[Kijkcijfers]
DutchMedia
[Luistercijfers]
 
onder hoofdredactie van David de Jong
 
DutchMedia Editie 7/1999 

zondag 7 februari 1999

In deze Editie: 

- Holland Media Groep in gesprek met Canal+ over satellietcontract 
- RTL 5 wijzigt programmering met slogan 'Bij Voorkeur op 5' als reactie op start Net 5 
- Eurosport bestaat 10 jaar, Nederlandse teletekst verdwenen 
- Wereldomroep dient Russische licentie aan te vragen 
- Deutsche Welle: kabeldistributie in Nederland middels deelprogrammering 
- 'Nederland heeft haar nutsvoorzieningen te veel verkocht' 
- Telfinfo neemt deel in Dutchtone Group 
- Bob Ross programma's niet langer op FOX 
- Dries Lugt nieuwe voorzitter Veronica 
- D66: Radio 3 FM kan verdwijnen 
- Tweede rapportage programmaraden: slechts 26 in werking 
- Lex Harding toch weg bij TMF: Frank Eijken opvolger 
- HMG: winst 1998 betaat uit 73 miljoen gulden dankzij bezuinigingen 
- Raad van Bestuur NOS tegen invoering reclamevrije tv 
- Rik Rensen naar @Home Nederland 
- Theo van Gogh verlengt contract bij Veronica 
- Actiegroep: 'Unit 13 terug op de buis' 
- Nieuwe tekenfilms bij Cartoon Network 
- KPN Telecom Broadcast: geen nieuwe klanten op erotisch vlak 
- René Stokvis koopt NOS aandelen terug 
- Ministerraad: nieuwe regels sex en geweld op tv 
- 300.000 minimum ledenaantal publieke omroep? 
- Joint venture NOB en Cegeka 
- Canal+ koopt Nederlands films 
- Studie: een op drie reclamespots op Nederlandse tv bevat Engels 
- Mark Out weg bij Arcade Media Groep 
- Paula Udondek nieuwe presenatatrice Get the Picture 
- FOX VS stopt met Melrose Place 
- Regionaal Medianieuws: 
   - VNU wil landelijk reclamenet vormen door keten van regionale tv-stations  
   - Walkmanradio bij Daf Trucks 
   - Radio Noord-Holland bestaat 10 jaar 
   - Sun FM en Airpeace Radio niet in de lucht 
   - Eurosport geen onderhandelingspartner filtermodel Amsterdam? 
   - UPC wil A 2000-aandelen MediaOne overnemen 
   - Haarlemmermeer verkoopt nutsbedrijf en kabelexploitant 
- Belgisch Medianieuws: 
   - Prijzen Vlaamse radio- en tv-kritiek uitgereikt 
   - Kanaal Z gestart 
   - VRT toont zich bereid om samen te werken met commerciëlen 
   - Canal+ wint kabeldistributie rechtszaak in België 
   - RTL-TVi veroordeelt vanwege geweld in journaaluitzending 
   - VRT-Radio Donna vanaf 14 februari 24 uur per dag 
- Kijkcijfers week 4/1999

 
 
 HOLLAND MEDIA GROEP IN GESPREK MET CANAL+ OVER SATELLIETCONTRACT 

De Holland Media Groep blijkt in gesprek te zijn met Canal+ over het satellietcontract 
dat voorziet in de distributie van RTL 4, RTL 5 Nieuws & Weer, Veronica, Veronica FM 
en KINKfm in het digitale boeket van Canal+ op de Astra 1E en 1G. Will Moerer, 
secretary general bij Canal+, bevestigde desgevraagd dat er gesproken wordt over 
het openbreken van het huidige contract met de HMG, dat in 2002 zal aflopen. 
Het doel daarbij is om te komen tot een verlenging van de contracten. 
Over de inhoud van het huidige distributiecontract wilde Moerer geen 
mededelingen doen. Wel bevestigde hij dat de huur van één 'digitale carrier' richting 
de miljoen gulden per jaar kost bij Canal+, maar zei daarbij dat elk contract anders 
is en prijzen afhankelijk zijn van de voorwaarden. Op het publiek geheim dat Canal+ 
de capaciteit in ruil voor reclamezendtijd beschikbaar stelt wilde Moerer niet ingaan. 
Hans van der Veen wilde over de kwestie geen uitlatingen doen, en zij enkel 
dat 'er over andere zaken met Canal+ wordt gesproken'. Over welke zaken wilde 
hij niet meedelen. De HMG blijkt bij verschillende satellietpartijen te hebben geinformeerd 
naar prijzen voor de huur van satellietruimte. Will Moerer stelde dat de HMG dit deed 
om te weten om zich te oriënteren op de prijsontwikkelingen. De huidige status van 
de contracten verplicht de HMG de eigen zenders tot 2002 te distribueren middels 
de Canal+ transponders. Een vrees dat de HMG-zenders het Canal+ boeket zouden 
verlaten lijkt daarom ongegrond, zeker gezien de plannen van Canal+ om het satellietboeket 
verder uit te bouwen. Volgens Will Moerer kan het weken, maar ook maanden duren 
voordat er duidelijkheid is over een eventuele voortijdige verlenging van de 
distributiecontracten van Canal+ met de HMG. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
RTL 5 WIJZIGT PROGRAMMERING MET SLOGAN 'BIJ VOORKEUR OP 5'  
ALS REACTIE OP START NET 5 

