HOLLAND MEDIA GROEP IN GESPREK MET CANAL+
OVER SATELLIETCONTRACT
De Holland Media Groep blijkt in gesprek te zijn met Canal+ over het
satellietcontract
dat voorziet in de distributie van RTL 4, RTL 5 Nieuws & Weer,
Veronica, Veronica FM
en KINKfm in het digitale boeket van Canal+ op de Astra 1E en 1G. Will
Moerer,
secretary general bij Canal+, bevestigde desgevraagd dat er gesproken
wordt over
het openbreken van het huidige contract met de HMG, dat in 2002 zal
aflopen.
Het doel daarbij is om te komen tot een verlenging van de contracten.
Over de inhoud van het huidige distributiecontract wilde Moerer geen
mededelingen doen. Wel bevestigde hij dat de huur van één
'digitale carrier' richting
de miljoen gulden per jaar kost bij Canal+, maar zei daarbij dat elk
contract anders
is en prijzen afhankelijk zijn van de voorwaarden. Op het publiek geheim
dat Canal+
de capaciteit in ruil voor reclamezendtijd beschikbaar stelt wilde
Moerer niet ingaan.
Hans van der Veen wilde over de kwestie geen uitlatingen doen, en zij
enkel
dat 'er over andere zaken met Canal+ wordt gesproken'. Over welke zaken
wilde
hij niet meedelen. De HMG blijkt bij verschillende satellietpartijen
te hebben geinformeerd
naar prijzen voor de huur van satellietruimte. Will Moerer stelde dat
de HMG dit deed
om te weten om zich te oriënteren op de prijsontwikkelingen. De
huidige status van
de contracten verplicht de HMG de eigen zenders tot 2002 te distribueren
middels
de Canal+ transponders. Een vrees dat de HMG-zenders het Canal+ boeket
zouden
verlaten lijkt daarom ongegrond, zeker gezien de plannen van Canal+
om het satellietboeket
verder uit te bouwen. Volgens Will Moerer kan het weken, maar ook maanden
duren
voordat er duidelijkheid is over een eventuele voortijdige verlenging
van de
distributiecontracten van Canal+ met de HMG.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RTL 5 WIJZIGT PROGRAMMERING MET SLOGAN 'BIJ VOORKEUR
OP 5'
ALS REACTIE OP START NET 5
Op zaterdag 13 februari zal RTL 5 haar programmering drastisch wijzigen,
opnieuw
een ander logo introduceren en een nieuwe slogan introduceren. In plaats
van het
huidige 'Five is real Life', zal de slogan 'bij voorkeur op 5' kijkers
moeten overtuigen
RTL 5 op de vijfde voorkeuzeplek te behouden. Thans heeft 82 % van
de Nederlandse
huishoudens de zender op de vijfde voorkeuzeplek staan. De Holland
Media Groep (HMG)
reageert hiermee een halve maand tevoren op de komst van de nieuwe
SBS-zender
Net 5. Van de in totaal 35 miljoen gulden aangekondigde investeringen
in de programmering
van de HMG-zenders zal zo'n 10 miljoen gulden in de RTL 5-programmering
worden
gestoken. Dit heeft de HMG bevestigd aan reclame-inkopers, maar van
officiële
zijde wordt dit ontkend en gezegd dat men deze plannen reeds klaar
had liggen.
RTL 5 heeft van de Europese Commissie de verplichting gekregen enkel
een marginaal marktaandeel te mogen halen. De zender die officieel
de naam
RTL 5 Nieuws & Weer heeft, maar de woorden 'Nieuws & Weer'
het afgelopen
half jaar niet meer gebruikt, dient bovendien nieuws en informatie
te brengen.
Voortaan zal RTL 5 op zaterdag en zondag vanaf 11:00 uur 's morgens
doorlopend
uitzenden met veelal herhalingen van Amerikaanse documentaireseries.
Tevens
zal RTL 5 programma's uitzenden van National Geographic, die Net 5
en National
Geographic Channel ook uitzenden. De vooravond programmering blijft
tot half negen
nagenoeg gelijk. Op maandag t/m donderdag en zaterdag zal een speelfilm
te zien
blijven, terwijl deze op zondag en vrijdag geschrapt is ten faveure
van informatieve
programma's. Nieuwe programma's over erotiek (Seksualiteit: een leven
lang en
een discussieprogramma met de titel Grenzen van Liefde onder leiding
van Julien
Croiset), een programma waarin Mylene de la Haye in de huid kruipt
van een
assistent van iemand (Mylene de la Haye P.A.), een programma met Maya
Eksteen,
een programma met Remi van der Elzen, waarin mensen opdracht wordt
gegeven het
leven te filmen (werknaam 'Tijdbeeld') en een programma waarin nieuwsfeiten
worden
gecontroleerd (Zoete Koek) dienen RTL 5 een nieuw beeld te geven. Verder
zullen vooral
nieuwe Amerikaanse infotainment producties worden uitgezonden en zal
op 31 maart
de voetbalwedstrijd Nederland-Argentinië op RTL 5 te zien zijn.
Ook zal een
voetbalprogramma onder de titel 'Voetbal Totaal' worden geïntroduceerd,
en is het
de bedoeling dat meer voetbalwedstrijden op RTL 5 te zien zijn in plaats
van
Veronica. Daarnaast wordt onderzocht of de Formule 1 wedstrijden voortaan
op RTL 5 geprogrammeerd kunnen worden, alhoewel contractueel thans
de
ongecodeerde verspreiding voorziet in uitzending op zenders met hoge
marktaandelen.
's Avonds laat zal de uitzending van 'Business Update' komen te vervallen,
en
vervangen worden door een herhaling van '5 in 't Land'.
Onlangs bezochten Unico Glorie en een vertegenwoordiger van IP
mediabureaus om de veranderingen van RTL 5 aan te kondigen. DutchMedia
heeft drie van die bureaus hun mening gevraag over de veranderingen.
Bart Vijlbrief van Initiative Media vindt dat het tweede RTL-station
te vaak
van koers is gewijzigd, en de kijker en adverteerders wellicht het
spoor bijster
zijn. Toch heeft Vijlbrief vertrouwen in de nieuwe directeur radio
en televisie
van de Holland Media Groep, en zou met dit nieuwe profiel zwevende
kijkers
beter bereikt kunnen worden. Ricko de Kroon van het bureau Kobalt liet
weten
dat het terecht is dat RTL 5 in reactie op de komst van Net 5 zich
beter
gaat profileren. Tevens ziet hij in de programmering meer aantrekkelijke
programma's
terug. De Kroon vraagt zich af of het met de huidige ontwikkelingen
aan nieuwe zenders het nog terecht is dat RTL 5 maar een beperkt marktaandeel
mag halen. Vraag is echter of RTL 5 niet te veel nieuwe programma's
in korte tijd
wil introduceren. Volgens De Kroon worden de komende maand zo'n 15
nieuwe
programma's geïntroduceerd. Bij SBS 6 werden volgens De Kroon
eens zes nieuwe
programma's in één maand tijd geïntroduceerd, waarbij
er enkel één stand hield.
