[Kijkcijfers]
DutchMedia
[Luistercijfers]
 
onder hoofdredactie van David de Jong
 
DutchMedia Editie 14/1999 
Deel 1 van 3
maandag 19 april 1999

In deze Editie: 

- BBC One en BBC Two binnenkort in stereo in Nederland? 
- Canal+ Nederland: 'Irdeto eindig maken?' 
- Canal+ Frankrijk zet Formule 1 Kiosque kanalen voor Nederland 'open' 
- Canal+ groep stelt programma-coördinator voor Benelux aan 
- KPN Telecom Boadcast verhuist RadioNet 250B radiozenders naar Eutelsat W2 
- Lennart van der Meulen: 'subsidie voor decoder' 
- Canal+: breedbeeld en films zonder ondertiteling 
- Van den Heuvel verkoopt aandelen BV Mediaat aan Van den Ende 
- Kees van Twist stapt op bij AVRO, rust na onrust teruggekeerd 
- NOS bestudeert landelijk regio-venster: vierde publiek net? 
- Henk Spaan en Veronica uit elkaar 
- 1 april Omroepgrappen 
- Afdracht STER aan OCW met 60 miljoen gestegen 
- Van der Ploeg 'Radio 3 FM blijft behouden' 
- Commissariaat beboet Stenders 
- Reclamebestedingen radio bij uitvoering plannen 
- Bart de Graaff uit de running 
- Turkse en Marokkaanse jongeren kijken weinig meer naar Nederlandse zenders 
- Fabienne de Vries naar RTL 4 
- Willem Duys stopt na 37 jaar met radiomaken bij de AVRO 
- Weinig bereidheid meer betalen voor commerciëlen 
- FOX stelt nieuwe aankoopmanager aan 
- The Hour of Power bij RTL 5 
- Rolf Wouters met nieuw productiebedrijf 
- Net 5 tevreden over eerste uitzendmaand 
- Willem van Kooten sluit zich aan bij Leefbaar Nederland 
- Frans Vrolijk (Jan Versteeg) overleden 
- AVRO Sterrenslag opgeheven 
- Radio 538 dj en Top 40 presentator wordt TMF vj album charts 
- UPC: 'meer geld genereren per kabelabonnee' 
- CDA: 'Veronica-spelletjes illegaal gokspel' 
- Millenium-quiz elke werkdag 
- RCC: tv-commercial Dutchtone kwetsend 
- Publieke tv zenders: wederom met profielvoorstel 
- 'Innen kijk- en luistergeld via belasting niet van deze tijd' 
- Mtwee nieuw vrijdagavondprogramma NOS 
- Radio Caroline NL vanaf bevrijdingsdag via middengolf? 
Vervolg: zie deel 2 van deze editie door hier op te klikken.
               en deel 3 door hier op te klikken.

 
 
 BBC ONE EN BBC TWO BINNENKORT IN STEREO IN NEDERLAND? 

BBC One en BBC Two, de twee binnenlandse BBC-zenders die in Nederland 
en België via de kabel te zien zijn, zullen binnenkort mogelijk in stereo te zien 
zijn. Volgens opgave van de BBC zal de analoge zender in Dover waarvan de 
signalen worden opgevangen door KPN Telecom Broadcast ten behoeve van 
verspreiding in Nederland aan kabelexploitanten in mei starten met Nicam stereo 
uitzendingen. De zender in Dover behoort tot de resterende zenders van de BBC 
die nog nietzijn voorzien van een Nicam stereo signaal. De Britse publieke omroep 
is voornemens voor 2002 alle zenders van Nicam stereo te hebben voorzien. 
Thans is 92 % van het Britse gebied voorzien van Nicam stereo signalen. 
Volgens een woordvoerder van KPN Telecom Broadcast kan na circa 
twee weken na de start van het Nicam stereo signaal reeds een regulier 
stereo signaal aan de Nederlandse kabelexploitanten worden aangeboden. 
Dit omdat volgens de woordvoerder alle apparatuur bij KPN Telecom 
Broadcast reeds voorzien is van de mogelijkheid Nicam stereo te ontvangen 
en om te zetten in regulier stereo. De twee weken tijd is nodig om testen 
uit te voeren, alvorens het signaal door te sturen. Zodra KPN Telecom Broadcast 
het signaal van BBC One en BBC Two in stereo door zal sturen, is het 
aan de individuele kabelexploitanten om de zenders ook in stereo door te geven. 
Volgens de vertegenwoordigers van de BBC in Nederland zou de doorgifte van 
de binnenlandse BBC-zenders in stereo niet op bezwaren stuiten. Echter onduidelijk 
is hoe de situatie op lange termijn zal zijn, als tussen 2005 en 2010 in het Verenigd 
Koninkrijk de analoge uitzendingen via de ether zullen stoppen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CANAL+ NEDERLAND: 'IRDETO EINDIG MAKEN?' 

Canal+ Nederland heeft bij monde van Will Moerer (Secretary General) 
gezegd dat het 'wil proberen Irdeto eindig te maken in Nederland'. Sinds 
eind december jl. maakt de Nederlandse divisie van de Franse betaal-tv 
gigant het mogelijk het semi-gratis Canal Digitaal boeket en 
de eigen twee Canal+ kanalen naast Irdeto ook in de 'eigen' SECA 
MediaGuard codering te ontvangen. Destijds deed Canal+ de uitspraak dat 
zolang er Irdeto-ontvangers in de markt staan, deze codering ondersteund zal 
blijven voor de digitale satellietontvangst van o.a. de meeste Nederlandse 
landelijke commerciële tv-zenders en de landelijke publieke tv- en radio-zenders. 
Volgens Moerer zal Canal+ zich aan deze uitspraak houden, maar zal het 
haar eigen technologie verder promoten en trachten de verkoop van 
Irdeto-technologie in Nederland op ontvangersniveau te stoppen. Moerer 
zei dat per 1 september aankomende er geen Irdeto smartcards meer zullen 
worden uitgeleverd ten behoeve van de verkoop van nieuwe Irdeto-ontvangers. 
Op de vraag of individuele consumenten op verzoek nog Irdeto-smartcards 
kunnen verkrijgen antwoordde Moerer met de mededeling dat dat 'per geval 
bekeken zou worden'. Dit laatste zou haaks kunnen staan op uitspraken van 
een aantal procedures die de firma Bakker heeft aangespannen tegen Canal+ 
en het voormalige MultiChoice, waarin bepaald werd dat altijd een kaart 
aan consumenten dient te worden uitgeleverd, aldus Albert Jan Post van de 
firma Bakker. Moerer deed deze uitspraken af met de mededeling 
dat dit zaken zijn van 'jaren geleden'. Bert Hesse van Nokia-importeur 
Revah-Hesse zei dat hij een garantie heeft van Canal+ dat tot eind december 
van dit jaar Irdeto-kaarten zullen worden uitgeleverd ten behoeve van de 
Mediamaster 9500. Canal+ heeft ter ondersteuning van de gedachte 
SECA MediaGuard tot standaard te verheffen, dealers op 7 april jl. 
een brief toegezonden waar in bedekte termen erop wordt gewezen 
vooral MediaSat ontvangers te verkopen (de naam van ontvangers voor 
Nederland die gebruik maken van de SECA MediaGuard technologie), omdat 
de Irdeto ontvangers geen gebruik zouden kunnen maken van toekomstige 
nieuwe toepassingen en services. In de brief wordt verder geen uitleg 
gegeven om welke toepassingen en services het gaat. Opmerkelijk is verder 
dat Moerer letterlijk zei dat 'als het goed is er over enige tijd in Nederland 
geen Irdeto-ontvangers meer zullen worden verkocht'. Dit terwijl op het 
moment dat eind deze maand de eerste Irdeto Common Interface 
 modules in de winkel zullen liggen (of in ieder 
geval begin mei zo is door Mindport verzekerd). Hierdoor kunnen 
Nederlandse schotelkijkers ineens van een groot scala Common 
Interface ontvangers gebruik maken voor ontvangst van het 
Nederlandse boeket. Bij deze ontvangers is het mogelijk de CAM 
(Conditional Access Module, zeg maar de codeer module) te verwisselen 
met andere systemen, waardoor de consument niet langer gebonden is aan 
één systeem. De SECA MediaGuard ontvangers hebben in vergelijking 
met Irdeto-ontvangers als de Mediamaster 9500 (of 9200) beperkingen aan 
de ontvangstzijde van ongecodeerde kanalen, door o.a. een opgelegde 
technische beperking van de symbolerate (enkel 22.000 en 27.500). Verder 
werkt de ontvanger bij het uithalen van de kaart niet meer, en is 
deze niet of zeer slecht inzetbaar bij draaibare schotels. Ter vergelijking 
is Italië van de Canal+ landen een goed voorbeeld waar Tele+ de 
Irdeto-abonnees (nagenoeg volledig) is blijven ondersteunen. Aldaar 
zijn met een Irdeto-abonnement 'nieuwe toepassingen' als het Formule 1 
met 6 camera's (+F1) of voetbalabonnementen (+Calcio) wel af te 
nemen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CANAL+ FRANKRIJK ZET FORMULE 1 KIOSQUE KANALEN VOOR NEDERLAND 'OPEN' 