Op zaterdag 13 februari zal RTL 5 haar programmering drastisch wijzigen, opnieuw 
een ander logo introduceren en een nieuwe slogan introduceren. In plaats van het 
huidige 'Five is real Life', zal de slogan 'bij voorkeur op 5' kijkers moeten overtuigen 
RTL 5 op de vijfde voorkeuzeplek te behouden. Thans heeft 82 % van de Nederlandse 
huishoudens de zender op de vijfde voorkeuzeplek staan. De Holland Media Groep (HMG) 
reageert hiermee een halve maand tevoren op de komst van de nieuwe SBS-zender 
Net 5. Van de in totaal 35 miljoen gulden aangekondigde investeringen in de programmering 
van de HMG-zenders zal zo'n 10 miljoen gulden in de RTL 5-programmering worden 
gestoken. Dit heeft de HMG bevestigd aan reclame-inkopers, maar van officiële 
zijde wordt dit ontkend en gezegd dat men deze plannen reeds klaar had liggen. 
RTL 5 heeft van de Europese Commissie de verplichting gekregen enkel 
een marginaal marktaandeel te mogen halen. De zender die officieel de naam 
RTL 5 Nieuws & Weer heeft, maar de woorden 'Nieuws & Weer' het afgelopen 
half jaar niet meer gebruikt, dient bovendien nieuws en informatie te brengen. 
Voortaan zal RTL 5 op zaterdag en zondag vanaf 11:00 uur 's morgens doorlopend 
uitzenden met veelal herhalingen van Amerikaanse documentaireseries. Tevens 
zal RTL 5 programma's uitzenden van National Geographic, die Net 5 en National 
Geographic Channel ook uitzenden. De vooravond programmering blijft tot half negen 
nagenoeg gelijk. Op maandag t/m donderdag en zaterdag zal een speelfilm te zien 
blijven, terwijl deze op zondag en vrijdag geschrapt is ten faveure van informatieve 
programma's. Nieuwe programma's over erotiek (Seksualiteit: een leven lang en 
een discussieprogramma met de titel Grenzen van Liefde onder leiding van Julien 
Croiset), een programma waarin Mylene de la Haye in de huid kruipt van een 
assistent van iemand (Mylene de la Haye P.A.), een programma met Maya Eksteen, 
een programma met Remi van der Elzen, waarin mensen opdracht wordt gegeven het 
leven te filmen (werknaam 'Tijdbeeld') en een programma waarin nieuwsfeiten worden 
gecontroleerd (Zoete Koek) dienen RTL 5 een nieuw beeld te geven. Verder zullen vooral 
nieuwe Amerikaanse infotainment producties worden uitgezonden en zal op 31 maart 
de voetbalwedstrijd Nederland-Argentinië op RTL 5 te zien zijn. Ook zal een 
voetbalprogramma onder de titel 'Voetbal Totaal' worden geïntroduceerd, en is het 
de bedoeling dat meer voetbalwedstrijden op RTL 5 te zien zijn in plaats van 
Veronica. Daarnaast wordt onderzocht of de Formule 1 wedstrijden voortaan 
op RTL 5 geprogrammeerd kunnen worden, alhoewel contractueel thans de 
ongecodeerde verspreiding voorziet in uitzending op zenders met hoge marktaandelen. 
's Avonds laat zal de uitzending van 'Business Update' komen te vervallen, en 
vervangen worden door een herhaling van '5 in 't Land'. 
Onlangs bezochten Unico Glorie en een vertegenwoordiger van IP 
mediabureaus om de veranderingen van RTL 5 aan te kondigen. DutchMedia 
heeft drie van die bureaus hun mening gevraag over de veranderingen. 
Bart Vijlbrief van Initiative Media vindt dat het tweede RTL-station te vaak 
van koers is gewijzigd, en de kijker en adverteerders wellicht het spoor bijster 
zijn. Toch heeft Vijlbrief vertrouwen in de nieuwe directeur radio en televisie 
van de Holland Media Groep, en zou met dit nieuwe profiel zwevende kijkers 
beter bereikt kunnen worden. Ricko de Kroon van het bureau Kobalt liet weten 
dat het terecht is dat RTL 5 in reactie op de komst van Net 5 zich beter 
gaat profileren. Tevens ziet hij in de programmering meer aantrekkelijke programma's 
terug. De Kroon vraagt zich af of het met de huidige ontwikkelingen 
aan nieuwe zenders het nog terecht is dat RTL 5 maar een beperkt marktaandeel 
mag halen. Vraag is echter of RTL 5 niet te veel nieuwe programma's in korte tijd 
wil introduceren. Volgens De Kroon worden de komende maand zo'n 15 nieuwe 
programma's geïntroduceerd. Bij SBS 6 werden volgens De Kroon eens zes nieuwe 
programma's in één maand tijd geïntroduceerd, waarbij er enkel één stand hield. 
Jeroen Bakker van Mindshare vindt de veranderingen niet zo rigoreus, en verwacht 
niet per sé hogere kijkcijfers, doordat nieuwe programma's nieuwe onbekende 
programma's zijn die men met moeite zal kunnen vinden. Volgens Bakker heeft 
FOX hetzelfde probleem. Hij verwacht dat ondanks de introductie van Net 5 
op 1 maart de marktaandelen van Nederlandse zenders nauwelijks zullen wijzigen. 
Voor Net 5 voorziet Bakker een marktaandeel van 2,5 tot 3 %. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
EUROSPORT BESTAAT 10 JAAR, NEDERLANDSE TELETEKST VERDWENEN 

De pan-Europese sportzender heeft afgelopen vrijdag haar tiende verjaardag 
gevierd. Tien jaar geleden startte Rupert Murdoch met een druk op een 
knop de analoge satellietuitzendingen op de Astra 1A, alwaar het tv-station 
nog steeds uitzendt. In mei 1991 dreigde het tv-station op te houden met 
bestaan, doordat Murdoch's BSkyB geen heil meer zag in de Europese sportzender. 
Hierdoor was het tv-station zelfs korte tijd uit de lucht, maar dankzij de overname 
van het Franse TF-1 wist het tv-station toen te overleven. In 1993 fuseerde 
Eurosport met Screensport/TV-Sport/SportNet (The European Sports Network), 
waardoor Canal+ (33 %) en het Amerikaanse ESPN (33 %) toetraden als aandeelhouder. 
Thans is Eurosport in 4,8 Nederlandse en 3,7 miljoen Belgische huishoudens te ontvangen, 
en in heel Europa bij zo'n 80 miljoen huishoudens in 16 verschillende talen. De aandeelhouders 
verzorgen daarbij de commerciële exploitatie, en de redactionele verantwoordelijkheid heeft 
altijd bij het Eurosport concortium gelegen, waar thans 25 Europese publieke omroepen 
aan deelnemen, te weten: de Britse BBC, de Deense DR, de Griekse ERT, de Noorse 
NRK, de Italiaanse RAI, de Zwitserse SRG, de Zweedse SVT, de Finse YLE, CYBC uit 
Cypus, de Turkse TRT, de Israëlische IBA, de Spaanse RTVE, de Portugese RTP, 
De Vlaams-Belgische VRT, de Belgisch-Waalse RTBF, de Sloweense RTV-SLO, 
de Hongaarse MTV, de Finse MTV, de Poolse TVP, de Deense TV 2, de Roemeense 
TVR, het Noorse TV 2, de Tsjechische CTV, MKRTV en RUV. 

Sinds begin januari is de Nederlandse afdeling van teletekst (pagina 400 en verder) 
van Eurosport verdwenen. De dienst die door Media Groep West (van kabelexploitant 
A 2000 en De Telegraaf) werd verzorgd, bood naast programma-informatie van 
Eurosport sportnieuws, advertentie-informatie en een dienst voor het opsporen van 
gestolen auto's. Laatstgenoemde dienst blijft wèl bestaan op pagina 590. 
Volgens Eurosport heeft Media Groep West de dienst stopgezet 
vanwege de geringe interesse van adverteerders om de dienst financieel rond 
te krijgen. Eurosport bekijkt thans of het mogelijk is de Nederlandse pagina's 
weer te kunnen invullen. Voor programma-informatie wordt verwezen naar 
de andere talen, zoals Duits of Engels. Alhoewel de Nederlandse teletekst dienst 
verdween, verscheen onlangs wèl een nieuwe taalafdeling op de teletekst 
van Eurosport: Italiaans (pagina 700). 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
WERELDOMROEP DIENT RUSSISCHE LICENTIE AAN TE VRAGEN 

Maikhail Seslavinsky van de Russische federale televisie en radio dienst (FSTR) heeft 
aangekondigd dat alle niet-Russische omroepen die zendinstallaties gebruiken in 
Rusland vóór 20 februari in het bezit moeten zijn van een licentie, op straffe van 
het stopzetten van de uitzendingen. Door deze aankondigingen dienen Radio Liberty 
(Verenigde Staten), Voice of America, BBC, Deutsche Welle, Radio France Internationale, 
Radio Sweden International en de Nederlandse Wereldomroep een licentie aan te vragen 
om hun Russische kortegolf uitzendingen te kunnen continueren. De Nederlandse Wereldomroep 
gebruikt zenders in Irkutsk en Petropavlovsk-Kamchatskiy om luisteraars in het verre Oosten, 
Zuid-Oost Azië en Indonesië/Australië/Nieuw Zeeland te bereiken. Volgens Seslavinsky wordt 
de maatregel voor het invoeren van licenties eerst bij buitenlandse radiostations toegepast, 
maar uiteindelijke zullen alle omroepen in Rusland een nieuwe licentie moeten aanvragen. 
Radio Liberty en de Voice of America hebben inmiddels na een aanvraag een licentie 
verkregen. Volgens Seslavinsky heeft de maatregel niets te maken met censuur of 
het willen verbannen van niet-Russische omroepen. Toch zullen de omroepen voor 
het verkrijgen van een licentie hun programma's moeten voorleggen aan een 
overheidsinstantie. De Wereldomroep zei officieel niet op de hoogte te zijn 
gebracht over de aankondigingen. Indien de uitzendingen via de Russische 
zenders worden stopgezet, dan kan de Wereldomroep op zeer korte termijn 
andere zenders inzetten, zoals op Singapore, om de doelgebieden te kunnen bedienen 
van de uitzendingen, aldus een woordvoerder. Thans vindt in Lissabon het tweejaarlijkse 
overleg plaats van internationale omroepen ter coördinatie van de nieuwe zomerschema's. 
De Wereldomroep verwacht dat aldaar overleg zal plaatsvinden over de Russische 
zenders. 

