de Zwart, directeur van Radio 538 overweegt zelfs opnieuw 
een luisteraarsactie op te starten, om opnieuw te bewijzen dat het 
radiostation bestaansrecht heeft. In 1995 resulteerde een dergelijke 
actie in 300.000 reacties. Opmerkelijk is dat Radio 538 blijk geeft 
in eigen berichtgeving sympathie te betuigen voor de VVD. 
Deze politieke partij stelt bij monde van Atzo Nicolaï dat er 
de goodwill van de commerciële radiostations beloond moet worden, 
alhoewel er ook ruimte voor nieuwe initiatieven moet zijn. 
Staatssecretaris Van der Ploeg zegt in het NRC Handelsblad niet 
onder de indruk te zijn van de kritiek, maar begrijpt de 'nattigheid' 
die ze voelen. Volgens hem zien radiostations als SKY Radio en 
Radio 538 dat mogelijk hun monopolieposities bedreigd wordt, waar 
hij weinig mee kan. Van der Ploeg vindt het redelijker om extra 
ruimte te gebruiken voor anderen, die dan evenredige pakketten kunnen 
krijgen. De staatssecretaris wil tevens een oud plan alsnog tot uitvoering 
brengen: een einde aan de dubbele dekking van Radio op de middengolf 
en FM. Dit wil hij doen indien er ook gekeken wordt naar de dubbele dekking 
van Radio 10 Gold, die thans in een groot deel van het land via zowel FM 
als AM te ontvangen is. 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
PIETER PORSIUS SPREEKT KABELEXPLOITANTEN TOE OP RTL 5 

RTL 5 heeft afgelopen week drie maal overdag een promotiepresentatie 
van Pieter Porsius, president-directeur van de Holland Media Groep (HMG), 
uitgezonden. Doel van de uitzending was om kabelexploitanten 
te overtuigen de zender niet in te wisselen voor de nieuwe commerciële 
SBS-zender Net 5. Volgens prominenten in de mediawereld was de uitzending 
belachelijk. Fons van Westerloo, directeur van SBS 6 en Net 5 zei dat Porsius 
nodig met zijn adviseurs dient te praten, omdat enkel presidenten of premiers 
hun volk toespreken, en dat alleen als er echt aanleiding voor is. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
GEZAMENLIJK BUDGET PUBLIEKE OMROEPEN NAAR RAAD VAN BESTUUR NOS? 

Staatssecretaris Rick van der Ploeg van Cultuur blijkt volgens een artikel in 
de nieuwe concessiewet de bevoegdheid over 250 miljoen gulden van het 
gezamenlijke budget van de publieke omroepen over te willen hevelen 
naar de Raad van Bestuur van de NOS. Van der Ploeg wil dat de NOS 
daarmee meer onderscheidende programma's laat maken ten opzichte 
van de commerciëlen. Van der Ploeg zei in een interview met het 
NRC Handelsblad ontevreden te zijn over de programmering van de 
publieke tv-zenders. Volgens Van der Ploeg wordt de 10 % van de 
omroepbegroting die aan de Raad van Bestuur thans ter beschikking 
is gesteld, doorgesluisd naar de afzonderlijke omroepen. De staatssecretaris 
wil dat het budget gebruikt wordt voor moeilijk toegankelijke programma's 
die anders niet gemaakt worden. Het verhogen van het percentage tot 
maximaal 25 %, oftewel 250 miljoen gulden dient hieraan bij te dragen. 
De publieke omroepen reageerden verbaasd over de plannen van 
Van der Ploeg. De KRO spreekt zelfs bij monde van voorzitter 
Slangen van het willen laten 'verdampen' van de publieke omroepverenigingen 
en ds. Arie van der Veer van de EO ziet door de verdere invloed van de 
politiek op het omroepbestel een 'bedreigende' situatie ontstaan. 
(Bron: o.a. NRC Handelsblad) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
OPSLAG PROVINCIETIENTJE REGIO-OMROEPEN? 

Staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur gaat met de provincies in overleg 
over verhoging van de opslag van 10 gulden voor de regionale omroepen. De 
provinciale toeslag is onderdeel van de kijk- en luistergelden dat door nagenoeg 
elk huishouden betaald wordt en middels de Dienst Omroepbijdrage wordt geïnd. 
Regionale publieke omroepen hebben al enige tijd te kampen met financiële problemen, 
en willen een verhoging van de provinciale bijdrage, die echter door de provinciale 
staten worden afgewezen. Van der Ploeg zoekt naar een oplossing voor de zorgelijke 
financiële positie. De staatssecretaris is voornemens om voor 1999 de regionale 
publieke omroepen de kosten te betalen die de Dienst Omroepbijdrage voor 
het eerst rekent voor de inning van de gelden. Daarbij zou het gaan om zo'n 
2,4 miljoen gulden. Van der Ploeg zal tevens een onderzoek laten uitvoeren 
onder regionale omroepen waarbij de regio-omroepen worden doorgelicht 
en onderlinge verschillen moet aantonen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VERONICA BEBOET VANWEGE PROGRAMMANAMEN MET RECLAME 

Het Commissariaat voor de Media heeft Veronica TV twee boetes opgelegd 
vanwege programmanamen waarin reclame voorkomt. Het gaat om 
'Als je van paarden houdt, De Hoefslag' en 'Breakout Now'. Beide programma's 
worden inmiddels niet meer uitgezonden. Volgens het Commissariaat mogen 
namen alleen genoemd worden als er wordt doorverwezen naar een bestaand 
evenement. In beide gevallen is dit niet zo, en wordt enkel doorverwezen 
naar commerciële bladen. De boetes bedragen respectievelijk 70.000 en 
60.000 gulden. (Bron: Veronicablad) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
D66 HAALT RECLAMESPOT VAN DE BUIS 

D66 heeft een reclamespotje voor de Statenverkiezingen van de Friese tv 
gehaald, nadat de Friese kunstenaar Ids Willemsma met een kort geding had 
gedreigd. Op het bewuste filmpje is het kunstwerk van Willemsma, op de 
Waddendijk bij Marrum, prominent in beeld. Lijsttrekker Carla Dijkstra 
roept de kijkers op om D66 te stemmen. De kunstenaar vindt dat inbreuk is 
gemaakt op zijn auteurs- en reproductierecht. D66 had geen toestemming 
gevraagd het 'tempeltje' van Willemsma - een groot presenteerblad op 
twaalf pilaren met daarbovenop 200 ton zeeklei- te gebruiken. Campagne- 
leider Theo Andrea ging er vanuit dat het een "openbaar kunstwerk" is. 
D66 zal nu proberen het spotje technisch aan te passen, 
zodat het tempeltje uit beeld verdwijnt. (Bron: NRC Handelsblad) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
'DE ERFENIS VAN DE 20STE EEUW' VAN DE BUIS BIJ RTL 4 

De commerciële zender RTL 4  heeft besloten het programma 
'De Erfenis van de 20ste Eeuw' na vier uitzendingen uit de schema's 
te halen. De bedoeling was dat het programma, dat door Ursul 
de Geer wordt gepresenteerd, acht maal zou worden uitgezonden. 
De reden van het schrappen van het programma waarin met 
gasten over de 20ste eeuw werd gesproken, zijn volgens RTL 4 
de te lage kijkcijfers. Het programma 'Wie ben ik?' zal zendtijd 
op de zondagavond voortaan vullen die voorheen voor het geschrapte 
programma stond ingeroosterd. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CILLY DARTEL EN MILIKA PERZON PRESENTATRICES GOEDENAVOND NEDERLAND 

Marleen Houter, Cilly Dartel en Milika Peterzon zijn de presentatrices van 
het programma 'Goedenavond Nederland', dat vanaf maandag bij SBS 6 te zien 
zal zijn. Eerder liet Myrna Goossen weten niet bij het programma te willen 
werken en verliet de zender voor RTL 4. RTL 4 betichtte afgelopen week 
in het A.D. Endemol van het gebruiken van de formule van de '5 Uur Show' 
bij de concurrent, en beraadt zich op verdere stappen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NET 5: MARTINE BIJL MET KENNIS QUIZ EN JACCO ELTHING MET TENNIS PROGRAMMA 

De nieuwe Nederlandse commerciële zender Net5 heeft Martine Bijl 
gecontracteerd voor de presentatie van een wekelijkse quiz over de 
Nederlandse taal met de naam 'Mijnheer Van Dale wacht op antwoord'. 
Het spel, een productie van Joop van den Ende, is vanaf 8 maart te zien. 
Ook de ex-tennisspeler Jacco Elthing is vanaf 7 maart te zien op Net 5 in 
het tennismagazine 'Game, set and match'. Daarin geeft de voormalige 
speler, die overigens ook voor Eurosport werkt, tips over tactiek en 
materiaal en zal hij waarschijnlijk oud-collega's interviewen. Elthing wordt 
bijgestaan door presentator Victo Brand. Het programma was eerder te zien 
bij RTL 4 onder de naam 'Tennis Report'. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NET 5: GEEN WAARDERINGSCIJFERS EN KABELINFORMATIE VIA TELETEKST EN INTERNET 

