[Kijkcijfers]

DutchMedia

[Luistercijfers]

onder hoofdredactie van David de Jong

DutchMedia Editie 47/1998

20 december 1998

In deze Editie:

- HMG verkrijgt volledig eigendom IP Nederland
- 'Irdeto kaarten blijven op aanvraag beschikbaar
- Oplossing kabelconflict Amsterdam?
- Consumentenbond eens met advies Amsterdam
- SKY Radio Club ter ziele
- Viola Holt door BNN gevraagd
- NOS eist stopzetting TV Week en 50.000 gulden per overtreding
- Zendmasten Flevoland niet vervangen
- FOX in belangstelling bij adverteerders?
- NOS langzaam bij ramp?
- Radio 1-Journaal vanaf 4 januari 1999 's morgens uur eerder, 's middags half uur korter
- Carat verwacht marktaandeelverschuivingen door nieuwkomers
- VNU overweegt samenvoeging kabelkranten
- Net 5 koopt films en series op
- NEW Dance radio verkocht
- EO wint Vergulde Nachtspiegel
- Radio Noordzee Nationaal met meer 'eigentijdse' muziek en minder gesproken woord
- Siegerswoude start eigen kabelnet
- Opfrisbeurt Goede Tijden, Slechte Tijden
- Ruud de Wild op Radio 3 bij BNN
- Nieuw jazzradiostation wil gat JFK Jazzradio FM vullen
- Veronica FM beboet voor Hitradio Veronica incident
- Hans van der Togt en Rolf Wouters terug op tv
- BBC Worldwide en CNBC/National Geographic met nieuwe kantoren
- VJ Fabienne de Vries stopt met 'Toute Fabienne'
- Nieuwe TMF-Veejay
- TMF onderzoek: bekendheid groot
- Dertig tv-commercials genomineerd voor Gouden Loekie 1998
- Regionaal Medianieuws:
   - Multikabel met klein basispakket
   - TV 8 Brabant met eigen CAO
   - TV 8 Limburg en Omroep Limburg fuseren
   - Wederom regionale radiostations in de ether
   - Omroep Brabant moet bezuinigen
- Internationaal medianieuws:
   - Eindejaarsuitzendingen VRT-Radio Donna en Studio Brussel
   - World Radio Network richt European Radio Network op
- Internet Medianieuws:
   - Proefproject Snelnet tot eind 1999
- DutchMedia intern: fijne kerstdagen!

 

HMG VERKRIJGT VOLLEDIG EIGENDOM IP NEDERLAND

De Holland Media Groep (HMG) heeft op maandag 14 december jl.
50 % van de aandelen van IP Nederland overgenomen van CLT-Ufa.
Hiermee heeft de HMG alle aandelen verkregen van de Nederlandse
tak van de reclameverkoopmaatschappij IP, daar de HMG reeds 50 %
van de aandelen in bezit had. IP verzorgt de verkoop van reclamezendtijd
bij de HMG-zenders RTL 4, RTL 5 Nieuws & Weer, Veronica tv en het
HMG-radiostation Veronica FM. Daarnaast verkoopt IP Nederland ook
de reclamezendtijd voor KINKfm. Overigens lijkt de aandelenuitwisseling
eerder een 'papieren' uitwisseling omdat CLT-Ufa in de HMG een
meerderheidsbelang heeft en volgens betrokkenen deze transactie
niet tot veranderingen zou leiden bij IP Nederland. (Bron: o.a. Adformatie)

Terug naar de inhoud van deze editie

'IRDETO KAARTEN BLIJVEN OP AANVRAAG BESCHIKBAAR'

Kees Färber van Canal+ Nederland heeft in een reactie op het artikel in de
vorige editie van DutchMedia over de stopzetting van levering van Irdeto
smartcards ten behoeve van de digitale ontvangst van de op Nederland gerichte
tv-stations via satelliet, gezegd dat het stopzetten enkel betrekking heeft
op de handel. 'Op individuele aanvragen van Irdeto smartcards zullen we
ook in de toekomst blijven honoreren, zeker omdat we anders problemen zouden
kunnen krijgen', aldus Färber. Hij zei zich vorige week in de uitspraak
te hebben vergist, omdat hij dacht dat het gesprek enkel over de handel ging.

Terug naar de inhoud van deze editie

OPLOSSING KABELCONFLICT AMSTERDAM?