Terug naar inhoud van deze editie 
 
DEUTSCHE WELLE: KABELDISTRIBUTIE IN NEDERLAND MIDDELS DEELPROGRAMMERING 

Op 1 januari jl. heeft de internationale tv-omroep van Duitsland, Deutsche 
Welle TV, haar programmering drastisch gewijzigd en biedt haar programma's 
nu ook gedeeltelijk aan voor kabeldistributie in onder andere Nederland. 
Deutsche Welle TV profileert zich voortaan als nieuws- en informatiezender, 
waarbij een half uur een nieuwsbulletin te zien, gevolgd door een half uur een 
informatief blok of een documentaire. Elk uur wordt daarbij van taal gewisseld: 
er wordt uitgezonden in het Engels en Duits, en twee keer per dag in het Spaans. 
De nieuwsuitzendingen besteden daarbij in vergelijking met vóór 1 januari meer 
aandacht aan financieel-economische onderwerpen met verslaggeving van 
de Duitse beurs in Frankfurt. Deutsche Welle TV geeft kabelmaatschappijen 
naast volledige doorgifte ook de mogelijkheid slechts programmadelen door te 
geven, door de modulaire opbouw van de programmering. Hierbij kan gedacht 
worden aan uitzending tijdens programmaloze uren van andere zenders (zoals 
RTL 5) of enkele uren op het mozaïk/infokanaal van kabelexploitanten. 
Deutsche Welle TV heeft het technisch ook mogelijk gemaakt om ad 
insertion (eigen reclame invoegingen) toe te passen. Deutsche Welle TV 
stelt haar programma gratis ter beschikking voor distributie via de kabel 
en is voor schotelbezitters digitaal ongecodeerd via de Astra 1F (12.363 GHz. V. 
Symb.Rate 27.500 FEC 3/4) en analoog ongecodeerd via de Hotbird 5, 
11.163 GHz. V. te ontvangen. 

 Terug naar de inhoud van deze editie 
 
'NEDERLAND HEEFT HAAR NUTSVOORZIENINGEN TE VEEL VERKOCHT' 

Volgens een artikel in het NRC Handelsblad van afgelopen woensdag heeft Nederland 
haar kabel- en nutsvoorzieningen te veel in handen gegeven van buitenlanders. 
Volgens Bas Eenhoorn, aankomend VVD-voorzitter en adviseur bij Moret, Ernst 
& Young waren de Nederlandse kabelbedrijven ooit de grootste en waren er kansen om 
zelf te expanderen. Doordat alles volgens Eenhoorn nu is 'weggegeven' is die kans verkeken 
en is het 'over en sluiten'. Volgens hem dacht de politiek dat er één groot Nederlands 
kabelbedrijf kon ontstaan. Volgens Peter Jelgersma, media-adviseur en initiatiefnemer van 
onder andere het DigiTenne project en een nieuwe nieuwsradiozender, heeft men de 
afgelopen twintig jaar vooral 'gepraat' over nieuwe diensten, maar nooit de daad bij het 
woord gevoegd. 
In Nederland is thans meer dan 40 % van de kabelabonnees aangesloten bij een 
kabelexploitant waarvan de zeggenschap in niet-Nederlandse handen ligt. United 
Telekabel en A 2000 vertegenwoordigen gezamenlijk als grootste kabelexploitant 
middels de Amerikaanse aandeelhouder UPC (dat in handen is van UIH, en A 2000 
aandeelhouder MediaOne van US West)meer dan 1,3 miljoen abonnees. Casema 
is voor 79 % in handen van France Télécom. Daarnaast zijn veel gemeenten die 
nog een kabelnet in handen hebben, bezig met onderzoek ter verkoop van hun 
kabelnetten. Opmerkelijk is dat Eenhoorn uitspraken doet over het 'uit handen geven 
van kabelnetten'. Dezelfde Bas Eenhoorn adviseert kabelnetten te verkopen aan 
buitenlandse ondernemingen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
TELFINFO NEEMT DEEL IN DUTCHTONE GROUP 

Het Belgische Telfinfo heeft 7 % van de aandelen verkregen van de onlangs opgerichte 
Dutchtone Group, waar kabelexploitant Casema en Dutchtone deel van uitmaken. 
Telfinfo heeft daartoe 150 miljoen Euro (circa 330,6 miljoen gulden) geinvesteerd in 
de kabel- en telecommunicatie-onderneming. Met de deelname van Telfinfo 
heeft France Télécom haar aandeel teruggebracht tot 79 %. ABN Amro Bank 
en de Rabobank behouden ieder hun aandeel van 7 %. Binnenkort zal Euronet 
ook deel uitmaken van de Dutchtone Group. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BOB ROSS PROGRAMMA'S NIET LANGER OP FOX 

Bob Ross Inc. heeft besloten de schildercursussen van Bob Ross 
niet langer meer door FOX te laten uitzenden in Nederland. Als reden 
noemt de organisatie de lage kijkcijfers van FOX en het tijdstip van uitzending 
(maandagnacht). Bob Ross Inc. zegt met regionale Nederlandse zenders 
in gesprek te zijn om het programma verder te kunnen uitzenden in Nederland. 
De programma's van Bob Ross waren op FOX-voorganger TV 10 in de vooravond 
te zien. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
DRIES LUGT NIEUWE VOORZITTER VERONICA  

De Vereniging Veronica heeft A.P. (Dries) Lugt voorgedragen als lid van 
het bestuur van de Vereniging Veronica en commissaris van de Veronica Uitgeverij. 
Dries Lugt is tevens kandidaat om Joop van der Reijden na de zomer op te volgen als 
voorzitter van Veronica. Dries Lugt was tot 1 januari jl. voorzitter van de raad van 
bestuur van de drukkerijketen Roto Smeets de Boer, en thans directeur van Roto 
Smeets in Weert. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
D66: RADIO 3 FM KAN VERDWIJNEN 

Het A.D. meldde afgelopen week dat de politieke partij D66 vindt dat de 
huidige publieke popzender Radio 3 FM kan verdwijnen. 
Ook het voortbestaan van de praat- en opiniezender Radio 5, staat wat 
D66 betreft ter discussie. Het geld wat hiermee vrijkomt kan volgens 
D66 worden besteed aan meer lokale radio en migrantenradio. Het Tweede- 
Kamerlid Bakker van D66 vindt dat Radio 3FM langzamerhand een kloon is 
geworden van soortgelijke commerciële zenders. De programma's van Radio 5 
kunnen wat hem betreft worden overgenomen door de overige publieke zenders. 
Bakker wijst erop dat de lokale omroep steeds populairder wordt en 
dat de migrantenomroep de 'snelste en beste manier is' om bij buitenlanders 
thuis te komen en de intregratie van hen te bevorderen. Bakker 
loopt hiermee vooruit op een onderzoek dat Staatsecretaris Van der Ploeg 
laat uitvoeren naar de mogelijkheden om één van de vijf publieke zenders 
te laten vervallen. De overige publieke radiozenders mogen van Bakker 
blijven. Het Tweede-Kamerlid vindt dat Radio 1 'een duidelijke functie' 
heeft. Radio 2 mag van hem blijven als gezinszender en het handhaven van 
Radio 4 staat voor hem 'buiten kijf'. De VVD heeft zich van meet af aan 
voorstander getoond van het afschaffen van een publieke radiozender en 
een publieke tv-zender. (Bron: A.D.) 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
TWEEDE RAPPORTAGE PROGRAMMARADEN: SLECHTS 26 IN WERKING 