De nieuwe commerciële SBS-zender kan niet meedoen in het waarderingsonderzoek 
van bureau Intomart. Net 5 wilde als eerste commerciële omroep hierin meedoen, 
maar de hoofdopdrachtgevers van het Continu Kijkonderzoek (CKO), 
NOS, STER en IP hebben hiervoor geen toestemming gegeven. 
Net 5 is in de loop van deze week in steeds meer plaatsen op de kabel 
verschenen met de carrousel uitzendingen van een promo-tape. Volgens 
de zender is verspreiding via alle grote kabelexploitanten verzekerd, alhoewel 
bij Casema nog geen overeenkomst is bereikt ten behoeve van verspreiding in 
steden als Den Haag en Breda. De zender stelt dat enkel een paar kleine 
exploitanten de zender mogelijk niet doorgeven vanaf de eerste uitzenddag. 
Komende maandag zal duidelijk worden wat het percentage van de huishoudens 
zal zijn, die de zender kan ontvangen. Via SBS 6-Text en de teletekst van Net 5 
is te zien waar Net 5 te ontvangen zal zijn, en wordt een overzicht gegeven 
van de kabelfrequenties voor zover bekend bij de zender. Net 5 heeft afgelopen 
week tevens een website in gebruik genomen waar o.a. deze informatie ook 
is terug te vinden: http://www.net5.nl 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ZENDERCOORDINATOR RADIO 4 LEGT FUNCTIE NEER 

Hans Hierck, zendercoördinator van Radio 4 heeft aangekondigd 
zijn functie rond de zomer ter beschikking te stellen. Hierck is 
sinds 1995 zendercoördinator en zegt zich te willen terugtrekken 
om privé redenen. De Raad van Bestuur van de NOS zal over enige 
tijd een opvolger moeten benoemen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CONSUMENTENBOND: BASISPAKKET 12 GULDEN VOOR MINSTENS 15 ZENDERS 

De Consumentenbond heeft bekend gemaakt dat het van mening is dat populaire 
commerciële tv-stations op de kabel thuishoren in een basispakket dat dient te 
bestaan uit minstens 15 zenders, waarbij de prijs niet meer dan 12 gulden per 
maand zou moeten bedragen. Daarbij dient de staatssecretaris van Cultuur in 
te grijpen als tarieven hoger zouden worden, vindt de Consumentenbond. 
De Consumentenbond streeft ernaar consumenten maximale keuzevrijheid 
te geven, wat zou moeten resulteren in een situatie waarin de consument 
zelf zijn 'eigen' basispakket kan samenstellen. Daarmee zouden pakketten 
waarbij kabelexploitanten en/of programmaraden het aanbod samenstellen 
verdwijnen. De Consumentenbond streeft naar concurrentie van aanbieders 
op de kabel. De bond toont zich tegenstander van kabelmaatschappijen 
die hogere kosten van doorgifte van zenders doorberekenen aan consumenten. 
De Consumentenbond pleit verder voor snelle invoering van digitale 
kabelontvangers, waarmee het naast kabel (DVB-C) mogelijk is zowel 
DVB-T (Digitale ethertelevisie) als digitale satelliettelevisie (DVB-S) 
te ontvangen. Daarbij pleit de bond voor open standaarden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
KINDERNET, CARTOON NETWORK EN FOX (KIDS) NIET IN SPOT 

KinderNet, Cartoon Network en FOX/FOX Kids hebben besloten niet 
deel te nemen tot Spot (Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame). 
De tv-zenders eisten elk één persoon in het bestuur te mogen afvaardigen. Het 
huidige bestuur is van mening dat kleine zenders gezamenlijk één persoon mogen 
afvaardigen. De ORN (Omroep Reclame Nederland), die voor de regionale publieke 
omroepen reclame verkoopt zal wel toetreden tot Spot, en tezamen met The Music 
Factory een bestuurszetel innemen. De mogelijkheid tot de entree van nieuwkomers 
is een gevolg van de uitbreiding van het draagvlak dat de stichting nastreeft. 
SBS 6 was al langer lid en zal nu tevens in het bestuur deelnemen. (Bron: Adformatie) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
REGIONAAL MEDIANIEUWS: 

TELE 8 TWENTE: UITZENDINGEN STOPGEZET 

Het Twentse commerciële tv-station Tele 8 heeft vorige week dinsdag 
noodgedwongen de uitzendingen moeten staken. CasTel, voormalig aandeelhouder 
van het station zegt geld tegoed te hebben van de zender. De zender stelt 
echter dat CasTel geld dient te betalen aan de zender. Tele 8 zou 
een tekort hebben van 1,3 miljoen gulden, en is een meerjarige doorgifte-overeenkomst 
cruciaal voor de continuïteit van het tv-station. CasTel wil de zender geen 
garanties geven. Het tv-station zal naar verwachting een gang naar de 
rechter initiëren om een schadeloosstelling te bewerkstelligen. Inmiddels 
hebben bijna alle adverteerders zich teruggetrokken en dreigt ontslag voor 
de circa 10 werknemers. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
PROVINCIE NOORD-HOLLAND: REGIONALE PUBLIEKE TV MOGELIJK? 

