BBC ONE EN BBC TWO BINNENKORT IN STEREO IN
NEDERLAND?
BBC One en BBC Two, de twee binnenlandse BBC-zenders die in Nederland
en België via de kabel te zien zijn, zullen binnenkort mogelijk
in stereo te zien
zijn. Volgens opgave van de BBC zal de analoge zender in Dover waarvan
de
signalen worden opgevangen door KPN Telecom Broadcast ten behoeve van
verspreiding in Nederland aan kabelexploitanten in mei starten met
Nicam stereo
uitzendingen. De zender in Dover behoort tot de resterende zenders
van de BBC
die nog nietzijn voorzien van een Nicam stereo signaal. De Britse publieke
omroep
is voornemens voor 2002 alle zenders van Nicam stereo te hebben voorzien.
Thans is 92 % van het Britse gebied voorzien van Nicam stereo signalen.
Volgens een woordvoerder van KPN Telecom Broadcast kan na circa
twee weken na de start van het Nicam stereo signaal reeds een regulier
stereo signaal aan de Nederlandse kabelexploitanten worden aangeboden.
Dit omdat volgens de woordvoerder alle apparatuur bij KPN Telecom
Broadcast reeds voorzien is van de mogelijkheid Nicam stereo te ontvangen
en om te zetten in regulier stereo. De twee weken tijd is nodig om
testen
uit te voeren, alvorens het signaal door te sturen. Zodra KPN Telecom
Broadcast
het signaal van BBC One en BBC Two in stereo door zal sturen, is het
aan de individuele kabelexploitanten om de zenders ook in stereo door
te geven.
Volgens de vertegenwoordigers van de BBC in Nederland zou de doorgifte
van
de binnenlandse BBC-zenders in stereo niet op bezwaren stuiten. Echter
onduidelijk
is hoe de situatie op lange termijn zal zijn, als tussen 2005 en 2010
in het Verenigd
Koninkrijk de analoge uitzendingen via de ether zullen stoppen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CANAL+ NEDERLAND: 'IRDETO EINDIG MAKEN?'
Canal+ Nederland heeft bij monde van Will Moerer (Secretary General)
gezegd dat het 'wil proberen Irdeto eindig te maken in Nederland'.
Sinds
eind december jl. maakt de Nederlandse divisie van de Franse betaal-tv
gigant het mogelijk het semi-gratis Canal Digitaal boeket en
de eigen twee Canal+ kanalen naast Irdeto ook in de 'eigen' SECA
MediaGuard codering te ontvangen. Destijds deed Canal+ de uitspraak
dat
zolang er Irdeto-ontvangers in de markt staan, deze codering ondersteund
zal
blijven voor de digitale satellietontvangst van o.a. de meeste Nederlandse
landelijke commerciële tv-zenders en de landelijke publieke tv-
en radio-zenders.
Volgens Moerer zal Canal+ zich aan deze uitspraak houden, maar zal
het
haar eigen technologie verder promoten en trachten de verkoop van
Irdeto-technologie in Nederland op ontvangersniveau te stoppen. Moerer
zei dat per 1 september aankomende er geen Irdeto smartcards meer zullen
worden uitgeleverd ten behoeve van de verkoop van nieuwe Irdeto-ontvangers.
Op de vraag of individuele consumenten op verzoek nog Irdeto-smartcards
kunnen verkrijgen antwoordde Moerer met de mededeling dat dat 'per
geval
bekeken zou worden'. Dit laatste zou haaks kunnen staan op uitspraken
van
een aantal procedures die de firma Bakker heeft aangespannen tegen
Canal+
en het voormalige MultiChoice, waarin bepaald werd dat altijd een kaart
aan consumenten dient te worden uitgeleverd, aldus Albert Jan Post
van de
firma Bakker. Moerer deed deze uitspraken af met de mededeling
dat dit zaken zijn van 'jaren geleden'. Bert Hesse van Nokia-importeur
Revah-Hesse zei dat hij een garantie heeft van Canal+ dat tot eind
december
van dit jaar Irdeto-kaarten zullen worden uitgeleverd ten behoeve van
de
Mediamaster 9500. Canal+ heeft ter ondersteuning van de gedachte
SECA MediaGuard tot standaard te verheffen, dealers op 7 april jl.
een brief toegezonden waar in bedekte termen erop wordt gewezen
vooral MediaSat ontvangers te verkopen (de naam van ontvangers voor
Nederland die gebruik maken van de SECA MediaGuard technologie), omdat
de Irdeto ontvangers geen gebruik zouden kunnen maken van toekomstige
nieuwe toepassingen en services. In de brief wordt verder geen uitleg
gegeven om welke toepassingen en services het gaat. Opmerkelijk is
verder
dat Moerer letterlijk zei dat 'als het goed is er over enige tijd in
Nederland
geen Irdeto-ontvangers meer zullen worden verkocht'. Dit terwijl op
het
moment dat eind deze maand de eerste Irdeto Common Interface
modules in de winkel zullen liggen (of in ieder
geval begin mei zo is door Mindport verzekerd). Hierdoor kunnen
Nederlandse schotelkijkers ineens van een groot scala Common
Interface ontvangers gebruik maken voor ontvangst van het
Nederlandse boeket. Bij deze ontvangers is het mogelijk de CAM
(Conditional Access Module, zeg maar de codeer module) te verwisselen
met andere systemen, waardoor de consument niet langer gebonden is
aan
één systeem. De SECA MediaGuard ontvangers hebben in
vergelijking
met Irdeto-ontvangers als de Mediamaster 9500 (of 9200) beperkingen
aan
de ontvangstzijde van ongecodeerde kanalen, door o.a. een opgelegde
technische beperking van de symbolerate (enkel 22.000 en 27.500). Verder
werkt de ontvanger bij het uithalen van de kaart niet meer, en is
deze niet of zeer slecht inzetbaar bij draaibare schotels. Ter vergelijking
is Italië van de Canal+ landen een goed voorbeeld waar Tele+ de
Irdeto-abonnees (nagenoeg volledig) is blijven ondersteunen. Aldaar
zijn met een Irdeto-abonnement 'nieuwe toepassingen' als het Formule
1
met 6 camera's (+F1) of voetbalabonnementen (+Calcio) wel af te
nemen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CANAL+ FRANKRIJK ZET FORMULE 1 KIOSQUE KANALEN VOOR
NEDERLAND 'OPEN'
Canal+ Nederland heeft in samenwerking met de Franse 'moeder' Canal+
het voor Nederlandse Canal+ SECA abonnees mogelijk gemaakt naar de
Formule 1
race in Brazilië te kijken middels meerdere cameraposities via
6 kanalen.
Deze dienst die in de verschillende Canal+ landen (waaronder Frankrijk,
Italië
en Spanje) al langere tijd wordt aangeboden tegen abonnementsprijs,
wordt
in Nederland voorlopig gratis aan Canal+ schotelabonnees die een SECA
MediaGuard
ontvanger hebben (MediaSat) aangeboden. Volgens Will Moerer
(Secretary General) van Canal+ wordt bewust om financiële
redenen geen Irdeto signaal meegezonden, alsmede om de eigen technologie
alvast
te promoten. In de praktijk komt het er op neer dat de Franse Kiosque
kanalen
(die hiervoor ten behoeve van de Formule 1 races in Frankrijk worden
ingezet)
voor de Nederlandse SECA MediaGuard Canal+ abonnees worden 'open gezet'.