CNN, MTV, Eurosport en Discovery Channel zullen waarschijnlijk
binnenkort weer via het kabelnet van de Amsterdamse kabelexploitant
A 2000 doorgegeven worden.
Dat is een van de resultaten van het accoord dat de gemeente Amsterdam
en kabelexploitant A 2000 vrijdag hebben bereikt over de toekomst van de
kabeltelevisie in de hoofdstad. Conform een al eerder uitgebracht advies
van Bas Eenhoorn van Moret Ernst en Young is het de bedoeling dat er op
termijn digitale decoders in de Amsterdamse kabelhuishoudens komen. Dan
zal men per zender kunnen betalen, overeenkomstig hetgeen A 2000 wil.
Onduidelijk is wie de decoders zal betalen, maar dat zal in verdere besprekingen
tussen de gemeente Amsterdam waarmee het contract is opengebroken,
tezamen met Vestra (waarin de meeste commerciële tv-stations zijn verenigd)
moeten blijken. Op korte termijn zal in Amsterdam een filtertechniek
worden geïntroduceerd. Daarbij liggen wordt enerzijds gemeld dat uit het huidige
basispakket alle commerciële stations achter het filter komen en tegen bijbetaling
van circa 5 gulden te zien zullen zijn. Klanten zullen kenbaar moeten maken deze
stations niet te willen ontvangen, om enkel het basispakket te willen ontvangen.
Het basispakket zal door het vertrek van commerciële stations gevuld worden
met buitenlandse publieke tv-stations. Anderzijds wordt gemeld dat er enkel
een basispakket van 15 tv-stations al komen, waarbij de commerciële stations
achter het filter te ontvangen zullen zijn. A 2000 wil hier lopende de
onderhandelingen nog geen opheldering over geven. Hans van der Veen
zei namens de Holland Media Groep (RTL 4, RTL 5 Nieuws & Weer,
Veronica en Veronica FM) en Vestra dat het niet de bedoeling is om
kijkers meer te laten betalen voor de ontvangst van commerciële zenders.
Verder zei hij dat alle partijen om de tafel zitten om over de oplossingen te praten.
Volgens het Brabants dagblad krijgt A 2000 meer telefoontjes van de pers dan van
abonnees die de afgelopen week vroegen of kabelkijkers CNN misten in verband
met 'Desert Fox'. Het Parool meldde afgelopen week dat drie Amsterdammers
bekend de doorgiftevergoeding die A 2000 vraagt (725.000 gulden per jaar) willen
betalen om het muziekstation MTV terug te krijgen op de Amsterdamse kabel. MTV
zei dat het om 'een industrieel, iemand uit het medialandschap en een persoon
uit de horeca' gaat. De investeerders zouden bereid zijn om naast de doorgiftevergoeding
ook de extra kosten van een extra kanaal te willen betalen.

Terug naar de inhoud van deze editie

CONSUMENTENBOND EENS MET ADVIES AMSTERDAM

De Consumentenbond heeft bekend gemaakt zich grotendeels te kunnen
vinden in het advies dat Bas Eenhoorn gegeven heeft om in Amsterdam
een digitale decoder in te stellen voor de kabel en mensen per kanaal
te laten betalen voor hun kabelabonnement. De bond pleit daarbij
voor standaardisatie en vindt dat kabeldecoders door de gemeente
moet worden betaald uit de gelden die beschikbaar zijn gekomen uit
verkoop. De Consumentenbond vindt echter een basispakket van 17 stations
bij een voorgestelde prijs van 15 gulden per maand te duur, en is van
mening dat daar drie gulden van af kan. De Consumentenbond pleit
er verder voor dat ook andere exploitanten dan de eigen kabelexploitant
toegang kunnen krijgen tot het kabelnet tegen een redelijk tarief.

Terug naar inhoud van deze editie

SKY RADIO CLUB TER ZIELE

SKY Radio heeft besloten de 'SKY Radio Club' op te heffen. De commerciële
radiozender wilde middels deze club luisteraars binden aan het station en stuurde
leden tegen betaling het 'SKY Radio Magazine' toe en een clubkaart waarmee
korting verkregen kon worden op verschillende producten. Het magazine was
ook in de losse verkoop verkrijgbaar. Volgens SKY Radio is besloten tot het
stopzetten van de activiteiten nadat deelnemende sponsors en adverteerders
minder kortingen gaven dan het radiostation verwachtte. Daarnaast verklaarde
het radiostation niet tevreden te zijn met het blad dat door Magazine Makers
gemaakt werd. Het blad en de club hebben anderhalf jaar bestaan en
hadden zo'n 32.000 leden. (Bron: o.a. Gooi- en Eemlander)

Terug naar de inhoud van deze editie

VIOLA HOLT DOOR BNN GEVRAAGD

De publieke jongerenomroep BNN is in gesprek met Viola Holt
over de presentatie van het programma 'De vijf minuten Show'.
Dat heeft een woordvoerster van de omroep donderdag bevestigd.
BNN wil niets kwijt over wanneer Holt de overstap van de Holland
Media Groep naar de publieke omroep zou moeten maken.
Ook naar de inhoud van het programma kan slechts gegist worden. De
gesprekken tussen de omroep en Holt zijn opmerkelijk. BNN-voorzitter
Bart de Graaff heeft zich, toen hij nog bij Veronica werkte, niet bepaald
vleiend over Holt uitgelaten. Bovendien heeft de voormalige presentatrice
van de 'Vijf uur show' nog een contract van twee jaar bij HMG. Een
woordvoerder laat weten dat een overstap lastig zou zijn, aangezien
programmadirecteur Bert van der Veer nog op zoek is naar
een geschikt programma voor haar op RTL 4 of RTL 5 Nieuws & Weer.

Terug naar de inhoud van deze editie

NOS EIST STOPZETTING TV WEEK EN 50.000 GULDEN PER OVERTREDING

Afgelopen week heeft de NOS in een kort geding tegen De Telegraaf geëist
dat het de publicatie 'TV Week' met onmiddellijke ingang stopzet op straffe
van een boete van 50.000 gulden per overtreding. Volgens de NOS overtreedt
De Telegraaf het auteursrecht door het publiceren van de programmagegevens van
de publieke omroepen. De publieke omroepen verdenken de krant ervan de
programmagegevens te verkrijgen uit lijsten die drie weken tevoren naar buitenlandse
kranten en bladen wordt gestuurd. De Telegraaf heeft geweigerd bekend te maken
via welke kanalen de programmagegevens worden betrokken, omdat het vreest dat
die kanalen anders worden afgesloten. De Telegraaf houdt vol de informatie via
vrije nieuwsgaring te verkrijgen. De rechtbank zal uiterlijk 5 januari 1999 in deze zaak
uitspraak doen. In een andere zaak, die maandag diende, werd een verzoek tot
schorsing van het besluit van de NMa aangaande het vrijgeven van programmagegevens,
afgewezen. Volgens de Rotterdamse bestuursrechter mr. J. Poell heeft het besluit
geen rechtsgevolgen en er geen sancties bepaald zijn door de NMa om de NOS
te dwingen te onderhandelen over tarieven voor publicatie van programmagegevens..
Donderdag vond een hoorzitting plaats bij de NMa over de beroep dat de NOS heeft
aangetekend bij het NMa besluit. Na 15 januari 1999 zal de NMa naar verwachting
nieuwe besluiten nemen over het vrijgeven van programmagegevens en tarieven.

