[Kijkcijfers]
DutchMedia
[Luistercijfers]
 
onder hoofdredactie van David de Jong
 
DutchMedia Editie 12/1999 

dinsdag 16 maart 1999

In deze Editie: 

- Hans Bloem weg bij FOX 
- Van der Ploeg: 'Ondertiteling verplicht maken' 
- Wim Huinder reclameman van het jaar 
- Hannelore Kemme algemeen directeur the BOX 
- Lokale Omroepen vrezen voor verlies stereo frequenties 
- Jan Westerhof nieuwe zendercoördinator Radio 1 en 5 
- CDA: 'Staatssecretaris zet tweede kamer op verkeerde been' 
- Omroepbonden volharden 6 % looneis en continueren stiptheidsacties 
- Reclamespot 'goal' wint Gouden Loeki 1998 
- Discovery claimt reclameprimeur 
- TROS: Linda de Mol tekent vier jaar bij 
- Ed Nijpels stopt met Aktua in Bedrijf 
- Wereldomroep neemt filmdistributie activiteiten RVD over 
- Wedden Dat' terug met Reinout Oerlemans 
- HMG verwerft rechten groot aantal Buena Vista Producties 
- 'Publieke Jazzradiozender' 
- South Park bij Net 5 
- Nagelkerke benoemd tot algemeen directeur TBS en Cartoon Network Nederland 
- VJ's weg bij TMF 
- Bookmark start met testuitzendingen op satelliet 
- DigiTenne: vier gulden per maand voor 25 tv-zenders 
- Regionaal Medianieuws: 
   - Muzzik spant kort geding aan tegen kabelexploitant Eneco 
   - Telekabel: voorlopig geen pakketsegmentatie 
   - ROG gestart met radio-uitzendingen via de ether 
   - Amateur Televisie ook via de Amsterdamse kabel 
   - Regionale Omroepen Noord en Oost-Nederland met alternatief songfestival 
   - The Music Factory realiseert doorgifte in Deventer 
- Internationaal Medianieuws: 
   - MIH naar Amsterdamse en Amerikaanse beursn 
   - Canal+: verlies van 89,1 miljoen Euro in 1998  
   - SES draait 10,9 % meer winst 
- Belgisch Medianieuws: 
   - Canvas reikt documentaireprijs uit aan 'Divorce Iranian Style' 
   - Carre d'or aan TMF Vlaanderen uitgereikt 
Internet Medianieuws 
   - Casema geeft abonnementsgeld kabelinternet terug 
   - AKN start Internetsites

 
 
HANS BLOEM WEG BIJ FOX 

Het tv-station FOX heeft aangekondigd dat Managing Director 
(directeur) Hans Bloem bij de tv-zender zal vertrekken. Volgens 
de zender vertrekt Bloem om privé redenen. Bloem zal bij de 
zender blijven werken totdat de zender een opvolger voor 
Bloem heeft gevonden. Volgens FOX worden thans gesprekken 
gevoerd met potentiële kandidaten. Een FOX-woordvoerder 
zei dat de beslissing van Bloem absoluut los staat van de 
prestaties en positie van de zender. FOX behaalt sinds det 
omvorming van TV 10 's avonds een marktaandeel van rond 
1 %. De zender rekende zelf op een marktaandeel van tussen 
de 3 en 6 %. Eerder stapte programmadirecteur Daphny Muriloff 
op. FOX/FOX Kids is als tv-station eigendom van Saban & Rupert 
Murdoch's News Corp. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VAN DER PLOEG: 'ONDERTITELING VERPLICHT MAKEN' 

Staatsecretaris Van der Ploeg (Cultuur) is van mening dat doven en 
slechthorenden beter bedient worden door commerciële zenders. In 
de nieuwe Concessiewet staat in de toelichting dat hij de mogelijkheid 
creëert commerciële tv-stations een wettelijk ondertitel percentage 
op te leggen ten behoeve van doven en slechthorenden. Voordat de 
staatssecretaris met een dergelijke maatregel wil komen, laat hij 
de commerciële tv-stations vrij dit zelf in te vullen. Mocht dan blijken 
dat de commerciëlen dit alsnog voldoende in hebben gevoerd, dan zal 
de maatregel achterwege blijven. Thans ondertitelt SBS 6 als enige 
commerciële omroep de soap 'Goudkust' ten behoeve van doven en 
slechthorenden. Het Commissariaat voor de Media zal toezicht moeten 
houden op de ondertitel-percentages. De publieke omroep ondertitelt 
thans meer dan de helft van de Nederlandstalige programma's. In Nederland 
zijn er naar schatting zo'n 200.000 mensen die doof of slechthorend zijn. 
Commerciële omroepen hebben in het verleden aangegeven dat ze bereid 
zijn om programma's ten behoeve van doven en slechthorenden te willen 
ondertitelen, maar vragen daar wel een bijdrage van de overheid voor. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
WIM HUINDER RECLAMEMAN VAN HET JAAR 

