HANS BLOEM WEG BIJ FOX
Het tv-station FOX heeft aangekondigd dat Managing Director
(directeur) Hans Bloem bij de tv-zender zal vertrekken. Volgens
de zender vertrekt Bloem om privé redenen. Bloem zal bij de
zender blijven werken totdat de zender een opvolger voor
Bloem heeft gevonden. Volgens FOX worden thans gesprekken
gevoerd met potentiële kandidaten. Een FOX-woordvoerder
zei dat de beslissing van Bloem absoluut los staat van de
prestaties en positie van de zender. FOX behaalt sinds det
omvorming van TV 10 's avonds een marktaandeel van rond
1 %. De zender rekende zelf op een marktaandeel van tussen
de 3 en 6 %. Eerder stapte programmadirecteur Daphny Muriloff
op. FOX/FOX Kids is als tv-station eigendom van Saban & Rupert
Murdoch's News Corp.
Terug
naar de inhoud van deze editie
VAN DER PLOEG: 'ONDERTITELING VERPLICHT MAKEN'
Staatsecretaris Van der Ploeg (Cultuur) is van mening dat doven en
slechthorenden beter bedient worden door commerciële zenders.
In
de nieuwe Concessiewet staat in de toelichting dat hij de mogelijkheid
creëert commerciële tv-stations een wettelijk ondertitel
percentage
op te leggen ten behoeve van doven en slechthorenden. Voordat de
staatssecretaris met een dergelijke maatregel wil komen, laat hij
de commerciële tv-stations vrij dit zelf in te vullen. Mocht dan
blijken
dat de commerciëlen dit alsnog voldoende in hebben gevoerd, dan
zal
de maatregel achterwege blijven. Thans ondertitelt SBS 6 als enige
commerciële omroep de soap 'Goudkust' ten behoeve van doven en
slechthorenden. Het Commissariaat voor de Media zal toezicht moeten
houden op de ondertitel-percentages. De publieke omroep ondertitelt
thans meer dan de helft van de Nederlandstalige programma's. In Nederland
zijn er naar schatting zo'n 200.000 mensen die doof of slechthorend
zijn.
Commerciële omroepen hebben in het verleden aangegeven dat ze
bereid
zijn om programma's ten behoeve van doven en slechthorenden te willen
ondertitelen, maar vragen daar wel een bijdrage van de overheid voor.
Terug
naar de inhoud van deze editie
WIM HUINDER RECLAMEMAN VAN HET JAAR
Directeur Wim Huinder van Albert Heijn is dinsdagavond gekozen tot
Reclameman van het Jaar. Huijnder liet Pierre Karsten (Promodukties/Boomerang),
Aad Kuijper/Pieter van Velsen (Lowe Kuiper & Schouten), Fons van
Westerloo
(SBS 6), Willem Sijthoff (Scoot) en Erik de Zwart (Radio 538) achter
zich.
Het vakblad NieuwsTribune reikte de prijs voor de zeventiende keer
uit, op
basis van de keuze van een commissie van veertien oud-reclamemannen.
Ook
bij vakgenoten blijkt Wim Huinder favoriet te zijn. Dit komt naar voren
uit de
Adfopoll bij collega vakblad Adformatie. Meer dan achthonderd mensen
brachten hun stem uit. De uitslag:
1. Wim Huinder (Albert Heijn) 32 %
2. Pierre Karsten (Promodukties)13 %
3. Willem Sijthoff (Scoot)
22 %
4. van Velsen/Kuijper (LK&S) 5 %
5. Fons van Westerloo (SBS 6) 16 %
6. Erik de Zwart (Radio 538) 9
%
(Bron: Adformatie)
Terug
naar de inhoud van deze editie
HANNELORE KEMME ALGEMEEN DIRECTEUR THE BOX
Hannelore Kemme is per 1 maart jl. benoemd als algemeen directeur van
het clip tv-station The Box. Kemme was sinds het vertrek van René
Bogaard
afgelopen najaar als directeur op ad interim basis actief. Daarvoor
was ze actief
als network & development manager. The Box heeft tevens Arjan Boonacker
en Rolf van de Haar aangenomen als respectievelijk marketing en sales
manager.
The Box Nederland is een joint venture van het Amerikaanse The Box
Worldwide
en het Nederlandse Quote Media. De clipzender zegt de promotie activiteiten
voortaan meer op landelijk niveau te laten plaatsvinden in plaats van
lokaal,
omdat het tv-station inmiddels (met 30 versies) in meer dan 50 % van
de
Nederlandse kabelhuishoudens te ontvangen is. Overigens is de introductie
van de 'digitale Box', waardoor de beeldkwaliteit en de mogelijkheden
voor
de kijker verbeteren, uitgesteld. In april zal duidelijk worden of
en wanneer
de apparatuur bij de kabelexploitanten zal worden vervangen. Volgens
The
Box zal dit in ieder geval voor het einde van dit jaar moeten gebeuren,
om
technische problemen te voorkomen.