Anderhalve week geleden hebben de Provinciale Staten van Noord-Holland 
besloten positief te adviseren voor het opzetten en financieren van een 
regionale tv-zender voor de provincie Noord-Holland. De provincie 
heeft daarbij de voorkeur de regio-zender via landelijke middelen te laten 
financieren. Indien dit niet mogelijk is, zou de Provincie maximaal 5,2 miljoen 
gulden ter beschikking kunnen stellen, door een opslag van 4,90 gulden van 
de het Kijk- en Luistergeld. De landelijke overheid zou dan 4,6 miljoen 
gulden moeten bijleggen. Aangezien AT 5 op dit moment voor een deel 
de taak van een regionale tv-zender op zich neemt, doordat de lokale 
Amsterdamse zender in meer dan 50 % van de Noord-Hollandse kabelhuishoudens 
te ontvangen is, zal Radio Noord-Holland waarschijnlijk in samenwerking met AT 5 
een regionale provinciale zender opzetten. Hoofdredacteur Ton F. van Dijk 
zei dat AT 5 echter voor Amsterdam een Amsterdamse identiteit zal blijven 
behoeden: 'AT 5 blijft AT 5'. Onduidelijk is hoe de op te zetten provinciale zender 
eruit zal zien. Noord-Holland en Utrecht zijn de enige provincies in Nederland 
zonder regionale tv-zender. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ENERGIEFUSIE LEIDT TOT GROOTSTE KABELEXPLOITANT VAN NEDERLAND 

De energiebedrijven PNEM/MEGA Groep en EDON Groep hebben op 21 januari jl. 
aangekondigd hun krachten te willen bundelen om een fusie te bewerkstelligen. 
Beide bedrijven bewegen zich op het vlak van kabel/telecommunicatie, energie en 
afvalverwerking. Er is reeds een accoord op hoofdlijnen getekend, een 
intentieverklaring laat nog enkele dagen op zich wachten. Het gefuseerde 
bedrijf zal een omzet hebben van 8 miljard gulden en 8.000 medewerkers. 
Qua kabelactiviteiten zullen Palet Kabelcom en CasTel worden samengevoegd 
tot één kabelexploitant met het hoofdkantoor in Groningen. Beide kabelexploitanten 
werkten reeds samen in @Home Nederland. In mei zullen de aandeelhouders moeten 
instemmen met de fusie die qua aandelen een terugwerkende kracht zullen hebben tot 
1 januari 1999. Per 1 januari 2000 zal de juridische fusie plaatsvinden. 
In de loop van dit jaar zullen de diverse onderdelen organisatorisch worden 
geïntegreerd, waarbij huidige toekomstplannen worden voortgezet, en waar mogelijk 
gebundeld. De naam van de nieuwe holding is nog onbekend, alsmede 
de naam voor de nieuwe kabelexploitant. De kabelfusie resulteert in de 
grootste kabelexploitant van Nederland met bijna 1,4 miljoen. Hiermee 
streven CasTel/Palet Kabelcom gezamenlijk Casema en de United Telekabel 
Holding (UPC) voorbij. Daarmee krijgt de nieuw te vormen fusie-exploitant een 
marktaandeel van bijna 25 % op de Nederlandse kabelmarkt, met een omzet van 292 
miljoen gulden (gezamenlijke omzetcijfers 1997). Gezien de grote machtsconcentratie 
die de fusie bewerkstelligt op zowel kabel als energievlak zal de fusie waarschijnlijk 
alleen doorgang vinden nadat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) 
haar goedkeuring heeft gegeven. Aangezien de totale omzet zich nog onder 
een bepaald bedrag bevindt, behoeft volgens de NMa geen goedkeuring van de 
Europese Commissie. De aandeelhouders van de PNEM/Mega Groep (en dus 
ook Palet Kabelcom) zijn de provincies Noord-Brabant en Limburg tezamen 
met een aantal gemeenten. EDON (waaronder CasTel) is in handen van 
de provincies Overijssel, Groningen en Drenthe, en een aantal gemeenten in deze 
provincies. Opmerkelijk is overigens dat in het consortium Mediakabel, dat 
een aantal nieuwe digitale projecten voor kabelexploitanten voorbereidt 
Palet Kabelcom wel deelneemt, maar CasTel niet. Alhoewel het nog onduidelijk 
is of de nieuwe fusie-kabelexploitant zal deelnemen in Mediakabel, ligt dit 
wel voor de hand. De fusie-partners zien in tegenstelling tot energiebedrijf Nuon, 
die onlangs samenging met ENW, EWR en Gamog een belangrijke rol 
weggelegd voor kabel/telecom activiteiten als multi-utility operator, en zegt 
geenszins plannen te hebben om de kabelactiviteiten te verkopen op de lange 
termijn. De fusiepartners bekijken wel de mogelijkheid om op lange termijn 
van de nieuw te vormen holding een beperkt percentage (het maximum is 
30 %, gezien de energie activiteiten), te verkopen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
AMSTERDAM: GEEN BELANGSTELLING PLUSPAKKET /  
DISCUSSIE LAAT VERDEELDHEID ZIEN 