Jeroen Bakker van Mindshare vindt de veranderingen niet zo rigoreus,
en verwacht
niet per sé hogere kijkcijfers, doordat nieuwe programma's nieuwe
onbekende
programma's zijn die men met moeite zal kunnen vinden. Volgens Bakker
heeft
FOX hetzelfde probleem. Hij verwacht dat ondanks de introductie van
Net 5
op 1 maart de marktaandelen van Nederlandse zenders nauwelijks zullen
wijzigen.
Voor Net 5 voorziet Bakker een marktaandeel van 2,5 tot 3 %.
Terug
naar de inhoud van deze editie
EUROSPORT BESTAAT 10 JAAR, NEDERLANDSE TELETEKST
VERDWENEN
De pan-Europese sportzender heeft afgelopen vrijdag haar tiende verjaardag
gevierd. Tien jaar geleden startte Rupert Murdoch met een druk op een
knop de analoge satellietuitzendingen op de Astra 1A, alwaar het tv-station
nog steeds uitzendt. In mei 1991 dreigde het tv-station op te houden
met
bestaan, doordat Murdoch's BSkyB geen heil meer zag in de Europese
sportzender.
Hierdoor was het tv-station zelfs korte tijd uit de lucht, maar dankzij
de overname
van het Franse TF-1 wist het tv-station toen te overleven. In 1993
fuseerde
Eurosport met Screensport/TV-Sport/SportNet (The European Sports Network),
waardoor Canal+ (33 %) en het Amerikaanse ESPN (33 %) toetraden als
aandeelhouder.
Thans is Eurosport in 4,8 Nederlandse en 3,7 miljoen Belgische huishoudens
te ontvangen,
en in heel Europa bij zo'n 80 miljoen huishoudens in 16 verschillende
talen. De aandeelhouders
verzorgen daarbij de commerciële exploitatie, en de redactionele
verantwoordelijkheid heeft
altijd bij het Eurosport concortium gelegen, waar thans 25 Europese
publieke omroepen
aan deelnemen, te weten: de Britse BBC, de Deense DR, de Griekse ERT,
de Noorse
NRK, de Italiaanse RAI, de Zwitserse SRG, de Zweedse SVT, de Finse
YLE, CYBC uit
Cypus, de Turkse TRT, de Israëlische IBA, de Spaanse RTVE, de
Portugese RTP,
De Vlaams-Belgische VRT, de Belgisch-Waalse RTBF, de Sloweense RTV-SLO,
de Hongaarse MTV, de Finse MTV, de Poolse TVP, de Deense TV 2, de Roemeense
TVR, het Noorse TV 2, de Tsjechische CTV, MKRTV en RUV.
Sinds begin januari is de Nederlandse afdeling van teletekst (pagina
400 en verder)
van Eurosport verdwenen. De dienst die door Media Groep West (van kabelexploitant
A 2000 en De Telegraaf) werd verzorgd, bood naast programma-informatie
van
Eurosport sportnieuws, advertentie-informatie en een dienst voor het
opsporen van
gestolen auto's. Laatstgenoemde dienst blijft wèl bestaan op
pagina 590.
Volgens Eurosport heeft Media Groep West de dienst stopgezet
vanwege de geringe interesse van adverteerders om de dienst financieel
rond
te krijgen. Eurosport bekijkt thans of het mogelijk is de Nederlandse
pagina's
weer te kunnen invullen. Voor programma-informatie wordt verwezen naar
de andere talen, zoals Duits of Engels. Alhoewel de Nederlandse teletekst
dienst
verdween, verscheen onlangs wèl een nieuwe taalafdeling op de
teletekst
van Eurosport: Italiaans (pagina 700).
Terug
naar de inhoud van deze editie
WERELDOMROEP DIENT RUSSISCHE LICENTIE AAN TE VRAGEN
Maikhail Seslavinsky van de Russische federale televisie en radio dienst
(FSTR) heeft
aangekondigd dat alle niet-Russische omroepen die zendinstallaties
gebruiken in
Rusland vóór 20 februari in het bezit moeten zijn van
een licentie, op straffe van
het stopzetten van de uitzendingen. Door deze aankondigingen dienen
Radio Liberty
(Verenigde Staten), Voice of America, BBC, Deutsche Welle, Radio France
Internationale,
Radio Sweden International en de Nederlandse Wereldomroep een licentie
aan te vragen
om hun Russische kortegolf uitzendingen te kunnen continueren. De Nederlandse
Wereldomroep
gebruikt zenders in Irkutsk en Petropavlovsk-Kamchatskiy om luisteraars
in het verre Oosten,
Zuid-Oost Azië en Indonesië/Australië/Nieuw Zeeland
te bereiken. Volgens Seslavinsky wordt
de maatregel voor het invoeren van licenties eerst bij buitenlandse
radiostations toegepast,
maar uiteindelijke zullen alle omroepen in Rusland een nieuwe licentie
moeten aanvragen.
Radio Liberty en de Voice of America hebben inmiddels na een aanvraag
een licentie
verkregen. Volgens Seslavinsky heeft de maatregel niets te maken met
censuur of
het willen verbannen van niet-Russische omroepen. Toch zullen de omroepen
voor
het verkrijgen van een licentie hun programma's moeten voorleggen aan
een
overheidsinstantie. De Wereldomroep zei officieel niet op de hoogte
te zijn
gebracht over de aankondigingen. Indien de uitzendingen via de Russische
zenders worden stopgezet, dan kan de Wereldomroep op zeer korte termijn
andere zenders inzetten, zoals op Singapore, om de doelgebieden te
kunnen bedienen
van de uitzendingen, aldus een woordvoerder. Thans vindt in Lissabon
het tweejaarlijkse
overleg plaats van internationale omroepen ter coördinatie van
de nieuwe zomerschema's.
De Wereldomroep verwacht dat aldaar overleg zal plaatsvinden over de
Russische
zenders.
Terug
naar inhoud van deze editie
DEUTSCHE WELLE: KABELDISTRIBUTIE IN NEDERLAND MIDDELS
DEELPROGRAMMERING
Op 1 januari jl. heeft de internationale tv-omroep van Duitsland, Deutsche
Welle TV, haar programmering drastisch gewijzigd en biedt haar programma's
nu ook gedeeltelijk aan voor kabeldistributie in onder andere Nederland.
Deutsche Welle TV profileert zich voortaan als nieuws- en informatiezender,
waarbij een half uur een nieuwsbulletin te zien, gevolgd door een half
uur een
informatief blok of een documentaire. Elk uur wordt daarbij van taal
gewisseld:
er wordt uitgezonden in het Engels en Duits, en twee keer per dag in
het Spaans.
De nieuwsuitzendingen besteden daarbij in vergelijking met vóór
1 januari meer
aandacht aan financieel-economische onderwerpen met verslaggeving van
de Duitse beurs in Frankfurt. Deutsche Welle TV geeft kabelmaatschappijen
naast volledige doorgifte ook de mogelijkheid slechts programmadelen
door te
geven, door de modulaire opbouw van de programmering. Hierbij kan gedacht
worden aan uitzending tijdens programmaloze uren van andere zenders
(zoals
RTL 5) of enkele uren op het mozaïk/infokanaal van kabelexploitanten.