Terug
naar inhoud van deze editie
LOKALE OMROEPEN VREZEN VOOR VERLIES STEREO FREQUENTIES
De publieke lokale omroepen in Nederland zijn bang dat er na 2000 geen
goede stereofrequenties voor hen beschikbaar zijn. Uit onderzoek blijkt
dat in grote delen van Nederland goede frequenties voor handen zijn,
maar die dreigen volgens de lokale omroepen te worden toegewezen
aan commerciële radiozenders. De OLON (Organisatie Lokale Omroepen
Nederland) eist van de politiek maatregelen die ervoor zorgen dat juist
publieke lokale radiozenders voor deze 'betere' FM-frequenties in
aanmerking komen. Inmiddels blijkt de RDR (Rijksdienst voor
Radiocommunicatie) zo'n tien extra mono-frequenties te hebben
gevonden voor publieke lokale omroepen die momenteel een slechte
dekking hebben. Radio Schagen zou al eerste van deze nieuwe frequenties
gebruik mogen maken. Het station verhuist binnenkort van de 106.4 MHz
naar de 97.8 MHz. (Bron: o.a. Haagsche Courant)
Terug
naar de inhoud van deze editie
JAN WESTERHOF NIEUWE ZENDERCOORDINATOR RADIO 1 EN
5
De Raad van Bestuur van de NOS heeft Jan Westerhof per 1 mei benoemd
tot zendercoördinator van Radio 1 en Radio 5. Westerhof is de
eerste
zendercoördinator van zowel de nieuws- en sportzender als de opiniezender.
Westerhof (44) is thanks werkzaam als hoofdredacteur en programmadirecteur
bij Omroep Gelderland. Voor die tijd werkte hij onder meer bij de Volkskrant,
als chef van de mediaredactie. Westerhof volgt bij Radio 1 Henk van
Hoorn
op die de taak van zendercoördinator tijdelijk op zich nam, en
Hans le Poole
en Michel van Bergenhenegouwen bij Radio 5. De instelling van één
zendercoördinator voor zowel Radio 1 als 5 wekte bij veel
omroepmedewerkers verontwaardigde reacties op. Westerhof heeft
aangekondigd zich voor Radio 5 te zullen inzetten voor het verkrijgen
van een landelijk dekkend FM-frequentienet.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CDA: 'STAATSSECRETARIS ZET TWEEDE KAMER OP VERKEERDE
BEEN'
Het CDA vindt dat staatssecretaris M. de Vries (Verkeer en Waterstaat)
dinsdag de Tweede Kamer op het verkeerde been heeft gezet tijdens een
debat over Delta-zendmasten op de Noordzee. De staatssecretaris zei
toen dat een schadeclaim van miljoenen guldens dreigt, als de Kamer
zou besluiten dat hiervoor voorlopig geen vergunning mag worden
afgegeven. Uit een brief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
van 19 augustus vorig jaar aan Delta Radio blijkt dat in drie gesprekken
met radiozender is gemeld dat de overheid niet aansprakelijk kan
stellen "voor oponthoud of zelfs afstel". CDA-Kamerlid Eurlings vraagt
zich af "hoe de staatssecretaris door haar ambtenaren is geïnformeerd."
Op verzoek van het CDA komt er deze week een heropening van het
debat. Het argument van de staatssecretaris is onderuit gehaald, aldus
het CDA. Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
zei in een reactie hierop, dat de staatssecretaris de Kamer "nader
zal informeren". Begin vorige week leek de Tweede Kamer zich neer te
leggen
bij de bouw van twee 400 meter hoge zendmasten van Delta Radio, 35
kilometer buiten de Zeeuwse kust. Wel diende de regering vergunningen
voor
dergelijke installaties voortaan te toetsen op de gevolgen voor het
milieu.
Tijdens het debat erkende De Vries dat de regering sneller had kunnen
handelen om de ongewenste situatie zoals die nu is ontstaan rond Delta
Radio te voorkomen. Al in 1997 stelde Kamerlid Stellingwerf (RPF) hierover
vragen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
OMROEPBONDEN VOLHARDEN 6 % LOONEIS EN CONTINUEREN
STIPTHEIDSACTIES
De omroepbonden hebben een nieuw loonbod van publieke omroepwerkgevers
afgewezen.
De werkgevers hebben het loonbod waarbij sprake is van een loonsverhoging
van 4 % betiteld als handreiking aan de vakbonden. De bonden blijven
vasthouden
aan de eis van 6 % loonsverhoging over de periode juli 1998-december
1999.
Het bod van de omroepwerkgevers kwam vrijdagmiddag. Kort daarop reageerden
de bonden met de constatering dat er tegen het loonbod verslechteringen
staan die voor hen onaanvaardbaar zijn. Het gaat onder meer om een
uitkleding
van de huidige afvloeiingsregeling en demotie. De omroepacties zullen
nu worden
uitgebreid, waarbij de acties tot komende vrijdag steeds heviger worden.
Daarbij
bestaat eveneens de mogelijkheid dat uiteindelijk de radio- en tv-uitzendingen
van de publieke omroepen gedurende een bepaalde periode uit de lucht
zullen
zijn. Behalve de looneis vinden de vakbonden het ontbreken van een
voorstel over een aantal inhoudelijke punten ten aanzien van het sociaal
beleid
(contractbeleid, flexibilisering en ww-garantie) kwalijk.