Canal+ Nederland heeft in samenwerking met de Franse 'moeder' Canal+ 
het voor Nederlandse Canal+ SECA abonnees mogelijk gemaakt naar de Formule 1 
race in Brazilië te kijken middels meerdere cameraposities via 6 kanalen. 
Deze dienst die in de verschillende Canal+ landen (waaronder Frankrijk, Italië 
en Spanje) al langere tijd wordt aangeboden tegen abonnementsprijs, wordt 
in Nederland voorlopig gratis aan Canal+ schotelabonnees die een SECA MediaGuard 
ontvanger hebben (MediaSat) aangeboden. Volgens Will Moerer 
(Secretary General) van Canal+ wordt bewust om financiële 
redenen geen Irdeto signaal meegezonden, alsmede om de eigen technologie alvast 
te promoten. In de praktijk komt het er op neer dat de Franse Kiosque kanalen 
(die hiervoor ten behoeve van de Formule 1 races in Frankrijk worden ingezet) 
voor de Nederlandse SECA MediaGuard Canal+ abonnees worden 'open gezet'. 
Daarom is vooralsnog ook het Franse commentaar te horen, maar 
daar zou binnenkort verandering in komen, aldus Canal+. De volgende Formule 1 
race is gedurende het weekend van 30 april, 1 en 2 mei vanuit San Marino. 
Het aantal abonnees dat via de schotel een abonnement heeft op Canal+ 
bedraagt iets meer dan 32.000. Doordat SECA MediaGuard pas eind december 
in Nederland is geïntroduceerd, is het aantal Canal+ abonnees dat de 'bonus' 
Formule 1 beelden kan zien zeer gering. Maar Canal+ wil met deze eerste 
exclusieve SECA MediaGuard uitzendingen de MediaSat ontvangers promoten. 
Het nieuwe te introduceren +pakket, waar al lang over wordt 'gesproken' 
zal blijkens berichten van tv-zenders waar Canal+ besprekingen mee heeft 
gevoerd niet op korte termijn starten. In het +pakket zouden o.a. zenders kunnen 
plaatsnemen die zich op het Nederlands taalgebied richten, maar om 
opyright-redenen zijn versleuteld ten behoeve van de kabel. (bijvoorbeeld 
Discovery, Eurosport NL, National Geographic Channel, etc.). Onduidelijk is 
wanneer een dergelijk nieuw tv-pakket ten behoeve van Nederlandse 
schotelkijkers wèl zal starten, maar volgens Will Moerer zou dat pakket 
wellicht wèl in Irdeto (als SECA MediaGuard) uitzenden, gezien het anders 
zeer geringe potentieel aan abonnees. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CANAL+ GROEP STELT PROGRAMMA-COORDINATOR VOOR BENELUX AAN 

De Franse Canal+ Groep heeft Jean-Luc Sterckx aangesteld als 
programma-coördinator van Canal+ Nederland, Canal+ Vlaanderen 
en Canal+ Belgique (de Waalse versie van Canal+). Sterckx zal leiding 
geven aan de programmateams van de verschillende Canal+ zenders 
in Nederland en België, waarbij hij voor Nederland Anton Mollerus onder 
zich heeft als programmadirecteur. De bedoeling is dat Sterckx 
vanuit Brussel zich bezig zal houden met (gezamenlijke) aankoop 
van producties, alsmede het meer laten samenwerken van de 
verschillende Benelux Canal+ zenders. Jean-Luc Sterckx (47), een 
Vlaamse Belg, heeft zich vooral op het vlak van productie en aankoop 
van tv-programma's beziggehouden. De afgelopen jaren deed hij dat in 
samenwerking met SBS, eigenaar van het Vlaamstalige VT4 en het 
Nederlandse SBS 6 en Net 5 (70 %). Overigens heeft de Canal+ Groep 
in de leiding in Parijs de Spanjaard Juan Cueto benoemd tot programmadirecteur 
van de Internationale Canal+ divisie, Elizabeth Boriss Collings en Nick 
Stubbs zijn benoemd tot 'Director' internationaal en  Claude Deroudilhe 
is benoemd tot adviseur internationale zaken. 

Terug naar inhoud van deze editie 
 
KPN TELECOM BOADCAST VERHUIST RADIONET 250B RADIOZENDERS NAAR EUTELSAT W2 

KPN Telecom Broadcast heeft de uitzendingen van de meeste 
Nederlandse commerciële radiostations in de RadioNet 250B 
standaard op de Hotbird 5 (13 graden Oost) stopgezet en overgeheveld 
naar de Eutelsat W2 op 16 graden Oost. De uitzendingen van deze 
radiostations (waaronder Radio 538, Noordzee FM en de 
ConcertZender) zijn enkel bedoeld voor kabelexploitanten of 
FM-zenders die het signaal verder verspreiden. De verhuizing 
was volgens KPN Telecom Broadcast noodzakelijk omdat 
op de Hotbird 5 er soms interferentie optrad in bepaalde 
weersomstandigheden met de transponder van de Duitse 
commerciële zender VIVA 1 en 2 die analoog uitzenden. 
Tegelijkertijd heeft Classic M (in handen van SKY Radio) aansluiting 
gezocht bij het KPN Telecom Broadcast pakket en zendt het niet langer 
middels British Telecom op de Intelsat 605 uit. Gezien de afwijkende 
uitzendstandaard (RadioNet 250B) en adresseerbaarheid 
zijn de radiostations niet voor particulieren via de satelliet 
beschikbaar. 

 Terug naar de inhoud van deze editie 
 
LENNART VAN DER MEULEN: 'SUBSIDIE VOOR DECODER' 