Het Commissariaat voor de Media heeft in een tweede rapportage over de 
instelling van programmaraden bekend gemaakt dat enkel 26 programmaraden 
thans in werking zijn getreden. In totaal waren er op 1 december jl. 68 programmaraden 
ingesteld. Uit de eerste rapportage van 1 september 1998 bleek dat er 36 programmaraden 
waren ingesteld. In totaal zitten 234 van de 547 gemeenten nog zonder programaraad. 
40 gemeenten hebben nog geen besluitvorming genomen over het instellen van 
een programmaraad. De gemeenten Alkmaar, Alphen aan den Rijn en Gouda zijn 
de enige gemeenten die hebben aangegeven geen programmaraad te zullen instellen. 
Het Commissariaat gaat er vanuit dat het ministerie van Cultuur deze gemeenten 
zal aanspreken op hun verantwoordelijkheid, daar het Commissariaat geen 
sanctiemogelijkheid heeft. Het Commissariaat concludeert dat de instelling van 
programmaraden anderhalf jaar na invoering van de wet (de verplichting bestaat 
sinds 1 september 1997) moeizaam is verlopen en gemeenten veelvuldig 
problemen hebben bij de werving van leden. Het Commissariaat heeft de 
staatssecretaris aanbevolen in de toekomst bij soortgelijke nieuwe regelingen 
gemeenten meer tijd te geven. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
LEX HARDING TOCH WEG BIJ TMF: FRANK EIJKEN OPVOLGER 

Adformatie en de Volkskrant meldden dit weekend dat Lex Harding (pseudoniem 
voor Rinhard Lodewijk den Hengst) per 1 mei zal aftreden als directeur van 
The Music Factory (TMF). Oud-IP-directeur Frank Eijken (44) zal hem opvolgen 
en tevens verantwoordelijk worden voor de andere electronische landelijke media 
van Wegener Arcade: Arcade Media Sales en de radio-activiteiten (Radio 10 Gold, 
JFK.FM en Love Radio).  Geruchten meldden eerder dat Harding zou vertrekken 
bij TMF, maar die werden door TMF en Harding hardnekking ontkend. Frank Eijken 
vertrok onlangs bij reclameverkoopmaatschappij IP, dat hij 10 jaar geleden oprichtte. 
De 52-jarige Lex Harding zal zich volgens de berichten terugtrekken uit het 
medialandschap, hoewel hij als adviseur betrokken blijft bij de muziekzender. 
Harding bezit verder als media-ondernemer zo'n 7 % van SKY Radio, 14 % 
van Radio 538 (wat hij zelf in 1992 oprichtte) en belangen in een aantal andere bv's. 
Harding heeft een roemrijke carrière in de mediawereld achter de rug, waarbij 
hij startte bij zeezender Radio Noordzee, tientallen jaren bij zeezender en 
het publieke Veronica betrokken was. Harding was in 1992 mede-oprichter en 
directeur van het toenmalige RTL Véronique (nu RTL 4) en richtte Radio 538 en 
later de Nederlandse tv-muziekzender The Music Factory op. Harding behoort 
volgens het blad 'Quote' tot de 'rijken' van het Nederlands medialandschap, met 
naar schatting een vermogen van meer dan 50 miljoen gulden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
HMG: WINST 1998 BETAAT UIT 73 MILJOEN GULDEN DANKZIJ BEZUINIGINGEN 

De Holland Media Groep heeft bekend gemaakt over 1998 een winst van 73 
miljoen gulden voor belasting te hebben gemaakt. Dit is volgens de onderneming 
sinds de oprichting van de groep in 1995 de hoogste winst ooit behaald. In 1997 
werd zes miljoen gulden winst gemaakt. Het afgelopen jaar bezuinigde de HMG 
drastisch: van de zeshonderd medewerkers zijn er zo'n 240 zelf vertrokken, ontslagen 
of is de afdeling waar zij werkten verkocht. De personele kosten werden daardoor 
met 38 miljoen naar beneden gebracht. De totale omzet van de HMG is met 12 
miljoen gulden gestegen tot 649 miljoen gulden. Het operationeel resultaat bedroeg 
54 miljoen gulden, wat volgens de HMG overeenkomt met de doelstellingen van 6 % 
van de netto omzet. De HMG verkreeg 10 miljoen gulden als eenmalige bate door 
de volledige overname van IP Nederland, maar moest 8 miljoen gulden afboeken 
vanwege reorganisatiekosten. Dit jaar verschijnt ook de afstoting van het facilitaire 
bedrijf in de boeken. Dat levert volgens HMG nog eens een structurele 
bezuiniging van 25 miljoen gulden op. Ook het productiehuis Holland Media House zal 
naar verwachting worden verkocht, waarover onderhandelingen plaatsvinden met 
het Britse Pearson. Pieter Porsius, president-directeur van de HMG, trad ruim een 
jaar geleden aan met als doel in 2000 75 miljoen gulden winst te behalen. Over 1998 
resteert 56 miljoen gulden winst na belasting. Volgens Porsius bewijzen de 
cijfers de zin van de reorganisaties. In 1998 daalde het totale marktaandeel 
van de drie HMG-tv-zenders ten opzichte van 1997 met 2,6 % tot 31,8 % 
in de leeftijdsgroep 6+. Pieter Porsius verwacht dat de financiële resultaten 
bijdragen in een herstel van vertrouwen van adverteerders. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RAAD VAN BESTUUR NOS TEGEN INVOERING RECLAMEVRIJE TV 

De Raad van Bestuur van de NOS is tegen de invoering van één of meer 
reclamevrije televisienetten bij de publieke omroep. Dat zei NOS-topman 
Hans van Beers deze week. De NOS-top vreest voor teruglopen van de 
reclameinkomsten. "Tenzij de Kamer ter compensatie de omroepbijdrage 
wil verhogen, is één, twee of drie reclamevrije netten wat ons betreft van 
de baan. Als we tot een reclamevrij net zouden besluiten, zou dat betekenen 
dat we van de overige kanalen twee pretnetten moeten maken om evenveel 
reclamegeld binnen te halen en dat is juist niet wat we willen", aldus Van 
Beers. De STER, die de media-exploitatie voor de publieke omroep verzorgt, 
droeg in 1997 nog ongeveer 350 miljoen gulden bij aan de publieke omroep. 
De cijfers voor het - gunstige - jaar 1998 zijn nog niet bekend. In de nota 
'De Publieke Omroep na 2000' spreekt de Raad van Bestuur de verwachting 
uit dat de inkomsten van de STER van 56 tot 86 miljoen gulden zullen stijgen. 
(Bron: Adformatie) 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
RIK RENSEN NAAR @HOME NEDERLAND 