De NOS dreigt met juridische stappen tegen de verschillende omroepbonden,
als zij doorgaan met de prikacties die sinds het begin van afgelopen
week
op de radio en televisie worden gehouden. In een brief aan de bonden
schrijft de Raad van Bestuur van de NOS - het orgaan dat de werkgevers
vertegenwoordigt - dat de CAO-acties absoluut niet in verhouding staan
tot de eisen van de werknemers. De prikacties die worden gehouden bestaan
vooral uit het vertraagd uitzenden van (nieuws)uitzendingen. De vertragingen
worden daarbij naarmate de dagen vorderen langer. De actievoerende
medewerkers van de publieke omroepen willen een vergelijkbare CAO
zoals die anderhalf jaar geleden bij de 'commerciëlen' is gesloten
en voelen
zich achtergesteld. De werknemers bij de Holland Media Groep (HMG),
oftewel RTL 4, RTL 5 en Veronica, hebben door die CAO-afspraken de
loonachterstand die ze hadden op de publieke omroep ingelopen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
RECLAMESPOT 'GOAL' WINT GOUDEN LOEKI 1998
De reclamespot 'Goal' van Calve Pindakaas krijgt de Gouden Loeki 1998,
de prijs voor de beste commercial. 'It Ken Nit' van Sonnema en 'De
Mus'
van Brand Bier eindigden op plaats twee en drie. De STER gaat commercials
die meedingen naar de Gouden Loeki, de jaarlijkse publieksprijs voor
de
favoriete commercial, voortaan per maand kiezen. Ook krijgt het publiek
een grotere stem in de voorrondes. Bezoekers van de STER-site kunnen
uit de tien populairste commercials van voorgaande maand (gemeten
door de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS) hun persoonlijke
top-3 kiezen. Met spotjes op de publieke radio wijst de STER op de
maandelijkse verkiezing. De winnende commercials van iedere maand worden
vervolgens genomineerd voor de jaarlijkse Gouden Loeki verkiezing.
De STER voert op dit moment besprekingen met de AVRO om de uitreiking
van
de Gouden Loeki vanaf volgend jaar te combineren met het galaprogramma
rond de Gouden Televizier Ring. Donderdag wordt de Gouden Loeki 1998
uitgereikt. In totaal 37.000 consumenten hebben hiervoor hun stem uitgebracht.
(Bron: Adformatie)
Terug
naar de inhoud van deze editie
DISCOVERY CLAIMT RECLAMEPRIMEUR
Discovery Channel claimt een reclameprimeur te hebben met een programma
dat overal ter wereld op hetzelfde tijdstip werd uitgezonden. Het gaat
om het programma 'Cleopatra's Palace: In Search of a Legend', dat
afgelopen zondag om tien uur 's avonds te zien was. Adverteerders konden
zo volgens Discovery een mondiaal publiek bereiken, op dezelfde dag
en op
dezelfde tijd. Visa International en Merrill Lynch zijn volgens The
Wall
Street Journal de twee mondiale sponsors voor het programma, dat in
23 verschillende talen is uitgezonden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
TROS: LINDA DE MOL TEKENT VIER JAAR BIJ
Linda de Mol heeft zich opnieuw voor vier jaar verbonden aan de
familie-omroep TROS. Dit betekent dat de presentatrice (en actrice)
de komende jaren te zijn zal zijn in nieuwe afleveringen van 'Love
Letters',
de dramaserie 'Spangen' en 'De leukste thuis'.
Terug
naar de inhoud van deze editie
ED NIJPELS STOPT MET AKTUA IN BEDRIJF
Ed Nijpels stopt na tien jaar als presentator van 'TROS Aktua in
Bedrijf'. Hij nam gisteren afscheid van zijn tv-werk, dat hij niet
langer kon
combineren met zijn nieuwe functie: Commissaris van de Koningin in
Friesland. Nijpels presenteerde het programma sinds de periode dat
hij als VVD-politicus bij de landelijke politiek betrokken was.
Bert Kuizinga zal de plek van Nijpels innemen als co-presentator
van Tineke Verburg. Komende vrijdag zal de laatste aflevering met
Nijpels worden uitgezonden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
WERELDOMROEP NEEMT FILMDISTRIBUTIE ACTIVITEITEN
RVD OVER
De televisie-afdeling van de Wereldomroep (Radio Netherlands Television
-
RNTV) zet per 1 april 1999 de filmdistributie-activiteiten van
de
Rijksvoorlichtingsdienst voort. Deze RVD-activiteiten waren ook bekend
onder
de naam NIS Filmdistribution Holland. De NIS bezit in haar catalogus
allerlei door de overheid (mede)gefinancierde films. De dienst distribueert
voorlichtings- en promotiefilms, alsmede films die ten behoeve van
het
kunstbeleid en ontwikkelingssamenwerking zijn gemaakt. De RVD is van
mening
dat het in stand houden van een eigen distributie-onderneming niet
meer onder
de eigen kerntaken valt en ziet de Wereldomroep als goede partner waar
deze activiteiten bij kunnen worden ondergebracht. De televisie-afdeling
van de Wereldomroep (RNTV) treedt op als co-producent van een
groot aantal documentaires die door de publieke omroepen worden uitgezonden,
en door RNTV in het buitenland worden gedistribueerd.
Terug
naar de inhoud van deze editie
'WEDDEN DAT' TERUG MET REINOUT OERLEMANS
De spelshow 'Wedden Dat' komt weer terug op de buis bij RTL 4.
Reinout Oerlemans zal in navolging van Jos Brink en Rolf Wouters
de spelshow presenteren. De nieuwe reeks, die door Joop van den
Ende wordt geproduceerd, zal op 8 april live weer te zien zijn met
o.a. Jos Brink als gast.