'De introductie van de decoder zou een gezamenlijke verantwoordelijkheid 
moeten zijn van kabelexploitant, dienstenaanbieder, consument en overheid'. 
Dit zei Lennart van der Meulen, commissaris Programma Toezicht bij het 
Commissariaat voor de Media, heeft in een toespraak op het congres 
Omroep 2000. Volgens Van der Meulen krijgt de Nederlandse consument 
te veel voor te weinig geld via de kabel. Om van deze 'patstelling' af te komen 
is Van der Meulen van mening dat ook om te kunnen investeren in moderne 
informatietechnologie ieder huishouden zou moeten kunnen beschikken 
over 'maximale keuzevrijheid', waarbij zo veel mogelijk aaanbieders 
toegang tot de kabel moeten kunnen krijgen. Een decoder die alle 
diensten (telefonie, interactieve, tv en Internet) zou kunnen afhandelen 
zou in de optiek van Van der Meulen zijn weg moeten vinden naar de consument. 
Daarbij zou de consument zelf de prijs bepalen naar gelang de af te nemen diensten. 
Opmerkelijk is dat de commissaris Programma Toezicht zich geen tegenstander 
toont van het beperken van een basispakket met enkel 15 publieke zenders. 
Volgens hem heeft het voor een goedkope prijs aanbieden van 15 publieke zenders 
consequenties voor de programmering van de Nederlandse publieke omroepen die 
een brede taakopdracht moet hebben, met daarbij bijvoorbeeld een door de overheid 
gesteunde 'evenementenlijst' waardoor programma's niet zomaar achter een 
decoder kunnen verdwijnen. Lokale en regionale publieke omroepen zouden 
een verscherpt programmavoorschrift moeten krijgen. Het meest opmerkelijk 
is echter dat Van der Meulen van mening is dat de decoders gesubsidieerd zouden 
moeten worden door de overheid uit geld dat bijvoorbeeld vrijkomt bij de verkoop 
van energiebedrijven of nutsvoorzieningen. Daartegen over zouden kabelexploitanten 
hun net moeten openstellen voor nieuwe dienstenaanbieders en moeten investeren 
in digitalisering. De prijs van het huidige standaardpakket zou volgens Van der Meulen 
nagenoeg gelijk moeten blijven bij de afname van een soortgelijk pakket (basispakket + 
pakket met commerciële algemene zenders) met een decoder. 
Van der Meulen is verder van mening dat programmaraden zouden moeten worden 
afgeschaft, en vervangen door consumentenraden die middels verkiezingen zouden 
kunnen worden geformeerd en naast adviezen over het basispakket ook een stem 
zou moeten krijgen over de samenstelling van de overige pakketten en de prijsstelling. 
 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CANAL+: BREEDBEELD EN FILMS ZONDER ONDERTITELING 

Canal+ Nederland heeft bij monde van Anton Mollerus (programmadirecteur) 
bekend gemaakt dat vanaf september films in 16 bij 9 breedbeeld en zonder 
ondertiteling zullen worden uitgezonden als extra service voor vooral schotelabonnees. 
De bedoeling is dat een selectie van succesvolle speelfilms (zoals 'Titanic', 
'Amistad' en 'Deep Impact') op bepaalde niet storende tijden vertoond wordt 
in 16 bij 9 breedbeeld, waarbij geprobeerd zal worden de best mogelijke 
televisiekwaliteit te vertonen. Bioscoopfilms worden in de 21 bij 9 breedbeeld 
standaard gemaakt, maar dit type televisie's bestaat niet. Thans worden films 
bij Canal+ in Nederland op een eigen door Canal+ ontwikkeld breedbeeld compatible 
format uitgezonden. Naast de breedbeelduitzendingen zei Mollerus dat Canal+ voor 
de 'freaks' ook aan het bekijken is of het mogelijk is films zonder ondertiteling uit te 
zenden, mogelijk in breedbeeld 16:9, zodat het best mogelijke originele 
effect kan worden overgebracht. Mollerus zei dat mogelijk zelfs het 
Canal+ logo dan afwezig zal zijn. Voor het derde kanaal, dat in september 
zal starten wordt bekeken of dat een volledig 16:9 kanaal kan worden, zoals 
Canal+ ook in andere landen heeft (waaronder Frankrijk, Italië en Spanje). 
Het derde kanaal zal voor Nederland vooralsnog enkel voor schotelabonees 
te zien zijn. Volgens Mollerus kunnen de schotelkijkers als 'innovators' beter 
bediend worden, dankzij minder technische (beleids)beperkingen en bezitten 
schotelkijkers ten opzichte van kabelkijkers percentueel meer breedbeeld 
televisies. Mollerus stelde dat Nederland percentueel gezien het meeste aantal 
breedbeeldtelevisies heeft uitstaan in Europa en dat Philips zelfs zal stoppen met 
de productie van 4:3 televisies. Het is niet geheel zeker of het derde Canal+ kanaal 
daadwerkelijk een gezamenlijk Vlaams/Nederlands kanaal zal worden. In Vlaanderen 
is reeds een derde kanaal onder de titel Canal+ Geel actief voor digitale kabelkijkers 
aldaar. Van de plannen hangt vooral de medewerking van de leveranciers 
van de films af. Bij compleet originele uitzending in 16:9 kan de leverancier immers 
andere voorwaarden en prijzen stellen.  In totaal zijn er in Nederland 34.000 betalende 
Canal+ schotelkijkers. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VAN DEN HEUVEL VERKOOPT AANDELEN BV MEDIAAT AAN VAN DEN ENDE 

Aad van den Heuvel heeft het merendeel van zijn belang in de door hem 
opgerichte BV Mediaat verkocht aan Joop van Ende. Volgens Van den 
Heuvel gaat het om circa 80 % van de aandelen. Mediaat maakt 
met name programma's voor de KRO, waaronder het nieuwe 
programma 'BV De Wereld'. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
KEES VAN TWIST STAPT OP BIJ AVRO, RUST NA ONRUST TERUGGEKEERD 

De rust bij de AVRO lijkt vooralsnog teruggekeerd. Na hevige commotie 
over de slechte communicatie in het bedrijf gaat een interne werkgroep 
onderzoeken hoe dit probleem kan worden opgelost. Zowel het Management 
Team als de ondernemingsraad, die vorige week nog met een motie van 
wantrouwen zwaaide, hebben verklaard constructief aan het voorstel mee 
te zullen werken. De problemen spelen al sinds 1997, maar raakten dit 
jaar in een stroomversnelling door het vertrek om gezondheidsredenen 
van programmadirecteur Boudewijn Klap. Kees van Twist, hoofd 
amusement en cultuur stapte onlangs eveneens op, vanwege verschil 
van 'inzicht' in de te voeren koers van de AVRO. Volgens Van Twist 
kampt de publieke omroep met een artistiek probleem, omdat te veel 
volgens vast omlijnde kaders gewerkt moet worden. Na het aangekondigde 
vertrek van Van Twist werden zo'n 130 AVRO-medwerkers boos op de 
AVRO-directie. Dit omdat in de ogen van de AVRO-medewerkers de 
directie 'schrikbarend weinig heeft communiceerd'. Tevens vonden de 
medewerkers dat er een gebrek aan 'inspirerend leiderschap' is. 
De omroep wordt momenteel geleid door Frans Marechal. 
Programmadirecteur Boudewijn Klap, het creatieve brein, neemt 
pas in oktober afscheid, maar functioneert al lange tijd niet 
meer 100 %. De interne werkgroep zal oplossingen moeten vinden 
voor de problemen bij de AVRO. Van Twist is inmiddels benoemd als 
directeur van het Groninger Museum. 
 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NOS BESTUDEERT LANDELIJK REGIO-VENSTER: VIERDE PUBLIEK NET? 

De NOS en de regionale publieke omroepen overleggen serieus over de 
mogelijkheid een vierde publieke televisiezender op te zetten. De zender 
moet een combinatie worden van regionaal en landelijk nieuws en zal worden 
uitgezonden op de huidige frequenties van de publieke regionale omroepen. 
Het overleg is nog in een vroeg stadium, laten beide partijen weten. Volgens de 
NOS wordt er thans op constructieve wijze overleg gevoerd, wat voorheen 
niet het geval was. Daarnaast is er een financiële noodzaak bij de regionale 
omroepen, waarbinnen een dergelijk initiatief goed in te passen is. 
Een werkgroep bestaande uit leden van de publieke landelijke en 
regionale omroep onderzoekt de mogelijkheden om de onderlinge 
samenwerking uit te breiden. Hoewel de werkgroep pas twee keer 
bijeen is geweest, is inmiddels een startnotitie opgesteld waarin 
verschillende samenwerkingsvormen op een rijtje worden gezet. 
Die lopen uiteen van intensievere uitwisseling van beeldmateriaal 
tussen het NOS Journaal en de regionale stations, tot het samen 
opzetten van een vierde nationale tv-net. 