Volgens Het Parool van vorige week zouden Amsterdammers voor een 
uitgebreid zenderaanbod via de kabel voortaan zo'n 10 gulden bovenop 
het basispakkettarief moeten betalen bij de introductie van het filtermodel. 
Door conflicten tussen kabelexploitant A 2000 en zenders als CNN, MTV, 
Discovery en Eurosport zijn deze zenders thans in Amsterdam niet via de kabel 
te ontvangen. Middels een filtermodel, waarbij kabelabonnees meer gaan 
betalen, tenzij ze aangeven enkel het basispakket te willen ontvangen 
is A 2000 van plan de zenders weer door te geven via de Amsterdamse kabel. 
Doordat hiervoor het contract dat de Gemeente Amsterdam bij verkoop onder 
voorwaarden voor een periode van 10 jaar afsloot, dient opengebroken moet 
worden, zijn A 2000, de Gemeente Amsterdam en een aantal tv-stations reeds 
een aantal maanden met elkaar in gesprek om tot een oplossing te komen. 
Zolang deze besprekingen gaande zijn, aldus een woordvoerder van A 2000 
doen geen van de partijen uitspraken over hetgeen besproken wordt. Toch 
zou aandeelhouder UPC de te lanceren sportzender UPC Sports One 
via het filtermodel willen verspreiden. 

Uit een telefonisch onderzoek dat mediabureau Carat uitvoerde onder 
tweehonderd Amsterdammers blijkt dat 70 % van de Amsterdammers 
niet bereid is extra te betalen voor een pluspakket. Van de 30 % 
die wel bereid is extra te betalen voor ontvangst van het pluspakket 
wil het merendeel niet verder gaan dan vijf gulden. Eén op de 
vijf kan leven zonder commerciële zenders en zegt genoegen te 
nemen met een uitgekleed basispakket waaruit 'de commerciëlen' zijn 
vertrokken. Volgens Carat is het imago van A 2000 bij Amsterdamse 
consumenten slecht. Toch zou het pluspakket door de 'negative option' 
methode bij een groot aantal huishoudens worden afgenomen, doordat 
men moet aangeven enkel het basispakket te nemen, wat een goed 
marketinginstrument blijkt te zijn. 

Volgens de Algemene Programma Raad van Amsterdam 
is het pluspakket van A 2000 een 'sigaar uit eigen doos', waarvan 
de prijs snel zal stijgen, doordat kijkers 10 gulden meer zullen moeten 
betalen voor zenders die men nu reeds ontvangt. 