Terug
naar de inhoud van deze editie
HMG VERWERFT RECHTEN GROOT AANTAL BUENA VISTA PRODUCTIES
De Holland Media Groep (HMG) heeft bekend gemaakt op de NATPE beurs
in de Verenigde Staten een overeenkomst te hebben gesloten met Buena
Vista International Television waardoor de HMG de uitzendrechten van
een groot aantal programma's van Buena Vista heeft verkregen. Het gaat
daarbij om films als 'Face Off' (met Nicolas Cage) en 'Starship Troopers'
(van
Paul Verhoeven). Daarnaast zijn nieuwe afleveringen aangekocht van
de
comedyserie 'Ellen' (voor RTL 5), 'Home Improvement', 'Unhappilty Even
After' en 'Boy meets World' (alledrie vooor Veronica). Eveneens zijn
de nieuwe series
'Soul Man', 'Crashzone' en 'Microsoap' aangekocht tezamen met de 'oude'
series 'Empty Nest' en 'Golden Girls' die zullen worden herhaald. Op
RTL 4
zullen de tekenfilms 'Bonkers', 'Gargoyles', 'Mummies Alibe' en 'The
Wacky
World of Tex Avery' worden vertoond, dankzij de aankoop hiervan.
Terug
naar de inhoud van deze editie
SOUTH PARK BIJ NET 5
De producenten van South Park en Net 5 hebben de bevestiging gegeven
dat animatie cultserie is aangekocht door Net 5. Eerder waren besprekingen
gaande tussen de publieke VPRO, die interesse in de serie had vertoond.
Volgens de VPRO was Net 5 sneller met een beslissing tot aankoop en
speelde
de huidige rechtenregeling van de serie een rol om de serie uiteindelijk
niet
aan te kopen. Thans is de serie in Nederland enkel te zien bij de abonneezender
Canal+, die de eerste vertoonrechten bezit. Hierdoor kan een 'open'
kanaal de
zender pas een jaar na de eerste vertoning van de abonneezender uitzenden.
South Park lijkt qua animatie een vredelievende tekenfilm, maar het
tegendeel
blijkt de realiteit, waardoor Net 5 de serie niet in het jeugdblok
zal plaatsen,
maar vanaf het komende tv-seizoen (september/oktober) later op de avond
zal uitzenden. Kijkers die vlakbij de Waalse grens of Brussel wonen
kunnen
South Park reeds ongecodeerd zien via Canal+ Belgique, die de serie
in het
ongecodeerde blok op zaterdag om 12:40 uur via de ether (origineel)
uitzendt.
Daarnaast is de serie via de satelliet eveneens ongecodeerd via Canal+
Vlaanderen
digitaal op de Intelsat 605 te ontvangen via 11.474 GHz. H. Symb.Rate
17.981 FEC 3/4.
In Vlaanderen zal South Park, die in de Verenigde Staten tot een nieuwe
rage heeft
geleid, (ongecodeerd via de kabel en satelliet) uit worden gezonden
door VT4. VT4 is
volledig eigendom van de SBS Groep, dat 70 % van Net 5 (en SBS 6) bezit.
South
Park is geproduceerd door Comedy Central, dat een joint venture is
van Viacom
en Time Warner.
Terug
naar de inhoud van deze editie
'PUBLIEKE JAZZRADIOZENDER'
Op een conferentie, dat op 4 maart jl. plaatsvond in Bilthoven heeft
de stichting
'Jazz op Zes' bekend gemaakt zich sterk te zullen maken voor de oprichting
van
een publieke zesde radiozender die geheel aan het jazzgenre gewijd
zal zijn.
Volgens initiatiefnemers is het jazzaanbod op Radio 3 en Radio 4 minimaal,
en biedt JFK.FM (dat voor 1 januari onder de naam JazzRadio uitzond)
nauwelijks
jazz. Daarom zal de stichting acties handtekeningen acties voeren en
gesprekken
voeren met beleidsmakers. Ironisch genoeg vond op dezelfde dag in Amsterdam
een ander symposium plaats over de oprichting van een multiculturele
publieke
radiozender, waarbij Hans Dulfer in een column jazz als multicultureel
voorstelde.
Terug
naar de inhoud van deze editie
NAGELKERKE BENOEMD TOT ALGEMEEN DIRECTEUR TBS EN
CARTOON NETWORK NEDERLAND
Turner Broadcasting System heeft Mathieu Nagelkerke benoemd tot algemeen
directeur van Turner Broadcasting Systems Netherlands en Cartoon Network
voor Vlaanderen en Nederland. De benoeming van Nagelkerke, die reeds
verantwoordelijk was voor o.a. de kabeldistributie van de drie Turner-kanalen
(CNN International, Cartoon Network NL en TNT Classic Movies), is een
gevolg
van een Europese reorganisatie bij Turner Broadcasting Systems. Hierdoor
is voor Turner Broadcasting Europa, Afrika en het Midden Oosten in
een
tiental regio's verdeeld: Verenigd Koninkrijk/Ierland, Nederland/Vlaanderen,
Frankrijk/Franstalige Zwitserland/Wallonië, Midden-Oosten/Turkije,
Afrika/Griekenland, Duitsland/Oostenrijk/Duitstalig Zwitserland, Scandinavië,
Italië, Oost Europa en Spanje/Portugal. Elke regio heeft daarbij
een eigen
kantoor en directeur/vertegenwoordiger. Nagelkerke wordt met de
benoeming eveneens direct verantwoordelijk voor Cartoon Network NL,
voor wat betreft o.a. advertentie-verkoop, marketing, programmering,
PR
en onderzoek. Nagelkerke staat onder leiding van Andy Bird en Nan Richards,
die de leiding hebben over respectievelijk CNN International en de
entertainment
tak van TBS in Afrika, Europa en het Midden-Oosten. De benoeming van
Nagelkerke is op 1 maart ingegaan. TBS blijft actief in Nederland vanuit
het Amsterdamse kantoor.