Daarom is vooralsnog ook het Franse commentaar te horen, maar
daar zou binnenkort verandering in komen, aldus Canal+. De volgende
Formule 1
race is gedurende het weekend van 30 april, 1 en 2 mei vanuit San Marino.
Het aantal abonnees dat via de schotel een abonnement heeft op Canal+
bedraagt iets meer dan 32.000. Doordat SECA MediaGuard pas eind december
in Nederland is geïntroduceerd, is het aantal Canal+ abonnees
dat de 'bonus'
Formule 1 beelden kan zien zeer gering. Maar Canal+ wil met deze eerste
exclusieve SECA MediaGuard uitzendingen de MediaSat ontvangers promoten.
Het nieuwe te introduceren +pakket, waar al lang over wordt 'gesproken'
zal blijkens berichten van tv-zenders waar Canal+ besprekingen mee
heeft
gevoerd niet op korte termijn starten. In het +pakket zouden o.a. zenders
kunnen
plaatsnemen die zich op het Nederlands taalgebied richten, maar om
opyright-redenen zijn versleuteld ten behoeve van de kabel. (bijvoorbeeld
Discovery, Eurosport NL, National Geographic Channel, etc.). Onduidelijk
is
wanneer een dergelijk nieuw tv-pakket ten behoeve van Nederlandse
schotelkijkers wèl zal starten, maar volgens Will Moerer zou
dat pakket
wellicht wèl in Irdeto (als SECA MediaGuard) uitzenden, gezien
het anders
zeer geringe potentieel aan abonnees.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CANAL+ GROEP STELT PROGRAMMA-COORDINATOR VOOR BENELUX
AAN
De Franse Canal+ Groep heeft Jean-Luc Sterckx aangesteld als
programma-coördinator van Canal+ Nederland, Canal+ Vlaanderen
en Canal+ Belgique (de Waalse versie van Canal+). Sterckx zal leiding
geven aan de programmateams van de verschillende Canal+ zenders
in Nederland en België, waarbij hij voor Nederland Anton Mollerus
onder
zich heeft als programmadirecteur. De bedoeling is dat Sterckx
vanuit Brussel zich bezig zal houden met (gezamenlijke) aankoop
van producties, alsmede het meer laten samenwerken van de
verschillende Benelux Canal+ zenders. Jean-Luc Sterckx (47), een
Vlaamse Belg, heeft zich vooral op het vlak van productie en aankoop
van tv-programma's beziggehouden. De afgelopen jaren deed hij dat in
samenwerking met SBS, eigenaar van het Vlaamstalige VT4 en het
Nederlandse SBS 6 en Net 5 (70 %). Overigens heeft de Canal+ Groep
in de leiding in Parijs de Spanjaard Juan Cueto benoemd tot programmadirecteur
van de Internationale Canal+ divisie, Elizabeth Boriss Collings en
Nick
Stubbs zijn benoemd tot 'Director' internationaal en Claude Deroudilhe
is benoemd tot adviseur internationale zaken.
Terug
naar inhoud van deze editie
KPN TELECOM BOADCAST VERHUIST RADIONET 250B RADIOZENDERS
NAAR EUTELSAT W2
KPN Telecom Broadcast heeft de uitzendingen van de meeste
Nederlandse commerciële radiostations in de RadioNet 250B
standaard op de Hotbird 5 (13 graden Oost) stopgezet en overgeheveld
naar de Eutelsat W2 op 16 graden Oost. De uitzendingen van deze
radiostations (waaronder Radio 538, Noordzee FM en de
ConcertZender) zijn enkel bedoeld voor kabelexploitanten of
FM-zenders die het signaal verder verspreiden. De verhuizing
was volgens KPN Telecom Broadcast noodzakelijk omdat
op de Hotbird 5 er soms interferentie optrad in bepaalde
weersomstandigheden met de transponder van de Duitse
commerciële zender VIVA 1 en 2 die analoog uitzenden.
Tegelijkertijd heeft Classic ƒM (in handen van SKY Radio) aansluiting
gezocht bij het KPN Telecom Broadcast pakket en zendt het niet langer
middels British Telecom op de Intelsat 605 uit. Gezien de afwijkende
uitzendstandaard (RadioNet 250B) en adresseerbaarheid
zijn de radiostations niet voor particulieren via de satelliet
beschikbaar.
Terug
naar de inhoud van deze editie
LENNART VAN DER MEULEN: 'SUBSIDIE VOOR DECODER'
'De introductie van de decoder zou een gezamenlijke verantwoordelijkheid
moeten zijn van kabelexploitant, dienstenaanbieder, consument en overheid'.
Dit zei Lennart van der Meulen, commissaris Programma Toezicht bij
het
Commissariaat voor de Media, heeft in een toespraak op het congres
Omroep 2000. Volgens Van der Meulen krijgt de Nederlandse consument
te veel voor te weinig geld via de kabel. Om van deze 'patstelling'
af te komen
is Van der Meulen van mening dat ook om te kunnen investeren in moderne
informatietechnologie ieder huishouden zou moeten kunnen beschikken
over 'maximale keuzevrijheid', waarbij zo veel mogelijk aaanbieders
toegang tot de kabel moeten kunnen krijgen. Een decoder die alle
diensten (telefonie, interactieve, tv en Internet) zou kunnen afhandelen
zou in de optiek van Van der Meulen zijn weg moeten vinden naar de
consument.
Daarbij zou de consument zelf de prijs bepalen naar gelang de af te
nemen diensten.
Opmerkelijk is dat de commissaris Programma Toezicht zich geen tegenstander
toont van het beperken van een basispakket met enkel 15 publieke zenders.
Volgens hem heeft het voor een goedkope prijs aanbieden van 15 publieke
zenders
consequenties voor de programmering van de Nederlandse publieke omroepen
die
een brede taakopdracht moet hebben, met daarbij bijvoorbeeld een door
de overheid
gesteunde 'evenementenlijst' waardoor programma's niet zomaar achter
een
decoder kunnen verdwijnen. Lokale en regionale publieke omroepen zouden
een verscherpt programmavoorschrift moeten krijgen. Het meest opmerkelijk
is echter dat Van der Meulen van mening is dat de decoders gesubsidieerd
zouden
moeten worden door de overheid uit geld dat bijvoorbeeld vrijkomt bij
de verkoop
van energiebedrijven of nutsvoorzieningen. Daartegen over zouden kabelexploitanten
hun net moeten openstellen voor nieuwe dienstenaanbieders en moeten
investeren
in digitalisering. De prijs van het huidige standaardpakket zou volgens
Van der Meulen
nagenoeg gelijk moeten blijven bij de afname van een soortgelijk pakket
(basispakket +
pakket met commerciële algemene zenders) met een decoder.
Van der Meulen is verder van mening dat programmaraden zouden moeten
worden
afgeschaft, en vervangen door consumentenraden die middels verkiezingen
zouden
kunnen worden geformeerd en naast adviezen over het basispakket ook
een stem
zou moeten krijgen over de samenstelling van de overige pakketten en
de prijsstelling.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CANAL+: BREEDBEELD EN FILMS ZONDER ONDERTITELING
Canal+ Nederland heeft bij monde van Anton Mollerus (programmadirecteur)
bekend gemaakt dat vanaf september films in 16 bij 9 breedbeeld en
zonder
ondertiteling zullen worden uitgezonden als extra service voor vooral
schotelabonnees.