Deze laatste variant met de werktitel RegioPlus, Kanaal 9, zou volgens 
insiders binnen de werkgroep de voorkeur verdienen. Het nieuws- en 
informatiekanaal zou overdag en in prime-time landelijke programma's kunnen 
brengen waarvoor nu geen plaats is op Nederland 1, 2 en 3. In de voor- en 
late avond worden dan per provincie de programma's van de regiostations 
uitgezonden. Het helpt de publieke omroep in zijn streven een omvangrijk 
marktaandeel van 40 procent of meer te behouden, terwijl het de regionalen 
verlost van het probleem dat zij slechts een paar uur zendtijd per dag of 
minder weten te vullen. Ook zou het een oplossing bieden voor het uitzenden 
van Champions League wedstrijden, waarvoor de NOS de rechten heeft 
aangekocht, maar waarvoor op Nederland 2 onvoldoende capaciteit is. 

In het verleden strandden pogingen van landelijke en regionale zenders om 
gezamelijk te opereren onder andere op de zeggenschap en de invulling. Ook 
nu zijn er nog 'witte vlekken', volgens de NOS-woordvoerder. Het grootste 
 probleem is dat de zender geen 'landelijke' dekking kan krijgen, omdat in 
verschillende regio's (Noord- en Zuid- Holland, Utrecht) geen publieke 
regionale televisiezender is. In Limburg is TV 8 Limburg half commercieel, 
half publiek en in Brabant delen het publieke Omroep Brabant en het 
commerciële TV 8 Brabant hetzelfde kanaal. Verder moet nog worden 
besloten wie de zender gaat leiden, hoe de programmering in elkaar moet 
steken en wie de reclamegelden gaat exploiteren. Het is volgens de NOS 
echter wel duidelijk dat verregaande samenwerking voor beide partijen 
voordeel kan opleveren. De NOS stelt dat een dergelijke opzet een bron 
van inkomsten kan zijn voor de regionale omroepen, en correspondenten 
 van de regionale omroepen materiaal kunnen aanleveren voor het 
NOS-Journaal. 

Directeur/hoofdredacteur G. Bielderman van Omroep Brabant is blij 'dat er 
nu serieus wordt gekeken hoe je regionale tv-kanalen aantrekkelijker kunt 
maken op de minder courante tijdstippen'. Hoofdredacteur Cees van der Wel 
van TV Rijnmond zegt 'stikverbaasd' te zijn over de plannen. "Ik heb het 
uit de media moeten vernemen. Ik wist er niets van," zegt hij. "Maar ik 
heb wel begrepen dat de plannen ernstig prematuur zijn." Dat TV Rijnmond 
niet bij de plannen is betrokken, heeft volgens de hoofdredacteur vooral 
te maken met de overkoepelende organisatie voor regionale omroepen, ROOS. 
"Wij worden als publiek-private zender niet als volwaardig lid van die 
organisatie gezien. Dat geldt ook voor alle andere omroepen die niet voor 
honderd procent publiek zijn." Hoewel TV Rijnmond voor een groot deel op 
commerciële basis wordt gefinancierd door de regionale zendgemachtigden, 
 het Rotterdams Dagblad en ENECO, vindt Van der Wel dat zijn zender 
absoluut niet te vergelijken is met een commerciële omroep. Het bevreemdt 
de hoofdredacteur dan ook dat zenders als TV Rijnmond, AT 5 (Amsterdam) en 
TV West (Den Haag) niet bij de gesprekken zijn betrokken. "Want daardoor 
mis je wel de hele Randstad. En daar wonen nogal wat mensen." Praktisch 
is dat inderdaad een probleem, erkent de NOS. De NOS stelt dat het 
geen strikte voorwaarde dat het nieuwe net landelijk dekkend wordt, hoewel 
het wel de voorkeur heeft. Niettemin zou Van der Wel bereid zijn om over 
alle vormen van samenwerking te praten. 
(Bronnen: o.a. NRC Handelsblad, Adformatie en Rotterdams Dagblad) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
HENK SPAAN EN VERONICA UIT ELKAAR 

Het Algemeen Dagblad berichtte dat programmamaker Henk 
Spaan en de commerciële omroep Veronica zo snel mogelijk uit elkaar 
willen gaan. Het grote struikelblok daarbij is de financiële afwikkeling 
van het contract van Spaan, zo bleek bij de rechtbank in Amsterdam. 
Zowel Spaan als Veronica verlangen ontbinding van het arbeidscontract. 
Spaan eist daarbij een tegemoetkoming die gelijk is aan het salaris, dat 
hij bij uitdienen van het contract tot september 2000 zou ontvangen. Ter 
compensatie van zijn gedaalde 'marktwaarde' verlangt hij bovendien een 
schadevergoeding van 600.000 gulden. Spaan en Veronica leven al enige tijd 
met elkaar in onmin. De commerciële omroep is ontevreden over de prestaties 
van de programmamaker. Zijn programma's zouden na de breuk met Harry 
Vermeegen steeds minder aanslaan bij de jeugdige doelgroep. Een korting 
van Spaans salaris werd afgelopen zomer door de rechter teruggedraaid. 
Spaan verwijt op zijn beurt dat de omroep hem al jaren wil opschepen met 
programma's van 'schrikbarend slecht niveau', aldus zijn raadsman. 

De afgelopen tijd is de 'creatieve samenwerking' tussen Spaan en Veronica 
helemaal stil komen te liggen. De kans voor Spaan om snel elders aan de 
slag te komen acht zijn raadsman nihil, omdat de omroepen hun programmering 
voor het volgende seizoen al rond hebben. Daarom zou doorbetaling van 
Spaans salaris redelijk zijn. Veronica wil daar echter niet van weten. De 
omroep eiste bij de rechtbank zelfs ontbinding met terugwerkende kracht 
van het contract tot 1 oktober 1998, waardoor spaan het reeds ontvangen 
salaris vanaf die datum zou moeten teugstorten. De uitspraak volgt 19 mei. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
1 APRIL OMROEPGRAPPEN 

Onlangs was het weer 1 april en die datum is voor veel radio- 
en tv-stations een datum om de luisteraars en kijkers in de 
maling te nemen. Zo gaf Radio 10 Gold (onderdeel van de Arcade Media Groep) 
via haar RDS-scherm en de nieuwsgroepen door dat de middengolfzender 
675 kHz sinds 1 april ook in stereo is te beluisteren. Ontvangstrapporten 
waren welkom bij de afdeling Techniek van Radio 10 Gold. Op zich niet 
ondenkbaar, omdat in het buitenland veelvuldig in stereo op de middengolf 
wordt uitgezonden, maar het ging hier om een 1-april-grap. Daarnaast zou 
Sun FM binnenkort starten met een nieuw format: 'Hotrash', een combinatie 
van hardrock en trashmetal, aldus Showbizz Nederland in de nieuwsgroep 
nl.media.radio. Deze nieuwsgroep bood nog meer '1-april-nieuws' want de 
lokale omroep Magic FM in Maarssen zou zijn lokale-omroep-status inruilen 
voor een landelijke C-status "was uit zeer betrouwbare bron" vernomen. 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
AFDRACHT STER AAN OCW MET 60 MILJOEN GESTEGEN 

De afdracht van de STER aan het ministerie van OCW is in 1998 met 60 
miljoen gestegen. In totaal draagt het reclameverkoopbureau van de publieke 
omroepen nu 409 miljoen gulden af. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de 
STER. De tv-inkomsten stegen meer dan die van de totale tv-reclame-branche. 
Oorzaak is dat er in 1998 meer naar publieke progamma's werd gekeken: 
het marktaandeel groeide van 38 % in 1997 naar 40 % in 1998. 
De bestedingen bij de publieke radio stegen vorig 10 procent tot 102 
miljoen gulden. Het aantal luisteraars bleef gelijk. De publieke radio 
had in 1998 een marktaandeel van 33 %. 
(Bron: Haagsche Courant) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VAN DER PLOEG 'RADIO 3 FM BLIJFT BEHOUDEN' 

