DUTCHMEDIA INTERN: VERSCHIJNINGSDAG
Het verschijningstijdstip van de wekelijkse editie van DutchMedia E-Zine
(E-Mail versie) is met ingang van heden verplaatst naar maandagavond.
De reden hiervoor is vooral om het maandagse nieuws te kunnen meenemen,
alsmede de nieuwste kijkcijfers. Daarnaast speelt een organisatorische
rol
mee in de beslissing, zodat de redactie in het weekend iets meer ontlast
wordt.
De webversie zal voortaan uiterlijk op dinsdag verschijngen. Deze week
biedt
de redactie haar excuses aan voor de sterk verlate verschijning van
deze editie.
Terug
naar de inhoud van deze editie
TROS KRIJGT BOETE VANWEGE AANHAKENDE RECLAME
De TROS heeft een boete gekregen van het Commissariaat voor de Media,
vanwege 'aanhakende' reclame. De publieke omroep maakte gebruik
van een verboden sponsorconstructie waarbij in de serie 'Het zal je
gebeuren'
ingehaakt werd op sponsors, die na afloop van het programma direct
in STER-reclameblokken te zien waren. Het Commissariaat heeft de TROS
een boete van 80.000 gulden gegeven, omdat de omroep de sponsors erop
had moeten wijzen dat de 'aanhakende' reclame verboden was in STER
zendtijd. (Bron: Volkskrant)
Terug
naar de inhoud van deze editie
VERNIEUWING RADIO 1 OP 7 MAART
De vernieuwingsplannen voor Radio 1 zullen op 7 maart worden doorgevoerd.
Volgens de NOS, omdat wijzigingen doorgaans op de eerste zondag van
de maand worden doorgevoerd. De avond en weekendprogrammering
van Radio 1 zal nauwelijks veranderen. Van maandag t/m vrijdag is
de dag voortaan in de 'daluren' in thema's ingedeeld. 's Morgens is
voortaan van 09:00 tot 10:00 uur ingeruimd voor 'pittige gesprekken',
over actuele zaken, waarna een uur het buitenland wordt belicht. Tot
het middaguur zal Radio 1 voortaan researchjournalistiek brengen.
Vanaf half twee is er voortaan aandacht voor het binnenland, waarna
een uur elke dag een ander onderwerp wordt belicht, waaronder recht,
economie, gezondheidszorg en wetenschap. Tussen 15:00 en 16:00 uur
is een debat over actuele zaken te horen, waarna de 'daluren' worden
afgesloten met een uur over cultuur, media en uitgaan. Vanaf 5 april
zal het NOS-Radionieuws op Radio 1 voortaan standaard tien minuten
duren.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RADIO 5 ZENDT KOMENDE WEEK OOK 'S NACHTS UIT
Radio 5 zal de komende week van maandag t/m donderdag ook 's nachts
uitzenden. De nachtuitzendingen die van 00:02 tot 06:00 uur duren zullen
programma's bevatten die naar aanleiding van een oproep naar multiculturele
programmavoorstellen bij de NPS zijn binnengekomen. Onder de titel
Radio Nu
zal op 4 maart een symposium worden georganiseerd in Paradiso te Amsterdam.
Tevens zal op 4 maart op experimentele basis op 93.6 MHz in de regio
Amsterdam
Radio Nu 24 uur lang uitzenden. Deze uitzendingen worden tevens overgenomen
door NPS-Webradio via Internet: http://www.omroep.nl/nps/webradio
Terug
naar inhoud van deze editie
RADIO 5 VIA DE KABEL VOORTAAN AANGELEVERD VIA CANAL+
ASTRA BOEKET
De NOS heeft besloten de stereo-verspreiding van Radio 5 via de kabel
voortaan
via het Canal+ boeket op de Astra 1G te laten aanleveren. Thans wordt
Radio 5
in stereo via de Eutelsat Hotbird 5 in het 'RadioNet' pakket van KPN
Telecom
Broadcast ten behoeve van kabeldistributie uitgezonden. De NOS heeft
met
Canal+ een contract afgesloten, waarbij Canal+ de technische zaken
ten
behoeve van kabelexploitanten zal afhandelen. Op 1 juli, als het NOS-contract
met KPN Telecom Broadcast afloopt, zal het signaal op de Eutelsat Hotbird
5
worden stopgezet. Voor die tijd dienen de technische voorzieningen
bij alle
kabelmaatschappijen te zijn aangepast door Canal+ om de continuïteit
van de
doorgifte van het stereo Radio 5 signaal te garanderen. Volgens de
NOS is
de kwaliteit van het Astra 1G signaaleven even goed als het Hotbird
5 signaal,
alhoewel het Astra 1G-signaal een iets lagere bitrate gebruikt.
Terug
naar de inhoud van deze editie
OMROEPMUSEUM MET TENTOONSTELLING OVER KINDERPROGRAMMA'S
Het Omroepmuseum, gevestigd in Hilversum zal van 5 maart 1999 tot en
met
9 januari 2000 een tentoonstelling organiseren onder de titel 'Mediakids,
de mooiste kinderprogramma's op radio en televisie'. De tentoonstelling
is vooral gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar, dat bekende radio-
en
tv-programma's uit recent en minder recent verleden onder de aandacht
brengt. Programma's als 'Film van Ome Willem', 'Pipo de Clown',
'Bassie & Adriaan', 'Radio Lawaaipapagaai' zijn te beluisteren
en te zien.
Daarnaast zijn vele attributen te zien uit huidige en oude kinderprogramma's.
Terug
naar de inhoud van deze editie
ENDEMOL AANDELEN DONDERDAG 18 FEBRUARI HERPLAATST
Endemol heeft donderdag 18 februari bekend gemaakt 2.200.000 aandelen
te hebben
geplaatst op de Amsterdamse effectenbeurs tegen een kors van 31,50
Euro per aandeel.
ABN Amro Rothschild, die zorg draagt voor de verkoop van de aandelen
heeft een optie
om nog eens 300.000 aandelen bij eventuele overtoewijzingen te dekken
tot 30 dagen
na de betaling op 23 februari jl. Volgens Endemol hadden vooral institutionele
beleggers
uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten interesse in het
aandeel Endemol.
Vanwege grote interesse in het aandeel is de inschrijving een dag eerder
dan gepland
gestopt. Joop van den Ende en John de Mol verkochten een deel van de
aandelen
om de aankoop van Live Entertainment (Joop van den Ende) mogelijk te
maken, en
om de balans van de aandeelverhoudingen op peil te houden (John de
Mol).
