[Kijkcijfers]
DutchMedia
[Luistercijfers]
 
onder hoofdredactie van David de Jong
 
DutchMedia Editie 8/1999 

maandag 15 februari 1999

In deze Editie: 

- Net 5 gestart met testuitzendingen op satelliet 
- (Cross)promotie Holland Media Groep en RTL 5 
- Eurosport sluit overeenkomst met TV Shop Europe 
- NOS sluit overeenkomst voor Rotterdams World Tennis Tournament en World Volleyball League 
- Sail 2000 bij NOS en AVRO 
- Radio 1 middengolf-ontkoppeling met verhoren enquêtecommissie 
- Erik Breukink nieuwe verslaggever wielerwedstrijden Studio Sport 
- Bart de Graaff minder prominent bij BNN vanwege rustperiode 
- HMG verwerft rechten interlands 
- Fryslan TV met eredivisie voetbal? 
- Meerjarenbegroting NOS vorig jaar gebaseerd op drijfzand? 
- Radio 3 FM niet omkoopbaar? 
- Ronald van der Meijden commercieel directeur Q-Radio 
- Actiedreiging publieke omroep vanwege CAO conflicten? 
- BNN ontvangt eerste boete van Commissariaat 
- Kabinet accoord met nieuwe concessiewet 
- Myrna Goossens toch geen presentatrice 'Goeienavond Nederland' 
- HMG met haalbaarheidsonderzoek twee themakanalen 
- Van der Sar presentator voetbalprogramma RTL 5 
- Endemol verkoopt Live Entertainment en komt met nieuwe aandelenemissie 
- Eurosport in 1999 met veel live sport 
- NOS Teletekst breidt financiële rubriek uit 
- KinderNet met nieuw eigen programma: Boegie Woegie 
- Kabelnieuws:
   - Casema start met Keuze-tv in Driebergen, Leersum en Bunnik 
   - Energiefusie leidt tot grootste kabelexploitant van Nederland 
   - UPC komt dag later op de beurs: koersstijging 
- Satellietnieuws:
   - Canal+ met schotelactie voor semi-gratis kijkers 
   - DVB2000 van dr. Overflow toch gratis! 
- Internationaal Medianieuws:
   - Omzet 1998 Canal+ Vlaanderen/Nederland/Scandinavië bekend 
   - MTV Networks Europe start drie themakanalen in Verenigd Koninkrijk en Ierland 
- Belgisch Medianieuws:
   - Radio 538 toch met aparte non stop versie in Vlaanderen gestart
   - VT4 blijft vasthouden aan Britse licentie - Internet Medianieuws:
   - TROS verwijdert reclame van site 
- DutchMedia intern 

 
 
 NET 5 GESTART MET TESTUITZENDINGEN OP SATELLIET

Afgelopen woensdag (10 februari) heeft de nieuwe SBS-zender Net 5 op satelliet
in het semi-gratis Canal+ boeket een 'vaste' plek gekregen. De 
beeldkwaliteit van Net 5 op satelliet is daarbij gelijk aan SBS 6, die
vanwege financiële redenen in iets lagere kwaliteit uitzendt ten 
opzichte van andere zenders in hetzelfde boeket. Vandaag (maandag
15 februari) is Net 5 gestart met proefuitzendingen. De proefuitzendingen
bestaan uit een 15 minuten durende promoband van de zender die continu 
herhaald wordt. Net 5 is te ontvangen via de Astra 1G, 12.574 GHz. H. 
(transponder 109) Symb.Rate 22.000 FEC 5/6 VPID 165, APID 100 PCR 175.
Het infokanaal van Canal+ is verhuisd naar 12.515 GHz. H. Symb.Rate 22.000 
FEC 5/6 VPID 165 APID 100. Genoemde zenders zijn via satelliet alleen te 
ontvangen middels een semi-gratis smartcard van Canal+ en eveneens middels 
een satelliet-abonnement op Canal+. In kabelgebieden waar reeds een contract
is gesloten ten behoeve van de distributie van Net 5 en reeds kanaalruimte is
ingeruimd, worden mogelijk de proefuitzendingen ook doorgegeven.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
(CROSS)PROMOTIE HOLLAND MEDIA GROEP EN RTL 5

De Holland Media Groep heeft enkele weken geleden een start gemaakt
met cross promotion op de drie HMG-tv stations. Voortaan verwijzen
RTL 4, RTL 5 en Veronica naar elkaars programma. De nieuwe huisstijl
die bij RTL 5 afgelopen zaterdag haar intrede heeft gedaan sluit
volgens HMG-woordvoerder Hans van der Veen meer aan op de vormgeving van 
Veronica en RTL 4. De vormgeving heeft desalniettemin enige kenmerken van
de Britse commerciële zender Channel 5, waar HMG-aandeelhouder CLT-Ufa
tevens een aandeel in heeft. RTL 5 heeft afgelopen zaterdag ter promotie van
de zender een paginagrote advertentie geplaatst in de meeste (landelijke) dagbladen.
De bedoeling daarbij is dat kijkers (in navolging van de 'Carisma'-reclame) de poster
voor hun raam plaatsen, waarna de middels een actie kijkers prijzen kunnen winnen.
De actie doorkruist de start van SBS-zender Net 5, die tevens een plek nastreeft
op de vijfde plek van de afstandsbediening, en heeft als slogan 'Bij voorkeur op 5'.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
EUROSPORT SLUIT OVEREENKOMST MET TV SHOP EUROPE