Voor PvdA-staatssecretaris Van der Ploeg (mediazaken) is het een uit- 
gemaakte zaak dat de publieke popzender Radio 3 FM behouden blijft. Dit in 
weerwil van coalitiepartner D66, die van mening is dat zender kan worden 
opgeheven. Volgens Van der Ploeg doen de muziekredacteuren en 
diskjockeys hun werk goed, maar het kan en moet beter. Radio 3 FM is in elk 
geval opgenomen in de nieuwe Concessiewet, die in september 2000 van 
start gaat. Deze wet, die de nieuwe taken voor de publieke omroep regelt, 
ligt voor advies bij de Raad van State en wordt dit najaar behandeld 
door de Tweede en Eerste Kamer. Volgens Van der Ploeg heeft Radio 3 FM 
een duidelijk andere programmering dan de commerciële popstations. Zo 
worden volgens de Staatssecretaris veel live-concerten geregistreerd, 
belangrijke thema's voor jonge mensen aangesneden en nieuwe ontwikkelingen 
in de popmuziek gepresenteerd. De staatssecretaris vindt dat het 
programma-aanbod op Radio 3 moet worden verbreed met onder 
meer muziek die is gericht op culturele minderheden in Nederland. 
(Bron: Haagsche Courant) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
COMMISSARIAAT BEBOET STENDERS 

Het Commissariaat voor de Media heeft de VARA beboet voor een bedrag 
van 12.000 gulden. De boete is opgelegd omdat in het VARA-Radio 3 programma 
'Stenders' van Rob Stenders het luisterpubliek middels een wedstrijd zou 
zijn aangezet tot de koop van een cd. Het gaat om de cd-single van de 
Nederlandse popgroep Nilsson met het nummer 'My brain 's down'. De 
luisteraar die het meeste aantal singeltjes had gekocht maakte kans 
op een 'meet and greet' met de popgroep Volumnia!. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RECLAMEBESTEDINGEN RADIO BIJ UITVOERING PLANNEN? 

De radiobestedingen zullen van 470 miljoen tot 260 miljoen gulden teruglopen, 
als het kabinet de aanbevelingen van KPMG overneemt. Dat becijfert 
Moret Ernst & Young in een tegenrapport dat in opdracht van Sky Radio is 
opgesteld. Het rapport 'Ruimte voor commerciële radio' is maandag aan de 
mediaspecialisten van de Tweede Kamer aangeboden. Het KPMG-rapport, dat 
als basis voor de besluitvorming van het kabinet dient, gaat ervan uit 
dat in 2000 tien pakketten etherfrequenties van gelijkwaardige omvang 
moeten worden geveild, waarvan de helft in een 'geclausuleerde veiling'. 
Volgens de onderzoekers van Moret Ernst & Young, onder leiding van Bas 
Eenhoorn (de aankomende voorzitter van de VVD), leidt dat 
tot te kleine pakketten, waardoor luisteraars en adverteerders hun 
interesse voor commerciele radiostations zullen verliezen. Moret Ernst 
& Young noemt de KPMG-aanbevelingen dan ook contraproductief en 
adviseert om hooguit zeven, bij voorkeur vijf pakketten te vormen, met 
ieder een potentieel bereik van 70 % of meer. De marktonderzoekers 
merken fijntjes op dat als de overheid op radiogebied gelijke 
concurrentieverhoudingen nastreeft, grotere pakketten voor de 
hand liggen, omdat commerciële omroepen niet alleen met elkaar, 
maar ook met de publieke omroepen concurreren. 
(Bron: Adformatie) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BART DE GRAAFF UIT DE RUNNING 

 BNN-voorzitter Bart de Graaff zal tot zeker september niet te zien zijn bij 
 de jongste publieke omroep BNN. Dit is de verwachting nadat gebleken 
 is dat de donornier van Bart de Graaff verwijderd moet worden, omdat zijn 
 lichaam de nier niet accepteert.  Dit betekent niet alleen een tegenvaller 
 voor De Graaff zelf, maar ook voor de door hem opgezette publieke omroep. 
 De Graaff zou als boegbeeld terugkeren, om ervoor te zorgen dat voor april 2000 
 BNN 150.000 leden telt om de C-status te kunnen aanvragen. Nu vinden de 
 campagnes zonder de Graaff plaats. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
TURKSE EN MAROKKAANSE JONGEREN KIJKEN WEINIG MEER NAAR NEDERLANDSE ZENDERS 

Turkse en Marrokaanse jongeren (15-20 jaar) kijken meer naar Nederlandse zenders 
en maar in beperkte mate naar Turkse en Marokkaanse zenders. In de leeftijdsgroep 
van 20-40 jarige Turken wordt er wel meer naar de zenders in de eigen taal 
gekeken. Door Marokkanen in die leeftijdsgroep gebeurt dit minder. Kranten 
zijn voor allochtonen niet interessant genoeg, zo blijkt uit een onderzoek 
van de Universiteit van Nijmegen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
FABIENNE DE VRIES NAAR RTL 4 

Fabienne de Vries, die onlangs afscheid nam bij de muziekzender TMF heeft een 
meerjarig contract getekend bij Joop van den Ende Produkties. De Vries 
zal vooralsnog enkel te zien zijn bij het programma 'Wedden Dat?' als 
rechterhand van Reinout Oerlemans. Daarnaast zal ze ook andere 
programma's gaan presenteren. In het eerste jaar is De Vries exclusief 
beschikbaar bij RTL 4. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
WILLEM DUYS STOPT NA 37 JAAR MET RADIOMAKEN BIJ DE AVRO 

Op bijna 71-jarige leeftijd vindt Willen Duys het mooi geweest, zondag 27 
juni presenteert de AVRO-coryfee zijn laatste 'Muziek Mozaiek' en zet dan 
een punt achter meer dan veertig jaar programma's maken voor de Nederlandse 
radio en televisie. Na meer dan veertig jaar trouwe dienst ziet de 
AVRO "een legendarische programmamaker" vertrekken. "Lange tijd bepaalde 
Willem niet alleen het gezicht van de AVRO, maar van de Nederlandse 
omroep", aldus AVRO-directeur Boudewijn Klap in het A.D.. 
Duys staat bij de AVRO een grootse huldiging te wachten. 
Op televisie krijgt de ode vorm in een documentaire over zijn 
carrière, waaraan Tineke de Groot momenteel de laatste hand legt en die 
ook op zondag 27 juni wordt uitgezonden. Op Radio 2 zet Duys die ochtend 
zelf een streep onder 37 jaar 'Muziek Mozaiek', het best beluisterde 
AVRO-programma op die zender, met een speciale uitzending waarin 
hij "de mooiste platen uit de afgelopen veertig jaar" hoopt te draaien. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
WEINIG BEREIDHEID MEER BETALEN VOOR COMMERCIELEN 

Een meerderheid van de Nederlandse bevolking wil dat RTL 4 (75 %), 
Veronica (64 %), RTL 5 (55 %) en SBS 6 (64 %) 'vrij' te ontvangen blijven. 
Dit blijkt uit onderzoek van het media-adviesbureau 
CIA Medianetwork, uitgevoerd door Trendbox, onder de titel 'CIA Sensor; De strijd 
op de afstandsbediening'. Uit de representatieve steekproef onder 480 Neder- 
 landers van 18 jaar en ouder blijkt verder dat slechts één op de vijf Nederlanders 
bereid is vijf gulden extra te betalen voor een pakket met commerciële zenders. 
Tevens denkt één op de vijf kijkers dat pluspakketten binnen twaalf maanden 
worden ingevoerd, terwijl drie op de vijf denkt dat het langer zal duren 
voordat filters of decoders hun intrede doen. 
Het liefst zou de kijker volledig zelf zijn zenderkeuze willen bepalen. Ruim 
70% staat hier neutraal tot positief tegenover. Opmerkelijk is dat meer dan 
de helft van de ondervraagden niet weet voor welke zenders ze extra zouden 
willen betalen. Betaling voor commerciële zenders lijkt voor de Nederlandse 
kijker acceptabeler te zijn, dan betaling voor publieke zenders. Een 
meerderheid is echter van mening dat RTL 4 (75%), Veronica (64%) en SBS 6 
(64%) vrij te ontvangen moeten zijn in een gemengd pakket met de publieke 
zenders. 