Terug
naar de inhoud van deze editie
CHARLES GROENHUIJSEN NIEUWE VERSLAGGEVER NOS-JOURNAAL
Volgens het Algemeen Dagblad is het de bedoeling dat Charles Groenhuijsen
terugkeert naar de Verenigde Staten, waar hij enige jaren als correspondent
verslag deed voor o.a. het NOS-Journaal. Groenhuijsen is door Nico
Haasbroek gevraagd om daarnaast tevens een Nederlands correspondentendesk
op te zetten voor de publieke omroep in Washington. Zo'n 3 à
4 medewerkers
zullen aldaar gestationeerd worden, om tevens voor Radio 1 te worden
ingezet.
De actualiteitenrubriek 2Vandaag (van de TROS en EO) zou tevens interesse
hebben om deel te nemen in het project. Onlangs keerde Bernard Hammelburg
terug om bij Net 5 te gaan werken, nadat hij zo'n 20 jaar correspondent
was
voor o.a. de NCRV en het NOS-Radio 1 Journaal.
Terug
naar de inhoud van deze editie
NEW DANCE RADIO MAAKT DOORSTART, TOEKOMST ONZEKER
NEW Dance Radio, een commercieel radiostation dat vooral aandacht
besteed aan dance muziek heeft afgelopen week een organisatorische
doorstart gemaakt. Volgens directeur Soedesh Moerlie bevond het radiostation
kort daarvoor financieel in zo'n positie, dat gesteld kan worden dat
NEW Dance
Radio technisch reeds failliet was. Volgens Moerlie is het aan de goodwill
van de betrokken partijen te danken dat het radiostation nog bestaat.
Moerlie
heeft nu zelf als persoon tezamen met een stille vennoot een investering
gedaan
in het radiostation om, zodat het radiostation in ieder geval tot eind
april kan
voortbestaan. De bedoeling is dat er in april onder de titel 'Save
NEW Dance
Radio' een groot benefietfeest georganiseerd wordt, waarbij volgens
Moerlie
alle party-organisatoren de handen ineen slaan, en iedereen uit de
'dance-scene'
aanwezig zal zijn. De bedoeling is zoveel geld bijeen te zamelen dat
het radiostation
in ieder geval in financieel opzicht het jaar 2000 zal halen. De bedoeling
is dat zo'n 10 à 15.000 mensen op het feest afkomen, dat uit
verschillende
podia zal bestaan met bekende dj's uit de dance wereld. Volgens Moerlie
begonnen de problemen met NEW Dance Radio op het moment dat het
radiostation geen enkele FM-frequentie toegewezen kreeg, ondanks het
duidelijk aparte format dat het radiostation heeft. Moerlie heeft in
totaal
met 13 partijen besprekingen gevoerd ter overname van het radiostation,
waarbij telkens de voorwaarde was dat het format en de identiteit van
de dance zender niet zouden worden aangetast. Volgens Moerlie had
geen van de partijen uiteindelijk serieuse interesse of durfde een
risico te nemen, doordat uitzicht op het verkrijgen van een FM-frequentie
thans op zich laat wachten tot de verdeling in september 2000, die
nu naar
verwachting rond januari 2000 gehouden zal worden. Thans betaalt
NEW Dance Radio de rekeningen naar rato. Het benefiet feest
dat NEW Dance Radio zal organiseren heeft naast een financiële
doelstelling
ook tot doel de politiek te laten zien dat er behoefte is aan een dance
station, en er een cultuur bestaat die dance heet. Moerlie vindt de
plannen
waarbij niche-themazenders etherverspreiding kunnen krijgen een goed
initiatief, dat wellicht voor NEW Dance Radio perspectief zal kunnen
bieden
in de toekomst.
Terug
naar de inhoud van deze editie
HEINEKEN NIET LANGER ADVERTEERDER BIJ TMF
Het biermerk Heineken heeft besloten niet langer te adverteren bij
de muziekzender The Music Factory (TMF). Volgens Heineken
is dit besluit genomen, vanwege het beleid geen alcohol te willen verkopen
aan 14 of 15-jarigen. Andere biermerken als Bavaria en Dommelsch
continueren met het vertonen van hun reclamespotjes op de muziekzender,
die overwegend door jongeren bekeken wordt. Afgelopen week behandelde
de Reclamecode Commissie (RCC) klachten tegen vier alcoholfabrikanten
die bij TMF adverteren.De Stichting Alcohol Preventie heeft een aantalklachten
ingediend, omdat het van mening is dat de merken niet thuishoren op
een
jongerenzender. Volgens het productschap gedistilleerde dranken, dat
de verdediging
voert voor de fabrikanten en importeurs, tonen cijfers aan dat de meerderheid
van de TMF-kijkers ouder is dan 18 jaar, waardoor de klachten niet
van toepassing
zijn. The Music Factory verklaarde de letter van de wet te volgen,
en de reclame
enkel na 20:00 uur 's avonds uit te zenden. De alcoholcode schrijft
voor dat
alcoholreclame niet is toegestaan in media, die overwegend door jongeren
geraadpleegd worden. (Bron: o.a. Adformatie)
Terug
naar de inhoud van deze editie
KPMG RAPPORT: HERVERDELING ETHERFREQUENTIES ZORGT
VOOR ONRUST
Volgens een rapport dat het consultancy bedrijf KPMG heeft gemaakt zouden
bij
de herverdeling van FM-frequenties in september 2000 er in totaal tien
frequentiepakketten op de FM-band moeten worden aangeboden en één
middengolf pakket. De pakketten zouden daarbij elk een even groot bereik
moeten
hebben, om eerlijke concurrentie mogelijk te maken. Het onderzoek dat
KPMG in
opdracht van staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur heeft gemaakt
stelt dat
er vijf pakketten zonder inhoudelijke voorwaarden geveild kunnen worden.
Deze
pakketten kunnen dan voor een periode van 10 jaar verkregen worden.
Het rapport
beschrijft verder de mogelijkheid om een nieuws- en informatiezender
een pakket op
de middengolf aan te bieden voor eveneens een periode van 10 jaar.
Voor niet-landelijke
commerciële omroepen kan dan samen een pakket voor vijf jaar beschikbaar
komen.