Hoofdredacteur Rik Rensen (42) van RTL Nieuws is per 1 juni benoemd tot 
programmadirecteur bij @Home Nederland, een Internetbedrijf in handen van 
@Home, Intel en kabelexploitanten Palet Kabelcom en CasTel, dat vanaf 
half 1999 breedband-diensten via de kabel gaat aanbieden. Rensen zal 
waarschijnlijk op 1 april afscheid nemen als hoofdredacteur van RTL Nieuws, 
waar hij bijna tien jaar lang leiding gaf. Rensen wordt officieel 'director of 
programming and content' van @Home Nederland. Afgelopen najaar 
kondigde Rensen aan per 1 januari bij RTL Nieuws op te stappen, maar 
besloot later tot april aan te blijven. @Home Nederland heeft tevens 
Marcus Polman (36) benoemd tot hoofdredacteur van @Home Nederland. 
Polman is afkomstig van Elsevier waar hij redacteur/verslaggever was bij 
de economie-redactie. Polman zal leiding geven aan het (vooralsnog) 
achtkoppige redactieteam, dat de dagelijkse redactionele inhoud van 
de breedband-Internet site van @Home Nederland gaat verzorgen. 
Volgens Polman zal breedband-Internet de informatievoorziening in 
Nederland ingrijpend veranderen. (Bron: ANP) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
THEO VAN GOGH VERLENGT CONTRACT BIJ VERONICA 

Theo van Gogh heeft onlangs zijn contract met de Holland Media Groep (HMG) 
verlengd om de komende twee jaar programma's te blijven maken voor Veronica TV. 
Vanaf begin maart zal Van Gogh te zien zijn in een nieuwe talkshow, die twee keer 
per week zal worden uitgezonden. Thans is Van Gogh te zien in het programma 
'De Hunkering', dat hij omschrijft als 'anti-datingprogramma'. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ACTIEGROEP: 'UNIT 13 TERUG OP DE BUIS' 

'Unit 13' moet terug op de buis, vinden Jan Baarspul en zijn schoonzoon 
Jos Gebbinck uit Wijk bij Duurstede. De verstokte 'Unit 13'-fans plaatsten 
een oproep in De Volkskrant om medestanders te zoeken. Inmiddels hebben 
ze al bijna honderd reacties binnen. Volgens Baarspul bieden de huidige 
politieseries als 'Baantjer' en 'Spangen' geen alternatief. Deze series 
zijn volgens de ex-docent van een politieorganisatie 'onrealistisch'. 
De VARA is zeer gevleid door de actie. "Unit 13 keert niet terug op het 
scherm, maar er komt wel een nieuwe serie voor in de plaats. We hopen 
dat die ook voor de Unit 13-liefhebbers een waardige opvolger zal 
zijn", aldus een woordvoerder van de VARA tegenover de Haagsche Courant. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NIEUWE TEKENFILMS BIJ CARTOON NETWORK 

Binnenkort verschijnen er twee nieuwe tekenfilmseries op scherm bij Cartoon 
Network. In de studio's van Cartoon Network zijn onlangs twee nieuwe 
cartoonseries geproduceerd die de komende maanden bij Cartoon Network in 
Nederland voor het eerst te zien zijn. Het gaat om de 'Powerpuff Girls' en 
'Ed, Edd 'n Eddy'. 
Terug naar de inhoud van deze editie 

 
KPN TELECOM BROADCAST: GEEN NIEUWE KLANTEN OP EROTISCH VLAK 

KPN Telecom Broadcast, de divisie van KPN Telecom, die zich bezig houdt met 
het verzorgen van uitzendingen via o.a. satelliet heeft bevestigd dat het bedrijf 
niet langer contracten zal afsluiten met tv-zenders die voornamelijk erotische 
programma's uitzenden (al dan niet gecodeerd). KPN Telecom Broadcast 
zegt dat de nieuwe policy is opgesteld vanwege problemen in het verleden waarbij 
tijdens de verzorging van dergelijke uitzendingen de provider voor satellietcapaciteit 
naar rato te veel tijd en geld kwijt was in vergelijking met de inkomsten. 
Onlangs stopte KPN Telecom Broadcast de verzorging van de uitzendingen 
van Ring TV (een tv-zender met erotische telefoonreclames), die tot half 
januari korte tijd een eigen analoge transponder ter beschikking had, en 
daarvoor de analoge transponder van BVN-TV deelde op de Hotbird 1. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RENE STOKVIS KOOPT NOS AANDELEN TERUG 

Oprichter René Stokvis heeft het belang van 50 % in zijn productiebedrijf 
René Stokvis Produkties teruggekocht van de NOS. Stokvis noemt 
als reden dat de diverse omroepverenigingen in de toekomst zelf meer 
als producenten zullen optreden. In 1995 besloot de publieke omroep 
de helft van het productiebedrijf op te kopen, waarmee het veel opzien 
baarde. De NOS had als doel haar greep op de mediamarkt te vergroten 
door de deelneming en liep vooruit op een wijziging op de mediawet. 
Stokvis produceert vooral voor de TROS en EO. Het Commissariaat 
voor de Media is van oordeel dat volgens de oorspronkelijke 
mediawet een dergelijke deelneming verboden is. Een bezwaarprocedure 
daarover vindt nog steeds plaats. De verkoop van het aandelenpakket 
is het gevolg van een beleidswijziging in Hilversum. NOS-voorzitter G.J. 
Wolffensperger wil dat de omroepen zich nadrukkelijker op hun publieke 
taak concentreren. (Bron: NRC Handelsblad) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
MINISTERRAAD: NIEUWE REGELS SEX EN GEWELD OP TV 

De ministerraad heeft vrijdag besloten dat er een wetswijziging zal komen 
waarin de oprichting staat van een speciaal instituut dat regels zal opstellen 
voor alle beeldmateriaal, zoals films en computerspelletjes. In het 
NICAM (Nederlands Instituut Classificatie Audiovisuele Media) zullen zowel 
publieke en commerciële omroepen, als de film- en videobranche worden 
vertegenwoordigd. De overheid subsidieert het instituut. Mochten omroepen 
zich niet aansluiten bij het NICAM, dan kunnen ze onder geen voorwaarde 
omstreden schadelijke beelden uitzenden. Om jonge kijkers te beschermen 
tegen extreem geweld op televisie blijven de tijdstippen die nu gelden in de 
Mediawet ongewijzigd. Dit houdt in dat films die alleen geschikt zijn bevonden 
voor boven de 16 jaar pas na 22:00 uur mogen worden uitgezonden. Programma's 
voor kinderen ouder dan 12 jaar mogen alleen na 20:00 uur worden uitgezonden. 
Daarnaast is deze week overeengekomen dat tv-programma's met zeer 
gewelddadige beelden of harde porno, die schadelijk zijn voor jongeren, 
niet mogen worden uitgezonden. Het Commissariaat ziet achteraf toe op de naleving 
van deze regels. Toetsing vooraf is volgens staatssecretaris Rick van der Ploeg 
van Cultuur niet aan de orde, omdat er anders een domein van 'staatsomroep' 
wordt betreden. De ministerraad zegt deze besluiten te hebben genomen naar 
aanleiding van wetenschappelijk onderzoek, dat aantoont dat geweld in de 
media schadelijk kan zijn voor de jeugd. De wetgeving zal ook van toepassing 
worden op verkoop en verhuur van videobanden en CD-Roms. Onduidelijk 
is in hoeverre de maatregelen ook voor RTL 4 en RTL 5 zullen gelden, 
aangezien beide zenders Luxemburgs zijn. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
300.000 MINIMUM LEDENAANTAL PUBLIEKE OMROEP? 