Terug naar de inhoud van deze editie

ZENDMASTEN FLEVOLAND NIET VERVANGEN

De zendmasten in Zeewolde (Flevoland) worden niet vervangen. Dat heeft het
ministerie van Verkeer en Waterstaat besloten, op basis van een onderzoek van
TNO. Dat instituut heeft onderzocht of de storingsproblemen in de directe omgeving
van de masten opgelost kunnen worden, door de plaatsing van zenders met
een lager vermogen. Maar de studie geeft aan, dat er meer nadelen zijn dan
voordelen bij een dergelijke oplossing. Door de vervanging zouden Radio 1 en 5
in sommige delen van Nederland niet langer via de middengolf ontvangen kunnen
worden, en dat vindt staatssecretaris De Vries onaanvaardbaar. In Zeewolde leven
al jarenlang klachten over het zenderpark - technische apparatuur zou erdoor op hol
slaan en ook gezondheidsproblemen worden toegeschreven aan de aanwezigheid
van de masten. (Bron: o.a. Omroep Flevoland)

Terug naar de inhoud van deze editie

FOX IN BELANGSTELLING BIJ ADVERTEERDERS?

Volgens de commercieel directeur van het zaterdag gestarte FOX,
Arthur Hoogendijk is er van adverteerderszijde grote belangstelling
voor het nieuwe station. Volgens hem hebben zich reeds tachtig 'grote'
adverteerders gemeld voor een plek in de reclamezendtijd tot 1 januari 1999.
Het contract dat (het voormalige) TV 10 had met reclame-verkoopmaatschappij
IP Nederland verloopt met ingang van 1 januari 1999. FOX en FOX Kids
zullen met een eigen reclame-verkoopteam van 15 mensen adverteerders moeten
trekken. De nieuwe commerciële zender heeft zichzelf als doel gesteld
een marktaandeel van 4 tot 5 % te behalen en wil 5 % van de totale inkomsten
aan tv-reclame binnenhalen. FOX biedt, net als de HMG eerder dit jaar deed,
adverteerders kijkcijfer-gerelateerde prijzen. Zijn de kijkcijfers lager dan aan
adverteerders beloofd werd, dan kunnen adverteerders extra zendtijd verkrijgen.

Terug naar de inhoud van deze editie

NOS LANGZAAM BIJ RAMP?

Uit een test van het alarmsysteem van de publieke omroep is gebleken
dat het lang duurt voordat er extra nieuwsuitzendingen zijn als gevolg
van een ramp. Tijdens de test werd gesimuleerd dat prins Bernhard
was overleden. Het Radio 1-Journaal was na één uur operationeel
met een eerste uitzending. Op televisie duurde het tweeënhalfuur
voordat de eerste beelden konden worden uitgezonden. Vorige jaar
duurde het uren voordat het NOS-Journaal met extra uitzendingen kwam
na het overlijden van de Britse prinses Diana. Naar aanleiding hiervan
is een aangescherpt alarmsysteem ingesteld. Desalniettemin is de
NOS van mening dat de publieke omroep ingesteld is op calamiteiten, alhoewel
het volgens radiohoofdredacteur Piet van Tellingen 'beter kan'. (Bron: de Volkskrant)

Terug naar de inhoud van deze editie

RADIO 1-JOURNAAL VANAF 4 JANUARI 1999 'S MORGENS UUR EERDER,
'S MIDDAGS HALF UUR KORTER

Het NOS-Radio 1 Journaal zal vanaf 4 januari 1999 's morgens om 06:04 uur
beginnen in plaats van 07:07 uur. Het extra uur zal een overzicht bevatten
van het nieuws uit de nacht en citaten uit eerder uitgezonden nieuwsprogramma's.
Verder zal een financiële rubriek aandacht besteden aan de Amerikaanse
en Aziatische beurzen. Verder zal, zoals gebruikelijk in de ochtenduitzendingen
van het Radio 1-Journaal ook aandacht besteed worden aan weer, verkeer,
de ochtendbladen en het nieuws van de komende dag. Met de komst van het
extra ochtenduur zal de middaguitzending van het Radio 1-Journaal voortaan
een half uur korter duren, tot 13:28 uur. Het half uur daaropvolgend zal ingevuld
worden door de verschillende publieke omroepen. De gekoppelde nachtuitzendingen
van Radio 1 en 2 zullen voortaan tot 06:00 uur duren. Voorheen was het uur tussen
06:04 en 07:00 uur enkel via Radio 1 te beluisteren.