Deutsche Welle TV heeft het technisch ook mogelijk gemaakt om ad
insertion (eigen reclame invoegingen) toe te passen. Deutsche Welle
TV
stelt haar programma gratis ter beschikking voor distributie via de
kabel
en is voor schotelbezitters digitaal ongecodeerd via de Astra 1F (12.363
GHz. V.
Symb.Rate 27.500 FEC 3/4) en analoog ongecodeerd via de Hotbird 5,
11.163 GHz. V. te ontvangen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
'NEDERLAND HEEFT HAAR NUTSVOORZIENINGEN TE VEEL
VERKOCHT'
Volgens een artikel in het NRC Handelsblad van afgelopen woensdag heeft
Nederland
haar kabel- en nutsvoorzieningen te veel in handen gegeven van buitenlanders.
Volgens Bas Eenhoorn, aankomend VVD-voorzitter en adviseur bij Moret,
Ernst
& Young waren de Nederlandse kabelbedrijven ooit de grootste en
waren er kansen om
zelf te expanderen. Doordat alles volgens Eenhoorn nu is 'weggegeven'
is die kans verkeken
en is het 'over en sluiten'. Volgens hem dacht de politiek dat er één
groot Nederlands
kabelbedrijf kon ontstaan. Volgens Peter Jelgersma, media-adviseur
en initiatiefnemer van
onder andere het DigiTenne project en een nieuwe nieuwsradiozender,
heeft men de
afgelopen twintig jaar vooral 'gepraat' over nieuwe diensten, maar
nooit de daad bij het
woord gevoegd.
In Nederland is thans meer dan 40 % van de kabelabonnees aangesloten
bij een
kabelexploitant waarvan de zeggenschap in niet-Nederlandse handen ligt.
United
Telekabel en A 2000 vertegenwoordigen gezamenlijk als grootste kabelexploitant
middels de Amerikaanse aandeelhouder UPC (dat in handen is van UIH,
en A 2000
aandeelhouder MediaOne van US West)meer dan 1,3 miljoen abonnees. Casema
is voor 79 % in handen van France Télécom. Daarnaast
zijn veel gemeenten die
nog een kabelnet in handen hebben, bezig met onderzoek ter verkoop
van hun
kabelnetten. Opmerkelijk is dat Eenhoorn uitspraken doet over het 'uit
handen geven
van kabelnetten'. Dezelfde Bas Eenhoorn adviseert kabelnetten te verkopen
aan
buitenlandse ondernemingen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
TELFINFO NEEMT DEEL IN DUTCHTONE GROUP
Het Belgische Telfinfo heeft 7 % van de aandelen verkregen van de onlangs
opgerichte
Dutchtone Group, waar kabelexploitant Casema en Dutchtone deel van
uitmaken.
Telfinfo heeft daartoe 150 miljoen Euro (circa 330,6 miljoen gulden)
geinvesteerd in
de kabel- en telecommunicatie-onderneming. Met de deelname van Telfinfo
heeft France Télécom haar aandeel teruggebracht tot 79
%. ABN Amro Bank
en de Rabobank behouden ieder hun aandeel van 7 %. Binnenkort zal Euronet
ook deel uitmaken van de Dutchtone Group.
Terug
naar de inhoud van deze editie
BOB ROSS PROGRAMMA'S NIET LANGER OP FOX
Bob Ross Inc. heeft besloten de schildercursussen van Bob Ross
niet langer meer door FOX te laten uitzenden in Nederland. Als reden
noemt de organisatie de lage kijkcijfers van FOX en het tijdstip van
uitzending
(maandagnacht). Bob Ross Inc. zegt met regionale Nederlandse zenders
in gesprek te zijn om het programma verder te kunnen uitzenden in Nederland.
De programma's van Bob Ross waren op FOX-voorganger TV 10 in de vooravond
te zien.
Terug
naar de inhoud van deze editie
DRIES LUGT NIEUWE VOORZITTER VERONICA
De Vereniging Veronica heeft A.P. (Dries) Lugt voorgedragen als lid
van
het bestuur van de Vereniging Veronica en commissaris van de Veronica
Uitgeverij.
Dries Lugt is tevens kandidaat om Joop van der Reijden na de zomer
op te volgen als
voorzitter van Veronica. Dries Lugt was tot 1 januari jl. voorzitter
van de raad van
bestuur van de drukkerijketen Roto Smeets de Boer, en thans directeur
van Roto
Smeets in Weert.
Terug
naar de inhoud van deze editie
D66: RADIO 3 FM KAN VERDWIJNEN
Het A.D. meldde afgelopen week dat de politieke partij D66 vindt dat
de
huidige publieke popzender Radio 3 FM kan verdwijnen.
Ook het voortbestaan van de praat- en opiniezender Radio 5, staat wat
D66 betreft ter discussie. Het geld wat hiermee vrijkomt kan volgens
D66 worden besteed aan meer lokale radio en migrantenradio. Het Tweede-
Kamerlid Bakker van D66 vindt dat Radio 3FM langzamerhand een kloon
is
geworden van soortgelijke commerciële zenders. De programma's
van Radio 5
kunnen wat hem betreft worden overgenomen door de overige publieke
zenders.
Bakker wijst erop dat de lokale omroep steeds populairder wordt en
dat de migrantenomroep de 'snelste en beste manier is' om bij buitenlanders
thuis te komen en de intregratie van hen te bevorderen. Bakker
loopt hiermee vooruit op een onderzoek dat Staatsecretaris Van der
Ploeg
laat uitvoeren naar de mogelijkheden om één van de vijf
publieke zenders
te laten vervallen. De overige publieke radiozenders mogen van Bakker
blijven. Het Tweede-Kamerlid vindt dat Radio 1 'een duidelijke functie'
heeft. Radio 2 mag van hem blijven als gezinszender en het handhaven
van
Radio 4 staat voor hem 'buiten kijf'. De VVD heeft zich van meet af
aan
voorstander getoond van het afschaffen van een publieke radiozender
en
een publieke tv-zender. (Bron: A.D.)
Terug
naar de inhoud van deze editie
TWEEDE RAPPORTAGE PROGRAMMARADEN: SLECHTS 26 IN
WERKING
Het Commissariaat voor de Media heeft in een tweede rapportage over
de
instelling van programmaraden bekend gemaakt dat enkel 26 programmaraden
thans in werking zijn getreden. In totaal waren er op 1 december jl.
68 programmaraden
ingesteld. Uit de eerste rapportage van 1 september 1998 bleek dat
er 36 programmaraden
waren ingesteld. In totaal zitten 234 van de 547 gemeenten nog zonder
programaraad.
40 gemeenten hebben nog geen besluitvorming genomen over het instellen
van
een programmaraad. De gemeenten Alkmaar, Alphen aan den Rijn en Gouda
zijn
de enige gemeenten die hebben aangegeven geen programmaraad te zullen
instellen.
Het Commissariaat gaat er vanuit dat het ministerie van Cultuur deze
gemeenten
zal aanspreken op hun verantwoordelijkheid, daar het Commissariaat
geen
sanctiemogelijkheid heeft. Het Commissariaat concludeert dat de instelling
van
programmaraden anderhalf jaar na invoering van de wet (de verplichting
bestaat
sinds 1 september 1997) moeizaam is verlopen en gemeenten veelvuldig
problemen hebben bij de werving van leden. Het Commissariaat heeft
de
staatssecretaris aanbevolen in de toekomst bij soortgelijke nieuwe
regelingen
gemeenten meer tijd te geven.