Staatssecretaris Van der Ploeg van Mediazaken vindt dat publieke omroepen 
in de toekomst tenminste 300.000 leden moeten hebben. De PvdA-bewindsman 
wil de omroepstatus (A, B en C) in 2000 afschaffen om de 'jacht op leden' 
van de publieke omroepen te stoppen. De Tweede Kamer sprak deze week 
met de bewindsman over de op handen zijnde Concessiewet, die tot doel 
heeft de publieke omroep te versterken. Zo staan er in deze wet zwaardere 
programmavoorschriften en zal de publieke omroep zich nog verder moeten 
onderscheiden van de commerciële omroep. De staatssecretaris wilde nog niet 
ingaan op de wens van een Kamermeerderheid om het kijk- en luistergeld 
voortaan via belastingen te heffen. Alleen het CDA heeft zich fel tegenstander 
getoond van dit voorstel. Volgens Van der Ploeg wordt nog onderzocht of 
de scenario's om te komen tot een andere inning van de kijk- en luistergelden 
haalbaar zijn. 

Ook de Raad van Cultuur is tegen de kabinetsplannen om de omroepbijdragen 
voortaan via de belastingen te innen, omdat het van mening is dat een jaarlijkse 
politieke discussie over de hoogte van de bijdrage niet gewenst is, en de betaling 
aan de publieke omroep zou lijken alsof er een overheidssubsidie wordt betaald, 
en de publieke omroep het imago van een staatsinstelling zou kunnen krijgen. 
Het parlement lijkt zich voorstander te tonen van een verdere profilering 
van de drie publieke tv-zenders. Hierbij moet het mogelijk worden dat 
verschillende omroepverenigingen in de profielen passende programma's 
leveren voor alle drie de zenders. Overigens heeft Hans van Beers 
van de Raad van Bestuur van de NOS inmiddels de termen 'Het Net', 
'Ons Net', en 'Mijn Net' die refereerden aan de verschillende tv-netten 
van tafel gehaald. De termen werden vooral door columnisten gebruikt 
en op spotprenten vertoond. KPN Telecom dreigde met een rechtszaak 
indien de naam 'Het Net' gebruikt zou worden, aangezien de telefoonmaatschappij 
de naam geregistreerd heeft en gebruikt voor de eigen landelijke Internetdienst. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
JOINT VENTURE NOB EN CEGEKA 

Het Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB) heeft samen 
met het Belgische bedrijf Cegeka een joint venture opgericht 
dat zich zal richten op de Franse en Belgische multimediamarkt. 
Met het bedrijf dat de naam The Independants meekrijgt en gevestigd 
is in het Belgische Hasselt, wil het NOB haar positie op de 
multimediamarkt verstevigen. (Bron: Gooi- en Eemlander) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CANAL+ KOOPT NEDERLANDS FILMS 

Abonneezender Canal+ heeft een overeenkomst gesloten met Favourite 
Films en Indies Entertainment Films voor de uitzending van Left 
Luggage, Abeltje, Siberia en Kleine Teun. Hierdoor kan Canal+ deze films 
vanaf april deze films op de eigen abonneekanalen uitzenden in Nederland. 
Canal+ streeft ernaar meer (grote) Nederlandse producties te kunnnen uitzenden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
STUDIE: EEN OP DRIE RECLAMESPOTS OP NEDERLANDSE TV BEVAT ENGELS 

In één op de drie reclamespots op de Nederlandse televisie komt 
de Engelse taal voor. In tegenstelling tot wat de reclamemakers denken, 
worden die commercials als negatief beoordeeld door de kijker. Bovendien 
gaat in veel gevallen de in het Engels gestelde boodschap aan de kijker 
voorbij. Dit blijkt uit een studie van medewerkers van de Universiteit 
van Nijmegen, waarover het maandblad 'Onze Taal' bericht. De onderzoekers 
lieten zo'n zestig proefpersonen een videoband zien met zes geheel of 
gedeeltelijk in het Engels gestelde reclamespots voor diverse producten. 
Zowel jongeren, waar de commercie tijdens de 'breaks' toch vaak op mikt, 
als de oudere ondervraagden konden weinig waardering voor deze filmpjes 
opbrengen. De spots verstaan bleek voor velen ook lastig. Slechts in 36 % 
van de gevallen werd de bedoeling van de Engelse fragmenten juist 
weergegeven. Volgens de onderzoekers dringt de tekst meer tot de 
kijkers door als die ook op het scherm te zien is. Dan geeft de helft van 
de proefpersonen de bedoeling juist weer. 
(Bron: Haagse Courant) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
MARK OUT WEG BIJ ARCADE MEDIA GROEP 

Mark Out heeft na acht jaar werkzaam te zijn als marketing & pr manager 
bij de Arcade Media Groep (voorheen bekend als Radio 10 Groep), de 
media-dochter van Wegener Arcade verlaten. Out is toegetreden als 
partner van Double O Double Radio, dat zich als reclamebureau 
vanuit Haarlem vooral zal richten op radioreclame. Out zal zich bezighouden 
met Double O Double Events, een dochteronderneming dat zich richt 
op evenementenmarketing. Double O Radio werd vorig jaar opgericht door 
Ronald en Michel Ouwens. 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
PAULA UDONDEK NIEUWE PRESENTATRICE GET THE PICTURE 

Paula Undondek is met ingang van 27 februari de nieuwe presentatrice 
van de tv-quiz 'Get the Picture' van de AVRO en KRO. Ziij volgt hiermee 
Judith de Bruijn op, die aangaf te willen stoppen met het presenteren van 
de quiz. Paula Udondek presenteerde eerder programma's in het jeugdblok 
'Alles Kids'. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
FOX VS STOPT MET MELROSE PLACE 

FOX heeft in de Verenigde Staten aangekondigd dat het lopende seizoen 
van Melrose Place de laatste is voor de serie. In totaal zijn er 227 
afleveringen gemaakt in zeven seizoenen tijd. Veronica TV loopt ten opzichte 
van de Verenigde Staten zo'n 60 afleverigen 'achter'. Voor schotelbezitters 
is er een alternatief te vinden op TV 3 Zweden, alwaar op maandagavond om 
20:00 uur afleveringen te zien zijn, die nog geen maand geleden in de Verenigde 
Staten vertoond werden. TV 3 Zweden is in D2Mac met bijbehorend kaartje 
te ontvangen via de Sirius 2, 12.092 GHz. V. en (tevens in D2Mac) op de 
Intelsat 707 op 11.597 GHz. V. 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VNU WIL LANDELIJK RECLAMENET VORMEN DOOR KETEN VAN REGIONALE  
TV-STATIONS 

Uitgeversmaatschappij VNU vindt dat er in Nederland zo snel mogelijk een 
aaneengesloten netwerk van regionale televisie-stations moet ontstaan. 
Zo'n nationaal dekkend netwerk is volgens VNU noodzakelijk om regio-televisie 
interessanter te maken voor landelijke adverteerders, en zo een extra 
bron van inkomsten aan te boren. In Limburg is volgens J. Brentjens, voorzitter 
van de raad van bestuur van VNU, 'baanbrekend werk' verricht voor 
het tot stand komen van zo'n netwerk. Brentjens presenteerde deze week in 
Venlo de plannen voor de fusie tussen het commerciële TV 8 Limburg en de publieke 
Omroep Limburg. Samen met voorzitter H. Pennings van de stichting Omroep 
Limburg (SOL) roemde Brentjens het Limburgse model van privaat-publieke 
samenwerking op omroepgebied, dat volgens hem in heel Nederland goed toe 
te passen is. VNU kan het tot stand komen van een dekkend netwerk van 
regionale tv-zenders slechts gedeeltelijk rechtstreeks beïnvloeden, erkende 
Brentjens. De uitgeversmaatschappij biedt nu alleen in Limburg en Noord-Brabant 
(TV 8 Brabant) regionale televisie aan, en zou ook in Gelderland (waar VNU met 
dagblad De Gelderlander aanwezig is) een directe rol kunnen spelen bij 
publiek-private samenwerking op dat terrein. Brentjes ziet voor Noord-Brabant 
een soortgelijke fusie van de publieke Omroep Brabant en TV 8 Brabant als 
in Limburg het geval is. 