De bedoeling is dat een selectie van succesvolle speelfilms (zoals
'Titanic',
'Amistad' en 'Deep Impact') op bepaalde niet storende tijden vertoond
wordt
in 16 bij 9 breedbeeld, waarbij geprobeerd zal worden de best mogelijke
televisiekwaliteit te vertonen. Bioscoopfilms worden in de 21 bij 9
breedbeeld
standaard gemaakt, maar dit type televisie's bestaat niet. Thans worden
films
bij Canal+ in Nederland op een eigen door Canal+ ontwikkeld breedbeeld
compatible
format uitgezonden. Naast de breedbeelduitzendingen zei Mollerus dat
Canal+ voor
de 'freaks' ook aan het bekijken is of het mogelijk is films zonder
ondertiteling uit te
zenden, mogelijk in breedbeeld 16:9, zodat het best mogelijke originele
effect kan worden overgebracht. Mollerus zei dat mogelijk zelfs het
Canal+ logo dan afwezig zal zijn. Voor het derde kanaal, dat in september
zal starten wordt bekeken of dat een volledig 16:9 kanaal kan worden,
zoals
Canal+ ook in andere landen heeft (waaronder Frankrijk, Italië
en Spanje).
Het derde kanaal zal voor Nederland vooralsnog enkel voor schotelabonees
te zien zijn. Volgens Mollerus kunnen de schotelkijkers als 'innovators'
beter
bediend worden, dankzij minder technische (beleids)beperkingen en bezitten
schotelkijkers ten opzichte van kabelkijkers percentueel meer breedbeeld
televisies. Mollerus stelde dat Nederland percentueel gezien het meeste
aantal
breedbeeldtelevisies heeft uitstaan in Europa en dat Philips zelfs
zal stoppen met
de productie van 4:3 televisies. Het is niet geheel zeker of het derde
Canal+ kanaal
daadwerkelijk een gezamenlijk Vlaams/Nederlands kanaal zal worden.
In Vlaanderen
is reeds een derde kanaal onder de titel Canal+ Geel actief voor digitale
kabelkijkers
aldaar. Van de plannen hangt vooral de medewerking van de leveranciers
van de films af. Bij compleet originele uitzending in 16:9 kan de leverancier
immers
andere voorwaarden en prijzen stellen. In totaal zijn er in Nederland
34.000 betalende
Canal+ schotelkijkers.
Terug
naar de inhoud van deze editie
VAN DEN HEUVEL VERKOOPT AANDELEN BV MEDIAAT AAN
VAN DEN ENDE
Aad van den Heuvel heeft het merendeel van zijn belang in de door hem
opgerichte BV Mediaat verkocht aan Joop van Ende. Volgens Van den
Heuvel gaat het om circa 80 % van de aandelen. Mediaat maakt
met name programma's voor de KRO, waaronder het nieuwe
programma 'BV De Wereld'.
Terug
naar de inhoud van deze editie
KEES VAN TWIST STAPT OP BIJ AVRO, RUST NA ONRUST
TERUGGEKEERD
De rust bij de AVRO lijkt vooralsnog teruggekeerd. Na hevige commotie
over de slechte communicatie in het bedrijf gaat een interne werkgroep
onderzoeken hoe dit probleem kan worden opgelost. Zowel het Management
Team als de ondernemingsraad, die vorige week nog met een motie van
wantrouwen zwaaide, hebben verklaard constructief aan het voorstel
mee
te zullen werken. De problemen spelen al sinds 1997, maar raakten dit
jaar in een stroomversnelling door het vertrek om gezondheidsredenen
van programmadirecteur Boudewijn Klap. Kees van Twist, hoofd
amusement en cultuur stapte onlangs eveneens op, vanwege verschil
van 'inzicht' in de te voeren koers van de AVRO. Volgens Van Twist
kampt de publieke omroep met een artistiek probleem, omdat te veel
volgens vast omlijnde kaders gewerkt moet worden. Na het aangekondigde
vertrek van Van Twist werden zo'n 130 AVRO-medwerkers boos op de
AVRO-directie. Dit omdat in de ogen van de AVRO-medewerkers de
directie 'schrikbarend weinig heeft communiceerd'. Tevens vonden de
medewerkers dat er een gebrek aan 'inspirerend leiderschap' is.
De omroep wordt momenteel geleid door Frans Marechal.
Programmadirecteur Boudewijn Klap, het creatieve brein, neemt
pas in oktober afscheid, maar functioneert al lange tijd niet
meer 100 %. De interne werkgroep zal oplossingen moeten vinden
voor de problemen bij de AVRO. Van Twist is inmiddels benoemd als
directeur van het Groninger Museum.
Terug
naar de inhoud van deze editie
NOS BESTUDEERT LANDELIJK REGIO-VENSTER: VIERDE
PUBLIEK NET?
De NOS en de regionale publieke omroepen overleggen serieus over de
mogelijkheid een vierde publieke televisiezender op te zetten. De zender
moet een combinatie worden van regionaal en landelijk nieuws en zal
worden
uitgezonden op de huidige frequenties van de publieke regionale omroepen.
Het overleg is nog in een vroeg stadium, laten beide partijen weten.
Volgens de
NOS wordt er thans op constructieve wijze overleg gevoerd, wat voorheen
niet het geval was. Daarnaast is er een financiële noodzaak bij
de regionale
omroepen, waarbinnen een dergelijk initiatief goed in te passen is.
Een werkgroep bestaande uit leden van de publieke landelijke en
regionale omroep onderzoekt de mogelijkheden om de onderlinge
samenwerking uit te breiden. Hoewel de werkgroep pas twee keer
bijeen is geweest, is inmiddels een startnotitie opgesteld waarin
verschillende samenwerkingsvormen op een rijtje worden gezet.
Die lopen uiteen van intensievere uitwisseling van beeldmateriaal
tussen het NOS Journaal en de regionale stations, tot het samen
opzetten van een vierde nationale tv-net.
Deze laatste variant met de werktitel RegioPlus, Kanaal 9, zou volgens
insiders binnen de werkgroep de voorkeur verdienen. Het nieuws- en
informatiekanaal zou overdag en in prime-time landelijke programma's
kunnen
brengen waarvoor nu geen plaats is op Nederland 1, 2 en 3. In de voor-
en
late avond worden dan per provincie de programma's van de regiostations
uitgezonden. Het helpt de publieke omroep in zijn streven een omvangrijk
marktaandeel van 40 procent of meer te behouden, terwijl het de regionalen
verlost van het probleem dat zij slechts een paar uur zendtijd per
dag of
minder weten te vullen. Ook zou het een oplossing bieden voor het uitzenden
van Champions League wedstrijden, waarvoor de NOS de rechten heeft
aangekocht, maar waarvoor op Nederland 2 onvoldoende capaciteit is.
In het verleden strandden pogingen van landelijke en regionale zenders
om
gezamelijk te opereren onder andere op de zeggenschap en de invulling.
Ook
nu zijn er nog 'witte vlekken', volgens de NOS-woordvoerder. Het grootste
probleem is dat de zender geen 'landelijke' dekking kan krijgen,
omdat in
verschillende regio's (Noord- en Zuid- Holland, Utrecht) geen publieke
regionale televisiezender is. In Limburg is TV 8 Limburg half commercieel,
half publiek en in Brabant delen het publieke Omroep Brabant en het
commerciële TV 8 Brabant hetzelfde kanaal. Verder moet nog worden
besloten wie de zender gaat leiden, hoe de programmering in elkaar
moet
steken en wie de reclamegelden gaat exploiteren. Het is volgens de
NOS
echter wel duidelijk dat verregaande samenwerking voor beide partijen
voordeel kan opleveren. De NOS stelt dat een dergelijke opzet een bron
van inkomsten kan zijn voor de regionale omroepen, en correspondenten
van de regionale omroepen materiaal kunnen aanleveren voor het
NOS-Journaal.