In een informatief mediadebat over de Amsterdamse kabelkwestie, 
dat afgelopen dinsdag nabij het Gemeentehuis gehouden werd, bleek 
dat de deelnemers aan het debat onderling verdeeld waren over hoe 
tot een oplossing te komen. Het debat dat zo'n 72.000 gulden gekost 
heeft en door de Gemeente Amsterdam werd georganiseerd zal komende 
zondag om 16:00 en 23:00 uur en maandag om 21:00 uur uitgezonden 
worden op de Amsterdamse zender AT 5. Opmerkelijk was dat 
Cees Wolzak van de APR en Fons van Westerloo van SBS 6 
en Net 5 zeiden dat de verkoop enkele jaren geleden een goede 
deal was. Gesteld werd dat aandeelhouder UPC thans het geld 
niet meer nodig heeft, omdat de beursgang zeer veel geld heeft opgeleverd, 
waarmee investeringen betaald kunnen worden. Will Moerer van 
abonneezender hekelde de wijze waarop A 2000 en de kabelbranche 
te werk gaan door concurrerende tv-stations te starten en tarieven 
torenhoog te maken voor abonnee-stations. Tevens zei hij dat het 
voor de abonnee-zender onmogelijk is gebleken om een digitale 
multiplex te huren bij kabelmaatschappijen, en zo kostenbesparend 
te werk te gaan. Verder stelde Moerer dat de gemeente als deze 
kabel als nutsfunctie ziet, deze niet kan wegdoen. Volgens Peter 
Jelgersma, media-adviseur en voorzitter van het DigiTenne project, 
had de overheid ervoor moeten zorgen dat er eerst concurrentie 
mogelijk was, waarna men de kabelexploitaties kon verkopen. 
Randvoorwaarden hiervoor zijn van te voren volgens Jelgersma 
niet gemaakt. Volgens Toine Maes, directeur van de kabelbranche 
organisatie VECAI, is het onzin dat een gemeente moet investeren in 
een kabelmaatschappij. Zijn advies is om het dat bedrijf zelf te laten doen. 
Bill Wijdeveld van satellietoperator SES (Société Européenne des Satellites) 
biedt zijn organisatie reeds een oplossing voor de ontbrekende concurrentie 
via het GSO-concept, waarbij consumenten zelf kunnen kiezen tussen 
infrastructuren, en een satelliet-aansluiting standaard bij woningen wordt 
bijgeleverd. Tevens pleitte Wijdeveld voor een wetswijziging die het mogelijk 
maakt regionale (publieke) zenders zoals AT 5, via de satelliet te laten doorgeven. 
Marjet van Zuylen, PvdA mediawoordvoerster reageerde hier nauwelijks op, en 
hamerde in het debat op keuzevrijheid. Een aantal burgers kwam ook zijn 
ongenoegen uiten over de handelwijze van A 2000. Daarbij kwam vooral 
het 'contract is contract' idee sterk naar voren. Ongemerkt heeft A 2000 
de tarieven volgens de burgers toch fors weten te verhogen. Eén persoon 
die na acht jaar terug kwam in Amsterdam verbaasde zich over het 
slechte aanbod, de slechte service en de slechte kwaliteit van de kabelexploitant. 
Eén iemand maakte tevens de opmerking dat 'we vooral zo door moeten 
blijven praten, zodat het einde van de looptijd van het contract van 10 jaar 
gehaald wordt'. Half april zal een breder mediadebat plaatsvinden. 

 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ATLANTIS TV VAN DE KABEL IN ROTTERDAM 

Atlantis TV in Rotterdam is vorige week alsnog van de kabel gehaald. De 
 kabelexploitant besloot alsnog de doorgifte van het tv-station te stoppen 
na een ruim één jaar lopend conflict over de door Atlantis aan ENECO 
te betalen tarieven voor doorgifte. Atlantis, zo blijkt, heeft een schuld 
van rond de twee ton. Het station hield zich voornamelijk bezig met 
het brengen van nieuwe en mededelingen van het Rotterdamse 
Verenigingsleven. Achter Atlantis TV zit initiatiefnemer Rob 
Rotgans, die eerder in de tachtiger jaren het illegale commerciële 
Radio Atlantis runde. (Met dank aan Hans Knot) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BELGISCH MEDIANIEUWS: 

VERENIGING VAN BEROEPSJOURNALISTEN BELGIE: 'BERISPING ONTERECHT' 

De Algemene Vereniging van Belgische Beroepsjournalisten (AVBB) is het niet 
eens met de berisping van minister van Binnenlandse Zaken Van den Bossche van 
de Koerdische satelliet tv-zender Med-tv. Van den Bossche had Med-tv berispt 
omdat de zender PKK-verantwoordelijken aan het woord had gelaten die 
opgeroepen hadden tot geweld tegen Turkije. De nationale secretaris van 
AVBB zegt dat de journalisten van Med-tv enkel hun werk 
gedaan hebben en niet zelf hebben opgeroepen tot geweld. Als de 
minister consequent is, moet hij nu ook de uitzendingen door derden van het 
Vlaams Blok op de vingers tikken. Ook daarin is opruiende taal te horen, 
aldus het AVBB. (Bron: VRT Teletekst 1) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VT4 MOET VLAAMS WORDEN? 