Bijna alle kijkers (96 %) hebben de publieke zenders op de eerste 
drie cijfers van de voorkeuzetoetsen ingeprogrammeerd. Ook de 
oudste commerciële Nederlandstalige stations, RTL 4 en RTL 5, 
staan in de meeste huishoudens (resp. 88 en 81 %) voorgeprogrammeerd 
op het cijfer dat bij hun achtervoegsel past. De nieuwkomers blijven 
hierbij achter: 39 % heeft SBS 6 op 6 (28 % op 7) en 33 % heeft 
Veronica op 7 (33 % op 6). Nog geen maand na het starten van zijn 
uitzendingen, heeft 1 % van de huishoudens een andere zender 
verplaatst om Net 5 op 5 te kunnen zetten. Fox staat bij 11 % van 
de respondenten op plek 8 en bij 14 % op de 10. 

Discovery Channel. MTV en CNN komen niet voor in de top-tien van zenders 
die volgens de ondervraagden vrij te ontvangen moeten zijn. (Wat niet wil zeggen 
dat de kijkers deze zenders in een 'basispakket' zouden willen missen) 
RTL 4, Veronica en SBS 6 zijn de populairste zenders bij de groep 16-35. 
De Nederlanders ouder dan 35 willen de publieke zenders Nederland 1, 2 
en 3 niet missen. Het lijstje van programma's die de voorkeur hebben van 
de Nederlandse kijker luidt als volgt: 
- Nederland 2 
- Nederland 1 
- Nederland 3 
- RTL 4 
- Veronica 
- SBS 6 
- RTL 5 
- VRT TV 1 
- Net 5 
- VRT Ketnet/Canvas 

Als de steekproef enkel bij jongeren zou worden toegepast, dan zouden Net 5 
en de Belgische zenders ingeruild voor TMF, MTV en FOX. Als de steekproef 
wordt beperkt tot ouderen, dan zouden BBC 1/2 en de Duitse zenders in het 
voorkeurslijstje voorkomen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
FOX STELT NIEUWE AANKOOPMANAGER AAN 

De commerciële TV-zender FOX heeft een nieuwe acquisitiemanager: Leila 
Trainer. Zij wordt verantwoordelijk voor de aankoop van de buitenlandse 
programma's. Volgens een woordvoerder werkt de leiding van de zender 
inmiddels aan een 'grondige herorientatie'. De 34-jarige Britse Trainer, 
die soortgelijk werk deed voor de zes commerciële televisiestations van 
de CME-groep, is volgens FOX de opvolgster van Daphne Muriloff. Zij stapte 
begin januari op. Sindsdien neemt algemeen-directeur Hans Bloem haar 
honneurs waar. Hij houdt het echter ook bij Fox voor gezien, zodra er een 
opvolger voor hem is gevonden. Het televisiestation mikt op een marktaandeel 
van 3 tot 6 % eind dit jaar, maar komt vooralsnog niet verder dan 1%. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
THE HOUR OF POWER BIJ RTL 5 

De wekelijkse uitzending van 'The Hour of Power', de kerkdienst van 
de Amerikaanse predikant Robert Schuller wordt sinds Paaszondag 
elke zondagmorgen uitgezonden bij RTL 5 met Nederlandse ondertiteling. 
Het programma van de in Nederland geboren Schuller wordt door 
ongeveer 50 miljoen mensen in 160 landen bekeken. 
'The Hour of Power' was in 1992 twee maanden te zien bij RTL 5. 
Daarna ging het over naar het inmiddels ter ziele gegane Euro7, dat gedurende 
enige tijd (mede) in handen was van de tv-dominee Schuller. De kerkdienst is 
in Nederland altijd al te volgen geweest via eerst NBC Europe, en nu 
in de door CNBC Europe gebruikte ochtenduren bij National Geographic 
Channel. Voor een contract tot 2005 heeft RTL 5 ditmaal een goed 
aanbod gedaan, aldus Jan van den Bosch in de Haagsche Courant, die namens 
 'The Hour of Power' de onderhandelingen met RTL 5 heeft gevoerd. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ROLF WOUTERS MET NIEUW PRODUCTIEBEDRIJF 

TV-presentator Rolf Wouters heeft samen met ID-TV een nieuw productie- 
bedrijf opgezet: Red Forest TV. Het bedrijf gaat zich bezighouden met het 
ontwikkelen van nieuwe, originele ideeen voor tv-programma's. Wouters 
blijft overigens gewoon programma's presenteren voor Veronica. Daarnaast 
runt hij zelf een reclamebureau. Onlangs kwam Wouters in het nieuws toen hij na 
slechts één uitzending werd vervangen door Gijs Staverman als presentator 
van Hot Shots. Wouters' ideeën over dat programma weken te veel af van die 
van de Veronica-directie. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NET 5 TEVREDEN OVER EERSTE UITZENDMAAND 

De commerciële zender Net 5 is niet ontevreden over de resultaten in de 
eerste uitzendmaand, ook al zakte het marktaandeel in de laatste week van maart 
terug tot 2,5 %. Gemiddeld bereikte het nieuwe station in maart 3 % van de 
kijkers. De zender had zelf een marktaandeel van 1,5 tot 2 % verwacht. 
Zusterzender SBS 6 behaalde in de begintijd minder kijkers in vergelijking met Net 5. 
Toch haalt Net 5 kijkers weg bij SBS 6, doordat volgens de zenders vooral op 
die zender is gewezen op de komst van de nieuwe zender, en de overheveling van 
het jeugdblok van SBS 6 naar Net 5. Aan het einde van het jaar moet Net 5 
een marktaandeel van 6 % scoren in de voor adverteerders interessante 
leeftijdsgroep van 20 tot 49 jaar. Thans behaalt Net 5 in die doelgroep 
3,6 %. De nieuwe commerciële zender heeft toegegeven dat het actualiteitenprogramma 
'Morgen gebeurt het' met een kijkdichtheid van rond de 0,6 % nog niet aan de 
verwachtingen voldoet. Daarom wordt er volgens de zonder nog het een en ander 
gewijzigd aan het programma. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
WILLEM VAN KOOTEN SLUIT ZICH AAN BIJ LEEFBAAR NEDERLAND 

Zakenman en voormalig diskjockey Willem van Kooten heeft zich aangesloten 
bij de nieuwe partij Leefbaar Nederland. Het landelijke geesteskind van de 
lokale politici Jan Nagel (Leefbaar Hilversum) en Henk Westbroek (Leefbaar 
Utrecht) heeft zich officieel laten registreren met een bestuur waarvan 
Nagel voorzitter is, Westbroek vice-voorzitter en Willem van Kooten lid. 
Of Leefbaar Nederland ook daadwerkelijk een gooi naar een plek in de 
landelijke politiek gaat doen, staat nog niet vast. Nadat Nagel en 
Westbroek begin maart een proefballonnetje over een landelijke 'leefbare' 
partij oplieten, volgden reacties uit meer dan honderd gemeenten. Het 
pas gevormde bestuur is bezig met het vormen van een 'kopgroep' van 
belangstellenden uit het hele land om een aantal concrete programmapunten 
te formuleren. Daarmee kan Leefbaar Nederland zich onderscheiden van de 
oude, traditionele partijen. Verder overweegt het bestuur om in het najaar 
een congres te houden waarop de officiële oprichting door de leden kan 
plaatsvinden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
FRANS VROLIJK (JAN VERSTEEG) OVERLEDEN 