Directeur/hoofdredacteur G. Bielderman van Omroep Brabant is blij 'dat
er
nu serieus wordt gekeken hoe je regionale tv-kanalen aantrekkelijker
kunt
maken op de minder courante tijdstippen'. Hoofdredacteur Cees van der
Wel
van TV Rijnmond zegt 'stikverbaasd' te zijn over de plannen. "Ik heb
het
uit de media moeten vernemen. Ik wist er niets van," zegt hij. "Maar
ik
heb wel begrepen dat de plannen ernstig prematuur zijn." Dat TV Rijnmond
niet bij de plannen is betrokken, heeft volgens de hoofdredacteur vooral
te maken met de overkoepelende organisatie voor regionale omroepen,
ROOS.
"Wij worden als publiek-private zender niet als volwaardig lid van
die
organisatie gezien. Dat geldt ook voor alle andere omroepen die niet
voor
honderd procent publiek zijn." Hoewel TV Rijnmond voor een groot deel
op
commerciële basis wordt gefinancierd door de regionale zendgemachtigden,
het Rotterdams Dagblad en ENECO, vindt Van der Wel dat zijn zender
absoluut niet te vergelijken is met een commerciële omroep. Het
bevreemdt
de hoofdredacteur dan ook dat zenders als TV Rijnmond, AT 5 (Amsterdam)
en
TV West (Den Haag) niet bij de gesprekken zijn betrokken. "Want daardoor
mis je wel de hele Randstad. En daar wonen nogal wat mensen." Praktisch
is dat inderdaad een probleem, erkent de NOS. De NOS stelt dat het
geen strikte voorwaarde dat het nieuwe net landelijk dekkend wordt,
hoewel
het wel de voorkeur heeft. Niettemin zou Van der Wel bereid zijn om
over
alle vormen van samenwerking te praten.
(Bronnen: o.a. NRC Handelsblad, Adformatie en Rotterdams Dagblad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
HENK SPAAN EN VERONICA UIT ELKAAR
Het Algemeen Dagblad berichtte dat programmamaker Henk
Spaan en de commerciële omroep Veronica zo snel mogelijk uit elkaar
willen gaan. Het grote struikelblok daarbij is de financiële afwikkeling
van het contract van Spaan, zo bleek bij de rechtbank in Amsterdam.
Zowel Spaan als Veronica verlangen ontbinding van het arbeidscontract.
Spaan eist daarbij een tegemoetkoming die gelijk is aan het salaris,
dat
hij bij uitdienen van het contract tot september 2000 zou ontvangen.
Ter
compensatie van zijn gedaalde 'marktwaarde' verlangt hij bovendien
een
schadevergoeding van 600.000 gulden. Spaan en Veronica leven al enige
tijd
met elkaar in onmin. De commerciële omroep is ontevreden over
de prestaties
van de programmamaker. Zijn programma's zouden na de breuk met Harry
Vermeegen steeds minder aanslaan bij de jeugdige doelgroep. Een korting
van Spaans salaris werd afgelopen zomer door de rechter teruggedraaid.
Spaan verwijt op zijn beurt dat de omroep hem al jaren wil opschepen
met
programma's van 'schrikbarend slecht niveau', aldus zijn raadsman.
De afgelopen tijd is de 'creatieve samenwerking' tussen Spaan en Veronica
helemaal stil komen te liggen. De kans voor Spaan om snel elders aan
de
slag te komen acht zijn raadsman nihil, omdat de omroepen hun programmering
voor het volgende seizoen al rond hebben. Daarom zou doorbetaling van
Spaans salaris redelijk zijn. Veronica wil daar echter niet van weten.
De
omroep eiste bij de rechtbank zelfs ontbinding met terugwerkende kracht
van het contract tot 1 oktober 1998, waardoor spaan het reeds ontvangen
salaris vanaf die datum zou moeten teugstorten. De uitspraak volgt
19 mei.
Terug
naar de inhoud van deze editie
1 APRIL OMROEPGRAPPEN
Onlangs was het weer 1 april en die datum is voor veel radio-
en tv-stations een datum om de luisteraars en kijkers in de
maling te nemen. Zo gaf Radio 10 Gold (onderdeel van de Arcade Media
Groep)
via haar RDS-scherm en de nieuwsgroepen door dat de middengolfzender
675 kHz sinds 1 april ook in stereo is te beluisteren. Ontvangstrapporten
waren welkom bij de afdeling Techniek van Radio 10 Gold. Op zich niet
ondenkbaar, omdat in het buitenland veelvuldig in stereo op de middengolf
wordt uitgezonden, maar het ging hier om een 1-april-grap. Daarnaast
zou
Sun FM binnenkort starten met een nieuw format: 'Hotrash', een combinatie
van hardrock en trashmetal, aldus Showbizz Nederland in de nieuwsgroep
nl.media.radio. Deze nieuwsgroep bood nog meer '1-april-nieuws' want
de
lokale omroep Magic FM in Maarssen zou zijn lokale-omroep-status inruilen
voor een landelijke C-status "was uit zeer betrouwbare bron" vernomen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
AFDRACHT STER AAN OCW MET 60 MILJOEN GESTEGEN
De afdracht van de STER aan het ministerie van OCW is in 1998 met 60
miljoen gestegen. In totaal draagt het reclameverkoopbureau van de
publieke
omroepen nu 409 miljoen gulden af. Dat blijkt uit de jaarcijfers van
de
STER. De tv-inkomsten stegen meer dan die van de totale tv-reclame-branche.
Oorzaak is dat er in 1998 meer naar publieke progamma's werd gekeken:
het marktaandeel groeide van 38 % in 1997 naar 40 % in 1998.
De bestedingen bij de publieke radio stegen vorig 10 procent tot 102
miljoen gulden. Het aantal luisteraars bleef gelijk. De publieke radio
had in 1998 een marktaandeel van 33 %.
(Bron: Haagsche Courant)
Terug
naar de inhoud van deze editie
VAN DER PLOEG 'RADIO 3 FM BLIJFT BEHOUDEN'
Voor PvdA-staatssecretaris Van der Ploeg (mediazaken) is het een uit-
gemaakte zaak dat de publieke popzender Radio 3 FM behouden blijft.
Dit in
weerwil van coalitiepartner D66, die van mening is dat zender kan worden
opgeheven. Volgens Van der Ploeg doen de muziekredacteuren en
diskjockeys hun werk goed, maar het kan en moet beter. Radio 3 FM is
in elk
geval opgenomen in de nieuwe Concessiewet, die in september 2000 van
start gaat. Deze wet, die de nieuwe taken voor de publieke omroep regelt,
ligt voor advies bij de Raad van State en wordt dit najaar behandeld
door de Tweede en Eerste Kamer. Volgens Van der Ploeg heeft Radio 3
FM
een duidelijk andere programmering dan de commerciële popstations.
Zo
worden volgens de Staatssecretaris veel live-concerten geregistreerd,
belangrijke thema's voor jonge mensen aangesneden en nieuwe ontwikkelingen
in de popmuziek gepresenteerd. De staatssecretaris vindt dat het
programma-aanbod op Radio 3 moet worden verbreed met onder
meer muziek die is gericht op culturele minderheden in Nederland.