De pan-Europese sportzender Eurosport heeft met TV Shop Europe, een
dochter van de Scandinavische media-onderneming Modern Times Group
(MTG, van de groep Kinnevik), een samenwerkingsovereenkomst gesloten.
Vanaf 1 maart zal Eurosport voortaan 's nachts homeshoppinguitzendingen 
van TV Shop Europe uitzenden. Eurosport zal op de website eurosport.com
tevens samenwerken met TV Shop ten behoeve van electronische verkopen
op Internet. De uitzendingen van Quantum TV komen door de nieuwe 
overeenkomst te vervallen.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NOS SLUIT OVEREENKOMST VOOR ROTTERDAMS WORLD TENNIS TOURNAMENT EN WORLD VOLLEYBALL LEAGUE

De NOS heeft een overeenkomst van vier jaar afgesloten met 
de organisatoren van het World Tennis Tournament, dat jaarlijks
in februari plaatsvindt in de Rotterdamse Ahoy. Het contract heeft 
een looptijd tot en met het jaar 2002. Het contract behelst
naast de uitzendrechten op tv ook de radiorechten, waardoor via
Langs de Lijn op NOS-Radio 1 regelmatig aandacht besteed zal
worden aan het tennistoernooi.

Tevens heeft de NOS overeenkomsten gesloten met de FIVB en de NeVeBo,
zodat de wedstrijden van het Nederlands volleybalteam in de World Volleyball
League het komend jaar bij de NOS op tv zullen worden uitgezonden. Tevens
zal de finale in juli vanuit Argentinië worden uitgezonden.

Terug naar inhoud van deze editie 
 
SAIL 2000 BIJ NOS EN AVRO

Het evenement Sail 2000, dat van 24 augustus tot 28 augustus 1999 gehouden zal
worden in Amsterdam, zal zowel bij de NOS als de AVRO uitgebreid worden 
belicht op televisie. Hiertoe hebben de Sail 2000 organisatie en de NOS en AVRO 
een overeenkomst gesloten. De openingsparade 'Parade of Sail' zal live te zien zijn 
bij de NOS op 24 augustus, alsmede het 'admiraalzeilen'. De AVRO zal
voorafgaande aan het evenement zes documentaires uitzenden over
telkens een ander 'Tall Ship'. Tevens zal de AVRO documentaires over de reconstructie
van de clipper 'Stad Amsterdam' uitzenden. Tijdens Sail 2000 zal er dagelijks een
scheepsjournaal te zien zijn, met verslagen van de afgelopen Sail 2000-dag.
De AVRO zal verder een groot aantal locatie-uitzendingen verzorgan van zowel
radio- als tv-programma's, waaronder een concert van het Koninklijk Concertgebouworkest.

 Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RADIO 1 MIDDENGOLF-ONTKOPPELING MET VERHOREN ENQUETECOMMISSIE 

Radio 1 zal vanaf woensdag op de middengolf ontkoppeld worden van het FM-signaal.
Via de middengolf (747 kHz en 1251 kHz in Limburg) zal de NOS op basis van een 
proef op woensdag, donderdag en vrijdag de parlementaire enquêtecommissie 
verhoren over de Bijlmerramp El Al rechtstreeks uitzenden vanaf 09:30 uur tot 
12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur. Via de FM-frequenties zal op genoemde 
tijden het reguliere Radio 1-programma te beluisteren zijn. De uitzendingen op 
de middengolf worden door de NOS verzorgd, en zijn niet via de kabel of 
satelliet te beluisteren. De NOS zegt te bekijken of het wellicht nuttig is 
vaker via de middengolf een ontkoppeling te laten plaatsvinden tijdens 
belangrijke (parlementaire) gebeurtennissen. De ontkoppeling vindt thans
plaats totdat de verhoren over de Bijlmerramp zijn beëindigd.

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
ERIK BREUKINK NIEUWE VERSLAGGEVER WIELERWEDSTRIJDEN STUDIO SPORT

Erik Breukink heeft een accoord gesloten bij de NOS om verslag te leggen van 
wereldbekerwedstrijden wielrennen en de Tour de France. Indien de
Giro d'Italia en de Vuelta door NOS-Studio Sport zullen worden
uitgezonden zal Breukink ook worden ingezet. Breukink volgt Steven
Rooks op, die bij de TVM-wielerploeg gaat werken. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BART DE GRAAFF MINDER PROMINENT BIJ BNN VANWEGE RUSTPERIODE

BNN-omroepvoorzitter Bart de Graaff zal de komende periode minder in
de uitzendingen van de jongste publieke omroep te zien zijn, vanwege zijn nierziekte.
De Graaff dient op doktersadvies een rustperiode in te lassen. Het was de bedoeling
dat de presentator en voorzitter de komende weken een prominente rol zou spelen
in het wekelijkse BNN-uur op zondagavond. De Graaff zal voorlopig nog enkel in
'Tuin op je Buik' te zien zijn, omdat hier reeds een aantal afleveringen van zijn
opgenomen. Andere onderdelen, zoals 'De Slaapzak' en presentaties kunnen
vanwege de verplichtte rust niet doorgaan. Wel zal het programma 'Bookmakers'
over boeken starten en het programma 'Oud en ... Wild' met Ruud de Wild.
BNN behaalde tijdens de eerste periode van haar bestaan als publieke omroep
regelmatig 1,2 miljoen kijkers, maar verloor een groot deel van de kijkers toen
de programmering veranderde.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
HMG VERWERFT RECHTEN INTERLANDS

De Holland Media Groep (HMG) heeft de uitzendrechten verworven van
alle veertien interlands die het Nederlands elftal zal moeten spelen
tot de start van Euro 2000 (de EK-Voetbal). Het gaat daarbij om onder
andere oefenduels tegen Frankrijk, Tsjechië en Argentinië. De KNVB
heeft geen verdere details over het contract mede gedeeld. Het is waarschijnlijk
dat de wedstrijden ofwel bij Veronica ofwel bij RTL 5 te zien zullen zijn.
(Bron: Gooi- en Eemlander)

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
FRYSLAN TV MET EREDIVISIE VOETBAL?