De Britse commerciële zender VT4 die via satelliet uitzendt voor Vlaanderen krijgt 
van het Commissariaat voor de Media tot 15 september de tijd om een Vlaamse 
uitzendlicentie aan te vragen en zich aan de Vlaamse mediawetgeving aan te passen. 
De commerciële zender VT4 is nu juridisch een Brits bedrijf. Voor het 
Commissariaat valt VT4 onder de bevoegdheid van de Vlaamse gemeenschap, 
omdat het commerciële zwaartepunt van de zender duidelijk in Vlaanderen ligt. 
De beslissing volgt na een klacht die VTM tegen VT4 indiende. Vlaams 
mediaminister Van Rompuy denkt dat VT4 het vonnis zal moeten naleven. Van Rompuy 
denkt dat kabelexploitanten kunnen worden gedwongen VT4 van de kabel te halen 
als de omroep weigert Vlaams te worden. VT4 heeft inmiddels aangegeven de 
beslissing van het Vlaams Commissariaat voor de Media aan te gaan vechten. 
De televisiezender vraagt dat het Commissariaat zijn beslissing opnieuw 
bekijkt. VT4 is nu Brits en dat heeft voordelen. Als VT4 een Vlaamse zender 
wordt, moet het de reclame rond kinderprogramma's beperken en elke dag twee 
journaals brengen. 

Inmiddels heeft VT4 ook een klacht bij de Europese Commissie ingediend 
tegen de Vlaamse regering. De omroep is het niet eens met de regels voor 
kabelexploitanten. Die zijn verplicht om een aantal zenders in hun 
basispakket op te nemen. VTM is daar wel bij, VT4 niet omdat het station 
uitzendt met een Britse licentie. Volgens VT4 ontstaat daardoor oneerlijke 
concurrentie. In andere Europese landen zouden de kabelmaatschappijen 
alleen verplicht zijn om de publieke omroepen door te sturen, maar voor 
commerciële stations is de keuze aan de kabelexploitanten om ze wel 
of niet door te geven. Vanaf eind dit jaar zal het Vlaamse kabel-basispakket 
worden ingeperkt tot zo'n 20 zenders, tegen een iets lager tarief dan men 
thans in Vlaanderen berekend. (Bron: VRT Teletekst 1) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
INTERNATIONAAL MEDIANIEUWS: 

BVN TV EN WERELDOMROEP: ANALOGE UITZENDINGEN STOPPEN EIND AUGUSTUS 

BVN TV, de Nederlandstalige zender van Wereldomroep en NOS, bedoeld 
voor in het buitenland, heeft bevestigd dat het zo goed als zeker is dat de analoge 
uitzendingen op de Hotbird 1 zullen doorgaan tot eind augustus. Oorspronkelijk 
was het de bedoeling de analoge uitzendingen op 1 juli te stoppen. Om 
vakantiegangers dit jaar in heel Europa nog de mogelijkheid te geven middels 
een analoge ontvanger de Nederlandse uitzendingen te laten ontvangen is besloten 
tot een verlenging van twee maanden. BVN-TV zal na 1 september alleen 
nog digitaal via de Astra 1G te ontvangen zijn. Het huren van digitale 
transponderruimte op één van de Hotbird satellieten, om een ontvangstmogelijkheid 
in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Griekenland te behouden is financieel niet 
haalbaar. Volgens Frans van Heteren, woordvoerder namens de Wereldomroep, 
heeft een grote groep Europese BVN-kijkers thans inmiddels naast een analoge 
ontvanger ook een digitale ontvanger in huis. Overigens zullen eind augustus ook 
de analoge uitzendingen van Radio Nederland Wereldomroep 1 (RNW-Netwerk Europa) 
via de Hotbird 1 worden stopgezet. Hiervoor gelden dezelfde redeneringen 
als voor BVN-TV. Digitaal zullen de RNW-signalen ongestoord te horen blijven 
via de Astra 1G. Overigens zal de RNW 1, in de maanden juni, juli en augustus 
volgens een aangepast schema uitzenden, vanwege de traditionele zomervakantie. 
Dit jaar zal 's morgens een overname plaatsvinden van 'de Gouden Uren', dat gedurende 
die periode een coproductie zal zijn van TROS-Radio 2 en de Wereldomroep. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CANAL+ EN BSKYB PRATEN OVER FUSIE 