(Bron: Haagsche Courant)
Terug
naar de inhoud van deze editie
COMMISSARIAAT BEBOET STENDERS
Het Commissariaat voor de Media heeft de VARA beboet voor een bedrag
van 12.000 gulden. De boete is opgelegd omdat in het VARA-Radio 3 programma
'Stenders' van Rob Stenders het luisterpubliek middels een wedstrijd
zou
zijn aangezet tot de koop van een cd. Het gaat om de cd-single van
de
Nederlandse popgroep Nilsson met het nummer 'My brain 's down'. De
luisteraar die het meeste aantal singeltjes had gekocht maakte kans
op een 'meet and greet' met de popgroep Volumnia!.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RECLAMEBESTEDINGEN RADIO BIJ UITVOERING PLANNEN?
De radiobestedingen zullen van 470 miljoen tot 260 miljoen gulden teruglopen,
als het kabinet de aanbevelingen van KPMG overneemt. Dat becijfert
Moret Ernst & Young in een tegenrapport dat in opdracht van Sky
Radio is
opgesteld. Het rapport 'Ruimte voor commerciële radio' is maandag
aan de
mediaspecialisten van de Tweede Kamer aangeboden. Het KPMG-rapport,
dat
als basis voor de besluitvorming van het kabinet dient, gaat ervan
uit
dat in 2000 tien pakketten etherfrequenties van gelijkwaardige omvang
moeten worden geveild, waarvan de helft in een 'geclausuleerde veiling'.
Volgens de onderzoekers van Moret Ernst & Young, onder leiding
van Bas
Eenhoorn (de aankomende voorzitter van de VVD), leidt dat
tot te kleine pakketten, waardoor luisteraars en adverteerders hun
interesse voor commerciele radiostations zullen verliezen. Moret Ernst
& Young noemt de KPMG-aanbevelingen dan ook contraproductief en
adviseert om hooguit zeven, bij voorkeur vijf pakketten te vormen,
met
ieder een potentieel bereik van 70 % of meer. De marktonderzoekers
merken fijntjes op dat als de overheid op radiogebied gelijke
concurrentieverhoudingen nastreeft, grotere pakketten voor de
hand liggen, omdat commerciële omroepen niet alleen met elkaar,
maar ook met de publieke omroepen concurreren.
(Bron: Adformatie)
Terug
naar de inhoud van deze editie
BART DE GRAAFF UIT DE RUNNING
BNN-voorzitter Bart de Graaff zal tot zeker september niet te
zien zijn bij
de jongste publieke omroep BNN. Dit is de verwachting nadat gebleken
is dat de donornier van Bart de Graaff verwijderd moet worden,
omdat zijn
lichaam de nier niet accepteert. Dit betekent niet alleen
een tegenvaller
voor De Graaff zelf, maar ook voor de door hem opgezette publieke
omroep.
De Graaff zou als boegbeeld terugkeren, om ervoor te zorgen dat
voor april 2000
BNN 150.000 leden telt om de C-status te kunnen aanvragen. Nu
vinden de
campagnes zonder de Graaff plaats.
Terug
naar de inhoud van deze editie
TURKSE EN MAROKKAANSE JONGEREN KIJKEN WEINIG MEER
NAAR NEDERLANDSE ZENDERS
Turkse en Marrokaanse jongeren (15-20 jaar) kijken meer naar Nederlandse
zenders
en maar in beperkte mate naar Turkse en Marokkaanse zenders. In de
leeftijdsgroep
van 20-40 jarige Turken wordt er wel meer naar de zenders in de eigen
taal
gekeken. Door Marokkanen in die leeftijdsgroep gebeurt dit minder.
Kranten
zijn voor allochtonen niet interessant genoeg, zo blijkt uit een onderzoek
van de Universiteit van Nijmegen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
FABIENNE DE VRIES NAAR RTL 4
Fabienne de Vries, die onlangs afscheid nam bij de muziekzender TMF
heeft een
meerjarig contract getekend bij Joop van den Ende Produkties. De Vries
zal vooralsnog enkel te zien zijn bij het programma 'Wedden Dat?' als
rechterhand van Reinout Oerlemans. Daarnaast zal ze ook andere
programma's gaan presenteren. In het eerste jaar is De Vries exclusief
beschikbaar bij RTL 4.
Terug
naar de inhoud van deze editie
WILLEM DUYS STOPT NA 37 JAAR MET RADIOMAKEN BIJ
DE AVRO
Op bijna 71-jarige leeftijd vindt Willen Duys het mooi geweest, zondag
27
juni presenteert de AVRO-coryfee zijn laatste 'Muziek Mozaiek' en zet
dan
een punt achter meer dan veertig jaar programma's maken voor de Nederlandse
radio en televisie. Na meer dan veertig jaar trouwe dienst ziet de
AVRO "een legendarische programmamaker" vertrekken. "Lange tijd bepaalde
Willem niet alleen het gezicht van de AVRO, maar van de Nederlandse
omroep", aldus AVRO-directeur Boudewijn Klap in het A.D..
Duys staat bij de AVRO een grootse huldiging te wachten.
Op televisie krijgt de ode vorm in een documentaire over zijn
carrière, waaraan Tineke de Groot momenteel de laatste hand
legt en die
ook op zondag 27 juni wordt uitgezonden. Op Radio 2 zet Duys die ochtend
zelf een streep onder 37 jaar 'Muziek Mozaiek', het best beluisterde
AVRO-programma op die zender, met een speciale uitzending waarin
hij "de mooiste platen uit de afgelopen veertig jaar" hoopt te draaien.
Terug
naar de inhoud van deze editie
WEINIG BEREIDHEID MEER BETALEN VOOR COMMERCIELEN
Een meerderheid van de Nederlandse bevolking wil dat RTL 4 (75 %),
Veronica (64 %), RTL 5 (55 %) en SBS 6 (64 %) 'vrij' te ontvangen blijven.
Dit blijkt uit onderzoek van het media-adviesbureau
CIA Medianetwork, uitgevoerd door Trendbox, onder de titel 'CIA Sensor;
De strijd
op de afstandsbediening'. Uit de representatieve steekproef onder 480
Neder-
landers van 18 jaar en ouder blijkt verder dat slechts één
op de vijf Nederlanders
bereid is vijf gulden extra te betalen voor een pakket met commerciële
zenders.
Tevens denkt één op de vijf kijkers dat pluspakketten
binnen twaalf maanden
worden ingevoerd, terwijl drie op de vijf denkt dat het langer zal
duren
voordat filters of decoders hun intrede doen.
Het liefst zou de kijker volledig zelf zijn zenderkeuze willen bepalen.
Ruim
70% staat hier neutraal tot positief tegenover. Opmerkelijk is dat
meer dan
de helft van de ondervraagden niet weet voor welke zenders ze extra
zouden
willen betalen. Betaling voor commerciële zenders lijkt voor de
Nederlandse
kijker acceptabeler te zijn, dan betaling voor publieke zenders. Een
meerderheid is echter van mening dat RTL 4 (75%), Veronica (64%) en
SBS 6
(64%) vrij te ontvangen moeten zijn in een gemengd pakket met de publieke
zenders.
Bijna alle kijkers (96 %) hebben de publieke zenders op de eerste
drie cijfers van de voorkeuzetoetsen ingeprogrammeerd. Ook de
oudste commerciële Nederlandstalige stations, RTL 4 en RTL 5,
staan in de meeste huishoudens (resp. 88 en 81 %) voorgeprogrammeerd
op het cijfer dat bij hun achtervoegsel past. De nieuwkomers blijven
hierbij achter: 39 % heeft SBS 6 op 6 (28 % op 7) en 33 % heeft
Veronica op 7 (33 % op 6). Nog geen maand na het starten van zijn
uitzendingen, heeft 1 % van de huishoudens een andere zender
verplaatst om Net 5 op 5 te kunnen zetten. Fox staat bij 11 % van
de respondenten op plek 8 en bij 14 % op de 10.