Directeur Wim Huinder van Albert Heijn is dinsdagavond gekozen tot 
Reclameman van het Jaar. Huijnder liet Pierre Karsten (Promodukties/Boomerang), 
Aad Kuijper/Pieter van Velsen (Lowe Kuiper & Schouten), Fons van Westerloo 
(SBS 6), Willem Sijthoff (Scoot) en Erik de Zwart (Radio 538) achter zich. 
Het vakblad NieuwsTribune reikte de prijs voor de zeventiende keer uit, op 
basis van de keuze van een commissie van veertien oud-reclamemannen. Ook 
bij vakgenoten blijkt Wim Huinder favoriet te zijn. Dit komt naar voren uit de 
Adfopoll bij collega vakblad Adformatie. Meer dan achthonderd mensen 
brachten hun stem uit. De uitslag: 
1. Wim Huinder (Albert Heijn)    32 % 
2. Pierre Karsten (Promodukties)13 % 
3. Willem Sijthoff (Scoot)            22 % 
4. van Velsen/Kuijper (LK&S)     5 % 
5. Fons van Westerloo (SBS 6)  16 % 
6. Erik de Zwart (Radio 538)       9 % 
(Bron: Adformatie) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
HANNELORE KEMME ALGEMEEN DIRECTEUR THE BOX 

Hannelore Kemme is per 1 maart jl. benoemd als algemeen directeur van 
het clip tv-station The Box. Kemme was sinds het vertrek van René Bogaard 
afgelopen najaar als directeur op ad interim basis actief. Daarvoor was ze actief 
als network & development manager. The Box heeft tevens Arjan Boonacker 
en Rolf van de Haar aangenomen als respectievelijk marketing en sales manager. 
The Box Nederland is een joint venture van het Amerikaanse The Box Worldwide 
en het Nederlandse Quote Media. De clipzender zegt de promotie activiteiten 
voortaan meer op landelijk niveau te laten plaatsvinden in plaats van lokaal, 
omdat het tv-station inmiddels (met 30 versies) in meer dan 50 % van de 
Nederlandse kabelhuishoudens te ontvangen is. Overigens is de introductie 
van de 'digitale Box', waardoor de beeldkwaliteit en de mogelijkheden voor 
de kijker verbeteren, uitgesteld. In april zal duidelijk worden of en wanneer 
de apparatuur bij de kabelexploitanten zal worden vervangen. Volgens The 
Box zal dit in ieder geval voor het einde van dit jaar moeten gebeuren, om 
technische problemen te voorkomen. 

Terug naar inhoud van deze editie 
 
LOKALE OMROEPEN VREZEN VOOR VERLIES STEREO FREQUENTIES 

De publieke lokale omroepen in Nederland zijn bang dat er na 2000 geen 
goede stereofrequenties voor hen beschikbaar zijn. Uit onderzoek blijkt 
dat in grote delen van Nederland goede frequenties voor handen zijn, 
maar die dreigen volgens de lokale omroepen te worden toegewezen 
aan commerciële radiozenders. De OLON (Organisatie Lokale Omroepen 
Nederland) eist van de politiek maatregelen die ervoor zorgen dat juist 
publieke lokale radiozenders voor deze 'betere' FM-frequenties in 
aanmerking komen. Inmiddels blijkt de RDR (Rijksdienst voor 
Radiocommunicatie) zo'n tien extra mono-frequenties te hebben 
gevonden voor publieke lokale omroepen die momenteel een slechte 
dekking hebben. Radio Schagen zou al eerste van deze nieuwe frequenties 
gebruik mogen maken. Het station verhuist binnenkort van de 106.4 MHz 
naar de 97.8 MHz. (Bron: o.a. Haagsche Courant) 