Terug
naar de inhoud van deze editie
LEX HARDING TOCH WEG BIJ TMF: FRANK EIJKEN OPVOLGER
Adformatie en de Volkskrant meldden dit weekend dat Lex Harding (pseudoniem
voor Rinhard Lodewijk den Hengst) per 1 mei zal aftreden als directeur
van
The Music Factory (TMF). Oud-IP-directeur Frank Eijken (44) zal hem
opvolgen
en tevens verantwoordelijk worden voor de andere electronische landelijke
media
van Wegener Arcade: Arcade Media Sales en de radio-activiteiten (Radio
10 Gold,
JFK.FM en Love Radio). Geruchten meldden eerder dat Harding zou
vertrekken
bij TMF, maar die werden door TMF en Harding hardnekking ontkend. Frank
Eijken
vertrok onlangs bij reclameverkoopmaatschappij IP, dat hij 10 jaar
geleden oprichtte.
De 52-jarige Lex Harding zal zich volgens de berichten terugtrekken
uit het
medialandschap, hoewel hij als adviseur betrokken blijft bij de muziekzender.
Harding bezit verder als media-ondernemer zo'n 7 % van SKY Radio, 14
%
van Radio 538 (wat hij zelf in 1992 oprichtte) en belangen in een aantal
andere bv's.
Harding heeft een roemrijke carrière in de mediawereld achter
de rug, waarbij
hij startte bij zeezender Radio Noordzee, tientallen jaren bij zeezender
en
het publieke Veronica betrokken was. Harding was in 1992 mede-oprichter
en
directeur van het toenmalige RTL Véronique (nu RTL 4) en richtte
Radio 538 en
later de Nederlandse tv-muziekzender The Music Factory op. Harding
behoort
volgens het blad 'Quote' tot de 'rijken' van het Nederlands medialandschap,
met
naar schatting een vermogen van meer dan 50 miljoen gulden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
HMG: WINST 1998 BETAAT UIT 73 MILJOEN GULDEN DANKZIJ
BEZUINIGINGEN
De Holland Media Groep heeft bekend gemaakt over 1998 een winst van
73
miljoen gulden voor belasting te hebben gemaakt. Dit is volgens de
onderneming
sinds de oprichting van de groep in 1995 de hoogste winst ooit behaald.
In 1997
werd zes miljoen gulden winst gemaakt. Het afgelopen jaar bezuinigde
de HMG
drastisch: van de zeshonderd medewerkers zijn er zo'n 240 zelf vertrokken,
ontslagen
of is de afdeling waar zij werkten verkocht. De personele kosten werden
daardoor
met 38 miljoen naar beneden gebracht. De totale omzet van de HMG is
met 12
miljoen gulden gestegen tot 649 miljoen gulden. Het operationeel resultaat
bedroeg
54 miljoen gulden, wat volgens de HMG overeenkomt met de doelstellingen
van 6 %
van de netto omzet. De HMG verkreeg 10 miljoen gulden als eenmalige
bate door
de volledige overname van IP Nederland, maar moest 8 miljoen gulden
afboeken
vanwege reorganisatiekosten. Dit jaar verschijnt ook de afstoting van
het facilitaire
bedrijf in de boeken. Dat levert volgens HMG nog eens een structurele
bezuiniging van 25 miljoen gulden op. Ook het productiehuis Holland
Media House zal
naar verwachting worden verkocht, waarover onderhandelingen plaatsvinden
met
het Britse Pearson. Pieter Porsius, president-directeur van de HMG,
trad ruim een
jaar geleden aan met als doel in 2000 75 miljoen gulden winst te behalen.
Over 1998
resteert 56 miljoen gulden winst na belasting. Volgens Porsius bewijzen
de
cijfers de zin van de reorganisaties. In 1998 daalde het totale marktaandeel
van de drie HMG-tv-zenders ten opzichte van 1997 met 2,6 % tot 31,8
%
in de leeftijdsgroep 6+. Pieter Porsius verwacht dat de financiële
resultaten
bijdragen in een herstel van vertrouwen van adverteerders.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RAAD VAN BESTUUR NOS TEGEN INVOERING RECLAMEVRIJE
TV
De Raad van Bestuur van de NOS is tegen de invoering van één
of meer
reclamevrije televisienetten bij de publieke omroep. Dat zei NOS-topman
Hans van Beers deze week. De NOS-top vreest voor teruglopen van de
reclameinkomsten. "Tenzij de Kamer ter compensatie de omroepbijdrage
wil verhogen, is één, twee of drie reclamevrije netten
wat ons betreft van
de baan. Als we tot een reclamevrij net zouden besluiten, zou dat betekenen
dat we van de overige kanalen twee pretnetten moeten maken om evenveel
reclamegeld binnen te halen en dat is juist niet wat we willen", aldus
Van
Beers. De STER, die de media-exploitatie voor de publieke omroep verzorgt,
droeg in 1997 nog ongeveer 350 miljoen gulden bij aan de publieke omroep.
De cijfers voor het - gunstige - jaar 1998 zijn nog niet bekend. In
de nota
'De Publieke Omroep na 2000' spreekt de Raad van Bestuur de verwachting
uit dat de inkomsten van de STER van 56 tot 86 miljoen gulden zullen
stijgen.
(Bron: Adformatie)
Terug
naar de inhoud van deze editie
RIK RENSEN NAAR @HOME NEDERLAND
Hoofdredacteur Rik Rensen (42) van RTL Nieuws is per 1 juni benoemd
tot
programmadirecteur bij @Home Nederland, een Internetbedrijf in handen
van
@Home, Intel en kabelexploitanten Palet Kabelcom en CasTel, dat vanaf
half 1999 breedband-diensten via de kabel gaat aanbieden. Rensen zal
waarschijnlijk op 1 april afscheid nemen als hoofdredacteur van RTL
Nieuws,
waar hij bijna tien jaar lang leiding gaf. Rensen wordt officieel 'director
of
programming and content' van @Home Nederland. Afgelopen najaar
kondigde Rensen aan per 1 januari bij RTL Nieuws op te stappen, maar
besloot later tot april aan te blijven. @Home Nederland heeft tevens
Marcus Polman (36) benoemd tot hoofdredacteur van @Home Nederland.
Polman is afkomstig van Elsevier waar hij redacteur/verslaggever was
bij
de economie-redactie. Polman zal leiding geven aan het (vooralsnog)
achtkoppige redactieteam, dat de dagelijkse redactionele inhoud van
de breedband-Internet site van @Home Nederland gaat verzorgen.
Volgens Polman zal breedband-Internet de informatievoorziening in
Nederland ingrijpend veranderen. (Bron: ANP)
Terug
naar de inhoud van deze editie
THEO VAN GOGH VERLENGT CONTRACT BIJ VERONICA
Theo van Gogh heeft onlangs zijn contract met de Holland Media Groep
(HMG)
verlengd om de komende twee jaar programma's te blijven maken voor
Veronica TV.
Vanaf begin maart zal Van Gogh te zien zijn in een nieuwe talkshow,
die twee keer
per week zal worden uitgezonden. Thans is Van Gogh te zien in het programma
'De Hunkering', dat hij omschrijft als 'anti-datingprogramma'.