Terug naar de inhoud van deze editie

CARAT VERWACHT MARKTAANDEELVERSCHUIVINGEN DOOR NIEUWKOMERS

Het mediabureau Carat verwacht dat dor de komst van de nieuwe tv-zenders Net 5
en FOX zowel bij de publieke omroepen als bij de HMG-zenders verschuivingen
van marktaandelen zullen plaatsvinden. Gevolg is versnippering van kijkdichtheden,
waardoor reclameblokken met een hoog bereik nog schaarser worden.
De optelsom van alle marktaandelen zou volgens de verwachtingen van
de tv-stations uitkomen op zo'n 120 % in 1999. Carat voorziet voor
volgend jaar de volgende verdeling voor de doelgroep boodschappers van 20 tot 49 jaar:
HMG:                           33 % (RTL 4, RTL 5 Nieuws & Weer en Veronica)
Nederland 1, 2 en 3:     32 %
SBS 6 & Net 5:            16 %
FOX:                               3 %
Overige:                          16 %
(Bron: Adformatie)

Terug naar de inhoud van deze editie

VNU OVERWEEGT SAMENVOEGING KABELKRANTEN

Uitgeversmaatschappij VNU overweegt alle kabelkranten van het bedrijf
samen te voegen. Dat zegt directeur H. Straat van VNU-krant De Limburger in
het personeelsblad '5de Katern'. Het gaat slecht met de Limburgse
VNU-kabelkrant TV-Gazet. Maar volgens Straat geldt dat ook voor de andere
kabelkranten van VNU. "Het Centraal Directioneel Overleg wil nu onderzoeken
of het eventuele samenvoegen van alle VNU-kabelactiviteiten een beter
toekomstperspectief kan opleveren", zegt Straat in het 5de Katern. Over
het regionale TV-station TV 8 Limburg is Straat positief. Volgens hem
tonen adverteerders voldoende interesse en is de advertentieruimte
de afgelopen tijd volgeboekt en is op termijn winst te verwachten.
(Bron: NRC Handelsblad)

Terug naar de inhoud van deze editie

NET 5 KOOPT FILMS EN SERIES OP

Net 5, het op 1 maart 1999 te starten station van SBS Nederland, heeft
de rechten op uitzending van een groot aantal films en series aangekocht.
Het gaat daarbij om films als 'Man in the iron mask' (met Leonardo Di Caprio),
'At First Sight' (met Val Kilmer), 'Red Corner' (met Richard Gere),
''Benny Joon', 'Rain Man', 'Untaimed Heart' en 'Mr. Wonderful'.
Op seriegebied is een aantal ITV-miniseries opgekocht. ('The Uninvited',
'Touching Evil' en 'Hornblower'). Eerder waren al rechten verworven van
bekende films zoals 'Sense & Seneibility' en series als 'Vanity Fair'.

Terug naar de inhoud van deze editie

NEW DANCE RADIO VERKOCHT

NEW Dance Radio, een commerciële radiozender dat enkel via de kabel
te beluisteren is, zal naar verwachting op 1 januari 1999 de meerderheid
van de aandelen verkopen. Dit heeft Soedesh Moerlie, directeur en
eigenaar van NEW Dance Radio bevestigd. Moerlie wilde niet bekendmaken
aan wie de aandelen zullen worden verkocht, maar liet weten dat het een
partij is dat bekend staat voor het marketeren van merken. 'Het is in ieder
geval geen partij die nu belangen heeft in radio of tv-stations', aldus Moerlie.
Volgens Moerlie is besloten tot de verkoop van de aandelen omdat het station
te kampen heeft met een steeds harder wordende radiomarkt, waarbij
het station alleen te weinig middelen heeft om op lange termijn goede
resultaten te kunnen boeken. Het station, dat vooral aan dancemuziek
is gewijd, viel bij elke verdeling van etherfrequenties buiten de boot.
NEW Dance Radio wil met de nieuwe aandeelhouder in 2000 etherfrequenties
bemachtigen, als deze naar verwachting geveild zullen worden. In verband
met de overname zijn de reguliere gepresenteerde programma's op het
dancestation verdwenen. Volgens Moerlie zal dit ook in het nieuwe jaar
zo blijven en zal het format niet verder worden aangepast, ook niet na het
eventueel verkrijgen van een FM-frequentie. Moerlie is van mening dat
non-stop dance programma's overdag beter gewaardeerd wordt door
luisteraars dan gepresenteerde programma's. De meeste presentatoren
werkten op freelance basis, waardoor NEW Dance Radio geen verplichtingen
was aangegaan. De gespecialiseerde programma's (waaronder ook live-uitzendingen
vanuit discotheken) zullen na 18:00 uur echter blijven. Bij de overname zal
Moerlie het directeurschap overdragen aan een nieuw te benoemen directeur
en programmadirecteur worden. Onlangs verlengde NEW Dance Radio
een contract met British Telecom voor drie jaar, dat zorgt voor aanvoer
naar de kabelnetten via de Intelsat 605. NEW Dance Radio is in Nederland
in circa 60 % van de kabelhuishoudens te ontvangen.

Terug naar de inhoud van deze editie

EO WINT VERGULDE NACHTSPIEGEL

De Evangelische Omroep (EO) heeft de 'Vergulde Nachtspiegel 1998' gewonnen.
De door het programma 'Kopspijkers' ingestelde prijs is bedoeld voor
een organisatie of bedrijf die er 'vreemde' praktijken op nahoudt.
De EO won de prijs voor het programma 'Groep 8', waarin de omroep
kinderen wilde uitleggen waarom het belangrijk is maagd te blijven tot
aan het huwelijk. Daarbij werden door basisschool kinderen cadeaus
gekocht, die later werden kapotgeslagen door de programmamakers om
duidelijk te maken dat 'je iets dierbaars niet kapot moet maken'.