Daarnaast zal een FM-pakket voor een Nederlandstalige muziekzender
ter beschikking
worden gesteld voor een periode van eveneens vijf jaar. Nog eens twee
FM-pakketten
kunnen voor een periode van vijf jaar worden vergeven aan vrij in te
vullen zenders,
waarbij de overheid zal toetsen of het aanbod aanvullend is ten opzichte
van het
bestaande aanbod. Het laatste FM-pakket zal worden toegewezen aan een
nieuw
initiatief voor de periode van twee jaar. Laatstgenoemd pakket zal
niet worden geveild,
de rest wel. Volgende maand zal het kabinet het rapport bespreken.
Rick van der Ploeg in het NRC Handelsblad heeft het rapport goede
insteekpunten en voelt hij veel voor de plannen. De oud-minister
van Verkeer en Waterstaat, Annemarie Jorritsma deed tijdens
de vorige kabinetsformatie de uitspraak dat middels een complete
veiling meer geld voor de overheid ter beschikking kan komen.
Van der Ploeg denkt echter dat door deze plannen mogelijk een
meer gevarieerd aanbod in de ether te kunnen brengen, en geen
talloze copiën van radiostations tegen te komen. Voor de radiostations
die aan programmatische voorwaarden zijn verbonden, zal een registratiesysteem
ontwikkeld moeten worden, waarbij qua muziekkeuze de stations slechts
beperkte vrijheden hebben populaire muziek te draaien. Het rapport
beschrijft
dat het pakket met het hoogste bereik 53 % van alle luisteraars kan
bereiken,
dat zou kunnen groeien tot 58 %. SKY Radio, marktleider van de Nederlandse
radiostations heeft in een persbericht haar zorgen geuit over de plannen.
Volgens het radiostation, dat bijna 85 % van de Nederlanders kan bereiken
en daarmee thans één van de grootste etherpakketten heeft,
bedreigt Van
der Ploeg met zijn uitlatingen het voortbestaan van radiostations als
SKY
Radio, Radio 538, Radio 10 Gold, Noordzee FM en Veronica FM. SKY Radio
stelt dat door commerciële radiostations een beperkt bereik te
geven er
oneerlijke concurrentie plaatsvindt met de landelijke publieke omroep,
die een dekking van 100 % heeft. Ton Lathouwers, directeur van SKY
Radio
ergert zich aan de ongenuanceerde en onjuiste weergave van feiten die
Van der Ploeg middels uitlatingen heeft gegeven. Radio 538 heeft zich
eveneens uitgelaten over de herverdelingsplannen van de overheid,
en zegt zich te kunnen vinden in het standpunt van SKY Radio.
Erik de Zwart, directeur van Radio 538 overweegt zelfs opnieuw
een luisteraarsactie op te starten, om opnieuw te bewijzen dat het
radiostation bestaansrecht heeft. In 1995 resulteerde een dergelijke
actie in 300.000 reacties. Opmerkelijk is dat Radio 538 blijk geeft
in eigen berichtgeving sympathie te betuigen voor de VVD.
Deze politieke partij stelt bij monde van Atzo Nicolaï dat er
de goodwill van de commerciële radiostations beloond moet worden,
alhoewel er ook ruimte voor nieuwe initiatieven moet zijn.
Staatssecretaris Van der Ploeg zegt in het NRC Handelsblad niet
onder de indruk te zijn van de kritiek, maar begrijpt de 'nattigheid'
die ze voelen. Volgens hem zien radiostations als SKY Radio en
Radio 538 dat mogelijk hun monopolieposities bedreigd wordt, waar
hij weinig mee kan. Van der Ploeg vindt het redelijker om extra
ruimte te gebruiken voor anderen, die dan evenredige pakketten kunnen
krijgen. De staatssecretaris wil tevens een oud plan alsnog tot uitvoering
brengen: een einde aan de dubbele dekking van Radio op de middengolf
en FM. Dit wil hij doen indien er ook gekeken wordt naar de dubbele
dekking
van Radio 10 Gold, die thans in een groot deel van het land via zowel
FM
als AM te ontvangen is.
Terug
naar de inhoud van deze editie
PIETER PORSIUS SPREEKT KABELEXPLOITANTEN TOE OP
RTL 5
RTL 5 heeft afgelopen week drie maal overdag een promotiepresentatie
van Pieter Porsius, president-directeur van de Holland Media Groep
(HMG),
uitgezonden. Doel van de uitzending was om kabelexploitanten
te overtuigen de zender niet in te wisselen voor de nieuwe commerciële
SBS-zender Net 5. Volgens prominenten in de mediawereld was de uitzending
belachelijk. Fons van Westerloo, directeur van SBS 6 en Net 5 zei dat
Porsius
nodig met zijn adviseurs dient te praten, omdat enkel presidenten of
premiers
hun volk toespreken, en dat alleen als er echt aanleiding voor is.
Terug
naar de inhoud van deze editie
GEZAMENLIJK BUDGET PUBLIEKE OMROEPEN NAAR RAAD
VAN BESTUUR NOS?
Staatssecretaris Rick van der Ploeg van Cultuur blijkt volgens een artikel
in
de nieuwe concessiewet de bevoegdheid over 250 miljoen gulden van het
gezamenlijke budget van de publieke omroepen over te willen hevelen
naar de Raad van Bestuur van de NOS. Van der Ploeg wil dat de NOS
daarmee meer onderscheidende programma's laat maken ten opzichte
van de commerciëlen. Van der Ploeg zei in een interview met het
NRC Handelsblad ontevreden te zijn over de programmering van de
publieke tv-zenders. Volgens Van der Ploeg wordt de 10 % van de
omroepbegroting die aan de Raad van Bestuur thans ter beschikking
is gesteld, doorgesluisd naar de afzonderlijke omroepen. De staatssecretaris
wil dat het budget gebruikt wordt voor moeilijk toegankelijke programma's
die anders niet gemaakt worden. Het verhogen van het percentage tot
maximaal 25 %, oftewel 250 miljoen gulden dient hieraan bij te dragen.
De publieke omroepen reageerden verbaasd over de plannen van
Van der Ploeg. De KRO spreekt zelfs bij monde van voorzitter
Slangen van het willen laten 'verdampen' van de publieke omroepverenigingen
en ds. Arie van der Veer van de EO ziet door de verdere invloed van
de
politiek op het omroepbestel een 'bedreigende' situatie ontstaan.