Terug
naar de inhoud van deze editie
VJ'S WEG BIJ TMF
The Music Factory (TMF) heeft bij navraag bevestigd dat naast Fabienne
de Vries ook Wessel van Diepen per 5 april het muziek tv-station zal
verlaten. Volgens TMF was dit een beslissing van Wessel van Diepen,
die zijn werkzaamheden bij Radio 538 wèl zal continueren. Sylvana
Simons zal voortaan enkel te zien zijn in de 'R&B Top 20'. Volgens
TMF heeft dit te maken met haar werkzaamheden in Londen die
niet meer te combineren zouden zijn met haar soulprogramma.
TMF spreekt van een verjonging van de zender nu de meeste
'eerste generatie VJ's' het muziek tv-station verlaten. Alleen
Bridget Maasland en Erik de Zwart zijn in het nieuwe schema
opgenomen als presentatoren die sinds de start van TMF bij de
zender werkzaam zijn.
Terug
naar de inhoud van deze editie
BOOKMARK START MET TESTUITZENDINGEN OP SATELLIET
Bookmark heeft onder de naam NLTV, What's on TV? een start gemaakt
met testuitzendingen voor een electronische programmagids (EPG) op
de
Astra 1F. Via 12.344 GHz. H. Symb.Rate 27.500 FEC 3/4 zijn thans
(ongecodeerd) voorproefjes te zien van hoe de EPG eruit zal zien. Volgens
Bert Ponsen van Bookmark wordt de apparatuur gebruikt van het ter ziele
gegane TV Vandaag, waardoor op teletekst onderdelen van TV Vandaag
te zien waren. Bookmark is van plan naast programma-informatie ook
andere informatie aan te bieden, waaronder nieuws afkomstig van het
persbureau ANP. Het satellietsignaal is bedoeld als aanvoer voor kleine
kabelexploitanten waar geen aparte apparatuur staat opgesteld. Bij
grotere
kabelmaatschappijen zal specifieke apparatuur worden geinstalleerd
die middels
data-aanvoer via een Eutelsat-satelliet zal worden 'gevoed'. Mogelijk
dat de
dienst via de Astra 1F ook voor digitale schotelbezitters beschikbaar
zal komen.
De bedoeling is dat de dienst voor 1 juli dit jaar operationeel zal
zijn. Gesprekken
met een aantal kabelexploitanten waaronder het kabelconsortium Mediakabel
(dat digitale televisie zal opstarten) vinden plaats om de dienst aan
kijkers te kunnen
aanbieden. Bookmark stelt zich op als contentleverancier, en laat volgens
eigen zeggen kabelexploitanten vrij met wat ze met de informatie doen.
Eveneens
is het de bedoeling dat de EPG een interactief karakter zal krijgen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
DIGITENNE: VIER GULDEN PER MAAND VOOR 25 TV-ZENDERS
Peter Jelgersma heeft in een interview met Het Parool bekend gemaakt
dat
het etherboeket van DigiTenne zo'n 4 gulden per maand zal kosten voor
25 tv-zenders.
DigiTenne zal gebruik maken van de DVB-T techniek, ook wel bekend als
DTT
(Digital Terrestrial Television), dat in het Verenigd Koninkrijk reeds
wordt
toegepast door ONdigital. Jelgersma zegt in de krant vooral kabelexploitant
A 2000 concurrentie te willen aandoen. Als analoge ethertelevisie zal
worden
uitgeschakeld zal het aanbod worden vergroot tot maximaal honderd tv-zenders.
De Stichting DigiTenne verenigt de meeste in Nederland (landelijke)
actieve
commerciële, publieke en abonnee zenders. Doordat DigiTenne in
elke regio
met andere zenders kan werken, heeft het de mogelijkheid ook (publieke)
regionale
zenders in het boeket op te nemen. Het digitale etherboeket zal naast
tv-zenders
naar verwachting ook radiostations en multimediale toepassingen bevatten
die
via een telefoonverbinding zullen worden teruggekoppeld. Het Parool
stelt dat
voor de ontvangst van DigiTenne een ontvanger van 500 gulden noodzakelijk
is, die op termijn door digitale televisies zal worden vervangen. DigiTenne
zal
nu naar verwachting van voorjaar 2000 operationeel worden in de randstad,
waarna het boeket ook in de rest van Nederland zal uitbreiden. Thans
vinden
technische tests plaats. Doordat er in Nederland geen regel- of wetgeving
bestaat over technische universele standaarden is het denkbaar
dat in de toekomst voor de ontvangst van diverse (digitale) infrastructuren
(kabel-, satelliet- en ether) telkens een andere ontvanger noodzakelijk
is.