Terug naar de inhoud van deze editie

RADIO NOORDZEE NATIONAAL MET MEER 'EIGENTIJDSE' MUZIEK EN MINDER GESPROKEN WOORD

Zowel het A.D. als Het Parool meldden onlangs dat Radio Noordzee Nationaal (RNN)
meer 'eigentijdse' muziek en minder gesproken woord zal brengen in het nieuwe jaar.
Het commerciële radiostation zegt na een maandenlange studie onder luisteraars en
potentiële luisteraars tot deze conclusie te zijn gekomen. Uit het onderzoek zou blijken
dat luisteraars van het station niet houden van het 'volksere' genre muziek, dat
op het zusterstation 'Radio Hollands Glorie' te beluisteren is. RNN zal zich
voortaan richten op populaire Nederlandse muziek, met namen als 'Close II You',
'Volumnia' en 'Marco Borsato'. De leeftijdsgroep zal voortaan van 20 tot 40 jaar
zijn, dat voor adverteerders aantrekkelijker moet klinken. Het station zal volgens
eigen zeggen een 'gat' moeten vullen tussen Radio 538, Veronica FM en Radio 3.
Het terugbrengen van het gesproken woord is volgens het station noodzakelijk
omdat dit 'steeds minder op prijs wordt gesteld'. De wijzigingen zullen begin 1990
worden doorgevoerd.

Terug naar de inhoud van deze editie

SIEGERSWOUDE START EIGEN KABELNET

Inwoners uit Siegerswoude zullen binnenkort hun eigen kabelnet bezitten.
120 huishoudens zijn middels de stichting Kasio eigenaar van het net.
De inwoners hebben samen met een aannemer zelf kabels
gelegd en zorg gedragen voor de aanleg van het kabelnet. Een particuliere
belleger heeft 300.000 ton ingelegd, wat tezamen met de aansluitkosten van 500
gulden per inwoner heeft geresulteerd in de aanleg van het net. Binnenkort
kan men in Siegerswoude voor 18 gulden per maand 17 tv-stations en 25 radiostations
via de kabel ontvangen. Een eigen kabelkrant is daarbij inbegrepen. CasTel en
Telekabel zagen nooit heil in de aanleg van een kabelnet in het Friese dorp.

Terug naar de inhoud van deze editie

OPFRISBEURT GOEDE TIJDEN, SLECHTE TIJDEN

Joop van den Ende heeft op een feest in Aalsmeer aangekondigd
dat de dagelijkse RTL 4-soap 'Goede Tijden, Slechte Tijden' toe is aan
een 'verfrissingskuur'. Volgens de producent kampt de soap met
tegenvallende kijkcijfers ten opzichte van drie maanden geleden (300.000
kijkers minder) en ligt de schuld deels bij de scenarioschrijvers. Daarom wil
hij de scriptschrijvers van de soaps 'Onderweg naar Morgen' en 'Goudkust'
laten rouleren met die van 'Goede Tijden, Slechte Tijden'. De huidige
verhaallijn zou voor de 'gewone' Nederlander te weinig herkenbaar zijn. Middels
nieuwe scripts en nieuwe opnametechnisken moeten kijkers zich meer
met de personages kunnen identificeren. Digitale camera's, betere
belichting en langere shots met één camera moeten de RTL 4-soap
een 'filmisch' aanzien geven. (Bron: de Volkskrant)

Terug naar de inhoud van deze editie

RUUD DE WILD OP RADIO 3 BIJ BNN

Ruud de Wild, voormalig 538-DJ en TMF-VJ, zal naast televisiewerkzaamheden
vanaf 3 januari 1999 tevens starten met radio-uitzendingen bij BNN.
Elke zondag zal hij vanaf dan tussen 16:04 en 18:00 uur op Radio 3 FM te horen
zijn met een eigen radioprogramma. Op zaterdagavond zal hij daarnaast ondersteuning
bieden bij 'Sven & Dave'. De Wild is verwikkeld in een juridisch conflict met
Radio 538. Zowel BNN als Radio 538 wilden niet ingaan op het conflict in relatie
met de aankondiging van zijn radiowerkzaamheden bij BNN.

Terug naar de inhoud van deze editie

NIEUW JAZZRADIOSTATION WIL GAT JFK JAZZRADIO FM VULLEN

Platenmaatschappij Via Records heeft in het blad Muziek & Beeld bekend
gemaakt verregaande plannen te hebben voor een nieuwe jazzradiozender.
Vanaf augustus/september 1999 zal het station, dat de werknaam Jazz Tunes
draagt, 'jazz in de breedste zin van het woord' moeten uitzenden. Thans
gaan de gedachtes van Via-directeur Ben Gieskes vooral uit aan het
uitzenden van acht uur per dag in de avonduren. Hij verwacht bij minimaal
1,5 miljoen kabelhuishoudens te ontvangen te zijn, waarbij hij met het station
10.000 tot 25.000 mensen wil bereiken. Via Records zal een klacht indienen
bij JFK JazzRadio FM omdat het station volgens de platenmaatschappij
geen aandacht besteed aan jazz. De etherfrequentie is volgens directeur Gieskes
daarom ten onrechte in handen van het voormalige JazzRadio dat wel aandacht
besteedde aan jazz. Via Records heeft niet als eerste doel de frequenties met
de eigen op te zetten zender te willen vullen, maar wil vooral een 'case'
opbouwen en zal tot het Commissariaat voor de Media gaan om dit te bereiken.
Het gaat daarbij vooral om het niet voldoen van JFK JazzRadio FM aan de
frequentieomschrijving die bij de afgifte van de frequentie van toepassing is.
Na het verkrijgen van etherfrequentie verkocht de eigenaar van het toenmalige
JazzRadio het station aan Wegener Arcade, dat het 'format' van het radiostation
aanpaste en de naam wijzigde in JFK JazzRadio FM.