Terug
naar de inhoud van deze editie
ACTIEGROEP: 'UNIT 13 TERUG OP DE BUIS'
'Unit 13' moet terug op de buis, vinden Jan Baarspul en zijn schoonzoon
Jos Gebbinck uit Wijk bij Duurstede. De verstokte 'Unit 13'-fans plaatsten
een oproep in De Volkskrant om medestanders te zoeken. Inmiddels hebben
ze al bijna honderd reacties binnen. Volgens Baarspul bieden de huidige
politieseries als 'Baantjer' en 'Spangen' geen alternatief. Deze series
zijn volgens de ex-docent van een politieorganisatie 'onrealistisch'.
De VARA is zeer gevleid door de actie. "Unit 13 keert niet terug op
het
scherm, maar er komt wel een nieuwe serie voor in de plaats. We hopen
dat die ook voor de Unit 13-liefhebbers een waardige opvolger zal
zijn", aldus een woordvoerder van de VARA tegenover de Haagsche Courant.
Terug
naar de inhoud van deze editie
NIEUWE TEKENFILMS BIJ CARTOON NETWORK
Binnenkort verschijnen er twee nieuwe tekenfilmseries op scherm bij
Cartoon
Network. In de studio's van Cartoon Network zijn onlangs twee nieuwe
cartoonseries geproduceerd die de komende maanden bij Cartoon Network
in
Nederland voor het eerst te zien zijn. Het gaat om de 'Powerpuff Girls'
en
'Ed, Edd 'n Eddy'.
Terug
naar de inhoud van deze editie
KPN TELECOM BROADCAST: GEEN NIEUWE KLANTEN OP EROTISCH
VLAK
KPN Telecom Broadcast, de divisie van KPN Telecom, die zich bezig houdt
met
het verzorgen van uitzendingen via o.a. satelliet heeft bevestigd dat
het bedrijf
niet langer contracten zal afsluiten met tv-zenders die voornamelijk
erotische
programma's uitzenden (al dan niet gecodeerd). KPN Telecom Broadcast
zegt dat de nieuwe policy is opgesteld vanwege problemen in het verleden
waarbij
tijdens de verzorging van dergelijke uitzendingen de provider voor
satellietcapaciteit
naar rato te veel tijd en geld kwijt was in vergelijking met de inkomsten.
Onlangs stopte KPN Telecom Broadcast de verzorging van de uitzendingen
van Ring TV (een tv-zender met erotische telefoonreclames), die tot
half
januari korte tijd een eigen analoge transponder ter beschikking had,
en
daarvoor de analoge transponder van BVN-TV deelde op de Hotbird 1.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RENE STOKVIS KOOPT NOS AANDELEN TERUG
Oprichter René Stokvis heeft het belang van 50 % in zijn productiebedrijf
René Stokvis Produkties teruggekocht van de NOS. Stokvis noemt
als reden dat de diverse omroepverenigingen in de toekomst zelf meer
als producenten zullen optreden. In 1995 besloot de publieke omroep
de helft van het productiebedrijf op te kopen, waarmee het veel opzien
baarde. De NOS had als doel haar greep op de mediamarkt te vergroten
door de deelneming en liep vooruit op een wijziging op de mediawet.
Stokvis produceert vooral voor de TROS en EO. Het Commissariaat
voor de Media is van oordeel dat volgens de oorspronkelijke
mediawet een dergelijke deelneming verboden is. Een bezwaarprocedure
daarover vindt nog steeds plaats. De verkoop van het aandelenpakket
is het gevolg van een beleidswijziging in Hilversum. NOS-voorzitter
G.J.
Wolffensperger wil dat de omroepen zich nadrukkelijker op hun publieke
taak concentreren. (Bron: NRC Handelsblad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
MINISTERRAAD: NIEUWE REGELS SEX EN GEWELD OP TV
De ministerraad heeft vrijdag besloten dat er een wetswijziging zal
komen
waarin de oprichting staat van een speciaal instituut dat regels zal
opstellen
voor alle beeldmateriaal, zoals films en computerspelletjes. In het
NICAM (Nederlands Instituut Classificatie Audiovisuele Media) zullen
zowel
publieke en commerciële omroepen, als de film- en videobranche
worden
vertegenwoordigd. De overheid subsidieert het instituut. Mochten omroepen
zich niet aansluiten bij het NICAM, dan kunnen ze onder geen voorwaarde
omstreden schadelijke beelden uitzenden. Om jonge kijkers te beschermen
tegen extreem geweld op televisie blijven de tijdstippen die nu gelden
in de
Mediawet ongewijzigd. Dit houdt in dat films die alleen geschikt zijn
bevonden
voor boven de 16 jaar pas na 22:00 uur mogen worden uitgezonden. Programma's
voor kinderen ouder dan 12 jaar mogen alleen na 20:00 uur worden uitgezonden.
Daarnaast is deze week overeengekomen dat tv-programma's met zeer
gewelddadige beelden of harde porno, die schadelijk zijn voor jongeren,
niet mogen worden uitgezonden. Het Commissariaat ziet achteraf toe
op de naleving
van deze regels. Toetsing vooraf is volgens staatssecretaris Rick van
der Ploeg
van Cultuur niet aan de orde, omdat er anders een domein van 'staatsomroep'
wordt betreden. De ministerraad zegt deze besluiten te hebben genomen
naar
aanleiding van wetenschappelijk onderzoek, dat aantoont dat geweld
in de
media schadelijk kan zijn voor de jeugd. De wetgeving zal ook van toepassing
worden op verkoop en verhuur van videobanden en CD-Roms. Onduidelijk
is in hoeverre de maatregelen ook voor RTL 4 en RTL 5 zullen gelden,
aangezien beide zenders Luxemburgs zijn.
Terug
naar de inhoud van deze editie
300.000 MINIMUM LEDENAANTAL PUBLIEKE OMROEP?
Staatssecretaris Van der Ploeg van Mediazaken vindt dat publieke omroepen
in de toekomst tenminste 300.000 leden moeten hebben. De PvdA-bewindsman
wil de omroepstatus (A, B en C) in 2000 afschaffen om de 'jacht op
leden'
van de publieke omroepen te stoppen. De Tweede Kamer sprak deze week
met de bewindsman over de op handen zijnde Concessiewet, die tot doel
heeft de publieke omroep te versterken. Zo staan er in deze wet zwaardere
programmavoorschriften en zal de publieke omroep zich nog verder moeten
onderscheiden van de commerciële omroep. De staatssecretaris wilde
nog niet
ingaan op de wens van een Kamermeerderheid om het kijk- en luistergeld
voortaan via belastingen te heffen. Alleen het CDA heeft zich fel tegenstander
getoond van dit voorstel. Volgens Van der Ploeg wordt nog onderzocht
of
de scenario's om te komen tot een andere inning van de kijk- en luistergelden
haalbaar zijn.
Ook de Raad van Cultuur is tegen de kabinetsplannen om de omroepbijdragen
voortaan via de belastingen te innen, omdat het van mening is dat een
jaarlijkse
politieke discussie over de hoogte van de bijdrage niet gewenst is,
en de betaling
aan de publieke omroep zou lijken alsof er een overheidssubsidie wordt
betaald,
en de publieke omroep het imago van een staatsinstelling zou kunnen
krijgen.