Hierdoor zou het in de toekomst overstappen naar een (infrastructuur)concurrent
of daar gelijktijdig gebruik van willen maken, een dure aangelegenheid
kunnen worden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
REGIONAAL MEDIANIEUWS:
MUZZIK SPANT KORT GEDING AAN TEGEN KABELEXPLOITANT ENECO
De klassieke muziek tv-zender Muzzik heeft bekend gemaakt de Rotterdamse
kabelexploitant Eneco voor de rechter te dagen. Op 22 maart zal in
Amsterdam
een kort geding plaatsvinden, waarbij de zender een terugkeer eist
op het
Eneco-kabelnet in Dordrecht. De kabelexploitant staakte op 1 maart
jl. de doorgifte
van de zender in Dordrecht, ondanks een advies van de programmaraad
aldaar,
die van mening is dat de zender in het basispakket opgenomen diende
te worden.
Muzzik is (indirect) eigendom van Franse aandeelhouders waaronder Canal+,
NRJ, Vivendi en Sofirad.
Terug
naar de inhoud van deze editie
TELEKABEL: VOORLOPIG GEEN PAKKETSEGMENTATIE
Abonnees van kabelexploitant Telekabel krijgen voorlopig nog geen
mogelijkheid om een keuze te maken uit verschillende pakketten met
televisiezenders, aldus Omroep Flevoland. Volgens kabelmaatschappij
Telekabel is het nog te vroeg om keuzepakketten aan te bieden aan de
abonnees. In de provincie Utrecht is kabelmaatschappij Casema als
experiment in enkele gemeenten begonnen met het aanbieden van
een pluspakket en een basispakket In het gebied van Telekabel
zal
die keuzemogelijkheid er op termijn wel komen, maar dat zal naar
verwachting pas later dit jaar gebeuren. Telekabel biedt echter in
enkele
gemeenten zoals Ede reeds de keuze uit een uitgebreid en beperkt pakket.
In de gemeente Zoetermeer, waar het kabelnet het afgelopen jaar door
Casema werd overgenomen van Telekabel, is eveneens een dergelijke
keuze reeds lange tijd mogelijk. De keuze wordt mogelijk gemaakt door
het gebruik van filters.
Terug
naar de inhoud van deze editie
ROG GESTART MET RADIO-UITZENDINGEN VIA DE ETHER
Ruud Brand berichtte vrijdag op Internet dat ROG (Radio Oost
Groningen) donderdag de etherfrequentie 96.9 MHz. te Winschoten
in gebruik heeft genomen. Momenteel wordt er non-stop muziek
gedraaid uit de jaren zeventig en tachtig. ROG hoopt binnenkort
haar tweede frequentie op 104.4 MHz. vanuit de stad Groningen in gebruik
te
kunnen nemen. Volgens waarnemers heeft HOT Radio haar zendantennes
van de etherfrequentie 92.9 MHz te Arnhem naar het oosten heeft gedraaid.
Hierdoor is het station nu ook in Nijmegen via de ether te beluisteren.
Daarentegen blijkt de ontvangstkwaliteit ten westen van Arnhem te zijn
verminderd.
Overigens heeft Rebecca Radio haar elfde en laatste frequentie in Dedemsvaart
op 99.9 MHz ook in gebruik genomen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
AMATEUR TELEVISIE OOK VIA DE AMSTERDAMSE KABEL
Afgelopen zaterdag op zondag is tussen 02:00 en 11:00 uur via het kanaal
Amsterdam 2
(A2) op het Amsterdamse kabelnet van A 2000 het amateur-tv project
van PI6ALK
te zien geweest in het kader van het Next 5 Minutes 3 (N5M3) project.
N5M3 was
een symposium over tactical media dat in Amsterdam werd gehouden. In
het kader
daarvan heeft de organisatie zendtijd ter beschikking gekregen van
de lokale publieke
omroep Salto, die o.a. de tv-zenders AT5, Amsterdam 1 (A1) en Amsterdam
2 (A2) beheert.
Beelden van het amateur-tv project zijn sinds enige tijd ook op regelmatige
basis op de
Eutelsat W2 in heel Europa digitaal te ontvangen (12.701 GHz. Symb.Rate
3012
FEC 5/6). Volgens Rens Maas, die als tv-zendamateur reeds eerder verantwoordelijk
was voor de start op satelliet, waarbij een mozaïkkanaal van zendamateurs
te zien is,
was het project op de kabel succesvol. Maas zond vanuit Heerhugowaard
zijn beelden
weg naar de Hemweg in Amsterdam, waarna deze als 'repeater' de beelden
verder uitzond die werden opgevangen op het dak van het Salto-gebouw,
waar
de beelden vanaf 02:00 uur op de kabel werden geplaatst. Omgekeerd
was in heel
Europa Amsterdam 1 (A1) met N5M3-tv tussen 00:00 en 02:00 uur dankzij
de
medewerker van een zendamateur in Zaanstad te zien, die het signaal
van de kabel
richting Maas uitzond. Dankzij het project waren zaterdagnacht o.a.
filmpjes van o.a.
een bezoek aan Radio 3 FM, PI6Alk, een onoficiële preview van
TMF in Amsterdam,
John Foggerty en Tatjana te zien. Eveneens maakten de zendamateurs
een ronde
langs de verschillende satellieten, waardoor korte tijd zowel MTV als
CNN even
terug waren op de Amsterdamse kabel. De beelden waren eveneens via
Internet
te ontvangen (http://www.tss-telecom.nl/pi6alk), waar de zendamateurs
ook op
uitzenden. Volgens een woordvoerder van de Kunst en Televisie Stichting
KWW,
die ter gelegenheid van het derde N5M symposium dit mogelijk heeft
gemaakt
dankzij o.a. Salto, De Digitale Stad (gevestigd in Amsterdam) en de
firma Kramer
was het pas kort tevoren bekend dat deze gebeurtenis zou plaatsvinden.