De regionale publieke tv-zender Omrop Fryslan TV heeft 
als eerste regionale omroep beeldrechten verkregen van provinciale
eredivisie clubs. De regionale zender voor Friesland is onlangs
met een voetbaljournaal gestart. (Bron: Gooi- en Eemlander)
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
MEERJARENBEGROTING NOS VORIG JAAR GEBASEERD OP DRIJFZAND?

Volgens het NRC Handelsblad beweert het organisatie
adviesbureau Booz Allen & Hamilton naar aanleiding van
het door de Bertelsmann Stichting dat de meerjarenbegroting 
van de publieke omroep, die vorig jaar aan de inmiddels oud-staatssecretaris
van Cultuur Aad Nuis werd aangeboden nergens op gebaseerd zou zijn.
Hierdoor zou bij ongewijzigd beleid de publieke omroep op termijn in
zware financiële problemen komen. Volgens het adviesbureau heeft de
publieke omroep geen rekening gehouden met verder groeiende concurrentie
in het media-aanbod, en gaat men uit van een stabiel marktaandeel tot in 2001.
Een verlies van 100 miljoen gulden nu omzetten naar een positief resultaat
in 2001 van 7 miljoen gulden is volgens het bureau dan ook niet 
aan de orde, maar een verlies van 94 miljoen gulden. Het bureau noemt
het verder onrealistisch dat de reclame-inkomsten in 2001 met 56 miljoen
gulden zullen stijgen. Door toegenomen concurrentie zou mogelijk een
prijzenoorlog kunnen losbarsten. Met een verhoging van de prijzen van de sportrechten,
investeringen in digitale technologieën, een mogelijke daling van inkomsten als
gevolg van het vrijgeven van programmagegevens is in de meerjarenbegroting
geen rekening gehouden. De NOS ontkent de beschuldigingen en zegt niet
van de concurrentie bevreesd te zijn. De reclame-inkomsten zouden met 
voorzichtigheid zijn weergegeven, het marktaandeel zou door middel van 
een betere netprofilering verder kunnen groeien, aldus de NOS in het
NRC Handelsblad. De Bertelsmann Stichting is gelieerd aan Bertelsmann, 
die aandeelhouder is van CLT-Ufa, dat 64,2 % van de Holland Media Groep 
bezit. (Bron: NRC Handelsblad)

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RADIO 3 FM NIET OMKOOPBAAR?

De Nederlandstalige zanger Eric Dikeb heeft getracht om (bij wijze van grap)
bij het publieke Radio 3 FM dj's om te kopen in ruil voor het draaien van zijn 
Nederlandstalige plaat. Dikeb had hiertoe 50.000 gulden contant meegenomen 
om dat te bewerkstelligen. Volgens Dikeb komen platen die niet op Radio 3 
worden gedraaid automatisch laag of niet in de hitparades terecht. Radio 3 
stelt dat de muziek die de zanger maakt niet past in het format van de zender, 
en maakte van het verzoek een onderhandelingsshow bij Rob Stenders op de 
zender, die overigens voor de zanger niet goed uitpakte: hij werd niet gedraaid.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RONALD VAN DER MEIJDEN COMMERCIEEL DIRECTEUR Q-RADIO

Ronald van der Meijden, thans algemeen directeur van het regionale commerciële
radiostations Sun FM, is per 1 maart benoemd tot commercieel directeur van
Q-Radio. Q-Radio is een radiostations dat via de middengolf (1224 kHz) en 
via de kabel allerhande minder populaire muzieksoorten ten gehore brengt, zoals
Afro, Carribean en wereldmuziek.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ACTIEDREIGING PUBLIEKE OMROEP VANWEGE CAO CONFLICTEN?

De vakbonden van de publieke omroep-werknemers hebben aangegeven mogelijk
met werkonderbrekingen te komen indien de werkgevers van de publieke omroepen
geen concessie doen om de volgens de vakbonden 'onoverbrugbare kloof' van 
het loonbod op te lossen. De vakbonden NVJ, FNV Kiem en CNV Media zijn
dat de werkgevers hun personeel te weinig waarderen, en dat de publieke 
omroepen achter lopen qua salarisontwikkelingen.(zie ook DutchMedia editie 6/1999).
De vakbonden hebben als ultimatum de eerste week van maart gesteld. Mocht daar
geen gehoor aan worden gegeven dan zullen er 'milde' acties volgen. Mogelijk
dat kijkers en luisteraars van de publieke landelijke en regionale zenders daar iets
van zullen merken. Indien er zwaardere acties komen is het denkbaar dat de
publieke omroep korte tijd niet uitzendt, iets wat reeds zo'n tien jaar niet is
voorgekomen in Nederland.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BNN ONTVANGT EERSTE BOETE VAN COMMISSARIAAT
    