Het parlement lijkt zich voorstander te tonen van een verdere profilering
van de drie publieke tv-zenders. Hierbij moet het mogelijk worden dat
verschillende omroepverenigingen in de profielen passende programma's
leveren voor alle drie de zenders. Overigens heeft Hans van Beers
van de Raad van Bestuur van de NOS inmiddels de termen 'Het Net',
'Ons Net', en 'Mijn Net' die refereerden aan de verschillende tv-netten
van tafel gehaald. De termen werden vooral door columnisten gebruikt
en op spotprenten vertoond. KPN Telecom dreigde met een rechtszaak
indien de naam 'Het Net' gebruikt zou worden, aangezien de telefoonmaatschappij
de naam geregistreerd heeft en gebruikt voor de eigen landelijke Internetdienst.
Terug
naar de inhoud van deze editie
JOINT VENTURE NOB EN CEGEKA
Het Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB) heeft samen
met het Belgische bedrijf Cegeka een joint venture opgericht
dat zich zal richten op de Franse en Belgische multimediamarkt.
Met het bedrijf dat de naam The Independants meekrijgt en gevestigd
is in het Belgische Hasselt, wil het NOB haar positie op de
multimediamarkt verstevigen. (Bron: Gooi- en Eemlander)
Terug
naar de inhoud van deze editie
CANAL+ KOOPT NEDERLANDS FILMS
Abonneezender Canal+ heeft een overeenkomst gesloten met Favourite
Films en Indies Entertainment Films voor de uitzending van Left
Luggage, Abeltje, Siberia en Kleine Teun. Hierdoor kan Canal+ deze
films
vanaf april deze films op de eigen abonneekanalen uitzenden in Nederland.
Canal+ streeft ernaar meer (grote) Nederlandse producties te kunnnen
uitzenden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
STUDIE: EEN OP DRIE RECLAMESPOTS OP NEDERLANDSE
TV BEVAT ENGELS
In één op de drie reclamespots op de Nederlandse televisie
komt
de Engelse taal voor. In tegenstelling tot wat de reclamemakers denken,
worden die commercials als negatief beoordeeld door de kijker. Bovendien
gaat in veel gevallen de in het Engels gestelde boodschap aan de kijker
voorbij. Dit blijkt uit een studie van medewerkers van de Universiteit
van Nijmegen, waarover het maandblad 'Onze Taal' bericht. De onderzoekers
lieten zo'n zestig proefpersonen een videoband zien met zes geheel
of
gedeeltelijk in het Engels gestelde reclamespots voor diverse producten.
Zowel jongeren, waar de commercie tijdens de 'breaks' toch vaak op
mikt,
als de oudere ondervraagden konden weinig waardering voor deze filmpjes
opbrengen. De spots verstaan bleek voor velen ook lastig. Slechts in
36 %
van de gevallen werd de bedoeling van de Engelse fragmenten juist
weergegeven. Volgens de onderzoekers dringt de tekst meer tot de
kijkers door als die ook op het scherm te zien is. Dan geeft de helft
van
de proefpersonen de bedoeling juist weer.
(Bron: Haagse Courant)
Terug
naar de inhoud van deze editie
MARK OUT WEG BIJ ARCADE MEDIA GROEP
Mark Out heeft na acht jaar werkzaam te zijn als marketing & pr
manager
bij de Arcade Media Groep (voorheen bekend als Radio 10 Groep), de
media-dochter van Wegener Arcade verlaten. Out is toegetreden als
partner van Double O Double Radio, dat zich als reclamebureau
vanuit Haarlem vooral zal richten op radioreclame. Out zal zich bezighouden
met Double O Double Events, een dochteronderneming dat zich richt
op evenementenmarketing. Double O Radio werd vorig jaar opgericht door
Ronald en Michel Ouwens.
Terug
naar de inhoud van deze editie
PAULA UDONDEK NIEUWE PRESENTATRICE GET THE PICTURE
Paula Undondek is met ingang van 27 februari de nieuwe presentatrice
van de tv-quiz 'Get the Picture' van de AVRO en KRO. Ziij volgt hiermee
Judith de Bruijn op, die aangaf te willen stoppen met het presenteren
van
de quiz. Paula Udondek presenteerde eerder programma's in het jeugdblok
'Alles Kids'.
Terug
naar de inhoud van deze editie
FOX VS STOPT MET MELROSE PLACE
FOX heeft in de Verenigde Staten aangekondigd dat het lopende seizoen
van Melrose Place de laatste is voor de serie. In totaal zijn er 227
afleveringen gemaakt in zeven seizoenen tijd. Veronica TV loopt ten
opzichte
van de Verenigde Staten zo'n 60 afleverigen 'achter'. Voor schotelbezitters
is er een alternatief te vinden op TV 3 Zweden, alwaar op maandagavond
om
20:00 uur afleveringen te zien zijn, die nog geen maand geleden in
de Verenigde
Staten vertoond werden. TV 3 Zweden is in D2Mac met bijbehorend kaartje
te ontvangen via de Sirius 2, 12.092 GHz. V. en (tevens in D2Mac) op
de
Intelsat 707 op 11.597 GHz. V.
Terug
naar de inhoud van deze editie
VNU WIL LANDELIJK RECLAMENET VORMEN DOOR KETEN
VAN REGIONALE
TV-STATIONS
Uitgeversmaatschappij VNU vindt dat er in Nederland zo snel mogelijk
een
aaneengesloten netwerk van regionale televisie-stations moet ontstaan.
Zo'n nationaal dekkend netwerk is volgens VNU noodzakelijk om regio-televisie
interessanter te maken voor landelijke adverteerders, en zo een extra
bron van inkomsten aan te boren. In Limburg is volgens J. Brentjens,
voorzitter
van de raad van bestuur van VNU, 'baanbrekend werk' verricht voor
het tot stand komen van zo'n netwerk. Brentjens presenteerde deze week
in
Venlo de plannen voor de fusie tussen het commerciële TV 8 Limburg
en de publieke
Omroep Limburg. Samen met voorzitter H. Pennings van de stichting Omroep
Limburg (SOL) roemde Brentjens het Limburgse model van privaat-publieke
samenwerking op omroepgebied, dat volgens hem in heel Nederland goed
toe
te passen is. VNU kan het tot stand komen van een dekkend netwerk van
regionale tv-zenders slechts gedeeltelijk rechtstreeks beïnvloeden,
erkende
Brentjens. De uitgeversmaatschappij biedt nu alleen in Limburg en Noord-Brabant
(TV 8 Brabant) regionale televisie aan, en zou ook in Gelderland (waar
VNU met
dagblad De Gelderlander aanwezig is) een directe rol kunnen spelen
bij
publiek-private samenwerking op dat terrein. Brentjes ziet voor Noord-Brabant
een soortgelijke fusie van de publieke Omroep Brabant en TV 8 Brabant
als
in Limburg het geval is.
De nieuwe fusie-omroep van Limburg die ontstaat uit de fusie van Omroep
Limburg
en TV 8 Limburg, zal werk geven aan circa 120 mensen. Dit betekent
dat volgens
de leiding zo'n vijf arbeidsplekken zonder gedwongen ontslagen komen
te vervallen.