De nieuwe fusie-omroep van Limburg die ontstaat uit de fusie van Omroep Limburg 
en TV 8 Limburg, zal werk geven aan circa 120 mensen. Dit betekent dat volgens 
de leiding zo'n vijf arbeidsplekken zonder gedwongen ontslagen komen te vervallen. 
Voor de tv-activiteiten komt zo'n 10 miljoen gulden ebschikbaar, waarvan een deel 
afkomstig is van de regionale provincie opslag. De nieuwe fusie-omroep die nog 
geen naam heeft zal voor 45 % in handen zijn van de Stichting Omroep Limburg 
(die tevens een inhoudelijke rol zal vervullen), 10 % zal in handen zijn van kabelexploitant 
Palet Kabelcom en 45 % is in handen van VNU. De investeerders verwachten vanaf 
volgend jaar reeds een positief resultaat, en op termijn 15 % rendement. De radio-activiteiten 
van Omroep Limburg worden ook in de nieuwe onderneming ondergebracht. 
(Bron: De Limburger) 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
WALKMANRADIO BIJ DAF TRUCKS 

Daf Trucks heeft werknemers een verbod opgelegd voor het gebruik 
van radio's op de werkvloer. De organisatie zegt veel klachten te hebben 
gekregen van werknemers de zich gedwongen voelden naar andermans 
muziek te moeten luisteren. Daf Trucks biedt werknemers nu middels 
een draadloos systeem een ontvangertje en oortelefoon aan, waarbij 
men keuze heeft uit vijf radiostations. Daf neemt het grootste deel van de 
kosten voor zijn rekening. Werknemers die willen deelnemen dienen 
éénmalig 35 gulden te betalen voor de apparatuur. (Bron: Telegraaf) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RADIO NOORD-HOLLAND BESTAAT 10 JAAR 

Radio Noord-Holland bestaat tien jaar. Sinds de start van de regionale omroep 
voor Noord-Holland kampt de radiozender met structurele financiële 
problemen en ook in dit jubileumjaar waarschuwt hoofdredacteur en directeur 
Huub Elzerman voor een mogelijke nieuwe reorganisatie in 2001, terwijl 
er net een reorganisatie voltooid is. Het marktaandeel van Radio Noord-Holland 
is ten opzichte van andere regionale zenders in Nederland één van de laagste. 
Niettemin zegt Elzerman te blijven geloven in de kracht van het regionale nieuws. 
Elzerman heeft een nieuw plan om TV Noord-Holland op te richten. Noord-Holland 
is één van de weinige provincies zonder provinciale tv-zender, mede door het succes 
van de hoofdstedelijke zender AT 5, die in een groot deel van de provincie via de kabel 
te ontvangen is. Volgens directeur Elzerman zou een provinciale tv-zender moeten 
samenwerken met AT 5, die dan de programma's maakt in opdracht van Radio 
Noord-Holland. Provinciale Staten buigt zich momenteel nog over twee 
financieringsscenario's. Zo ligt er een voorstel om een regionale zender te 
betalen met middelen van de rijksoverheid, maar daar verwacht Elzerman 
weinig van. Eerder ziet hij dat het tweede voorstel wordt aangenomen. 
Hierin wordt uitgegaan van een financiering door het rijk. Provincie en 
Radio Noord-Holland gaan in dat voorstel uit van een jaarlijkse subsidie 
van 9,8 miljoen gulden voor de regionale tv-zender. Dit bedrag moet 
opgebracht worden door onder meer een extra heffing van 4,90 gulden 
per jaar bovenop het kijk- en luistergeld. 

Radio Noord-Holland is de 'opvolger' van het roemruchte Radio STAD 
Amsterdam. Opgericht in 1974 en als eerste regionale zender van Nederland 
gericht op de regio Groot-Amsterdam. Geliefd en gehaat door de fanatieke 
wijze waarop het overal aanwezig was in de tijd van de krakersrellen, 
de kroning van Beatrix en de sluiting van de NSDM-scheepswerven. Die tijd 
van `romantische journalistiek', zoals Elzerman het noemt, is volgens hem 
definitief voorbij. Engagement lijkt vervangen door 'gezelligheid'. 
(Bron: Haarlems Dagblad) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
SUN FM EN AIRPEACE RADIO NIET IN DE LUCHT 

In tegenstelling tot eerdere berichten zijn de regionale commerciële 
zenders Sun FM en Airpeace Radio niet per 1 februari begonnen met hun 
etheruitzendingen. Inmiddels is Sun FM op maandag 8 februari gestart
met etheruitzendingen op 87.6 MHz, vermoedelijk vanuit Rotterdam.
Via de kabel zendt Sun FM uit in Rotterdam  en sinds kort ook in Den
Haag en het Westland. Airpeace Radio zal rond maart starten 
met haar etheruitzendingen. De omroep zou dan
voldoende financiële  middelen hebben om met de uitzendingen te beginnen.
Airpeace Radio  zal dan niet vanaf Lelystad gaan uitzenden
maar vanuit Almere,  aangezien de studio ook in die stad is gevestigd. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
EUROSPORT GEEN ONDERHANDELINGSPARTNER FILTERMODEL AMSTERDAM? 

Volgens Het Parool is het pan-Europese sportkanaal Eurosport geen 
onderhandelingspartij voor een terugkeer op de Amsterdamse kabel 
bij invoering van het filtermodel. Eurosport verdween zo'n drie jaar 
geleden van de Amsterdamse kabel, vanwege verschil van mening 
over doorgiftetarieven, mede de reden waarom MTV, Discovery, 
CNN en National Geographic Channel in Amsterdam niet via het basispakket 
te zien zijn. Het filtermodel voorziet opname van genoemde zenders, waarbij 
men enkele guldens meer betaalt dan het huidige tarief van het basispakket. 
De verwachting is dat de grote Nederlandstalige commerciële tv-zenders 
als RTL 4, RTL 5, Veronica en SBS 6 ook zullen plaatsnemen achter het 
filter. Bij invoering zullen kabelabonnees zelf moeten aangeven of ze enkel het 
'basispakket' willen tegen het huidige tarief of iets lager zonder de genoemde 
zenders, omdat er vanuit het 'negative option' model wordt gewerkt. 
Eurosport zou niet zijn uitgenodigd aan de onderhandelingstafel, omdat A 2000 
in mei een eigen abonnee-sportzender start. Opmerkelijk daarbij is dat ESPN, 
die 33 % van de aandelen van Eurosport bezit, betrokken is bij de nieuwe 
abonnee-sportzender. Mogelijk dat een dergelijke opstelling van kabelexploitanten 
in strijd is met mededingingsregels. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
UPC WIL A 2000-AANDELEN MEDIAONE OVERNEMEN 

Volgens recente berichten is UPC (het Amerikaanse United Pan European 
Communications, dat in handen is van het eveneens Amerikaanse UIH, 
United International Holdings) in onderhandeling met US West dochter MediaOne 
om het 50 % belang van kabelexploitant A 2000 over te nemen. Hierdoor zou 
UPC het volledige eigendom verkrijgen over de Amsterdamse en Hilversumse 
kabelexploitant. UPC bezit reeds door de overname van de aandelen van Nuon 
alle aandelen van Telekabel. Mogelijk zal UPC de 'uitkoop' van MediaOne 
financieren door middel van beursgang. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
HAARLEMMERMEER VERKOOPT NUTSBEDRIJF EN KABELEXPLOITANT 