(Bron: o.a. NRC Handelsblad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
OPSLAG PROVINCIETIENTJE REGIO-OMROEPEN?
Staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur gaat met de provincies in
overleg
over verhoging van de opslag van 10 gulden voor de regionale omroepen.
De
provinciale toeslag is onderdeel van de kijk- en luistergelden dat
door nagenoeg
elk huishouden betaald wordt en middels de Dienst Omroepbijdrage wordt
geïnd.
Regionale publieke omroepen hebben al enige tijd te kampen met financiële
problemen,
en willen een verhoging van de provinciale bijdrage, die echter door
de provinciale
staten worden afgewezen. Van der Ploeg zoekt naar een oplossing voor
de zorgelijke
financiële positie. De staatssecretaris is voornemens om voor
1999 de regionale
publieke omroepen de kosten te betalen die de Dienst Omroepbijdrage
voor
het eerst rekent voor de inning van de gelden. Daarbij zou het gaan
om zo'n
2,4 miljoen gulden. Van der Ploeg zal tevens een onderzoek laten uitvoeren
onder regionale omroepen waarbij de regio-omroepen worden doorgelicht
en onderlinge verschillen moet aantonen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
VERONICA BEBOET VANWEGE PROGRAMMANAMEN MET RECLAME
Het Commissariaat voor de Media heeft Veronica TV twee boetes opgelegd
vanwege programmanamen waarin reclame voorkomt. Het gaat om
'Als je van paarden houdt, De Hoefslag' en 'Breakout Now'. Beide programma's
worden inmiddels niet meer uitgezonden. Volgens het Commissariaat mogen
namen alleen genoemd worden als er wordt doorverwezen naar een bestaand
evenement. In beide gevallen is dit niet zo, en wordt enkel doorverwezen
naar commerciële bladen. De boetes bedragen respectievelijk 70.000
en
60.000 gulden. (Bron: Veronicablad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
D66 HAALT RECLAMESPOT VAN DE BUIS
D66 heeft een reclamespotje voor de Statenverkiezingen van de Friese
tv
gehaald, nadat de Friese kunstenaar Ids Willemsma met een kort geding
had
gedreigd. Op het bewuste filmpje is het kunstwerk van Willemsma, op
de
Waddendijk bij Marrum, prominent in beeld. Lijsttrekker Carla Dijkstra
roept de kijkers op om D66 te stemmen. De kunstenaar vindt dat inbreuk
is
gemaakt op zijn auteurs- en reproductierecht. D66 had geen toestemming
gevraagd het 'tempeltje' van Willemsma - een groot presenteerblad op
twaalf pilaren met daarbovenop 200 ton zeeklei- te gebruiken. Campagne-
leider Theo Andrea ging er vanuit dat het een "openbaar kunstwerk"
is.
D66 zal nu proberen het spotje technisch aan te passen,
zodat het tempeltje uit beeld verdwijnt. (Bron: NRC Handelsblad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
'DE ERFENIS VAN DE 20STE EEUW' VAN DE BUIS BIJ
RTL 4
De commerciële zender RTL 4 heeft besloten het programma
'De Erfenis van de 20ste Eeuw' na vier uitzendingen uit de schema's
te halen. De bedoeling was dat het programma, dat door Ursul
de Geer wordt gepresenteerd, acht maal zou worden uitgezonden.
De reden van het schrappen van het programma waarin met
gasten over de 20ste eeuw werd gesproken, zijn volgens RTL 4
de te lage kijkcijfers. Het programma 'Wie ben ik?' zal zendtijd
op de zondagavond voortaan vullen die voorheen voor het geschrapte
programma stond ingeroosterd.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CILLY DARTEL EN MILIKA PERZON PRESENTATRICES GOEDENAVOND
NEDERLAND
Marleen Houter, Cilly Dartel en Milika Peterzon zijn de presentatrices
van
het programma 'Goedenavond Nederland', dat vanaf maandag bij SBS 6
te zien
zal zijn. Eerder liet Myrna Goossen weten niet bij het programma te
willen
werken en verliet de zender voor RTL 4. RTL 4 betichtte afgelopen week
in het A.D. Endemol van het gebruiken van de formule van de '5 Uur
Show'
bij de concurrent, en beraadt zich op verdere stappen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
NET 5: MARTINE BIJL MET KENNIS QUIZ EN JACCO ELTHING
MET TENNIS PROGRAMMA
De nieuwe Nederlandse commerciële zender Net5 heeft Martine Bijl
gecontracteerd voor de presentatie van een wekelijkse quiz over de
Nederlandse taal met de naam 'Mijnheer Van Dale wacht op antwoord'.
Het spel, een productie van Joop van den Ende, is vanaf 8 maart te
zien.
Ook de ex-tennisspeler Jacco Elthing is vanaf 7 maart te zien op Net
5 in
het tennismagazine 'Game, set and match'. Daarin geeft de voormalige
speler, die overigens ook voor Eurosport werkt, tips over tactiek en
materiaal en zal hij waarschijnlijk oud-collega's interviewen. Elthing
wordt
bijgestaan door presentator Victo Brand. Het programma was eerder te
zien
bij RTL 4 onder de naam 'Tennis Report'.
Terug
naar de inhoud van deze editie
NET 5: GEEN WAARDERINGSCIJFERS EN KABELINFORMATIE
VIA TELETEKST EN INTERNET
De nieuwe commerciële SBS-zender kan niet meedoen in het waarderingsonderzoek
van bureau Intomart. Net 5 wilde als eerste commerciële omroep
hierin meedoen,
maar de hoofdopdrachtgevers van het Continu Kijkonderzoek (CKO),
NOS, STER en IP hebben hiervoor geen toestemming gegeven.
Net 5 is in de loop van deze week in steeds meer plaatsen op de kabel
verschenen met de carrousel uitzendingen van een promo-tape. Volgens
de zender is verspreiding via alle grote kabelexploitanten verzekerd,
alhoewel
bij Casema nog geen overeenkomst is bereikt ten behoeve van verspreiding
in
steden als Den Haag en Breda. De zender stelt dat enkel een paar kleine
exploitanten de zender mogelijk niet doorgeven vanaf de eerste uitzenddag.