BNN heeft van het Commissariaat voor de Media voor het eerst een boete gekregen.
Het radio-duo Sven & Dave heeft volgens het Commissariaat in 
hun radioprogramma reclame gemaakt voor een CD van de band 
"The Tower of Power". Doordat het de eerste boete van BNN was,
heeft het Commissariaat bij wijze van gebaar de boete verlaagd tot
een tiende van het oorspronkelijke boetebedrag. Daarmee is 600 gulden
de laagste ooit uitgeschreven boete in het bestaan van het tienjarige
Commissariaat. (Bron: Veronica Internet)

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
KABINET ACCOORD MET NIEUWE CONCESSIEWET

Het kabinet heeft ingestemd met het voorstel van staatssecretaris Van der Ploeg (cultuur)
om de Mediawet aan te passen. De publieke omroep zal als geheel 25 % van de programma's
aan culturele en 35 % van de programma's aan educatieve en informatieve programma's 
moeten wijdden. Een eerder voorstel waarbij een dergelijk programmavoorstel voor elke
omroepvereniging afzonderlijk zou gelden vindt vooralsnog geen doorgang. Hiertegen
was groot verzet bij de publieke omroepen en een aantal politieke partijen.
De publieke omroep mag niet meer dan 25 % van de programmering aan 
amusement besteden. Het A-, B-, en C-omroepstatus systeem zal worden 
vervangen door een systeem waarbij elke omroepvereniging 300.000 leden nodig
heeft, en elke vijf jaar bekeken wordt of een publieke omroep nog wel bij het publieke bestel
hoort. De plannen, die onderdeel zijn van de 'concessiewet' zullen voor advies naar de
Raad van State gaan. Hierna zal de ministerraad met een definitief voorstel naar de Tweede
Kamer gaan, die een eindoordeel zal geven. Vooral de netprofilering van de drie
publieke tv-zenders zijn nog onderwerp van gesprek.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
MYRNA GOOSSENS TOCH GEEN PRESENTATRICE 'GOEIENAVOND NEDERLAND'

Myrna Goossens heeft besloten geen contract bij SBS 6 te tekenen, alwaar ze het
nieuwe middagmagazine 'Goeienavond Nederland' zou presenteren vanaf 1 maart,
tezamen met Marleen Houter. Goossens heeft onverwachts bekend gemaakt weer
voor de Holland Media Groep (HMG) te gaan werken. De HMG heeft haar
een driejarig contract aangeboden. Volgens Goossens zou de beslissing te maken
hebben met de voorwaarden van het contract van SBS 6. Volgens haar biedt de
HMG haar meer 'creatieve mogelijkheden'. Onbekend is wie Goossens plek
zal innemen bij het nieuwe middagmagazine van SBS 6. (Bron: Telegraaf)

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
HMG MET HAALBAARHEIDSONDERZOEK TWEE THEMAKANALEN

De Holland Media Groep (HMG) heeft bevestigd vorige week in een bijeenkomst
van adverteerders te hebben aangekondigd bezig te zijn met een haalbaarheidsonderzoek
voor de lancering van twee thema-kanalen. De thema-kanalen zouden nog dit najaar
gelanceerd worden. Het marktaandeel dat de HMG nastreeft met deze twee nieuwe
kanalen ligt tussen de 1 tot 4 %. Het haalbaarheidsonderzoek moet aanduiden of
het überhaupt zin heeft deze zenders te starten, gezien de complexe kabelsituatie
in Nederland en de situatie met betrekking tot de Europese Commissie in verband
met het aspect van mededinging. Hans van der Veen, perswoordvoerder van de HMG,
wilde niet aangeven welke thema's de zenders zullen bevatten, alhoewel hij aangaf
dat de zenders naar Amerikaans voorbeeld zullen worden ingevuld. In de Verenigde
Staten worden via kabel en satelliet thema-kanalen in allerlei variaties uitgezonden, zoals
The Golf Channel, met enkel aandacht voor de sport golven, of Home & Garden TV,
met aandacht voor tuinieren en koken. Onduidelijk is op welke wijze de twee thema-zenders
zullen worden gedistribueerd, alhoewel het plaatsnemen achter een kabelfilter of 
kabeldecoder onderwerp is van de studie. De aankondiging als zou het om een 
muziekzender of een duidelijke jongerenzender gaan ontkrachtte Van der Veen,
die het ook onzin noemde dat Veronica FM drie nieuwe frequenties zou krijgen
en dat KINKfm ondersteuning zou krijgen van de HMG behoort volgens de 
HMG-woordvoerder tot het rijk der fabelen.

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
VAN DER SAR PRESENTATOR VOETBALPROGRAMMA RTL 5

Edwin van der Sar is met ingang van maandag 15 februari presentator van
het nieuwe RTL 5-programma Voetbal Totaal. Het nieuwe RTL 5-programma
besteedt o.a. aandacht aan de jeugdcompetitie, zaalvoetbal en voetbal in het algemeen.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ENDEMOL VERKOOPT LIVE ENTERTAINMENT EN KOMT MET NIEUWE AANDELENEMMISSIE

Joop van den Ende betaalt 169,5 miljoen gulden voor de aankoop van de divisie Live
Entertainment van Endemol. Hiertoe behoren Holiday on Ice, ShowBizCity, Events 
en de Theaterdivisie. In oktober kondigde Endemol reeds aan de divise Live Entertainment
te verkopen. De divisie Events behoorde daar echter niet toe, maar is nu toch meeverkocht
aan Joop van den Ende. De aandelen zijn per 1 februari door Joop van den Ende 
overgenomen van Endemol. De reden van de verkoop van de activiteiten zijn de
beperking van bedrijfsrisico, omdat de activiteiten van Live Entertainment weinig
zouden bijdragen tot de winst. 