Discovery Channel. MTV en CNN komen niet voor in de top-tien van zenders
die volgens de ondervraagden vrij te ontvangen moeten zijn. (Wat niet
wil zeggen
dat de kijkers deze zenders in een 'basispakket' zouden willen missen)
RTL 4, Veronica en SBS 6 zijn de populairste zenders bij de groep 16-35.
De Nederlanders ouder dan 35 willen de publieke zenders Nederland 1,
2
en 3 niet missen. Het lijstje van programma's die de voorkeur hebben
van
de Nederlandse kijker luidt als volgt:
- Nederland 2
- Nederland 1
- Nederland 3
- RTL 4
- Veronica
- SBS 6
- RTL 5
- VRT TV 1
- Net 5
- VRT Ketnet/Canvas
Als de steekproef enkel bij jongeren zou worden toegepast, dan zouden
Net 5
en de Belgische zenders ingeruild voor TMF, MTV en FOX. Als de steekproef
wordt beperkt tot ouderen, dan zouden BBC 1/2 en de Duitse zenders
in het
voorkeurslijstje voorkomen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
FOX STELT NIEUWE AANKOOPMANAGER AAN
De commerciële TV-zender FOX heeft een nieuwe acquisitiemanager:
Leila
Trainer. Zij wordt verantwoordelijk voor de aankoop van de buitenlandse
programma's. Volgens een woordvoerder werkt de leiding van de zender
inmiddels aan een 'grondige herorientatie'. De 34-jarige Britse Trainer,
die soortgelijk werk deed voor de zes commerciële televisiestations
van
de CME-groep, is volgens FOX de opvolgster van Daphne Muriloff. Zij
stapte
begin januari op. Sindsdien neemt algemeen-directeur Hans Bloem haar
honneurs waar. Hij houdt het echter ook bij Fox voor gezien, zodra
er een
opvolger voor hem is gevonden. Het televisiestation mikt op een marktaandeel
van 3 tot 6 % eind dit jaar, maar komt vooralsnog niet verder dan 1%.
Terug
naar de inhoud van deze editie
THE HOUR OF POWER BIJ RTL 5
De wekelijkse uitzending van 'The Hour of Power', de kerkdienst van
de Amerikaanse predikant Robert Schuller wordt sinds Paaszondag
elke zondagmorgen uitgezonden bij RTL 5 met Nederlandse ondertiteling.
Het programma van de in Nederland geboren Schuller wordt door
ongeveer 50 miljoen mensen in 160 landen bekeken.
'The Hour of Power' was in 1992 twee maanden te zien bij RTL 5.
Daarna ging het over naar het inmiddels ter ziele gegane Euro7, dat
gedurende
enige tijd (mede) in handen was van de tv-dominee Schuller. De kerkdienst
is
in Nederland altijd al te volgen geweest via eerst NBC Europe, en nu
in de door CNBC Europe gebruikte ochtenduren bij National Geographic
Channel. Voor een contract tot 2005 heeft RTL 5 ditmaal een goed
aanbod gedaan, aldus Jan van den Bosch in de Haagsche Courant, die
namens
'The Hour of Power' de onderhandelingen met RTL 5 heeft gevoerd.
Terug
naar de inhoud van deze editie
ROLF WOUTERS MET NIEUW PRODUCTIEBEDRIJF
TV-presentator Rolf Wouters heeft samen met ID-TV een nieuw productie-
bedrijf opgezet: Red Forest TV. Het bedrijf gaat zich bezighouden met
het
ontwikkelen van nieuwe, originele ideeen voor tv-programma's. Wouters
blijft overigens gewoon programma's presenteren voor Veronica. Daarnaast
runt hij zelf een reclamebureau. Onlangs kwam Wouters in het nieuws
toen hij na
slechts één uitzending werd vervangen door Gijs Staverman
als presentator
van Hot Shots. Wouters' ideeën over dat programma weken te veel
af van die
van de Veronica-directie.
Terug
naar de inhoud van deze editie
NET 5 TEVREDEN OVER EERSTE UITZENDMAAND
De commerciële zender Net 5 is niet ontevreden over de resultaten
in de
eerste uitzendmaand, ook al zakte het marktaandeel in de laatste week
van maart
terug tot 2,5 %. Gemiddeld bereikte het nieuwe station in maart 3 %
van de
kijkers. De zender had zelf een marktaandeel van 1,5 tot 2 % verwacht.
Zusterzender SBS 6 behaalde in de begintijd minder kijkers in vergelijking
met Net 5.
Toch haalt Net 5 kijkers weg bij SBS 6, doordat volgens de zenders
vooral op
die zender is gewezen op de komst van de nieuwe zender, en de overheveling
van
het jeugdblok van SBS 6 naar Net 5. Aan het einde van het jaar moet
Net 5
een marktaandeel van 6 % scoren in de voor adverteerders interessante
leeftijdsgroep van 20 tot 49 jaar. Thans behaalt Net 5 in die doelgroep
3,6 %. De nieuwe commerciële zender heeft toegegeven dat het actualiteitenprogramma
'Morgen gebeurt het' met een kijkdichtheid van rond de 0,6 % nog niet
aan de
verwachtingen voldoet. Daarom wordt er volgens de zonder nog het een
en ander
gewijzigd aan het programma.
Terug
naar de inhoud van deze editie
WILLEM VAN KOOTEN SLUIT ZICH AAN BIJ LEEFBAAR NEDERLAND
Zakenman en voormalig diskjockey Willem van Kooten heeft zich aangesloten
bij de nieuwe partij Leefbaar Nederland. Het landelijke geesteskind
van de
lokale politici Jan Nagel (Leefbaar Hilversum) en Henk Westbroek (Leefbaar
Utrecht) heeft zich officieel laten registreren met een bestuur waarvan
Nagel voorzitter is, Westbroek vice-voorzitter en Willem van Kooten
lid.
Of Leefbaar Nederland ook daadwerkelijk een gooi naar een plek in de
landelijke politiek gaat doen, staat nog niet vast. Nadat Nagel en
Westbroek begin maart een proefballonnetje over een landelijke 'leefbare'
partij oplieten, volgden reacties uit meer dan honderd gemeenten. Het
pas gevormde bestuur is bezig met het vormen van een 'kopgroep' van
belangstellenden uit het hele land om een aantal concrete programmapunten
te formuleren. Daarmee kan Leefbaar Nederland zich onderscheiden van
de
oude, traditionele partijen. Verder overweegt het bestuur om in het
najaar
een congres te houden waarop de officiële oprichting door de leden
kan
plaatsvinden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
FRANS VROLIJK (JAN VERSTEEG) OVERLEDEN
De Rotterdamse humorist Frans Vrolijk is zondagnacht overleden aan
prostaatkanker. Frans Vrolijk - zijn 'echte' naam was Jan Versteeg
- werd
74 jaar. Frans Vrolijk werd bekend door zijn conferences, maar vooral
door
zijn Lou Bandy-act. Jaren achtereen acteerde de Rotterdammer op succesvolle
wijze met Piet Bambergen en René van Vooren en zangeres Gonnie
Baars in de
Mounties-show. Vooral verenigingen boekten het gezelschap. Frans Vrolijk
heeft gewerkt met een lange reeks Nederlandse artiesten, onder wie
het duo
Snip en Snap (Willy Walden en Piet Muyzelaar), Lou Bandy, Bob Scholte,
Willy Vervoort, Johnny Jordaan, Beppie Nooy en Carrie Tefsen. Hij was
ook
bekend als de man die André van Duin begeleidde en tot een succesvolle
komiek
wist te maken.