 Terug naar de inhoud van deze editie 
 
JAN WESTERHOF NIEUWE ZENDERCOORDINATOR RADIO 1 EN 5 

De Raad van Bestuur van de NOS heeft Jan Westerhof per 1 mei benoemd 
tot zendercoördinator van Radio 1 en Radio 5. Westerhof is de eerste 
zendercoördinator van zowel de nieuws- en sportzender als de opiniezender. 
Westerhof (44) is thanks werkzaam als hoofdredacteur en programmadirecteur 
bij Omroep Gelderland. Voor die tijd werkte hij onder meer bij de Volkskrant, 
als chef van de mediaredactie. Westerhof volgt bij Radio 1 Henk van Hoorn 
op die de taak van zendercoördinator tijdelijk op zich nam, en Hans le Poole 
en Michel van Bergenhenegouwen bij Radio 5. De instelling van één 
zendercoördinator voor zowel Radio 1 als 5 wekte bij veel 
omroepmedewerkers verontwaardigde reacties op. Westerhof heeft 
aangekondigd zich voor Radio 5 te zullen inzetten voor het verkrijgen 
van een landelijk dekkend FM-frequentienet. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CDA: 'STAATSSECRETARIS ZET TWEEDE KAMER OP VERKEERDE BEEN' 

Het CDA vindt dat staatssecretaris M. de Vries (Verkeer en Waterstaat) 
dinsdag de Tweede Kamer op het verkeerde been heeft gezet tijdens een 
debat over Delta-zendmasten op de Noordzee. De staatssecretaris zei 
toen dat een schadeclaim van miljoenen guldens dreigt, als de Kamer 
zou besluiten dat hiervoor voorlopig geen vergunning mag worden 
afgegeven. Uit een brief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat 
van 19 augustus vorig jaar aan Delta Radio blijkt dat in drie gesprekken 
met radiozender is gemeld dat de overheid niet aansprakelijk kan 
stellen "voor oponthoud of zelfs afstel". CDA-Kamerlid Eurlings vraagt 
zich af "hoe de staatssecretaris door haar ambtenaren is geïnformeerd." 
Op verzoek van het CDA komt er deze week een heropening van het 
debat. Het argument van de staatssecretaris is onderuit gehaald, aldus 
het CDA. Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat 
zei in een reactie hierop, dat de staatssecretaris de Kamer "nader 
zal informeren". Begin vorige week leek de Tweede Kamer zich neer te leggen 
bij de bouw van twee 400 meter hoge zendmasten van Delta Radio, 35 
kilometer buiten de Zeeuwse kust. Wel diende de regering vergunningen voor 
dergelijke installaties voortaan te toetsen op de gevolgen voor het milieu. 
Tijdens het debat erkende De Vries dat de regering sneller had kunnen 
handelen om de ongewenste situatie zoals die nu is ontstaan rond Delta 
Radio te voorkomen. Al in 1997 stelde Kamerlid Stellingwerf (RPF) hierover 
vragen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
OMROEPBONDEN VOLHARDEN 6 % LOONEIS EN CONTINUEREN STIPTHEIDSACTIES 

De omroepbonden hebben een nieuw loonbod van publieke omroepwerkgevers afgewezen. 
De werkgevers hebben het loonbod waarbij sprake is van een loonsverhoging 
van 4 % betiteld als handreiking aan de vakbonden. De bonden blijven vasthouden 
aan de eis van 6 % loonsverhoging over de periode juli 1998-december 1999. 
Het bod van de omroepwerkgevers kwam vrijdagmiddag. Kort daarop reageerden 
de bonden met de constatering dat er tegen het loonbod verslechteringen 
staan die voor hen onaanvaardbaar zijn. Het gaat onder meer om een uitkleding 
van de huidige afvloeiingsregeling en demotie. De omroepacties zullen nu worden 
uitgebreid, waarbij de acties tot komende vrijdag steeds heviger worden. Daarbij 
bestaat eveneens de mogelijkheid dat uiteindelijk de radio- en tv-uitzendingen 
van de publieke omroepen gedurende een bepaalde periode uit de lucht zullen 
zijn. Behalve de looneis vinden de vakbonden het ontbreken van een 
voorstel over een aantal inhoudelijke punten ten aanzien van het sociaal beleid 
(contractbeleid, flexibilisering en ww-garantie) kwalijk. 
De NOS dreigt met juridische stappen tegen de verschillende omroepbonden, 
als zij doorgaan met de prikacties die sinds het begin van afgelopen week 
op de radio en televisie worden gehouden. In een brief aan de bonden 
schrijft de Raad van Bestuur van de NOS - het orgaan dat de werkgevers 
vertegenwoordigt - dat de CAO-acties absoluut niet in verhouding staan 
tot de eisen van de werknemers. De prikacties die worden gehouden bestaan 
vooral uit het vertraagd uitzenden van (nieuws)uitzendingen. De vertragingen 
worden daarbij naarmate de dagen vorderen langer. De actievoerende 
medewerkers van de publieke omroepen willen een vergelijkbare CAO 
zoals die anderhalf jaar geleden bij de 'commerciëlen' is gesloten en voelen 
zich achtergesteld. De werknemers bij de Holland Media Groep (HMG), 
oftewel RTL 4, RTL 5 en Veronica, hebben door die CAO-afspraken de 
loonachterstand die ze hadden op de publieke omroep ingelopen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RECLAMESPOT 'GOAL' WINT GOUDEN LOEKI 1998 