De Rotterdamse humorist Frans Vrolijk is zondagnacht overleden aan 
prostaatkanker. Frans Vrolijk - zijn 'echte' naam was Jan Versteeg - werd 
74 jaar. Frans Vrolijk werd bekend door zijn conferences, maar vooral door 
zijn Lou Bandy-act. Jaren achtereen acteerde de Rotterdammer op succesvolle 
wijze met Piet Bambergen en René van Vooren en zangeres Gonnie Baars in de 
Mounties-show. Vooral verenigingen boekten het gezelschap. Frans Vrolijk 
heeft gewerkt met een lange reeks Nederlandse artiesten, onder wie het duo 
Snip en Snap (Willy Walden en Piet Muyzelaar), Lou Bandy, Bob Scholte, 
Willy Vervoort, Johnny Jordaan, Beppie Nooy en Carrie Tefsen. Hij was ook 
bekend als de man die André van Duin begeleidde en tot een succesvolle komiek 
wist te maken. 
(Bron: Rotterdams Dagblad) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
AVRO STERRENSLAG OPGEHEVEN 

'Sterrenslag' bestaat niet meer. De AVRO heeft het spelprogramma voor 
bekende Nederlanders stopgezet. Dit besluit is onderdeel van de nieuwe 
koers die de omroep heeft ingezet. Ook kostuumdrama's zoals de eerder 
uitgezonden serie 'Charlotte Bentinck', passen niet meer bij de nieuwe 
stijl van de omroep. Zegslieden van de omroep melden dat deze programma's 
onvoldoende actuele en maatschappelijke relevantie hebben. In plaats 
daarvan start de AVRO kort na de zomer met een serie nieuwe programma's, 
die wel voldoen aan de nieuwe criteria. Zo gaat Judith de Bruijn twee 
nieuwe rubrieken presenteren. Een daarvan is 'Goede idee', waarbij 
een vast panel van bekende Nederlanders actuele stellingen verdedigd 
of attaqueert. Het aanwezige publiek moet bepalen wie daarin het best 
is geslaagd. Ook nieuw is het programma 'Straatmuseum', eveneens 
door Judith de Bruijn gepresenteerd. Daarin zal hij het karakter van 
Nederlandse straten beschrijven aan de hand van voorwerpen die in het 
bezit zijn van de bewoners. 
(Bron: Haagsche Courant) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RADIO 538 DJ EN TOP 40 PRESENTATOR WORDT TMF VJ ALBUM CHARTS 

Jeroen Nieuwenhuizen, presentator van de Top 40 en DJ bij Radio 538 
is begin april gestart als VJ bij de muziekzender TMF. Dat werd bekend 
gemaakt tijdens een surprise-party naar aanleiding van het precies 
een jaar lang presenteren van de Top 40 bij SBS 6. Nieuwenhuizen zal 
bij TMF de Album Charts presenteren, alsmede af en toe de 'Dag Top 5'. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
UPC: 'MEER GELD GENEREREN PER KABELABONNEE' 

United Pan-European Communications (UPC), dat voor 62 % in handen 
is van UIH (United International Holdings), heeft tijdens een toelichting 
op de jaarcijfers bekend gemaakt ernaar te streven meer geld te genereren 
uit de traditionele kabelactiviteiten, oftewel kabel-tv. Volgens UPC bestuursvoorzitter 
M. Schneider wordt in de Verenigde Staten zo'n 75 gulden per maand door 
kabelabonnees betaald (inclusief extra diensten). Thans zijn deze opbrengsten 
in bijvoorbeeld Amsterdam zo'n 16 gulden per abonnee. Volgens Schneider 
is het denkbaar dat nieuwe diensten tegen bescheiden extra kosten worden 
aangeboden in Nederland, als een vergelijking wordt getrokken met de 
VS of het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels is bekend dat het accoord, dat 
A 2000 heeft gesloten voorziet in verhuur van een decoder om commerciële 
zenders mee te ontvangen vanaf begin 2000 (zie ook apart artikel hierover in 
deze DutchMedia), waarmee A 2000 ook commerciële extra diensten kan 
aanbieden. 

De omzet van UPC bedroeg is in 1998 gestegen met 21,3 % 
naar 408,9 miljoen gulden en het operationeel resultaat met 6,6 % naar 
111,4 miljoen is gestegen. UPC is de 'eigenaar' van United Telekabel Holding (UTH), 
dat 50 % van A 2000 bezit, en onder de naam Telekabel 981.000 kabelabonnees 
heeft in vooral het (noord-) oosten van Nederland en Noord-Brabant. 
De bijdrage in de totale omzet van zogenoemde videodiensten 
daalde in het afgelopen jaar van 95 naar 92 %.. 

UTH heeft onlangs bekend gemaakt dat het kabelexploitant GelreVision heeft 
aangekocht van Gamog. Energiemaatschappij Gamog fuseert met ENW, EWR 
en Nuon, waarmee het van mening is het product kabel niet meer tot de kernactiviteiten 
behoren. Nuon verkocht daarom al eerder het 49 % belang in UTH. Volgens 
Gamog is een marktconforme prijs betaald voor de aankoop van GelreVision 
door UTH. Dit zou volgens Peter Olsthoorn in Planet Multimedia duiden op 
een prijs van zo'n 1500 gulden per aansluiting. GelreVision heeft circa 130.000 
aansluitingen, waardoor de totale aankoopprijs zo'n 200 miljoen gulden zou bedragen. 
Telekabel zal volgens Planet Multimedia in het gebied van Gamog dezelfde 
Internetdiensten aan gaan bieden als in de overige gebieden waar Telekabel 
actief is. GelreVision blijft gevestigd in Zutphen, waar overigens Tebecai de kabel 
verzorgt. 

Volgende maand zullen als eerste van een boeket te lanceren themakanalen 
twee televisiekanalen starten, die onderdeel zullen zijn van UPCtv, een 
programmadivisie van UPC gaat om UPC-Extreme Sports en UPC-Film 1. 
Extreme Sports zal aandacht besteden aan 'extreme' sporten als 
autosport, bungee jumping, skate-wedstrijden en windgliding. Film 1 
zal films vertonen uit de jaren 70, 80 en begin jaren 90. De bedoeling is 
dat de zenders te zien zullen zijn in de UPC-kabelgebieden. Het is zeer 
waarschijnlijk dat als het Amsterdamse kabelaccoord wordt uitgevoerd 
UPC-Extreme Sports in het standaardpakket te zien zal zijn als A 2000 
volhoudt niet te willen betalen aan Eurosport voor doorgifte. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CDA: 'VERONICA-SPELLETJES ILLEGAAL GOKSPEL' 

De CDA-Kamerleden Van de Camp en Buijs vermoeden dat Veronica 
televisiekijkers laat meedoen aan een illegaal gokspel in het 
Veronica-nachtprogramma 'Vegas Nights. De bedoeling van 
het spel is om te raden welke bekende Nederlander schuil gaat achter 
een misvormde foto.  De twee CDA'ers hebben om het uit te proberen 
zelf, tot ze er moedeloos van werden, 's nachts gebeld naar het 
Veronica-telefoonnummer, waarvan de kosten 0,95 per 
minuut bedragen. De prijs ging echter aan hun neus voorbij. Buijs en Van 
de Camp zijn het beu en willen nu van minister Korthals (Justitie) weten 
of het programma, waarin ook enkele schaars geklede dames optreden, door 
de beugel kan. Volgens Buijs is er sprake van geldklopperij. "Van een 
afgewogen kans is helemaal geen sprake", stelt de CDA'er, die vermoedt 
dat er mensen zijn die gemakkelijk 250 aan dit spel uitgeven. De 
CDA'ers vragen ook nog aan de VVD-minister of hij zelf wel eens heeft 
deelgenomen aan dit spel. 