Gezien
het succes wordt nagedacht over een mogelijke herhaling. Uit reacties
bleek
volgens de initiatiefnemers dat Amsterdamse kabelkijkers niet wisten
wat
hun overkwam als ze 's nachts hun tv aan hadden staan, en deed het
een
en ander vooral denken aan het het opnieuw beleven van 'oude' tijden
van
de vrije tv.
Terug
naar de inhoud van deze editie
REGIONALE OMROEPEN NOORD EN OOST-NEDERLAND MET
ALTERNATIEF SONGFESTIVAL
De regionale omroepen RTV Drenthe, Omroep Gelderland, RTV Noord en
RTV Oost zenden op zaterdag 20 maart het 'Streek Songfestival' uit.
Dit alternatieve songfestival is een initiatief van RTV Oost
programmamaker Willy Oosterhuis die naar eigen zeggen strijdt tegen
de
verloedering van het Nationale Songfestival. Dit alternatieve songfestival
is een reactie op het toestaan van Engelstalige liedjes bij het nationale
festival dat afgelopen zondag is gehouden en werd gewonnen door Marlayne.
Terug
naar de inhoud van deze editie
THE MUSIC FACTORY REALISEERT DOORGIFTE IN DEVENTER
Na een bijna vierjarige strijd is het TMF gelukt een plaats op
de Deventerse kabel te veroveren. Door deze en enkele andere
kabelwinsten in kleinere plaatsen stijgt het landelijk bereik van 92
naar
94 %. De muziek tv-station is echter nog steeds niet te zien in Delft
en
Leiden (stad). Voor Leiden zal een programmaraad zich nog moeten
uitspreken over het programmapakket, waardoor zowel TMF als Net 5
wellicht ook te zien zal zijn in deze universiteitsstad.
Terug
naar de inhoud van deze editie
INTERNATIONAAL MEDIANIEUWS:
MIH NAAR AMSTERDAMSE EN AMERIKAANSE BEURS
MIH Limited, moedermaatschappij van de technologie-onderneming Mindport
(waar
Mindport Irdeto en een 44 % belang in OpenTV onder valt), en de MultiChoice
activiteiten in Cyprus, Zuid-Afrika, Thailand en Griekenland heeft
aangekondigd
naar de beurs te gaan op Wall Street en de Amsterdamse effectenbeurs.
De onderneming is van huis uit Zuid-Afrikaans en actief met betaal-tv
pakketten
met zenders onder namen als FilmNet, K-TV, SuperSports, M-Net, The
Series
Channel en The Soap Channel. Volgens Alex Polman, werkzaam bij Mindport,
dat in het Nederlandse Hoofddorp is gevestigd, is MIH juridisch gevestigd
op
de British Virgin Islands (om belasting en wet-technische redenen).
MIH Limited
is thans voor 80,52 % eigendom MIH Holdings Limited en voor 8,5 % in
handen
van Super Sports. MIH Holdings Limited staat zelf ook (deels) genoteerd
op de
Zuid-Afrikaanse aandelenbeurs in Johannesburg. Na de aandelenemissie
zal
MIH Limited voor minimaal 64,42 % in handen zijn van MIH Holdings.
In totaal
zal maximaal 25 % van de aandelen worden uitgegeven. Als handelende
banken
zijn onder andere MeesPierson en Merrill Lynch International aangesteld.
De
verwachting is dat de inschrijving op 25 maart zal starten, waarna
de handel
van aandelen op 14 april zal starten. MIH had tot maart 1997 samen
met
Richemont de betaal-tv onderneming NetHold in bezit, waar het Nederlandse
FilmNet en MultiChoice deel van uitmaakten. NetHold is verkocht aan
de Franse
Canal+ Groep.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CANAL+: VERLIES VAN 89,1 MILJOEN EURO IN 1998
De Franse Canal+ Groep heeft bekend gemaakt over 1998 een netto
verlies van 28,2 miljoen Euros (62,14 miljoen gulden) te hebben gemaakt.
In 1997 draaide de Franse betaal-tv onderneming nog met een netto
winst van 233 miljoen Euro (circa 513 miljoen gulden). Zonder 'bijzondere
onderdelen' bedroeg het verlies over 1998 89,1 miljoen Euro
(196,35 miljoen gulden). De omzet van de Canal+ Groep bedroeg in
1998 2,5 miljard Euro (5,5 miljard gulden). Op 18 en 19 maart zal
Canal+ meer bekendmaken over haar verliescijfers, waaronder de
uitsplitsing van diverse bedrijfsonderdelen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
SES DRAAIT 10,9 % MEER WINST
Société Européenne des Satellites (SES), operator
van de Astra satellieten
heeft over het jaar 1998 10,9 % meer winst gemaakt ten opzicht van
1997.