De reclamespot 'Goal' van Calve Pindakaas krijgt de Gouden Loeki 1998, 
de prijs voor de beste commercial. 'It Ken Nit' van Sonnema en 'De Mus' 
van Brand Bier eindigden op plaats twee en drie. De STER gaat commercials 
die meedingen naar de Gouden Loeki, de jaarlijkse publieksprijs voor de 
favoriete commercial, voortaan per maand kiezen. Ook krijgt het publiek 
een grotere stem in de voorrondes. Bezoekers van de STER-site kunnen 
uit de tien populairste commercials van voorgaande maand (gemeten 
door de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS) hun persoonlijke 
top-3 kiezen. Met spotjes op de publieke radio wijst de STER op de 
maandelijkse verkiezing. De winnende commercials van iedere maand worden 
vervolgens genomineerd voor de jaarlijkse Gouden Loeki verkiezing. 
De STER voert op dit moment besprekingen met de AVRO om de uitreiking van 
de Gouden Loeki vanaf volgend jaar te combineren met het galaprogramma 
rond de Gouden Televizier Ring. Donderdag wordt de Gouden Loeki 1998 
uitgereikt. In totaal 37.000 consumenten hebben hiervoor hun stem uitgebracht. 
(Bron: Adformatie) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
DISCOVERY CLAIMT RECLAMEPRIMEUR 

Discovery Channel claimt een reclameprimeur te hebben met een programma 
dat overal ter wereld op hetzelfde tijdstip werd uitgezonden. Het gaat 
om het programma 'Cleopatra's Palace: In Search of a Legend', dat 
afgelopen zondag om tien uur 's avonds te zien was. Adverteerders konden 
zo volgens Discovery een mondiaal publiek bereiken, op dezelfde dag en op 
dezelfde tijd. Visa International en Merrill Lynch zijn volgens The Wall 
Street Journal de twee mondiale sponsors voor het programma, dat in 
23 verschillende talen is uitgezonden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
TROS: LINDA DE MOL TEKENT VIER JAAR BIJ 

Linda de Mol heeft zich opnieuw voor vier jaar verbonden aan de 
familie-omroep TROS. Dit betekent dat de presentatrice (en actrice) 
de komende jaren te zijn zal zijn in nieuwe afleveringen van 'Love Letters', 
de dramaserie 'Spangen' en  'De leukste thuis'. 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ED NIJPELS STOPT MET AKTUA IN BEDRIJF 

Ed Nijpels stopt na tien jaar als presentator van 'TROS Aktua in 
Bedrijf'. Hij nam gisteren afscheid van zijn tv-werk, dat hij niet langer kon 
combineren met zijn nieuwe functie: Commissaris van de Koningin in 
Friesland. Nijpels presenteerde het programma sinds de periode dat 
hij als VVD-politicus bij de landelijke politiek betrokken was. 
Bert Kuizinga zal de plek van Nijpels innemen als co-presentator 
van Tineke Verburg. Komende vrijdag zal de laatste aflevering met 
Nijpels worden uitgezonden. 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
WERELDOMROEP NEEMT FILMDISTRIBUTIE ACTIVITEITEN RVD OVER 