Terug naar de inhoud van deze editie

VERONICA FM BEBOET VOOR HITRADIO VERONICA INCIDENT

Veronica FM heeft van het Commissariaat voor de Media een boete gekregen
van 30.000 gulden, aldus het Veronica Blad deze week. De boete dateert nog
uit de tijd dat de zender HitRadio Veronica heette en 's ochtend vanaf 7
uur op Veronica TV te zien was. In het programma van Jeroen van Inkel hebben
zich volgens het Commissariaat een drietal ongeoorloofde vormen van sluikreclame
voorgedaan. Over de kwestie is tussen de Holland Media Groep en het
Commissariaat overleg geweest. Veronica is accoord gegaan met de boete.
Van Inkel zou een aantal malen gewonnen prijzen uitdrukkelijk in beeld
hebben laten zien, daarnaast was er reclame voor een reisbureau te zien
op de fax die in beeld stond.

Terug naar de inhoud van deze editie



HANS VAN DER TOGT EN ROLF WOUTERS TERUG OP TV

Rolf Wouters zal op 6 januari 1999 terugkeren bij Veronica met een nieuwe
reeks 'Uhhh... vergeet je tandenborstel niet!'. Wouters verdween eerder dit
televisieseizoen van het scherm bij het programma 'Hot Shots' vanwege onderlinge
onenigheid. Hans van der Togt zal op zaterdag 2 januari 1999 weer te zien zijn
bij RTL 4 in het programma 'Millenniumspel'. Van der Togt kreeg in het nieuwe
tv-seizoen nog geen programma toebedeeld, nadat eerder het 'Rad van Fortuin'
werd geschrapt.

Terug naar de inhoud van deze editie

BBC WORLDWIDE EN CNBC/NATIONAL GEOGRAPHIC MET NIEUWE KANTOREN

BBC Worldwide heeft onlangs een nieuw kantoor geopend in Arnhem.
Vertegenwoordiger Philip R. Bisschop (bekend als ex-directeur van FilmNet)
behartigt sinds kort niet alleen de belangen van BBC World, maar ook
van BBC One en BBC Two. BBC Prime, dat zich als 'best of BBC-zender'
profileert behoord ook tot het takenpakket van de Nederlandse afdeling
van BBC Worldwide. Laatstgenoemde zender zal binnenkort aan satellietkijkers
worden geïntroduceerd.

CNBC Europe en National Geographic Channel hebben begin december in Amsterdam
een nieuw kantoor geopend. Voorheen opereerden beiden stations vanuit Amstelveen,
maar hebben door uitbreiding van de Nederlandse taken een nieuw kantoor in gebruik
genomen. Naast pr en kabeldistributie-activiteiten is voor National Geographic Channel
ook een verkoopteam actief geworden.

Terug naar de inhoud van deze editie

VJ FABIENNE DE VRIES STOPT MET 'TOUTE FABIENNE'

Fabienne de Vries, één van de populairste VJ's van The Music Factory (TMF)
stopt met de presentatie van het dagelijkse programma 'Toute Fabienne'.
'Toute Fabienne' behoort tot de best bekeken programma's van het
commerciële muziekstation. VJ Tooske Breugem zal het programma
op 4 januari 1999 overnemen en de uren tussen 17:00 en 19:00 uur
voortaan onder de noemer 'Totally Tooske' vullen. Fabienne de Vries zal
onder andere de 'Clipparade' en 'Made in Holland' blijven presenteren totdat
ze naar verwachting rond april naar RTL 4 zal vertrekken.

Terug naar de inhoud van deze editie

NIEUWE TMF-VEEJAY

The Music Factory (TMF) heeft een contract afgesloten met een nieuwe VJ,
Daphne Bunskoek. VJ Daphne (25) zal onder andere het programma
'Morning Call' presenteren, dat nu nog door Tooske Breugem wordt gepresenteerd.
De nieuwe VJ, die afkomstig is uit Almelo, heeft ondere bij BNN en TV Oost gewerkt.

Terug naar de inhoud van deze editie


Terug naar de inhoud van deze editie



DERTIG TV-COMMERCIALS GENOMINEERD VOOR GOUDEN LOEKIE 1998

De STER heeft dertig televisiecommercials genomineerd voor de Gouden Loekie
1998, de publieksprijs voor de beste reclamefilm. Via stembiljetten in
grote dagbladen en via Internet kunnen geïnteresseerden vanaf 24 december
hun keuze maken. Begin maart volgend jaar zal de winnaar bekend worden
gemaakt. De Gouden Loekie wordt voor de vierde keer uitgereikt. In 1995
won de Zwaan-commercial van KLM. Een jaar later stond de Olifant van
Rolo op de eerste plaats. Bommetje van Melkunie was vorig jaar de beste.
De nominaties zijn gebaseerd op onderzoek van de Dienst Kijk- en
Luisteronderzoek van de NOS. Die registreert elk kwartaal de populariteit
van tv-commercials. Het gaat om spotjes die voor het eerst te zien waren
in de periode 1 december 1997 en 1 december 1998. (Bron: TROS Online)

Terug naar de inhoud van deze editie



REGIONAAL MEDIANIEUWS:

MULTIKABEL MET KLEIN BASISPAKKET

Multikabel, kabelexploitant in het noorden van Noord-Holland heeft
besloten naast het standaardpakket een basispakket in te voeren
van 15 tv-stations. Het basispakket zal bestaan uit Nederland 1, 2 en 3,
VRT-TV 1 en Ketnet/Canvas, ARD, BBC 1, TV 5, RAI Uno, TVE Internacional,
TRT Int, MBC, lokale tv, regionale tv en een mozaïkkanaal. De samenstelling
van het pakket is in overleg met de programmaraad tot stand gekomen.
Multikabel wil met de invoering van een basispakket overeenkomen met
het in de mediawet gestelde 'wettelijk minimum basispakket'.