Joop van den Ende en John de Mol hebben bekend gemaakt dat ze hun aandelenbelang
in Endemol zullen verkleinen. Joop van den Ende zal maximaal 1.474.000 aandelen verkopen,
en John de Mol zal 726.000 aandelen afstoten. Mogelijk worden nog eens 300.000 aandelen
geplaatst. John de Mol en Joop van den Ende bezitten gezamenlijk thans 61 % van de aandelen,
na de transactie zal dit minstens 53,6 % bedragen. Het aantal vrij verhandelbare aandelen zal 
dan maximaal 20 % van de onderneming bedragen. Joop van den Ende verkoopt een deel
van zijn aandelenpakket om de overname van de divisie Live Entertainment te kunnen financieren.
John de Mol zegt het aandelenpakket te verkopen om de aandeelverhoudingen met Van den Ende
niet te veel te veranderen. De inschrijving op de aandelen Endemol zal dinsdag 16 februari starten
en donderdag 18 februari sluiten, maar mogelijk reeds eerder. De prijs van de aandelen zal
vrijdag voor beurs bekend worden gemaakt. Institutionele beleggers kunnen middels het
bookbuilding systeem inschrijven, particuliere beleeggers middels het 'bestens' systeem.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
EUROSPORT IN 1999 MET VEEL LIVE SPORT

De pan-Europese sportzender Eurosport heeft aangekondigd het komend
jaar wederom veel live uit te zullen zenden. Het voetbalaanbod zal bestaan
uit Uefa Cup voetbal, de Europacup 2, Frans Bekercupvoetbal en het  
'Espoirs' festival van Toulon under 21,. Het tennisaanbod bestaat qua 
live verslaggeving uit een groot aantal toernooien van de Woman 
Tennis Association, de Australian Open, Roland Garros, de ATP 
Super 9 serie en de ATP Tour. Qua motorsport zal Eurosport het komend
jaar aandacht besteden aan de WK Motorwegracen, de WK Superbike,
de WK Motorcross 250 cc, de 24 uur van Le Mans voor Motoren en
de Bol d'Or. Verder besteedt Eurosport qua autosport aandacht aan 
de Indycar Championship Series en de 24 uur van Le Mans.
Het wieleraanbod bevat bijna alle grote wedstrijden, waaronder de 
de Giro d'Italia, de Tour de France, de Vuelta, de weredbeker-klassiekers,
waaronder de Amstel Gold Race, Milano-San Remo, Liège-Bastogne-Liège
en de Ronde van Vlaanderen, alsmede de Ronde van Zwitserland.
Verder besteedt Eurosport veel aandacht aan live atletiek (met onder andere
de marathons van Amsterdam en New York en de WK's), wintersporten
(zoals schaatsen en skiën), zwemmen, rugby, paardensport en boksen
(elke dinsdagavond). In het jaar 2000 zal Eurosport van 10 juni tot 2 juli
verslag doen van de Euro 2000 voetbalwedstrijden die in Nederland en
België gehouden zullen worden en de Olympische Spelen Sydney 2000
die van 15 september tot 1 oktober zullen worden gehouden, met non stop
uitzending.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NOS TELETEKST BREIDT FINANCIELE RUBRIEK UIT

NOS-Teletekst heeft afgelopen donderdag de financieel-economische afdeling
uitgebreid. De NOS heeft hiervoor een samenwerkingsverband in het leven
geroepen met het Financieele Dagblad. Deze krant levert vooral financiële
nieuwsberichten. Als gevolg van de vernieuwingen zijn de meeste paginanummers
van de financiële rubriek gewijzigd. De index van de rubriek is te vinden op 
pagina 500, en is behalve in Nederland, dankzij digitale uitzending via de Astra 1G
satelliet ook in een groot deel van West-Europa te ontvangen, en analoog in geheel
Europa en het Midden-Oosten vanaf 18:55 uur via de Hotbird 1 satelliet achter BVN-TV.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
KINDERNET MET NIEUW EIGEN PROGRAMMA: BOEGIE WOEGIE

KinderNet heeft aangekondigd op 6 maart het programma-onderdeel
'Toeters & Bellen' na zes jaar te vervangen door het nieuwe programma
'Boegie Woegie'. De rubriek zal kleine kijkertjes in spelvorm leiden langs
een nieuwsrubriek en een dierenrubriek. Het prgoramma zal verder aandacht
besteden aan o.a. rages, trends, mode, nieuwe videos, boeken en tijdschriften.
Het programma heeft als doelgroep zes tot tien jarigen en zal elke werkdag 
in een korte editie en elke zaterdag uit een lange (20 minuten) editie bestaan.
Overigens meldt KinderNet dat uit cijfers van bureau Intomart blijkt dat in januari
de zender tijdens de uitzendtijden (07:00 tot 12:00 uur) in de doelgroep 3 tot 12
jarigen marktleider is (44 %), gevolgd door FOX Kids met een aandeel van 18 %
en Cartoon Network met 7 %.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
KABELNIEUWS:

CASEMA START MET KEUZE-TV IN DRIEBERGEN, LEERSUM EN BUNNIK

Casema zal eind maart een start maken met het splitsen van het tv-aanbod
in een basispakket en een pluspakket. In Driebergen, Leersum en Bunnik zullen
kabelabonnees eind maart een basispakket kunnen afnemen van 17 tv-zenders
of een pluspakket met in totaal 34 tv-zenders. Casema gebruikt bij dit concept
de naam 'Casema Keuze-tv', waarbij de prijs van het basispakket twee gulden
goedkoper zal worden dan het huidige totaalpakket, maar het 'pluspakket' zal
3,95 gulden duurder worden. In de praktijk zullen abonnees hierdoor om hetzelfde
pakket als voorheen te kunnen ontvangen duurder uit zijn. Zo betaalt een kabelabonnee
in Driebergen thans 22,44 gulden per maand voor zo'n 30 tv-zenders. Dit wordt straks
26,39 voor het 'pluspakket' of 20,44 gulden voor het basispakket van 17 zenders.
Kijkers zullen medio maart hun keuze moeten aangeven bij de kabelmaatschappij,
die iedereen daarover in genoemde gebieden zal aanschrijven. Casema gaat daarbij
niet uit (zoals de Amsterdamse plannen) van het 'negative option' scenario, waarbij 
men automatisch het pluspakket afneemt, tenzij men aangeeft enkel het basispakket
te willen ontvangen. Casema stelt dat het eindeloos uitbreiden van het aantal kanalen
nu ophoudt, en enkel door middels van een splitsing van 'pakketten' men een start
maakt naar tv, waarbij men betaalt voor wat men wenst te ontvangen. Op termijn
is het de bedoeling dat daarbij digitale kabelontvangers (decoders) worden ingezet.
Als het project in Driebergen, Leersum en Bunnik slaagt, zal dit scenario ook in
andere steden waar Casema actief is worden ingevoerd. Het radio-aanbod is vooralsnog
bij zowel het basispakket als het pluspakket gelijk. Als techniek wordt de 'filtertechniek'
gebruikt, die Casema reeds in Zoetermeer toepast, waar reeds enkele jaren
een basispakket van 19 en een pluspakket van in totaal 33 tv-kanalen te ontvangen is.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ENERGIEFUSIE LEIDT TOT GROOTSTE KABELEXPLOITANT VAN NEDERLAND

De energiebedrijven PNEM/MEGA Groep en EDON Groep hebben op 21 januari jl.
aangekondigd hun krachten te willen bundelen om een fusie te bewerkstelligen.
Beide bedrijven bewegen zich op het vlak van kabel/telecommunicatie, energie en
afvalverwerking. Er is reeds een accoord op hoofdlijnen getekend, een 
intentieverklaring laat nog enkele dagen op zich wachten. Het gefuseerde 
bedrijf zal een omzet hebben van 8 miljard gulden en 8.000 medewerkers. 
Qua kabelactiviteiten zullen Palet Kabelcom en CasTel worden samengevoegd
tot één kabelexploitant met het hoofdkantoor in Groningen. Beide kabelexploitanten
werkten reeds samen in @Home Nederland. In mei zullen de aandeelhouders moeten
instemmen met de fusie die qua aandelen een terugwerkende kracht zullen hebben tot
1 januari 1999. Per 1 januari 2000 zal de juridische fusie plaatsvinden. 
In de loop van dit jaar zullen de diverse onderdelen organisatorisch worden 
geïntegreerd, waarbij huidige toekomstplannen worden voortgezet, en waar mogelijk
gebundeld. De naam van de nieuwe holding is nog onbekend, alsmede 
de naam voor de nieuwe kabelexploitant. De kabelfusie resulteert in de 
grootste kabelexploitant van Nederland met bijna 1,4 miljoen. Hiermee 
streven CasTel/Palet Kabelcom gezamenlijk Casema en de United Telekabel
Holding (UPC) voorbij. Daarmee krijgt de nieuw te vormen fusie-exploitant een 
marktaandeel van bijna 25 % op de Nederlandse kabelmarkt, met een omzet van 292
miljoen gulden (gezamenlijke omzetcijfers 1997). Gezien de grote machtsconcentratie 
die de fusie bewerkstelligt op zowel kabel als energievlak zal de fusie waarschijnlijk 
alleen doorgang vinden nadat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) 
haar goedkeuring heeft gegeven. Aangezien de totale omzet zich nog onder 
een bepaald bedrag bevindt, behoeft volgens de NMa geen goedkeuring van de
Europese Commissie. De aandeelhouders van de PNEM/Mega Groep (en dus
ook Palet Kabelcom) zijn de provincies Noord-Brabant en Limburg tezamen
met een aantal gemeenten. EDON (waaronder CasTel) is in handen van 
de provincies Overijssel, Groningen en Drenthe, en een aantal gemeenten in deze
provincies. Opmerkelijk is overigens dat in het consortium Mediakabel, dat
een aantal nieuwe digitale projecten voor kabelexploitanten voorbereidt 
Palet Kabelcom wel deelneemt, maar CasTel niet. Alhoewel het nog onduidelijk
is of de nieuwe fusie-kabelexploitant zal deelnemen in Mediakabel, ligt dit
wel voor de hand. De fusie-partners zien in tegenstelling tot energiebedrijf Nuon,
die onlangs samenging met ENW, EWR en Gamog een belangrijke rol
weggelegd voor kabel/telecom activiteiten als multi-utility operator, en zegt 
geenszins plannen te hebben om de kabelactiviteiten te verkopen op de lange
termijn. De fusiepartners bekijken wel de mogelijkheid om op lange termijn
van de nieuw te vormen holding een beperkt percentage (het maximum is 
30 %, gezien de energie activiteiten), te verkopen.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
UPC KOMT DAG LATER OP DE BEURS: KOERSSTIJGING