De Wall Street Journal maakte dinsdag bekend dat het Britse 
BSkyB en de Franse Canal+ Groep besprekingen voeren om 
de twee mediabedrijven te laten fuseren tot het grootste mediabedrijf van 
Europa. De besprekingen zouden zich nog in een pril stadium bevinden, daarom 
is allerminst zeker of de twee operators samengaan. Bijna zeker is dat de Europese 
Commissie vanwege mededingingswetgeving ernstige bezwaren zal hebben bij 
een dergelijke fusie. Vertegenwoordigers van zowel BSkyB als Canal+ hebben 
inmiddels bevestigd dat er besprekingen plaatsvinden, maar ontkennen dat deze 
noodzakelijkerwijs over een fusie zouden gaan. Indien beide partijen zouden 
fuseren, zouden BSkyB en Canal+ elk voor 50 % opgaan in de nieuw te 
vormen onderneming. BSkyB heeft in het Verenigd Koninkrijk en 
Ierland 7 miljoen abonnees op haar satellietboeket (analoog en digitaal), 
met omgerekend een marktwaarde van meer dan 27 
miljard gulden. Canal+ dat actief is in het grootste deel van continentaal 
Europa, waaronder Nederland en België, heeft meer dan 11 miljoen abonnees 
op één of meer van de betaal-tv pakketten, waarvan thuisland Frankrijk de 
belangrijkste markt is. Canal+ heeft een marktwaarde van omgerekend 
meer dan 18 miljard gulden. De belangrijkste aandeelhouders van Canal+ 
zijn Vivendi (34 %) en Richemont (15 %). BSkyB is voor 40 % in handen 
van Rupert Murdoch's News Corp., en voor 17 % in handen van Pathé 
(waar Canal+ en Vivendi weer een belang van 24,6 % bezitten). Als de 
fusie zou doorgaan zou dit een 'big bang' betekenen voor de gehele Europese 
mediamarkt. Will Moerer van Canal+ Nederland zei in een reactie dat hem 
bekend is dat 'er gesproken wordt'. Nederland zou daarbij echter vooralsnog 
geen onderwerp van gesprek zijn. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CNN INTERNATIONAL BREIDT UIT VOOR EUROPA EN AZIE 

CNN International gaat dit jaar 70 extra medewerkers aantrekken in Europa 
en in Azie om het aantal uitzenduren dat speciaal op deze regio's is gericht 
te kunnen uitbreiden. Dit jaar komen er 20 uren extra regionale 
programmering bij, zodat het totaal aantal regionale uitzenduren in juni zal zijn 
gestegen tot 70 uur per week. De regionale programma's komen uit studio's 
in Hongkong, Londen en Berlijn. CNN werkt sinds 1997 aan een 
regionaliseringsplan dat in drie jaar tijd wordt uitgevoerd. De zender 
hoopt op deze wijze nieuwe adverteerders te kunnen trekken. 
De advertentie-inkomsten in Azië stegen met 35 % sinds daar 
een apart Aziatisch venster begon. Behalve voor Azië en Europa 
brengt CNN internationaal nieuws met een regionale invalshoek 
voor Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. (Bron: Adformatie) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
INTERNET MEDIANIEUWS

VPRO MET DESKTOPRADIO

Homepage-bezitters kunnen sinds vorige week maandag de bezoekers van hun
site verrassen met muziek afkomstig van de VPRO-radio. Deze omroep biedt
onder de naam Desktopradio vijf kanalen aan - popmuziek, klassieke muziek,
alternatieve muziek, culturele programma's en praatprogramma's. Elk kanaal
bevat een door de omroep gemaakte keuze uit de VPRO-radioprogramma's van de
afgelopen week. De homepage-eigenaar kan kiezen welke van de vijf het beste
bij zijn site en bezoekers past. De surfer komt door het aanklikken van een
Desktopradio-knop op de site willekeurig binnen op een kanaal, maar wel
steeds aan het begin van een programma of programma-onderdeel.
URL: http://www.vpro.nl/desktopradio

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ANP BRENGT ANP-RADIONIEUWS OOK VIA INTERNET

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) biedt voortaan via 
de eigen website voortaan elk uur het radionieuws, dat het persbureau
verkoopt aan een groot aantal commerciële radiostations.
De website is te vinden op http://www.anp.nl (Bron: Medianed)

Terug naar de inhoud van deze editie 
 

Deze editie bevat bijdragen van Herman van Beek. 

DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

Via E-Mail kan DutchMedia in E-Zine vorm ontvangen worden (Klik registreren

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming 
en overeenstemming van de hoofdredactie (David de Jong). 

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl 
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld. 
----- 
De adverteerders van DutchMedia hebben geen enkele 
invloed op de redactionele inhoud van DutchMedia. 
---- 
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie. 
---- 
DutchMedia E-Zine is een uitgave van en © by De Jong DutchMedia, 1999.

David de Jong
Copyright © [De Jong DutchMedia]. 
Laatste update: 25 februari 1999.