Dit heeft het Luxemburgse bedrijf, dat ook op de Luxemburgse en Londense
beurs genoteerd staat, afgelopen week bekend gemaakt. De winst bedroeg
176,2 miljoen Euro (388,3 miljoen gulden) op een omzet van 516 miljoen
Euro
(1,13 miljard gulden), die 15,3 % steeg. Aandeelhouders zal na goedkeuring
een divident van 2,26 Euro worden uitgekeerd (4,98 gulden). Het afgelopen
jaar ging SES naar de beurs en werd de tweede satellietpositie op 28,2
graden
Oost ten behoeve van het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor het eerst
ingezet.
De start van SKY Digital op 28,2 graden Oost (op de Astra 2A), de lancering
van de Astra 1G, de start van het Poolse Wizja TV pakket, vernieuwing
van contracten met Duitse commerciële omroepen, de start van Astra-Net
en de omvorming van ESM (European Satellite Multimedia) tot SES Multimedia
waren volgens SES speerpunten van 1998. Medio januari 1999 kocht SES
indirect een aandeel van 34,13 % van de Aziatische satellietoperator
AsiaSat,
waarmee het dit jaar hoopt tot een verdere samenwerking te komen.
Terug
naar de inhoud van deze editie
BELGISCH MEDIANIEUWS:
CANVAS REIKT DOCUMENTAIREPRIJS UIT AAN 'DIVORCE IRANIAN STYLE'
De Vlaams-Belgische publieke omroep VRT heeft de Canvasprijs
1999 uitgereikt aan de Britse documentaire "Divorce Iranian
Style" van Kim Longinotto en Ziba Mir Hosseini.
De Canvasprijs, vernoemd naar de gelijknamige tv-zender, is
bestemd voor de beste internationale documentaire van het
Gentse documentaire filmfestival Viewpoint.
"Divorce Iranian Style" toont de tegenstand en de problemen
die Iraanse vrouwen ondervinden als zij in de rechtbank een
echtscheiding willen afdwingen. De winnende documentaire zal
binnenkort op VRT-Canvas worden uitgezonden.
Terug
naar de inhoud van deze editie
CARRE D'OR AAN TMF VLAANDEREN UITGEREIKT
Op maandag 8 maart jl. werden in Discotheek Carré te Willebroek
de
jaarlijkse "Carré D'Or" awards uitgereikt. "Carré D'Or"
is een prijs
die de uitbaters van de discotheek jaarlijks uitreiken aan personen,
bedrijven of instellingen die zich op een welbepaalde manier hebben
weten te onderscheiden. Of om het met de woorden van Carré te
zeggen: "Carré D'Or 1999, als dank geschonken aan The Music
Factory Vlaanderen voor de muzikale vernieuwing in Vlaanderen en de
toepasselijke persaankondiging in Carré". Andere gelijkaardige
prijzen
werden uitgereikt aan o.a. de Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR),
Radio Donna en Mercedes-Benz. (Bron: TV Corner)
Terug
naar de inhoud van deze editie
INTERNET MEDIANIEUWS
CASEMA GEEFT ABONNEMENTSGELD KABELINTERNET TERUG
In navolging van Telekabel heeft Casema eveneens aangekondigd abonnementsgeld
te zullen terugstorten. Het gaat daarbij om abonnees die in maart hun
kabelinternet
abonnoment opzeggen. Deze abonnees krijgen hun abonnementsbijdrage
over deze
maand retour. Casema wil met dit gebaar ontevreden klanten de mogelijkheid
geven makkelijker het abonnement te kunnen opzeggen. Casema is daarnaast
bezig met de mogelijkheid tot het creeëren van een sneller soort
Internet via de
kabel. Casema reageert hiermee op de vele klachten naar aanleiding
van lange
wachttijden van het product Internet via de kabel. Casema biedt sinds
1997 Internet
via de kabel voor 59,90 gulden per maand. In totaal heeft Casema nu
19.000
Internetters via de kabel. (Bron: Haagsche Courant)
Terug
naar de inhoud van deze editie
AKN START INTERNETSITES
Op 21 maart zullen AVRO, KRO en NCRV, allen uitzendende omroepen
op Nederland 1 van 11.00 uur 's avonds tot 07.00 uur 's morgens op
22 maart
via www.tvfilm.nl rechtstreeks de Oscaruitreikingen tonen. De nieuwe
site is
onderdeel van TVWeb van de omroepen dat op 21 maart in Media Plaza
officieel zal worden geopend. TVWeb zal bestaan uit o.a. http://www.tvupdate.nl
(programmagids gerangschikt op genre, tijd of zender en tv-nieuws),
http://www.tvmuziek.nl (met informatie over muziek), http://www.tvkids.nl
(voor
kinderen) en http://www.tvbusiness.nl (zakeninformatie). Daarnaast
zullen meer
sites over onder andere sport, reizen, documentaire, drama en lifestyle
aan
het pakket worden toegevoegd. De bedoeling is dat de sites minimaal
30 keer
per dag worden voorzien van een update. De internetsites zullen worden
onderhouden
door AKN Internetservice, dat onderdeel is van AKN Programmabladen
van AVRO, KRO, NCRV en VNU tijdschriftengroep. (Bron: Planet Multimedia)
Terug
naar de inhoud van deze editie
|