Komende maandag zal duidelijk worden wat het percentage van de huishoudens
zal zijn, die de zender kan ontvangen. Via SBS 6-Text en de teletekst
van Net 5
is te zien waar Net 5 te ontvangen zal zijn, en wordt een overzicht
gegeven
van de kabelfrequenties voor zover bekend bij de zender. Net 5 heeft
afgelopen
week tevens een website in gebruik genomen waar o.a. deze informatie
ook
is terug te vinden: http://www.net5.nl
Terug
naar de inhoud van deze editie
ZENDERCOORDINATOR RADIO 4 LEGT FUNCTIE NEER
Hans Hierck, zendercoördinator van Radio 4 heeft aangekondigd
zijn functie rond de zomer ter beschikking te stellen. Hierck is
sinds 1995 zendercoördinator en zegt zich te willen terugtrekken
om privé redenen. De Raad van Bestuur van de NOS zal over enige
tijd een opvolger moeten benoemen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CONSUMENTENBOND: BASISPAKKET 12 GULDEN VOOR MINSTENS
15 ZENDERS
De Consumentenbond heeft bekend gemaakt dat het van mening is dat populaire
commerciële tv-stations op de kabel thuishoren in een basispakket
dat dient te
bestaan uit minstens 15 zenders, waarbij de prijs niet meer dan 12
gulden per
maand zou moeten bedragen. Daarbij dient de staatssecretaris van Cultuur
in
te grijpen als tarieven hoger zouden worden, vindt de Consumentenbond.
De Consumentenbond streeft ernaar consumenten maximale keuzevrijheid
te geven, wat zou moeten resulteren in een situatie waarin de consument
zelf zijn 'eigen' basispakket kan samenstellen. Daarmee zouden pakketten
waarbij kabelexploitanten en/of programmaraden het aanbod samenstellen
verdwijnen. De Consumentenbond streeft naar concurrentie van aanbieders
op de kabel. De bond toont zich tegenstander van kabelmaatschappijen
die hogere kosten van doorgifte van zenders doorberekenen aan consumenten.
De Consumentenbond pleit verder voor snelle invoering van digitale
kabelontvangers, waarmee het naast kabel (DVB-C) mogelijk is zowel
DVB-T (Digitale ethertelevisie) als digitale satelliettelevisie (DVB-S)
te ontvangen. Daarbij pleit de bond voor open standaarden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
KINDERNET, CARTOON NETWORK EN FOX (KIDS) NIET IN
SPOT
KinderNet, Cartoon Network en FOX/FOX Kids hebben besloten niet
deel te nemen tot Spot (Stichting tot Promotie en Optimalisatie van
Televisiereclame).
De tv-zenders eisten elk één persoon in het bestuur te
mogen afvaardigen. Het
huidige bestuur is van mening dat kleine zenders gezamenlijk één
persoon mogen
afvaardigen. De ORN (Omroep Reclame Nederland), die voor de regionale
publieke
omroepen reclame verkoopt zal wel toetreden tot Spot, en tezamen met
The Music
Factory een bestuurszetel innemen. De mogelijkheid tot de entree van
nieuwkomers
is een gevolg van de uitbreiding van het draagvlak dat de stichting
nastreeft.
SBS 6 was al langer lid en zal nu tevens in het bestuur deelnemen.
(Bron: Adformatie)
Terug
naar de inhoud van deze editie
REGIONAAL MEDIANIEUWS:
TELE 8 TWENTE: UITZENDINGEN STOPGEZET
Het Twentse commerciële tv-station Tele 8 heeft vorige week dinsdag
noodgedwongen de uitzendingen moeten staken. CasTel, voormalig aandeelhouder
van het station zegt geld tegoed te hebben van de zender. De zender
stelt
echter dat CasTel geld dient te betalen aan de zender. Tele 8 zou
een tekort hebben van 1,3 miljoen gulden, en is een meerjarige doorgifte-overeenkomst
cruciaal voor de continuïteit van het tv-station. CasTel wil de
zender geen
garanties geven. Het tv-station zal naar verwachting een gang naar
de
rechter initiëren om een schadeloosstelling te bewerkstelligen.
Inmiddels
hebben bijna alle adverteerders zich teruggetrokken en dreigt ontslag
voor
de circa 10 werknemers.
Terug
naar de inhoud van deze editie
PROVINCIE NOORD-HOLLAND: REGIONALE PUBLIEKE TV
MOGELIJK?
Anderhalve week geleden hebben de Provinciale Staten van Noord-Holland
besloten positief te adviseren voor het opzetten en financieren van
een
regionale tv-zender voor de provincie Noord-Holland. De provincie
heeft daarbij de voorkeur de regio-zender via landelijke middelen te
laten
financieren. Indien dit niet mogelijk is, zou de Provincie maximaal
5,2 miljoen
gulden ter beschikking kunnen stellen, door een opslag van 4,90 gulden
van
de het Kijk- en Luistergeld. De landelijke overheid zou dan 4,6 miljoen
gulden moeten bijleggen. Aangezien AT 5 op dit moment voor een deel
de taak van een regionale tv-zender op zich neemt, doordat de lokale
Amsterdamse zender in meer dan 50 % van de Noord-Hollandse kabelhuishoudens
te ontvangen is, zal Radio Noord-Holland waarschijnlijk in samenwerking
met AT 5
een regionale provinciale zender opzetten. Hoofdredacteur Ton F. van
Dijk
zei dat AT 5 echter voor Amsterdam een Amsterdamse identiteit zal blijven
behoeden: 'AT 5 blijft AT 5'. Onduidelijk is hoe de op te zetten provinciale
zender
eruit zal zien. Noord-Holland en Utrecht zijn de enige provincies in
Nederland
zonder regionale tv-zender.
Terug
naar de inhoud van deze editie
ENERGIEFUSIE LEIDT TOT GROOTSTE KABELEXPLOITANT
VAN NEDERLAND
De energiebedrijven PNEM/MEGA Groep en EDON Groep hebben op 21 januari
jl.
aangekondigd hun krachten te willen bundelen om een fusie te bewerkstelligen.
Beide bedrijven bewegen zich op het vlak van kabel/telecommunicatie,
energie en
afvalverwerking. Er is reeds een accoord op hoofdlijnen getekend, een
intentieverklaring laat nog enkele dagen op zich wachten. Het gefuseerde
bedrijf zal een omzet hebben van 8 miljard gulden en 8.000 medewerkers.
Qua kabelactiviteiten zullen Palet Kabelcom en CasTel worden samengevoegd
tot één kabelexploitant met het hoofdkantoor in Groningen.