Voor het spel 'Vegas Nights' is het doek inmiddels gevallen. Inmiddels 
is dit 'gokspel' vervangen door een nieuw 'spelprogramma' met de titel 
'Gek Genoeg'. Hierin presenteert Jeroen Smits een programma waarin 
het fenomeen 'televisie' centraal staat in 'spelvorm'. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
MILLENIUM-QUIZ ELKE WERKDAG 

De 'Millennium-quiz' van Hans van der Togt is sinds kort elke 
werkdag te zien direct na 'Koffietijd' tussen 11.00 en 12.00 uur op 
RTL 4. 'The Big Entertainment Club' is voortaan vanaf 
12.00 uur te zien. Het programma 'The Big Entertainment Quiz' dat 
voorheen om 12.00 uur te zien was, komt te vervallen. De uitzending 
van de 'Millennium-quiz' op zaterdag komt is vervangen door een andere 
quiz: TV-Gek, over 10 jaar RTL 4 met Stella Gommans. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RCC: TV-COMMERCIAL DUTCHTONE KWETSEND 

Een tv-commercial van Dutchtone waarin een psychiatrische inrichting 
wordt nagebootst, is in strijd met het fatsoen en nodeloos kwetsend. Dat 
oordeelde de Reclame Code Commissie onlangs naar aanleiding van een 
klacht van de theoloog A. Kik tegen de aanbieder van mobiele telefonie. 
In de spot toont de acteur Leslie Nielsen twee 'psychiatrische patienten' 
die gek zouden zijn geworden van het ingewikkelde aanbod van mobiele 
telefonie bij andere bedrijven. Dutchtone daarentegen zou mobiel bellen 
zo eenvoudig maken dat "iedere gek het kan begrijpen". Kik, 
staffunctionaris levensbeschouwing aan de Christelijke Hogeschool Windesheim 
te Zwolle, vindt dat Dutchtone daarmee psychiatrische patiënten op een 
onaanvaardbare manier belachelijk maakt. Hij heeft het willen opnemen 
voor mensen met psychische problemen, die veelal niet in staat zijn 
zichzelf tegen onheuse beeldvorming te verdedigen. Dutchtone heeft 
besloten om niet in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de 
Reclame Code Commissie. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
PUBLIEKE TV ZENDERS: WEDEROM MET PROFIELVOORSTEL 

De Raad van Bestuur van de NOS is opnieuw bezig met het opstellen van 
een nieuw profiel voor Nederland 1, 2 en 3. Eerder lekten een profielplan 
uit, waarbij de namen Het Net, Mijn Net en Ons Net de titels een gevoel 
bij de zenders moesten geven. In het huidige profielvoorstel moet er 
een algemeen en toegankelijk net komen (Net A), een soort familienet (Net B) 
en een net voor mensen die op cultureel en politiek gebied verder willen 
kijken dan hun neus lang is (Net C). Daarnaast worden nog apart een 
kinderblok en een jeugdblok wat tijd en plaats betreft geconcentreerd. 
Wat op welk kanaal komt, is nog niet duidelijk. De publieke omroepen 
verliezen hun huidige vaste plek op 1, 2 en 3: de NOS verdeelt hun 
programma's over de zenders zodat de producties passen in het profiel 
daarvan. Daardoor zouden publieke omroepen een programmaleverancier 
'op bestelling' worden voor de NOS. Staatssecretaris Van der Ploeg 
van Cultuur dringt al lang aan op een sterk eigen profiel van de drie 
publieke zenders. De NOS wil wel meewerken, om zo de concurrentie 
met de commerciële omroep beter aan te kunnen. De nu door de NOS 
geopperde profielen moeten doelgroepen bedienen die overeenkomen met 
die van de dagbladen: Net A (Nederland 1) wordt in grote lijnen voor de 
Telegraaf- en AD-lezers, Net B (Nederland 2) is voor de abonnees van Trouw 
en de regionale bladen en Net C (Nederland 3) voor de mensen die de NRC of 
de Volkskrant hebben. De VVD heeft inmiddels duidelijk gemaakt zich 
achter dit plan te scharen, en vindt dat het de NOS de mogelijkheid zou moeten 
krijgen om een net-indeling te te kunnen afdwingen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
'INNEN KIJK- EN LUISTERGELD VIA BELASTING NIET VAN DEZE TIJD' 

Het innen van kijk- en luistergeld via de belastingen is niet van deze 
tijd. Dat staat in een rapport van onderzoeksbureau Moret Ernst & Young 
Management en de mediadeskundige P. Jelgersma. Volgens de onderzoekers 
zullen luisteraars en kijkers steeds meer zelf willen bepalen welke 
radio- en televisiediensten zij willen afnemen. De publieke omroepen, 
voor wie kijk- en luistergeld wordt geïnd, kunnen daarbij niet achterblijven. 
Ze zullen meer maatwerk moeten bieden. Fiscalisering van de 
omroepbijdrage staat daar haaks op, aldus de onderzoekers die werkten 
in opdracht van de -bedreigde- Dienst Omroepbijdragen. In het rapport 
worden ook de argumenten voor behoud van het huidige systeem nog eens 
op een rijtje gezet, zoals zekerheid en onafhankelijkheid van de publieke 
zenders en het uitblijven van nadelige herverdeeleffecten (plotseling 
meer belastingplichtigen in één huishouden). Politiek Den Haag buigt 
zich momenteel over de drie mogelijkheden: behoud van het huidige 
systeem, afschaffing van de omroepbijdrage en inning via de algemene 
belastingen (zoals loon- en inkomstenbelasting) en inning van de 
omroepbijdrage door de belastingdienst. Het kabinet denkt door 
wijziging van het systeem een bezuiniging te bereiken die ten goede kan 
komen aan de jeugdzorg. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
Mtwee NIEUW VRIJDAGAVONDPROGRAMMA NOS 

De NOS heeft op vrijdag 2 april jl. een nieuw licht informatie 
programma gelanceerd onder de titel Mtwee. Mtwee, dat genoemd 
is naar de eerste letters van de voornamen van de presentatoren Mart Smeets 
en Maartje van Weegen, dient een mix van sport en actualiteiten op 
licht informatieve wijze te brengen. Het programma wordt wekelijks op 
vrijdag uitgezonden tot eind mei. Vanaf medio augustus zal het programma 
terugkeren. Een column van Henk Spaan maakt ook deel uit van het programma, 
alsmede een optreden van een (Nederlandse) muziekband. Mogelijk dat de 
programmaformule bij succes vijf dagen in de week te zien zal zijn. 
Mart Smeets tekent daarvoor; Maartje van Weegen ziet dat echter anders. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RADIO CAROLINE NL VANAF BEVRIJDINGSDAG VIA MIDDENGOLF? 

Het Nederlandse Radio Caroline is vanaf 5 mei via de middengolf-frequenties 
1584 kHz (vanuit Utrecht met een maximaal vermogen van 1,25 kiloWatt), 
en 1602 kHz (vanuit Leeuwarden met een vermogen van maximaal 1,25 kiloWatt) 
te beluisteren. De 1584 kHz is door Radio Gooiland beschikbaar gesteld. 
Caroline Nederland richt zich vanuit haar studio's in Utrecht op de groep 35 tot 
 50 jaar met een oververtegenwoordiging van mannen, aldus het persbericht. 
De muziekkeuze, Adult Alternative, wijkt volgens de zender af van wat de 
meeste andere (muziek)zenders in Nederland brengen. Radio Caroline 
richt zich met name op de auto-mobiele luisteraar, en zendt daartoe op termijn 
ook verkeersinformatie op continue basis voor uit. Binnenkort zullen 
testuitzendingen starten. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
  
                       Vervolg: zie deel 2 van deze editie door hier op te klikken. 
 

Deze editie bevat bijdragen van Herman van Beek. 

DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

Via E-Mail kan DutchMedia in E-Zine vorm ontvangen worden (Klik registreren

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming 
en overeenstemming van de hoofdredactie (David de Jong). 

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl 
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld. 
----- 
De adverteerders van DutchMedia hebben geen enkele 
invloed op de redactionele inhoud van DutchMedia. 
---- 
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie. 
---- 
DutchMedia E-Zine is een uitgave van en © by De Jong DutchMedia, 1999.

David de Jong
Copyright © [De Jong DutchMedia]. 
Laatste update: 25 februari 1999.