United Pan-European Communications, eigenaar van United Telekabel (inclusief
50 % van de Amsterdamse kabelexploitant A 2000) is afgelopen vrijdag 
op de Amerikaanse Nasdaq beurs geïntroduceerd, alsmede op de Amsterdamse
effectenbeurs. Vanwege problemen met een dochterbedrijf was de beursintroductie
een dag uitgesteld. Er werden in totaal 40 miljoen aandelen verkocht voor de prijs van
29 Euro per aandeel. De afgifteprijs werd op het laatste moment verhoogd van 27 naar
29 Euro. In totaal bracht de beursgang 2,5 miljard gulden op. Dit betekent dat
UPC in totaal circa 7,9 miljard gulden waard is. UIH (United International Holdings)
bezit na de beursgang 62 %, Microsoft bezit 8 % en Nuon heeft tijdelijk
in de kabelexpliotant een aandelenbelang verworven als ruil voor de verkoop
van de Telekabel-belangen van Nuon. Op het einde van de
eerste beursdag bedroeg de waarde van het aandeel UPC 36,55 Euro., wat een
forse stijging van het aandeel betekende op de eerste beursdag van het aandeel.
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
SATELLIETNIEUWS:

CANAL+ MET SCHOTELACTIE VOOR SEMI-GRATIS KIJKERS

Canal+ heeft zo'n 12.000 van de circa 136.000 huishoudens van het 
semi-gratis digitale Canal+ boeket een aanbod gedaan om tot 28 maart
gratis, zonder verplichtingen naar de twee premium kanalen van de 
abonnee-tv aanbieder te kijken. Canal+ zegt dit aanbod te hebben
gedaan om kijkers in de gelegenheid te stellen de zender te kunnen
leren kennen. De abonnee-zender zal personen die ingaan op het aanbod,
vlak voor het einde van de proefperiode vragen lid te worden van de 
zender, maar dit is geen verplichting. Volgens de abonnee-zender is één
van de problemen bij het werven van abonnees, dat mensen het aanbod
van de zender niet kennen. Via de kabel zou het (rechten)technisch nagenoeg 
onmogelijk zijn de zender voor een bepaalde periode ongecodeerd uit te zenden,
of met een soortgelijk initiatief te komen. Overigens is het opmerkelijk dat
Canal+ ook de huishoudens heeft aangeschreven die hadden aangegeven dat
hun gegevens niet voor marketingdoeleinden zou worden gebruikt.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
DVB2000 VAN DR. OVERFLOW TOCH GRATIS!

Uli Hermann, de belangrijkste man die achter het Dr. Overflow project zit,
heeft op 31 januari de experimentele DVB2000 software, die bedoeld is voor
digitale Nokia ontvangers, vrijgegeven en verklaard dat hij met het vragen van geld 
voor de software één grote fout heeft begaan. Hermann biedt zijn excuses
aan voor het vragen van geld voor het project dat uit een hackersidee is ontstaan.
Het doel van de DVB2000 software (en voorganger DVB98) is het om gebruikers
van digitale Nokia ontvangers maximale benutting van de technische mogelijkheden
te geven. Hermann zegt circa 2000 E-Mails per dag (!) te hebben ontvangen van 
mensen die zich niet konden vinden in een commercieel gaan van het project. 
Er was een verkoopprijs vastgesteld van 119 DMark. Hermann stelt nu dat hij 
letterlijk 'gek' werd van het gedoe, en liever met programmeren bezig is, dan 
het commercieel maken van zijn product, terwijl het een hackersinitatief was. 
Gebruikers kunnen, zo stelt Hermann wel een vrijwillige donatie geven om het 
project te ondersteunen. DVB2000 is voortaan weer gratis te downloaden, 
voorlopig als ßèta-versie, en zal weer op regelmatige basis worden geupdated. 
De enige officiële DVB2000 is http://www.dominance.net/overflow
geworden.


Terug naar de inhoud van deze editie 
 
INTERNATIONAAL MEDIANIEUWS:

OMZET 1998 CANAL+ VLAANDEREN/NEDERLAND/SCANDINAVIE BEKEND

Canal+ heeft bekend gemaakt dat de voormalige NetHold/MultiChoice activiteiten
in Vlaanderen, Nederland en Scandinavië in 1998 een omzet maakten van 186 miljoen
Euros (circa 409,89 miljoen gulden). Canal+ maakte in Frankrijk een omzet van 1,87
miljard Euro (4,1 miljard gulden). De volledige financiële resultaten van de Canal+
Groep, met de verdere specificaties en winstcijfers over 1998 zullen op 18 maart 
worden bekend gemaakt.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
MTV NETWORKS EUROPE START DRIE THEMAKANALEN IN VERENIGD KONINKRIJK EN IERLAND