Beide kabelexploitanten
werkten reeds samen in @Home Nederland. In mei zullen de aandeelhouders
moeten
instemmen met de fusie die qua aandelen een terugwerkende kracht zullen
hebben tot
1 januari 1999. Per 1 januari 2000 zal de juridische fusie plaatsvinden.
In de loop van dit jaar zullen de diverse onderdelen organisatorisch
worden
geïntegreerd, waarbij huidige toekomstplannen worden voortgezet,
en waar mogelijk
gebundeld. De naam van de nieuwe holding is nog onbekend, alsmede
de naam voor de nieuwe kabelexploitant. De kabelfusie resulteert in
de
grootste kabelexploitant van Nederland met bijna 1,4 miljoen. Hiermee
streven CasTel/Palet Kabelcom gezamenlijk Casema en de United Telekabel
Holding (UPC) voorbij. Daarmee krijgt de nieuw te vormen fusie-exploitant
een
marktaandeel van bijna 25 % op de Nederlandse kabelmarkt, met een omzet
van 292
miljoen gulden (gezamenlijke omzetcijfers 1997). Gezien de grote machtsconcentratie
die de fusie bewerkstelligt op zowel kabel als energievlak zal de fusie
waarschijnlijk
alleen doorgang vinden nadat de Nederlandse Mededingingsautoriteit
(NMa)
haar goedkeuring heeft gegeven. Aangezien de totale omzet zich nog
onder
een bepaald bedrag bevindt, behoeft volgens de NMa geen goedkeuring
van de
Europese Commissie. De aandeelhouders van de PNEM/Mega Groep (en dus
ook Palet Kabelcom) zijn de provincies Noord-Brabant en Limburg tezamen
met een aantal gemeenten. EDON (waaronder CasTel) is in handen van
de provincies Overijssel, Groningen en Drenthe, en een aantal gemeenten
in deze
provincies. Opmerkelijk is overigens dat in het consortium Mediakabel,
dat
een aantal nieuwe digitale projecten voor kabelexploitanten voorbereidt
Palet Kabelcom wel deelneemt, maar CasTel niet. Alhoewel het nog onduidelijk
is of de nieuwe fusie-kabelexploitant zal deelnemen in Mediakabel,
ligt dit
wel voor de hand. De fusie-partners zien in tegenstelling tot energiebedrijf
Nuon,
die onlangs samenging met ENW, EWR en Gamog een belangrijke rol
weggelegd voor kabel/telecom activiteiten als multi-utility operator,
en zegt
geenszins plannen te hebben om de kabelactiviteiten te verkopen op
de lange
termijn. De fusiepartners bekijken wel de mogelijkheid om op lange
termijn
van de nieuw te vormen holding een beperkt percentage (het maximum
is
30 %, gezien de energie activiteiten), te verkopen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
AMSTERDAM: GEEN BELANGSTELLING PLUSPAKKET /
DISCUSSIE LAAT VERDEELDHEID ZIEN
Volgens Het Parool van vorige week zouden Amsterdammers voor een
uitgebreid zenderaanbod via de kabel voortaan zo'n 10 gulden bovenop
het basispakkettarief moeten betalen bij de introductie van het filtermodel.
Door conflicten tussen kabelexploitant A 2000 en zenders als CNN, MTV,
Discovery en Eurosport zijn deze zenders thans in Amsterdam niet via
de kabel
te ontvangen. Middels een filtermodel, waarbij kabelabonnees meer gaan
betalen, tenzij ze aangeven enkel het basispakket te willen ontvangen
is A 2000 van plan de zenders weer door te geven via de Amsterdamse
kabel.
Doordat hiervoor het contract dat de Gemeente Amsterdam bij verkoop
onder
voorwaarden voor een periode van 10 jaar afsloot, dient opengebroken
moet
worden, zijn A 2000, de Gemeente Amsterdam en een aantal tv-stations
reeds
een aantal maanden met elkaar in gesprek om tot een oplossing te komen.
Zolang deze besprekingen gaande zijn, aldus een woordvoerder van A
2000
doen geen van de partijen uitspraken over hetgeen besproken wordt.
Toch
zou aandeelhouder UPC de te lanceren sportzender UPC Sports One
via het filtermodel willen verspreiden.
Uit een telefonisch onderzoek dat mediabureau Carat uitvoerde onder
tweehonderd Amsterdammers blijkt dat 70 % van de Amsterdammers
niet bereid is extra te betalen voor een pluspakket. Van de 30 %
die wel bereid is extra te betalen voor ontvangst van het pluspakket
wil het merendeel niet verder gaan dan vijf gulden. Eén op de
vijf kan leven zonder commerciële zenders en zegt genoegen te
nemen met een uitgekleed basispakket waaruit 'de commerciëlen'
zijn
vertrokken. Volgens Carat is het imago van A 2000 bij Amsterdamse
consumenten slecht. Toch zou het pluspakket door de 'negative option'
methode bij een groot aantal huishoudens worden afgenomen, doordat
men moet aangeven enkel het basispakket te nemen, wat een goed
marketinginstrument blijkt te zijn.
Volgens de Algemene Programma Raad van Amsterdam
is het pluspakket van A 2000 een 'sigaar uit eigen doos', waarvan
de prijs snel zal stijgen, doordat kijkers 10 gulden meer zullen moeten
betalen voor zenders die men nu reeds ontvangt.
In een informatief mediadebat over de Amsterdamse kabelkwestie,
dat afgelopen dinsdag nabij het Gemeentehuis gehouden werd, bleek
dat de deelnemers aan het debat onderling verdeeld waren over hoe
tot een oplossing te komen. Het debat dat zo'n 72.000 gulden gekost
heeft en door de Gemeente Amsterdam werd georganiseerd zal komende
zondag om 16:00 en 23:00 uur en maandag om 21:00 uur uitgezonden
worden op de Amsterdamse zender AT 5. Opmerkelijk was dat
Cees Wolzak van de APR en Fons van Westerloo van SBS 6
en Net 5 zeiden dat de verkoop enkele jaren geleden een goede
deal was. Gesteld werd dat aandeelhouder UPC thans het geld
niet meer nodig heeft, omdat de beursgang zeer veel geld heeft opgeleverd,
waarmee investeringen betaald kunnen worden. Will Moerer van
abonneezender hekelde de wijze waarop A 2000 en de kabelbranche
te werk gaan door concurrerende tv-stations te starten en tarieven
torenhoog te maken voor abonnee-stations. Tevens zei hij dat het
voor de abonnee-zender onmogelijk is gebleken om een digitale
multiplex te huren bij kabelmaatschappijen, en zo kostenbesparend
te werk te gaan. Verder stelde Moerer dat de gemeente als deze
kabel als nutsfunctie ziet, deze niet kan wegdoen. Volgens Peter
Jelgersma, media-adviseur en voorzitter van het DigiTenne project,
had de overheid ervoor moeten zorgen dat er eerst concurrentie
mogelijk was, waarna men de kabelexploitaties kon verkopen.