Terug naar de inhoud van deze editie

TV 8 BRABANT MET EIGEN CAO

TV 8 Brabant heeft als eerste commerciële regionale tv-zender een eigen
CAO. De directie van TV 8 Brabant, de Nederlandse Vereniging van Journalisten
en de vakbonden FNV Kiem en CNV Media hebben hierover deze week een accoord
bereikt. Het gaat over de CAO van 1998. Over het komende jaar moet opnieuw
worden onderhandeld. (Bron: Adformatie)

Terug naar de inhoud van deze editie



TV 8 LIMBURG EN OMROEP LIMBURG FUSEREN


De commerciele regionale tv-zender TV 8 Limburg en de publieke regio-zender
Omroep Limburg (OL) gaan komend voorjaar fuseren. OL-directeur A. Post
heeft het personeel donderdagavond over de fusieplannen ingelicht. Post en zijn
collega H. Coumans van TV 8 Limburg zijn het eens geworden over het
toekomstige samenwerkingsmodel en de programmering. De personele
gevolgen zijn nog niet duidelijk. Secretaris I. Brakman van de
journalistenvakbond NVJ stelt als harde eis dat er geen ontslagen
mogen vallen. "Bovendien vinden wij dat er na de fusie sprake moet
zijn van een verbetering van de kwaliteit van de programma's.
Het geld dat daarvoor nodig is, moet van de provincie komen." Begin volgend
jaar overleggen TV8, OL en de provincie over de financiering van de fusie.
De voorgestelde constructie van de publiek-private samenwerking is in ieder
geval anders dan die tussen het Amsterdamse Salto en AT 5, zo laat
OL-directeur Post alvast weten. Daar beheert de publieke zender
Salto de zendmachtiging en maakt AT 5 de programma's.
(ANP)

Terug naar de inhoud van deze editie



WEDEROM REGIONALE RADIOSTATIONS IN DE ETHER


Rebecca Radio is klaar voor het grote ether-avontuur, meldt de website van
het radiostation. Met 10 etherfrequenties is het station nu te ontvangen in
vrijwel heel Noord- en Oost Nederland. Deze week is de zender in Emmeloord
(98.7 MHz) in gebruik genomen en zeer binnenkort volgt de zender in Ede
(101.9 MHz). De zenders in Ommen en Winschoten zullen voorlopig niet in
gebruik worden genomen. Om iedereen van het etherbereik van Rebecca Radio op
de hoogte te brengen is het station begonnen met een zwaar promotieoffensief:
zes weken lang rijden honderd stads- en streekbussen met de frequenties erop
in het uitzendgebied en de meiden van het promo-team laten zich de komende
tijd op veel plaatsen zien.

Radio 8 FM Brabant heeft deze week de frequenties in Tilburg op de 93.1 MHz
en de 97.4 MHz vanuit Den Bosch in gebruik genomen. Sun FM heeft afgelopen
vrijdagmiddag haar zender op de 87.6 MHz vanuit Rotterdam in gebruik genomen.
Het gebied dat deze zender op dit moment redelijk tot goed beslaat ligt
tussen Delft, Sliedrecht, Spijkenisse en Moordrecht. De zender in Zoetermeer
(99.4 MHz) wordt over enige tijd in gebruik genomen. City FM nam op
vrijdagmiddag haar tweede etherfrequentie in Haarlem op de 91.3 MHz in gebruik.

Terug naar de inhoud van deze editie



OMROEP BRABANT MOET BEZUINIGEN


Omroep Brabant moet drastisch bezuinigen. Op de radiobegroting van 13,5
miljoen gulden voor 1999 moet ruim 1 miljoen gulden kosten worden bespaard.
Om dat te bereiken worden de regionale nieuwsuitzendingen tussen zeven en
negen uur 's ochtends geschrapt. In plaats daarvan is dan een provinciale
uitzending te horen. De regionale actualiteitenprogramma's tussen twaalf
en één uur 's middags blijven wel gehandhaafd. De bezuinigingen bij de
omroep hebben verder consequenties voor de circa veertig freelancers
die er werkzaam zijn. Op hen zal veel minder vaak een beroep gedaan
worden. Met ingang van volgend jaar wordt het budget voor
freelancers met bijna de helft teruggebracht tot acht ton (was 1,5 miljoen
gulden). De positie van de werknemers met een vast dienstverband en van de
freelancers die een contract hebben, komt niet in gevaar.
De verslechterde financiële situatie van Omroep Brabant heeft te maken met
tegenvallende reclame-inkomsten en met de al jaren gelijkblijvende bijdragen
uit de omroepgelden. Volgens directeur/hoofdredacteur drs. G. Bielderman van
Omroep Brabant zijn dit ontwikkelingen waarmee iedere regionale radio-omroep
in Nederland te maken heeft.
(Bron Brabants Dagblad)

Terug naar de inhoud van deze editie


INTERNATIONAAL MEDIANIEUWS:

EINDEJAARSUITZENDINGEN VRT-RADIO DONNA EN STUDIO BRUSSEL

Naast de Nederlandse radiostations zenden de in grote delen van Nederland
te ontvangen Radio Donna en Studio Brussel van het publieke
Vlaams-Belgische VRT ook een aantal jaaroverzichten uit. Een overzicht:

VRT-Radio Donna:

Eerste Kerstdag:
13:00 tot 19:00 uur: UltraTop 100 van 1998, een hitlijstoverzicht.