Voor de tv-activiteiten komt zo'n 10 miljoen gulden ebschikbaar, waarvan
een deel
afkomstig is van de regionale provincie opslag. De nieuwe fusie-omroep
die nog
geen naam heeft zal voor 45 % in handen zijn van de Stichting Omroep
Limburg
(die tevens een inhoudelijke rol zal vervullen), 10 % zal in handen
zijn van kabelexploitant
Palet Kabelcom en 45 % is in handen van VNU. De investeerders verwachten
vanaf
volgend jaar reeds een positief resultaat, en op termijn 15 % rendement.
De radio-activiteiten
van Omroep Limburg worden ook in de nieuwe onderneming ondergebracht.
(Bron: De Limburger)
Terug
naar de inhoud van deze editie
WALKMANRADIO BIJ DAF TRUCKS
Daf Trucks heeft werknemers een verbod opgelegd voor het gebruik
van radio's op de werkvloer. De organisatie zegt veel klachten te hebben
gekregen van werknemers de zich gedwongen voelden naar andermans
muziek te moeten luisteren. Daf Trucks biedt werknemers nu middels
een draadloos systeem een ontvangertje en oortelefoon aan, waarbij
men keuze heeft uit vijf radiostations. Daf neemt het grootste deel
van de
kosten voor zijn rekening. Werknemers die willen deelnemen dienen
éénmalig 35 gulden te betalen voor de apparatuur. (Bron:
Telegraaf)
Terug
naar de inhoud van deze editie
RADIO NOORD-HOLLAND BESTAAT 10 JAAR
Radio Noord-Holland bestaat tien jaar. Sinds de start van de regionale
omroep
voor Noord-Holland kampt de radiozender met structurele financiële
problemen en ook in dit jubileumjaar waarschuwt hoofdredacteur en directeur
Huub Elzerman voor een mogelijke nieuwe reorganisatie in 2001, terwijl
er net een reorganisatie voltooid is. Het marktaandeel van Radio Noord-Holland
is ten opzichte van andere regionale zenders in Nederland één
van de laagste.
Niettemin zegt Elzerman te blijven geloven in de kracht van het regionale
nieuws.
Elzerman heeft een nieuw plan om TV Noord-Holland op te richten. Noord-Holland
is één van de weinige provincies zonder provinciale tv-zender,
mede door het succes
van de hoofdstedelijke zender AT 5, die in een groot deel van de provincie
via de kabel
te ontvangen is. Volgens directeur Elzerman zou een provinciale tv-zender
moeten
samenwerken met AT 5, die dan de programma's maakt in opdracht van
Radio
Noord-Holland. Provinciale Staten buigt zich momenteel nog over twee
financieringsscenario's. Zo ligt er een voorstel om een regionale zender
te
betalen met middelen van de rijksoverheid, maar daar verwacht Elzerman
weinig van. Eerder ziet hij dat het tweede voorstel wordt aangenomen.
Hierin wordt uitgegaan van een financiering door het rijk. Provincie
en
Radio Noord-Holland gaan in dat voorstel uit van een jaarlijkse subsidie
van 9,8 miljoen gulden voor de regionale tv-zender. Dit bedrag moet
opgebracht worden door onder meer een extra heffing van 4,90 gulden
per jaar bovenop het kijk- en luistergeld.
Radio Noord-Holland is de 'opvolger' van het roemruchte Radio STAD
Amsterdam. Opgericht in 1974 en als eerste regionale zender van Nederland
gericht op de regio Groot-Amsterdam. Geliefd en gehaat door de fanatieke
wijze waarop het overal aanwezig was in de tijd van de krakersrellen,
de kroning van Beatrix en de sluiting van de NSDM-scheepswerven. Die
tijd
van `romantische journalistiek', zoals Elzerman het noemt, is volgens
hem
definitief voorbij. Engagement lijkt vervangen door 'gezelligheid'.
(Bron: Haarlems Dagblad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
SUN FM EN AIRPEACE RADIO NIET IN DE LUCHT
In tegenstelling tot eerdere berichten zijn de regionale commerciële
zenders Sun FM en Airpeace Radio niet per 1 februari begonnen met hun
etheruitzendingen. Inmiddels is Sun FM op maandag 8 februari gestart
met etheruitzendingen op 87.6 MHz, vermoedelijk vanuit Rotterdam.
Via de kabel zendt Sun FM uit in Rotterdam
en sinds kort ook in Den Haag en het Westland. Airpeace Radio zal rond maart starten
met haar etheruitzendingen. De omroep zou dan voldoende financiële
middelen hebben om met de uitzendingen te beginnen. Airpeace Radio
zal dan niet vanaf Lelystad gaan uitzenden maar vanuit Almere,
aangezien de studio ook in die stad is gevestigd.
Terug
naar de inhoud van deze editie
EUROSPORT GEEN ONDERHANDELINGSPARTNER FILTERMODEL
AMSTERDAM?
Volgens Het Parool is het pan-Europese sportkanaal Eurosport geen
onderhandelingspartij voor een terugkeer op de Amsterdamse kabel
bij invoering van het filtermodel. Eurosport verdween zo'n drie jaar
geleden van de Amsterdamse kabel, vanwege verschil van mening
over doorgiftetarieven, mede de reden waarom MTV, Discovery,
CNN en National Geographic Channel in Amsterdam niet via het basispakket
te zien zijn. Het filtermodel voorziet opname van genoemde zenders,
waarbij
men enkele guldens meer betaalt dan het huidige tarief van het basispakket.
De verwachting is dat de grote Nederlandstalige commerciële tv-zenders
als RTL 4, RTL 5, Veronica en SBS 6 ook zullen plaatsnemen achter het
filter. Bij invoering zullen kabelabonnees zelf moeten aangeven of
ze enkel het
'basispakket' willen tegen het huidige tarief of iets lager zonder
de genoemde
zenders, omdat er vanuit het 'negative option' model wordt gewerkt.
Eurosport zou niet zijn uitgenodigd aan de onderhandelingstafel, omdat
A 2000
in mei een eigen abonnee-sportzender start. Opmerkelijk daarbij is
dat ESPN,
die 33 % van de aandelen van Eurosport bezit, betrokken is bij de nieuwe
abonnee-sportzender. Mogelijk dat een dergelijke opstelling van kabelexploitanten
in strijd is met mededingingsregels.
Terug
naar de inhoud van deze editie
UPC WIL A 2000-AANDELEN MEDIAONE OVERNEMEN
Volgens recente berichten is UPC (het Amerikaanse United Pan European
Communications, dat in handen is van het eveneens Amerikaanse UIH,
United International Holdings) in onderhandeling met US West dochter
MediaOne
om het 50 % belang van kabelexploitant A 2000 over te nemen. Hierdoor
zou
UPC het volledige eigendom verkrijgen over de Amsterdamse en Hilversumse
kabelexploitant. UPC bezit reeds door de overname van de aandelen van
Nuon
alle aandelen van Telekabel. Mogelijk zal UPC de 'uitkoop' van MediaOne
financieren door middel van beursgang.