(Bron: Rotterdams Dagblad)
Terug
naar de inhoud van deze editie
AVRO STERRENSLAG OPGEHEVEN
'Sterrenslag' bestaat niet meer. De AVRO heeft het spelprogramma voor
bekende Nederlanders stopgezet. Dit besluit is onderdeel van de nieuwe
koers die de omroep heeft ingezet. Ook kostuumdrama's zoals de eerder
uitgezonden serie 'Charlotte Bentinck', passen niet meer bij de nieuwe
stijl van de omroep. Zegslieden van de omroep melden dat deze programma's
onvoldoende actuele en maatschappelijke relevantie hebben. In plaats
daarvan start de AVRO kort na de zomer met een serie nieuwe programma's,
die wel voldoen aan de nieuwe criteria. Zo gaat Judith de Bruijn twee
nieuwe rubrieken presenteren. Een daarvan is 'Goede idee', waarbij
een vast panel van bekende Nederlanders actuele stellingen verdedigd
of attaqueert. Het aanwezige publiek moet bepalen wie daarin het best
is geslaagd. Ook nieuw is het programma 'Straatmuseum', eveneens
door Judith de Bruijn gepresenteerd. Daarin zal hij het karakter van
Nederlandse straten beschrijven aan de hand van voorwerpen die in het
bezit zijn van de bewoners.
(Bron: Haagsche Courant)
Terug
naar de inhoud van deze editie
RADIO 538 DJ EN TOP 40 PRESENTATOR WORDT TMF VJ
ALBUM CHARTS
Jeroen Nieuwenhuizen, presentator van de Top 40 en DJ bij Radio 538
is begin april gestart als VJ bij de muziekzender TMF. Dat werd bekend
gemaakt tijdens een surprise-party naar aanleiding van het precies
een jaar lang presenteren van de Top 40 bij SBS 6. Nieuwenhuizen zal
bij TMF de Album Charts presenteren, alsmede af en toe de 'Dag Top
5'.
Terug
naar de inhoud van deze editie
UPC: 'MEER GELD GENEREREN PER KABELABONNEE'
United Pan-European Communications (UPC), dat voor 62 % in handen
is van UIH (United International Holdings), heeft tijdens een toelichting
op de jaarcijfers bekend gemaakt ernaar te streven meer geld te genereren
uit de traditionele kabelactiviteiten, oftewel kabel-tv. Volgens UPC
bestuursvoorzitter
M. Schneider wordt in de Verenigde Staten zo'n 75 gulden per maand
door
kabelabonnees betaald (inclusief extra diensten). Thans zijn deze opbrengsten
in bijvoorbeeld Amsterdam zo'n 16 gulden per abonnee. Volgens Schneider
is het denkbaar dat nieuwe diensten tegen bescheiden extra kosten worden
aangeboden in Nederland, als een vergelijking wordt getrokken met de
VS of het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels is bekend dat het accoord,
dat
A 2000 heeft gesloten voorziet in verhuur van een decoder om commerciële
zenders mee te ontvangen vanaf begin 2000 (zie ook apart artikel hierover
in
deze DutchMedia), waarmee A 2000 ook commerciële extra diensten
kan
aanbieden.
De omzet van UPC bedroeg is in 1998 gestegen met 21,3 %
naar 408,9 miljoen gulden en het operationeel resultaat met 6,6 % naar
111,4 miljoen is gestegen. UPC is de 'eigenaar' van United Telekabel
Holding (UTH),
dat 50 % van A 2000 bezit, en onder de naam Telekabel 981.000 kabelabonnees
heeft in vooral het (noord-) oosten van Nederland en Noord-Brabant.
De bijdrage in de totale omzet van zogenoemde videodiensten
daalde in het afgelopen jaar van 95 naar 92 %..
UTH heeft onlangs bekend gemaakt dat het kabelexploitant GelreVision
heeft
aangekocht van Gamog. Energiemaatschappij Gamog fuseert met ENW, EWR
en Nuon, waarmee het van mening is het product kabel niet meer tot
de kernactiviteiten
behoren. Nuon verkocht daarom al eerder het 49 % belang in UTH. Volgens
Gamog is een marktconforme prijs betaald voor de aankoop van GelreVision
door UTH. Dit zou volgens Peter Olsthoorn in Planet Multimedia duiden
op
een prijs van zo'n 1500 gulden per aansluiting. GelreVision heeft circa
130.000
aansluitingen, waardoor de totale aankoopprijs zo'n 200 miljoen gulden
zou bedragen.
Telekabel zal volgens Planet Multimedia in het gebied van Gamog dezelfde
Internetdiensten aan gaan bieden als in de overige gebieden waar Telekabel
actief is. GelreVision blijft gevestigd in Zutphen, waar overigens
Tebecai de kabel
verzorgt.
Volgende maand zullen als eerste van een boeket te lanceren themakanalen
twee televisiekanalen starten, die onderdeel zullen zijn van UPCtv,
een
programmadivisie van UPC gaat om UPC-Extreme Sports en UPC-Film 1.
Extreme Sports zal aandacht besteden aan 'extreme' sporten als
autosport, bungee jumping, skate-wedstrijden en windgliding. Film 1
zal films vertonen uit de jaren 70, 80 en begin jaren 90. De bedoeling
is
dat de zenders te zien zullen zijn in de UPC-kabelgebieden. Het is
zeer
waarschijnlijk dat als het Amsterdamse kabelaccoord wordt uitgevoerd
UPC-Extreme Sports in het standaardpakket te zien zal zijn als A 2000
volhoudt niet te willen betalen aan Eurosport voor doorgifte.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CDA: 'VERONICA-SPELLETJES ILLEGAAL GOKSPEL'
De CDA-Kamerleden Van de Camp en Buijs vermoeden dat Veronica
televisiekijkers laat meedoen aan een illegaal gokspel in het
Veronica-nachtprogramma 'Vegas Nights. De bedoeling van
het spel is om te raden welke bekende Nederlander schuil gaat achter
een misvormde foto. De twee CDA'ers hebben om het uit te proberen
zelf, tot ze er moedeloos van werden, 's nachts gebeld naar het
Veronica-telefoonnummer, waarvan de kosten ƒ 0,95 per
minuut bedragen. De prijs ging echter aan hun neus voorbij. Buijs en
Van
de Camp zijn het beu en willen nu van minister Korthals (Justitie)
weten
of het programma, waarin ook enkele schaars geklede dames optreden,
door
de beugel kan. Volgens Buijs is er sprake van geldklopperij. "Van een
afgewogen kans is helemaal geen sprake", stelt de CDA'er, die vermoedt
dat er mensen zijn die gemakkelijk ƒ 250 aan dit spel uitgeven. De
CDA'ers vragen ook nog aan de VVD-minister of hij zelf wel eens heeft
deelgenomen aan dit spel.
Voor het spel 'Vegas Nights' is het doek inmiddels gevallen. Inmiddels
is dit 'gokspel' vervangen door een nieuw 'spelprogramma' met de titel
'Gek Genoeg'. Hierin presenteert Jeroen Smits een programma waarin
het fenomeen 'televisie' centraal staat in 'spelvorm'.