MTV Networks Europe heeft aangekondigd dat op 1 juli drie nieuwe themakanalen 
zullen starten in het SKY Digital satellietboeket. De themakanalen MTV Base, 
MTV Extra en VH1 Classic zullen volgens MTV UK een aanvulling vormen
op de reeds bestaande zenders MTV UK, VH1 UK (zusterzender van MTV,
met vooral 'rijpere' popmuziek), en de interactieve zender M2 Europe.
MTV Base zal vooral aandacht besteden aan R&B muziek, rap en dance. De 
programmering zal zowel bestaan uit non stop muziek als gespecialiseerde
programma's. MTV Extra zal aanvullend programmeren op MTV UK, waarbij
als er op MTV UK een bepaald genre programma of muziek te zien is, MTV Extra
een totaal andere programma- of muzieksoort zal vertonen. MTV Extra richt zich 
qua muziekformat vooral op jonge mannen. VH1 Classic zal putten uit het tijdloze
archief van muziekklassiekers uit het verleden. De drie nieuwe zenders zullen
naast digitale satellietverspreiding ook beschikbaar komen voor digitale kabelverspreiding
in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Op lange termijn zullen de zenders ook in
continentaal Europa (waaronder Nederland) beschikbaar komen voor distributie
via kabel en satelliet. Casper Keller, directeur van het MTV-kantoor in Amsterdam
bevestigde dat er gesprekken worden gevoerd met belangrijke Nederlandse 
distributiepartijen, maar kon niet vertellen welke partijen dit zijn. De in Nederland
doorgegeven versie van MTV is de versie bedoeld voor (Europese) landen waar 
geen eigen MTV-versie bestaat (maar met een Nederlands reclamevenster).
In Duitsland heeft MTV Networks Europe in januari aangekondigd rond de zomer
met vijf nieuwe MTV-kanalen te komen, ter aanvulling op MTV Central (de Duitstalige
versie van MTV), en VH1 Germany (de Duitstalige versie van VH1). De nieuwe
MTV voor Duitstalig Europa zijn daarbij MTV Rock (met rockmuziek), 
MTV Charts (hitgevoelige muziek) en MTV Jazz (soul, jazz en R&B), tezamen
met twee interactieve muziekkanalen. Overigens heeft MTV UK Peter Good 
benoemd tot Vice President programming & Production Digital UK. Good
wordt hiermee verantwoordelijk voor de digitale activiteiten van MTV in het
Verenigd Koninkrijk en Ierland, alsmede voor M2 Europe en het muziekbeleid
op MTV UK en VH1 UK.


Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BELGISCH MEDIANIEUWS:

RADIO 538 TOCH MET APARTE NON STOP VERSIE IN VLAANDEREN GESTART

Radio 538 is afgelopen zaterdag om 18:00 uur toch met een aparte Vlaamse versie
van Radio 538 in Vlaanderen via de kabel gestart met uitzenden. Eerder was
het de bedoeling dat na de start van de commerciële Nederlandse zender
over de grens, het Nederlandse signaal zou worden doorgegeven. De Vlaamse
versie zal vooralsnog enkel bestaan uit non-stop muziek, maar wel op zaterdagavond
de overname van 'Van Diepens Dance Department' van de Nederlandse Radio 538.
Radio 538 Vlaanderen wordt vooralsnog enkel doorgegeven via de gemengde
intercommunale kabelexploitanten van Electrabel, die gezamenlijk zo'n 67,78 %
van de kabelabonnees vertegenwoordigen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VT4 BLIJFT VASTHOUDEN AAN BRITSE LICENTIE

Bij het vierjarig bestaan van de SBS-zender VT4, die zich op Vlaanderen richt
heeft de directeur Carlo Gepts gezegd dat de zender geen plannen heeft om
een Vlaamse uitzendlicentie aan te vragen. Volgens Gepts is het mediaklimaat
in Vlaanderen verziekt, en heeft VTM nog steeds een voorkeurpositie als 
voormalig monopolist op de commerciële tv-markt. Tevens beklaagde Gepts
zich over een partijpolitieke voorkeursbehandeling van VTM. Indien
VT4 een Vlaamse licentie zou aanvragen wordt het verplicht een journaal
te maken. Dit is volgens Gepts te duur om commercieel interessant te zijn.
(Bron: VRT Teletekst 1) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
INTERNET MEDIANIEUWS:

TROS VERWIJDERT RECLAME VAN SITE

De TROS heeft op aandringen van het Commissariaat voor de Media alle
reclame van de eigen website verwijderd. Volgens Lennard van der Meulen van
het Commissariaat valt strikt gezien het Internet-domein onder de bevoegdheid
van de Opta (vanwege de opname van het begrip in de telecommunicatiewet),
maar ziet het Commissariaat de Internet-activiteiten van de publieke omroepen als
nevenactiviteiten. Daarbij kunnen omroepen zich niet dienstbaar maken van het
maken van winst door derden. (Bron: Villamedia)

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
DUTCHMEDIA INTERN

Mededeling ten behoeve van mogelijke herverspreiders:
De redactie van DutchMedia trekt hierbij ALLE ooit verleende toestemmingen ten behoeve 
van (gedeeltelijke) overname in. Dit om een beter beeld te krijgen van de aantallen lezers 
van DutchMedia en een nieuwe policy. Indien u DutchMedia per E-Mail ontvangt zonder dat de 
afzender 'DutchMedia Redactie' daarbij vermeld staat (of dejong@dds.nl), betekent dit dat u 
DutchMedia middels herverspreiding ontvangt. Aan- (maar ook af-) melden kan middels 
registreren. waardoor u bij aanmelding verzekerd bent van ontvangst per E-Mail. 
Ook voor deze webversie geldt dat overname niet is toegestaan zonder een overeenstemming
die voortaan schriftelijk dient te zijn. Reacties op de nieuwe policy zijn welkom op dutchm@dds.nl

Terug naar de inhoud van deze editie 
 

DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

Via E-Mail kan DutchMedia in E-Zine vorm ontvangen worden (Klik registreren

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming 
en overeenstemming van de hoofdredactie (David de Jong). 

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl 
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld. 
----- 
De adverteerders van DutchMedia hebben geen enkele 
invloed op de redactionele inhoud van DutchMedia. 
---- 
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie. 
---- 
DutchMedia E-Zine is een uitgave van en © by De Jong DutchMedia, 1999.

David de Jong
Copyright © [De Jong DutchMedia]. 
Laatste update: 8 februari 1999.