Terug
naar de inhoud van deze editie
HAARLEMMERMEER VERKOOPT NUTSBEDRIJF EN KABELEXPLOITANT
De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt de mogelijkheid NV Nutsbedrijf
Haarlemmermeer en de daarbij behorende kabelexploitant te verkopen.
De
gemeente Haarlemmermeer bezit het Nutsbedrijf en de kabelexploitant
volledig en
heeft Rabobank International in Amsterdam opdracht gegeven te bekijken
op welke
wijze de bedrijven te verkopen. De kabelexploitant, Communikabel, bezit
het
kabelnet van de Haarlemmermeer, Heemstede, Bennebroek, Haarlemmerliede
en Spaarnwoude. Het gaat in totaal om zo'n 55.000 abonnees. De directeur
van
het Nutsbedrijf wijst een verkoop van de operaties van de hand, omdat
de
gemeente daarmee de zeggenschap verkoopt. Op basis van de resultaten
van het onderzoek zal de gemeente Haarlemmermeer een beslissing moeten
nemen, De resultaten van het onderzoek worden rond de zomer verwacht.
Met de verkoop van de kabelexploitant in de Haarlemmermeer staat het
hele
kabelgebied van Haarlem tot Amstelveen ter discussie om verkocht te
worden:
het gaat daarbij om CAI Haarlem, Communikabel en de Signaallevering
Amstelveen
met waarschijnlijk de nabij gelegen kabelnetten in Aalsmeer en Uithoorn.
In totaal
gaat het om circa 177.000 aansluitingen. Veel burgers uit genoemde
regio's
vrezen dat A 2000 de kabelnetten zal overnemen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
BELGISCH MEDIANIEUWS:
PRIJZEN VLAAMSE RADIO- EN TV-KRITIEK UITGEREIKT
Het ochtendmagazine "Voor de Dag" op VRT-Radio 1 heeft de prijs van
de Radio- en
Televisiekritiek gekregen als beste radioprogramma van vorig jaar.
Volgens de jury brengt het programma een juiste dosis van snedige interviews
en duiding. Het wordt rustig gepresenteerd met smaakvolle muziek.
Het beste televisieprogramma gaat naar "Alles kan beter" op VRT-Canvas.
Het
programma biedt een luchtige kijk op het Vlaamse mediagebeuren. De
prijs van
de Vlaamse gemeenschap voor het beste jeugdprogramma is voor "Daar
is de
deur" op VRT-Ketnet. De prijzen werden zaterdagavond uitgereikt in
Antwerpen. (Bron: VRT Teletekst 1)
Terug
naar de inhoud van deze editie
KANAAL Z GESTART
Sinds afgelopen week heeft Vlaanderen er een nieuwe tv-zender bij:
Kanaal Z. De zender brengt dagelijks een half uur financieel en
economisch nieuws dat vervolgens continu herhaald wordt. Het
nieuws bestaat uit drie blokken: nationale en internationale reportages,
een binnen- en buitenlands weerbericht en beurs- en andere financiële
informatie. Het programma wordt afwisselend gepresenteerd door
Johan Op de Beeck en Veronique Goossens. Hoofdredacteur is
Dirk Selleslagh, een ex-redacteur van de Financieel Economische
Tijd dat samen met Roularta aandeelhouder is van de nieuwe zender.
Kanaal Z was bij de start enkel bij een beperkt aantal kabelnetten
te zien, maar zal de komende weken haar verspreiding uitbreiden.
De vertraging zou liggen aan de trage voortgang bij het verkrijgen
van kabelruimte bij Vlaamse kabelexploitanten. (Bron: VRT Teletekst
1)
Terug
naar de inhoud van deze editie
VRT TOONT ZICH BEREID OM SAMEN TE WERKEN MET COMMERCIELEN
De publieke omroep van Vlaanderen, de VRT, is bereid om te onderhandelen
met de commerciële en andere omroepen over meer samenwerking.
Dat heeft
Bert de Graeve, gedelegeerd bestuurder van de VRT, meegedeeld. De Graeve
reageert daarmee op een verzoek van VTM topman Eric Claeys. Die had
zondag
gezegd dat hij wil samenwerken met de VRT om toch de Olympische Spelen
van
Sydney in 2000 in Vlaanderen op het scherm te brengen. Ook over de
aankoop van
dure buitenlandse producties moet gepraat worden, verklaarde Claeys.
De Graeve
reageerde positief op de uitlatingen van Claeys, maar benadrukte dat
de
samenwerking nooit exclusief zal zijn. De VRT wil ook met andere partijen
blijven praten. (Bron: VRT Teletekst 1)
Terug
naar de inhoud van deze editie
CANAL+ WINT KABELDISTRIBUTIE RECHTSZAAK IN BELGIE
Canal+ heeft in België een rechtszaak gewonnen die het had aangespannen
tegen de kabelexploitanten Coditel, Wolu TV en Radio Public. De kabelexploitanten
weigerden de gecodeerde analoge en digitale signalen van Canal+ uit
te zenden
middels hun kabelnetten. De rechter bepaalde dat de drie kabelexploitanten
binnen
20 dagen na de uitspraak de zenders moet doorgeven en een doorgiftevergoeding
dient vast te stellen. Indien de kabelexploitanten dit niet doen, dienen
ze 100.000
Belgische Frank boete te betalen. De rechter wees de eis van Radio
Public
(dat in handen is van het Amerikaanse UPC, United Pan-European Communications)
af dat Canal+ decoders moest gebruiken van de kabelexploitant in plaats
van
eigen decoders.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RTL-TVi VEROORDEELT VANWEGE GEWELD IN JOURNAALUITZENDING
De Franstalige Hoge Raad voor de Media in Belgie heeft de commerciele
tv-
zender RTL-TVi veroordeeld voor het uitzenden van een erg gewelddadige
scene in het journaal. De Raad oordeelde dat een bepaalde scene op
23 juni 1994
"nodeloos geweld" toont in een reportage over een gijzeling in Venezuela.
In de scene is te zien hoe een kogel het hoofd en het oog van een
slachtoffer doorboort. Het nutteloze effect werd nog versterkt omdat
het
commentaar los stond van de bewuste beelden, aldus de Raad. De
hoofdredacteur van RTL-TVi wijst de veroordeling af. Het journaal geeft
volgens hem de realiteit weer en moet dan ook geweld tonen en duiden,
zegt hij.
(Bron: VRT Teletekst 1)
Terug
naar de inhoud van deze editie
VRT-RADIO DONNA VANAF 14 FEBRUARI 24 UUR PER DAG
Op 14 februari zal de vijfde publieke radiozender van de VRT, Radio
Donna,
starten met een eigen nachtprogramma. Onder de titel Donna by Night,
zal
van maandag t/m vrijdag van 23:00 tot 06:00 uur en op zaterdag en zondag
van 00:00 tot 07:00 uur non stop muziek te horen zijn, onderbroken
door korte
nieuwsuitzendingen. VRT-Studio Brussel en VRT-Radio 3 zenden al geruime
tijd met eigen nachtuitzendingen 24 uur per dag uit. De NachtRadio
die thans
de uitzendingen 's nachts op VRT-Radio 1, Radio 2 en Radio Donna verzorgt,
zal bij VRT-Radio 2 worden gevoegd. VRT-Radio 1 neemt die uitzendingen
over.
Terug
naar de inhoud van deze editie
|