Randvoorwaarden hiervoor zijn van te voren volgens Jelgersma
niet gemaakt. Volgens Toine Maes, directeur van de kabelbranche
organisatie VECAI, is het onzin dat een gemeente moet investeren in
een kabelmaatschappij. Zijn advies is om het dat bedrijf zelf te laten
doen.
Bill Wijdeveld van satellietoperator SES (Société Européenne
des Satellites)
biedt zijn organisatie reeds een oplossing voor de ontbrekende concurrentie
via het GSO-concept, waarbij consumenten zelf kunnen kiezen tussen
infrastructuren, en een satelliet-aansluiting standaard bij woningen
wordt
bijgeleverd. Tevens pleitte Wijdeveld voor een wetswijziging die het
mogelijk
maakt regionale (publieke) zenders zoals AT 5, via de satelliet te
laten doorgeven.
Marjet van Zuylen, PvdA mediawoordvoerster reageerde hier nauwelijks
op, en
hamerde in het debat op keuzevrijheid. Een aantal burgers kwam ook
zijn
ongenoegen uiten over de handelwijze van A 2000. Daarbij kwam vooral
het 'contract is contract' idee sterk naar voren. Ongemerkt heeft A
2000
de tarieven volgens de burgers toch fors weten te verhogen. Eén
persoon
die na acht jaar terug kwam in Amsterdam verbaasde zich over het
slechte aanbod, de slechte service en de slechte kwaliteit van de kabelexploitant.
Eén iemand maakte tevens de opmerking dat 'we vooral zo door
moeten
blijven praten, zodat het einde van de looptijd van het contract van
10 jaar
gehaald wordt'. Half april zal een breder mediadebat plaatsvinden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
ATLANTIS TV VAN DE KABEL IN ROTTERDAM
Atlantis TV in Rotterdam is vorige week alsnog van de kabel gehaald.
De
kabelexploitant besloot alsnog de doorgifte van het tv-station
te stoppen
na een ruim één jaar lopend conflict over de door Atlantis
aan ENECO
te betalen tarieven voor doorgifte. Atlantis, zo blijkt, heeft een
schuld
van rond de twee ton. Het station hield zich voornamelijk bezig met
het brengen van nieuwe en mededelingen van het Rotterdamse
Verenigingsleven. Achter Atlantis TV zit initiatiefnemer Rob
Rotgans, die eerder in de tachtiger jaren het illegale commerciële
Radio Atlantis runde. (Met dank aan Hans Knot)
Terug
naar de inhoud van deze editie
BELGISCH MEDIANIEUWS:
VERENIGING VAN BEROEPSJOURNALISTEN BELGIE: 'BERISPING ONTERECHT'
De Algemene Vereniging van Belgische Beroepsjournalisten (AVBB) is het
niet
eens met de berisping van minister van Binnenlandse Zaken Van den Bossche
van
de Koerdische satelliet tv-zender Med-tv. Van den Bossche had Med-tv
berispt
omdat de zender PKK-verantwoordelijken aan het woord had gelaten die
opgeroepen hadden tot geweld tegen Turkije. De nationale secretaris
van
AVBB zegt dat de journalisten van Med-tv enkel hun werk
gedaan hebben en niet zelf hebben opgeroepen tot geweld. Als de
minister consequent is, moet hij nu ook de uitzendingen door derden
van het
Vlaams Blok op de vingers tikken. Ook daarin is opruiende taal te horen,
aldus het AVBB. (Bron: VRT Teletekst 1)
Terug
naar de inhoud van deze editie
VT4 MOET VLAAMS WORDEN?
De Britse commerciële zender VT4 die via satelliet uitzendt voor
Vlaanderen krijgt
van het Commissariaat voor de Media tot 15 september de tijd om een
Vlaamse
uitzendlicentie aan te vragen en zich aan de Vlaamse mediawetgeving
aan te passen.
De commerciële zender VT4 is nu juridisch een Brits bedrijf. Voor
het
Commissariaat valt VT4 onder de bevoegdheid van de Vlaamse gemeenschap,
omdat het commerciële zwaartepunt van de zender duidelijk in Vlaanderen
ligt.
De beslissing volgt na een klacht die VTM tegen VT4 indiende. Vlaams
mediaminister Van Rompuy denkt dat VT4 het vonnis zal moeten naleven.
Van Rompuy
denkt dat kabelexploitanten kunnen worden gedwongen VT4 van de kabel
te halen
als de omroep weigert Vlaams te worden. VT4 heeft inmiddels aangegeven
de
beslissing van het Vlaams Commissariaat voor de Media aan te gaan vechten.
De televisiezender vraagt dat het Commissariaat zijn beslissing opnieuw
bekijkt. VT4 is nu Brits en dat heeft voordelen. Als VT4 een Vlaamse
zender
wordt, moet het de reclame rond kinderprogramma's beperken en elke
dag twee
journaals brengen.
Inmiddels heeft VT4 ook een klacht bij de Europese Commissie ingediend
tegen de Vlaamse regering. De omroep is het niet eens met de regels
voor
kabelexploitanten. Die zijn verplicht om een aantal zenders in hun
basispakket op te nemen. VTM is daar wel bij, VT4 niet omdat het station
uitzendt met een Britse licentie. Volgens VT4 ontstaat daardoor oneerlijke
concurrentie. In andere Europese landen zouden de kabelmaatschappijen
alleen verplicht zijn om de publieke omroepen door te sturen, maar
voor
commerciële stations is de keuze aan de kabelexploitanten om ze
wel
of niet door te geven. Vanaf eind dit jaar zal het Vlaamse kabel-basispakket
worden ingeperkt tot zo'n 20 zenders, tegen een iets lager tarief dan
men
thans in Vlaanderen berekend. (Bron: VRT Teletekst 1)
Terug
naar de inhoud van deze editie
INTERNATIONAAL MEDIANIEUWS:
BVN TV EN WERELDOMROEP: ANALOGE UITZENDINGEN STOPPEN EIND AUGUSTUS
BVN TV, de Nederlandstalige zender van Wereldomroep en NOS, bedoeld
voor in het buitenland, heeft bevestigd dat het zo goed als zeker is
dat de analoge
uitzendingen op de Hotbird 1 zullen doorgaan tot eind augustus. Oorspronkelijk
was het de bedoeling de analoge uitzendingen op 1 juli te stoppen.