Terug
naar de inhoud van deze editie
MILLENIUM-QUIZ ELKE WERKDAG
De 'Millennium-quiz' van Hans van der Togt is sinds kort elke
werkdag te zien direct na 'Koffietijd' tussen 11.00 en 12.00 uur op
RTL 4. 'The Big Entertainment Club' is voortaan vanaf
12.00 uur te zien. Het programma 'The Big Entertainment Quiz' dat
voorheen om 12.00 uur te zien was, komt te vervallen. De uitzending
van de 'Millennium-quiz' op zaterdag komt is vervangen door een andere
quiz: TV-Gek, over 10 jaar RTL 4 met Stella Gommans.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RCC: TV-COMMERCIAL DUTCHTONE KWETSEND
Een tv-commercial van Dutchtone waarin een psychiatrische inrichting
wordt nagebootst, is in strijd met het fatsoen en nodeloos kwetsend.
Dat
oordeelde de Reclame Code Commissie onlangs naar aanleiding van een
klacht van de theoloog A. Kik tegen de aanbieder van mobiele telefonie.
In de spot toont de acteur Leslie Nielsen twee 'psychiatrische patienten'
die gek zouden zijn geworden van het ingewikkelde aanbod van mobiele
telefonie bij andere bedrijven. Dutchtone daarentegen zou mobiel bellen
zo eenvoudig maken dat "iedere gek het kan begrijpen". Kik,
staffunctionaris levensbeschouwing aan de Christelijke Hogeschool Windesheim
te Zwolle, vindt dat Dutchtone daarmee psychiatrische patiënten
op een
onaanvaardbare manier belachelijk maakt. Hij heeft het willen opnemen
voor mensen met psychische problemen, die veelal niet in staat zijn
zichzelf tegen onheuse beeldvorming te verdedigen. Dutchtone heeft
besloten om niet in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de
Reclame Code Commissie.
Terug
naar de inhoud van deze editie
PUBLIEKE TV ZENDERS: WEDEROM MET PROFIELVOORSTEL
De Raad van Bestuur van de NOS is opnieuw bezig met het opstellen van
een nieuw profiel voor Nederland 1, 2 en 3. Eerder lekten een profielplan
uit, waarbij de namen Het Net, Mijn Net en Ons Net de titels een gevoel
bij de zenders moesten geven. In het huidige profielvoorstel moet er
een algemeen en toegankelijk net komen (Net A), een soort familienet
(Net B)
en een net voor mensen die op cultureel en politiek gebied verder willen
kijken dan hun neus lang is (Net C). Daarnaast worden nog apart een
kinderblok en een jeugdblok wat tijd en plaats betreft geconcentreerd.
Wat op welk kanaal komt, is nog niet duidelijk. De publieke omroepen
verliezen hun huidige vaste plek op 1, 2 en 3: de NOS verdeelt hun
programma's over de zenders zodat de producties passen in het profiel
daarvan. Daardoor zouden publieke omroepen een programmaleverancier
'op bestelling' worden voor de NOS. Staatssecretaris Van der Ploeg
van Cultuur dringt al lang aan op een sterk eigen profiel van de drie
publieke zenders. De NOS wil wel meewerken, om zo de concurrentie
met de commerciële omroep beter aan te kunnen. De nu door de NOS
geopperde profielen moeten doelgroepen bedienen die overeenkomen met
die van de dagbladen: Net A (Nederland 1) wordt in grote lijnen voor
de
Telegraaf- en AD-lezers, Net B (Nederland 2) is voor de abonnees van
Trouw
en de regionale bladen en Net C (Nederland 3) voor de mensen die de
NRC of
de Volkskrant hebben. De VVD heeft inmiddels duidelijk gemaakt zich
achter dit plan te scharen, en vindt dat het de NOS de mogelijkheid
zou moeten
krijgen om een net-indeling te te kunnen afdwingen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
'INNEN KIJK- EN LUISTERGELD VIA BELASTING NIET
VAN DEZE TIJD'
Het innen van kijk- en luistergeld via de belastingen is niet van deze
tijd. Dat staat in een rapport van onderzoeksbureau Moret Ernst &
Young
Management en de mediadeskundige P. Jelgersma. Volgens de onderzoekers
zullen luisteraars en kijkers steeds meer zelf willen bepalen welke
radio- en televisiediensten zij willen afnemen. De publieke omroepen,
voor wie kijk- en luistergeld wordt geïnd, kunnen daarbij niet
achterblijven.
Ze zullen meer maatwerk moeten bieden. Fiscalisering van de
omroepbijdrage staat daar haaks op, aldus de onderzoekers die werkten
in opdracht van de -bedreigde- Dienst Omroepbijdragen. In het rapport
worden ook de argumenten voor behoud van het huidige systeem nog eens
op een rijtje gezet, zoals zekerheid en onafhankelijkheid van de publieke
zenders en het uitblijven van nadelige herverdeeleffecten (plotseling
meer belastingplichtigen in één huishouden). Politiek
Den Haag buigt
zich momenteel over de drie mogelijkheden: behoud van het huidige
systeem, afschaffing van de omroepbijdrage en inning via de algemene
belastingen (zoals loon- en inkomstenbelasting) en inning van de
omroepbijdrage door de belastingdienst. Het kabinet denkt door
wijziging van het systeem een bezuiniging te bereiken die ten goede
kan
komen aan de jeugdzorg.
Terug
naar de inhoud van deze editie
Mtwee NIEUW VRIJDAGAVONDPROGRAMMA NOS
De NOS heeft op vrijdag 2 april jl. een nieuw licht informatie
programma gelanceerd onder de titel Mtwee. Mtwee, dat genoemd
is naar de eerste letters van de voornamen van de presentatoren Mart
Smeets
en Maartje van Weegen, dient een mix van sport en actualiteiten op
licht informatieve wijze te brengen. Het programma wordt wekelijks
op
vrijdag uitgezonden tot eind mei. Vanaf medio augustus zal het programma
terugkeren. Een column van Henk Spaan maakt ook deel uit van het programma,
alsmede een optreden van een (Nederlandse) muziekband. Mogelijk dat
de
programmaformule bij succes vijf dagen in de week te zien zal zijn.
Mart Smeets tekent daarvoor; Maartje van Weegen ziet dat echter anders.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RADIO CAROLINE NL VANAF BEVRIJDINGSDAG VIA MIDDENGOLF?
Het Nederlandse Radio Caroline is vanaf 5 mei via de middengolf-frequenties
1584 kHz (vanuit Utrecht met een maximaal vermogen van 1,25 kiloWatt),
en 1602 kHz (vanuit Leeuwarden met een vermogen van maximaal 1,25 kiloWatt)
te beluisteren. De 1584 kHz is door Radio Gooiland beschikbaar gesteld.
Caroline Nederland richt zich vanuit haar studio's in Utrecht op de
groep 35 tot
50 jaar met een oververtegenwoordiging van mannen, aldus het
persbericht.
De muziekkeuze, Adult Alternative, wijkt volgens de zender af van wat
de
meeste andere (muziek)zenders in Nederland brengen. Radio Caroline
richt zich met name op de auto-mobiele luisteraar, en zendt daartoe
op termijn
ook verkeersinformatie op continue basis voor uit. Binnenkort zullen
testuitzendingen starten.
Terug
naar de inhoud van deze editie
Vervolg: zie deel 2 van deze editie door hier op
te klikken.
|