27 december 1998:
10:00 tot 12:00 uur: De Onnozele 20 van 1998: De meest onnozele,
                               afschuwelijke en vreselijke platen van dit jaar.

31 december 1998:
06:00 tot 21:00 uur: De Top 200 Aller Tijden, samengesteld door luisteraars.
21:00 tot 23:55 uur: De UltraTop 50 van 1998 non stop. De 50 hoogste uit
                                het hitlijstoverzicht van 1998 non-stop.

Nieuwjaarsdag 1999:
13:00 tot 19:00 uur: De Top 100 van de luisteraar. Verzoekhitlijst.

Studio Brussel:
Eerste Kerstdag:
16:00 tot 00:00 uur: De Tijdloze 100: de 100 favoriete platen aller tijden van de Studio Brussel luisteraar.

Tweede Kerstdag:
09:00 tot 12:00 uur: De Hit 50 van 1998: De 50 best verkochte singles van 1998

27 december 1998:
09:00 tot 12:00 uur: De Eindafrekening: De 40 grootste Afrekeningsuccessen van '98.

Nieuwjaarsdag 1999:
12:00 tot 16:00 uur: Oorgasme: met de favoriete platen van het jaar van Studio Brusselaars zelf.

Terug naar de inhoud van deze editie

WORLD RADIO NETWORK RICHT EUROPEAN RADIO NETWORK OP

World Radio Network (WRN) is van plan vanaf 1999 middels European Radio
Network (ERN) vier radiostations te starten die specifiek op Europa gericht zijn.
WRN zendt thans middels drie kanalen telkens programma's uit van wereldomroepen
uit de hele wereld. Eén kanaal (WRN1) bevat louter Engelstalige uitzendingen en
een ander kanaal (WRN3) bevat Duitstalige uitzendingen. ERN zal volgens WRN
uitzenden in alle belangrijke Europese talen, waarbij voorzien is in 24-uurs kanalen
in het Engels, Duits en Frans. Een vierde kanaal zal bestaan uit verschillende overige
talen. Daarbij zullen telkens nieuws- en informatieve uitzendingen (net als bij WRN)
worden uitgezonden van zowel publieke als commerciële radiostations. Daarnaast zullen
onafhankelijke Europese radioproducenten ook programma's kunnen maken voor ERN.
De Europese commissie financiert het project deels. De bedoeling is dat de vier stations
digitaal via de satelliet en DAB (Digital Audio Broadcasting) worden verspreid, naast
FM en middengolf overname van bestaande radiostations. Daarnaast zullen de stations
ook via Internet te beluisteren zijn. WRN3 zal herfst 1999 opgaan in het ERN project,
als ook het 'overige talen' kanaal zal starten. De Franstalige en Engelstalige zender
van ERN zullen in het jaar 2000 starten.

Terug naar de inhoud van deze editie



INTERNET MEDIANIEUWS:

PROEFPROJECT SNELNET TOT EIND 1999

KPN Telecom heeft zijn experiment met de hoge-snelheidstechniek ADSL
opnieuw verlengd. Na twee proefperiodes van een half jaar zal Snelnet, waarvan
momenteel duizend inwoners van Amsterdam gebruik maken, nu tot eind 1999
als proef in de lucht blijven. De voortzetting van de proef betekent dat KPN Telecom
de commerciële invoering van ADSL verder uitstelt. ADSL geeft onder meer toegang
tot Internet op een snelheid van circa 2 megabit per seconde. Het uitstel leidt ertoe dat
TV-kabelmaatschappijen hun voorsprong in het aanbieden van snelle Internettoegang
verder kunnen uitbouwen. Mogelijk dat het uitstel van een algehele introductie
ook te maken heeft met het verder willen uitbouwen van ISDN-aansluitingen.
Met name in de Verenigde Staten zijn veel telefoonmaatschappijen dit jaar
begonnen met het aanbieden van ADSL tegen betaling, omdat zij de techniek v
oldoende uitgekristalliseerd achten. In de Snelnet-proef zal het komend jaar een
aantal nieuwe toepassingen worden getest, zoals telewerken, teleonderwijs en
elektronisch betalen. Sinds kort kunnen de Snelnet-deelnemers een
Chipper-smartcard gebruiken voor kleine aankopen. KPN Telecom is van mening
dat er nog te weinig interactieve toepassingen zijn. Verder wil het voormalige
staatsbedrijf technische proeven nemen met varianten zoals ADSL Lite
(waarbij geen verdeelkastje voor spraak- en dataverkeer nodig is), de combinatie
met ISDN en met gateways naar diverse Internet-aanbieders. Op dit moment
kunnen de proefpersonen alleen gebruik maken van Surfnet als provider. De
Snelnet proef is een samenwerking van NOB-Interactive, TMF, Surfnet en KPN
Telecom. (Bron: o.a. Automatiseringsgids)

Terug naar de inhoud van deze editie



DUTCHMEDIA INTERN: FIJNE KERSTDAGEN!

De redactie wenst alle lezers van DutchMedia fijne kerstdagen.

Terug naar de inhoud van deze editie

Deze editie bevat bijdragen van Herman van Beek.

DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik.

Via E-Mail kan DutchMedia in E-Zine vorm ontvangen worden (Klik registreren)

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming
en overeenstemming van de hoofdredactie (David de Jong).

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld.
-----
De adverteerders van DutchMedia hebben geen enkele
invloed op de redactionele inhoud van DutchMedia.
----
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie.
----
DutchMedia E-Zine is een uitgave van en © by De Jong DutchMedia, 1998.

David de Jong
Copyright © [De Jong DutchMedia].
Laatste update: 24 december 1998.