De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt de mogelijkheid NV Nutsbedrijf 
Haarlemmermeer en de daarbij behorende kabelexploitant te verkopen. De 
gemeente Haarlemmermeer bezit het Nutsbedrijf en de kabelexploitant volledig en 
heeft Rabobank International in Amsterdam opdracht gegeven te bekijken op welke 
wijze de bedrijven te verkopen. De kabelexploitant, Communikabel, bezit het 
kabelnet van de Haarlemmermeer, Heemstede, Bennebroek, Haarlemmerliede 
en Spaarnwoude. Het gaat in totaal om zo'n 55.000 abonnees. De directeur van 
het Nutsbedrijf wijst een verkoop van de operaties van de hand, omdat de 
gemeente daarmee de zeggenschap verkoopt. Op basis van de resultaten 
van het onderzoek zal de gemeente Haarlemmermeer een beslissing moeten 
nemen, De resultaten van het onderzoek worden rond de zomer verwacht. 
Met de verkoop van de kabelexploitant in de Haarlemmermeer staat het hele 
kabelgebied van Haarlem tot Amstelveen ter discussie om verkocht te worden: 
het gaat daarbij om CAI Haarlem, Communikabel en de Signaallevering Amstelveen 
met waarschijnlijk de nabij gelegen kabelnetten in Aalsmeer en Uithoorn. In totaal 
gaat het om circa 177.000 aansluitingen. Veel burgers uit genoemde regio's 
vrezen dat A 2000 de kabelnetten zal overnemen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BELGISCH MEDIANIEUWS: 

PRIJZEN VLAAMSE RADIO- EN TV-KRITIEK UITGEREIKT 

Het ochtendmagazine "Voor de Dag" op VRT-Radio 1 heeft de prijs van de Radio- en 
Televisiekritiek gekregen als beste radioprogramma van vorig jaar. 
Volgens de jury brengt het programma een juiste dosis van snedige interviews 
en duiding. Het wordt rustig gepresenteerd met smaakvolle muziek. 
Het beste televisieprogramma gaat naar "Alles kan beter" op VRT-Canvas. Het 
programma biedt een luchtige kijk op het Vlaamse mediagebeuren. De prijs van 
de Vlaamse gemeenschap voor het beste jeugdprogramma is voor "Daar is de 
deur" op VRT-Ketnet. De prijzen werden zaterdagavond uitgereikt in 
Antwerpen. (Bron: VRT Teletekst 1) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
KANAAL Z GESTART 

Sinds afgelopen week heeft Vlaanderen er een nieuwe tv-zender bij: 
Kanaal Z. De zender brengt dagelijks een half uur financieel en 
economisch nieuws dat vervolgens continu herhaald wordt. Het 
nieuws bestaat uit drie blokken: nationale en internationale reportages, 
een binnen- en buitenlands weerbericht en beurs- en andere financiële 
informatie. Het programma wordt afwisselend gepresenteerd door 
Johan Op de Beeck en Veronique Goossens. Hoofdredacteur is 
Dirk Selleslagh, een ex-redacteur van de Financieel Economische 
Tijd dat samen met Roularta aandeelhouder is van de nieuwe zender. 
Kanaal Z was bij de start enkel bij een beperkt aantal kabelnetten 
te zien, maar zal de komende weken haar verspreiding uitbreiden. 
De vertraging zou liggen aan de trage voortgang bij het verkrijgen 
van kabelruimte bij Vlaamse kabelexploitanten. (Bron: VRT Teletekst 1) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VRT TOONT ZICH BEREID OM SAMEN TE WERKEN MET COMMERCIELEN 

De publieke omroep van Vlaanderen, de VRT, is bereid om te onderhandelen 
met de commerciële en andere omroepen over meer samenwerking. Dat heeft 
Bert de Graeve, gedelegeerd bestuurder van de VRT, meegedeeld. De Graeve 
reageert daarmee op een verzoek van VTM topman Eric Claeys. Die had zondag 
gezegd dat hij wil samenwerken met de VRT om toch de Olympische Spelen van 
Sydney in 2000 in Vlaanderen op het scherm te brengen. Ook over de aankoop van 
dure buitenlandse producties moet gepraat worden, verklaarde Claeys. De Graeve 
reageerde positief op de uitlatingen van Claeys, maar benadrukte dat de 
samenwerking nooit exclusief zal zijn. De VRT wil ook met andere partijen 
blijven praten. (Bron: VRT Teletekst 1) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CANAL+ WINT KABELDISTRIBUTIE RECHTSZAAK IN BELGIE 

Canal+ heeft in België een rechtszaak gewonnen die het had aangespannen 
tegen de kabelexploitanten Coditel, Wolu TV en Radio Public. De kabelexploitanten 
weigerden de gecodeerde analoge en digitale signalen van Canal+ uit te zenden 
middels hun kabelnetten. De rechter bepaalde dat de drie kabelexploitanten binnen 
20 dagen na de uitspraak de zenders moet doorgeven en een doorgiftevergoeding 
dient vast te stellen. Indien de kabelexploitanten dit niet doen, dienen ze 100.000 
Belgische Frank boete te betalen. De rechter wees de eis van Radio Public 
(dat in handen is van het Amerikaanse UPC, United Pan-European Communications) 
af dat Canal+ decoders moest gebruiken van de kabelexploitant in plaats van 
eigen decoders. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RTL-TVi VEROORDEELT VANWEGE GEWELD IN JOURNAALUITZENDING 

De Franstalige Hoge Raad voor de Media in Belgie heeft de commerciele tv- 
zender RTL-TVi veroordeeld voor het uitzenden van een erg gewelddadige 
scene in het journaal. De Raad oordeelde dat een bepaalde scene op 23 juni 1994 
"nodeloos geweld" toont in een reportage over een gijzeling in Venezuela. 
In de scene is te zien hoe een kogel het hoofd en het oog van een 
slachtoffer doorboort. Het nutteloze effect werd nog versterkt omdat het 
commentaar los stond van de bewuste beelden, aldus de Raad. De 
hoofdredacteur van RTL-TVi wijst de veroordeling af. Het journaal geeft 
volgens hem de realiteit weer en moet dan ook geweld tonen en duiden, zegt hij. 
(Bron: VRT Teletekst 1) 

Terug naar de inhoud van deze editie
 

VRT-RADIO DONNA VANAF 14 FEBRUARI 24 UUR PER DAG 

Op 14 februari zal de vijfde publieke radiozender van de VRT, Radio Donna, 
starten met een eigen nachtprogramma. Onder de titel Donna by Night, zal 
van maandag t/m vrijdag van 23:00 tot 06:00 uur en op zaterdag en zondag 
van 00:00 tot 07:00 uur non stop muziek te horen zijn, onderbroken door korte 
nieuwsuitzendingen. VRT-Studio Brussel en VRT-Radio 3 zenden al geruime 
tijd met eigen nachtuitzendingen 24 uur per dag uit. De NachtRadio die thans 
de uitzendingen 's nachts op VRT-Radio 1, Radio 2 en Radio Donna verzorgt, 
zal bij VRT-Radio 2 worden gevoegd. VRT-Radio 1 neemt die uitzendingen over. 

Terug naar de inhoud van deze editie
 

Deze editie bevat bijdragen van Herman van Beek. 

DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

Via E-Mail kan DutchMedia in E-Zine vorm ontvangen worden (Klik registreren

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming 
en overeenstemming van de hoofdredactie (David de Jong). 

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl 
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld. 
----- 
De adverteerders van DutchMedia hebben geen enkele 
invloed op de redactionele inhoud van DutchMedia. 
---- 
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie. 
---- 
DutchMedia E-Zine is een uitgave van en © by De Jong DutchMedia, 1999.

David de Jong
Copyright © [De Jong DutchMedia]. 
Laatste update: 8 februari 1999.