Om
vakantiegangers dit jaar in heel Europa nog de mogelijkheid te geven
middels
een analoge ontvanger de Nederlandse uitzendingen te laten ontvangen
is besloten
tot een verlenging van twee maanden. BVN-TV zal na 1 september alleen
nog digitaal via de Astra 1G te ontvangen zijn. Het huren van digitale
transponderruimte op één van de Hotbird satellieten,
om een ontvangstmogelijkheid
in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Griekenland te behouden is financieel
niet
haalbaar. Volgens Frans van Heteren, woordvoerder namens de Wereldomroep,
heeft een grote groep Europese BVN-kijkers thans inmiddels naast een
analoge
ontvanger ook een digitale ontvanger in huis. Overigens zullen eind
augustus ook
de analoge uitzendingen van Radio Nederland Wereldomroep 1 (RNW-Netwerk
Europa)
via de Hotbird 1 worden stopgezet. Hiervoor gelden dezelfde redeneringen
als voor BVN-TV. Digitaal zullen de RNW-signalen ongestoord te horen
blijven
via de Astra 1G. Overigens zal de RNW 1, in de maanden juni, juli en
augustus
volgens een aangepast schema uitzenden, vanwege de traditionele zomervakantie.
Dit jaar zal 's morgens een overname plaatsvinden van 'de Gouden Uren',
dat gedurende
die periode een coproductie zal zijn van TROS-Radio 2 en de Wereldomroep.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CANAL+ EN BSKYB PRATEN OVER FUSIE
De Wall Street Journal maakte dinsdag bekend dat het Britse
BSkyB en de Franse Canal+ Groep besprekingen voeren om
de twee mediabedrijven te laten fuseren tot het grootste mediabedrijf
van
Europa. De besprekingen zouden zich nog in een pril stadium bevinden,
daarom
is allerminst zeker of de twee operators samengaan. Bijna zeker is
dat de Europese
Commissie vanwege mededingingswetgeving ernstige bezwaren zal hebben
bij
een dergelijke fusie. Vertegenwoordigers van zowel BSkyB als Canal+
hebben
inmiddels bevestigd dat er besprekingen plaatsvinden, maar ontkennen
dat deze
noodzakelijkerwijs over een fusie zouden gaan. Indien beide partijen
zouden
fuseren, zouden BSkyB en Canal+ elk voor 50 % opgaan in de nieuw te
vormen onderneming. BSkyB heeft in het Verenigd Koninkrijk en
Ierland 7 miljoen abonnees op haar satellietboeket (analoog en digitaal),
met omgerekend een marktwaarde van meer dan 27
miljard gulden. Canal+ dat actief is in het grootste deel van continentaal
Europa, waaronder Nederland en België, heeft meer dan 11 miljoen
abonnees
op één of meer van de betaal-tv pakketten, waarvan thuisland
Frankrijk de
belangrijkste markt is. Canal+ heeft een marktwaarde van omgerekend
meer dan 18 miljard gulden. De belangrijkste aandeelhouders van Canal+
zijn Vivendi (34 %) en Richemont (15 %). BSkyB is voor 40 % in handen
van Rupert Murdoch's News Corp., en voor 17 % in handen van Pathé
(waar Canal+ en Vivendi weer een belang van 24,6 % bezitten). Als de
fusie zou doorgaan zou dit een 'big bang' betekenen voor de gehele
Europese
mediamarkt. Will Moerer van Canal+ Nederland zei in een reactie dat
hem
bekend is dat 'er gesproken wordt'. Nederland zou daarbij echter vooralsnog
geen onderwerp van gesprek zijn.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CNN INTERNATIONAL BREIDT UIT VOOR EUROPA EN AZIE
CNN International gaat dit jaar 70 extra medewerkers aantrekken in Europa
en in Azie om het aantal uitzenduren dat speciaal op deze regio's is
gericht
te kunnen uitbreiden. Dit jaar komen er 20 uren extra regionale
programmering bij, zodat het totaal aantal regionale uitzenduren in
juni zal zijn
gestegen tot 70 uur per week. De regionale programma's komen uit studio's
in Hongkong, Londen en Berlijn. CNN werkt sinds 1997 aan een
regionaliseringsplan dat in drie jaar tijd wordt uitgevoerd. De zender
hoopt op deze wijze nieuwe adverteerders te kunnen trekken.
De advertentie-inkomsten in Azië stegen met 35 % sinds daar
een apart Aziatisch venster begon. Behalve voor Azië en Europa
brengt CNN internationaal nieuws met een regionale invalshoek
voor Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. (Bron: Adformatie)
Terug
naar de inhoud van deze editie
INTERNET MEDIANIEUWS
VPRO MET DESKTOPRADIO
Homepage-bezitters kunnen sinds vorige week maandag de bezoekers van
hun
site verrassen met muziek afkomstig van de VPRO-radio. Deze omroep
biedt
onder de naam Desktopradio vijf kanalen aan - popmuziek, klassieke
muziek,
alternatieve muziek, culturele programma's en praatprogramma's. Elk
kanaal
bevat een door de omroep gemaakte keuze uit de VPRO-radioprogramma's
van de
afgelopen week. De homepage-eigenaar kan kiezen welke van de vijf het
beste
bij zijn site en bezoekers past. De surfer komt door het aanklikken
van een
Desktopradio-knop op de site willekeurig binnen op een kanaal, maar
wel
steeds aan het begin van een programma of programma-onderdeel.
URL: http://www.vpro.nl/desktopradio
Terug
naar de inhoud van deze editie
ANP BRENGT ANP-RADIONIEUWS OOK VIA INTERNET
Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) biedt voortaan via
de eigen website voortaan elk uur het radionieuws, dat het persbureau
verkoopt aan een groot aantal commerciële radiostations.
De website is te vinden op http://www.anp.nl
(Bron: Medianed)
Terug
naar de inhoud van deze editie
|