De televisie-afdeling van de Wereldomroep (Radio Netherlands Television - 
 RNTV) zet per 1 april 1999 de filmdistributie-activiteiten van de 
Rijksvoorlichtingsdienst voort. Deze RVD-activiteiten waren ook bekend onder 
de naam NIS Filmdistribution Holland. De NIS bezit in haar catalogus 
allerlei door de overheid (mede)gefinancierde films. De dienst distribueert 
voorlichtings- en promotiefilms, alsmede films die ten behoeve van het 
kunstbeleid en ontwikkelingssamenwerking zijn gemaakt. De RVD is van mening 
dat het in stand houden van een eigen distributie-onderneming niet meer onder 
de eigen kerntaken valt en ziet de Wereldomroep als goede partner waar 
deze activiteiten bij kunnen worden ondergebracht. De televisie-afdeling 
van de Wereldomroep (RNTV) treedt op als co-producent van een 
groot aantal documentaires die door de publieke omroepen worden uitgezonden, 
en door RNTV in het buitenland worden gedistribueerd. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
'WEDDEN DAT' TERUG MET REINOUT OERLEMANS 

De spelshow 'Wedden Dat' komt weer terug op de buis bij RTL 4. 
Reinout Oerlemans zal in navolging van Jos Brink en Rolf Wouters 
de spelshow presenteren. De nieuwe reeks, die door Joop van den 
Ende wordt geproduceerd, zal op 8 april live weer te zien zijn met 
o.a. Jos Brink als gast. 
 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
HMG VERWERFT RECHTEN GROOT AANTAL BUENA VISTA PRODUCTIES 

De Holland Media Groep (HMG) heeft bekend gemaakt op de NATPE beurs 
in de Verenigde Staten een overeenkomst te hebben gesloten met Buena 
Vista International Television waardoor de HMG de uitzendrechten van 
een groot aantal programma's van Buena Vista heeft verkregen. Het gaat 
daarbij om films als 'Face Off' (met Nicolas Cage) en 'Starship Troopers' (van 
Paul Verhoeven). Daarnaast zijn nieuwe afleveringen aangekocht van de 
comedyserie 'Ellen' (voor RTL 5), 'Home Improvement', 'Unhappilty Even 
After' en 'Boy meets World' (alledrie vooor Veronica). Eveneens zijn de nieuwe series 
'Soul Man', 'Crashzone' en 'Microsoap' aangekocht tezamen met de 'oude' 
series 'Empty Nest' en 'Golden Girls' die zullen worden herhaald. Op RTL 4 
zullen de tekenfilms 'Bonkers', 'Gargoyles', 'Mummies Alibe' en 'The Wacky 
World of Tex Avery' worden vertoond, dankzij de aankoop hiervan. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
SOUTH PARK BIJ NET 5 

De producenten van South Park en Net 5 hebben de bevestiging gegeven 
dat animatie cultserie is aangekocht door Net 5. Eerder waren besprekingen 
gaande tussen de publieke VPRO, die interesse in de serie had vertoond. 
Volgens de VPRO was Net 5 sneller met een beslissing tot aankoop en speelde 
de huidige rechtenregeling van de serie een rol om de serie uiteindelijk niet 
aan te kopen. Thans is de serie in Nederland enkel te zien bij de abonneezender 
Canal+, die de eerste vertoonrechten bezit. Hierdoor kan een 'open' kanaal de 
zender pas een jaar na de eerste vertoning van de abonneezender uitzenden. 
South Park lijkt qua animatie een vredelievende tekenfilm, maar het tegendeel 
blijkt de realiteit, waardoor Net 5 de serie niet in het jeugdblok zal plaatsen, 
maar vanaf het komende tv-seizoen (september/oktober) later op de avond 
zal uitzenden. Kijkers die vlakbij de Waalse grens of Brussel wonen kunnen 
South Park reeds ongecodeerd zien via Canal+ Belgique, die de serie in het 
ongecodeerde blok op zaterdag om 12:40 uur via de ether (origineel) uitzendt. 
Daarnaast is de serie via de satelliet eveneens ongecodeerd via Canal+ Vlaanderen 
digitaal op de Intelsat 605 te ontvangen via 11.474 GHz. H. Symb.Rate 17.981 FEC 3/4. 
In Vlaanderen zal South Park, die in de Verenigde Staten tot een nieuwe rage heeft 
geleid, (ongecodeerd via de kabel en satelliet) uit worden gezonden door VT4. VT4 is 
volledig eigendom van de SBS Groep, dat 70 % van Net 5 (en SBS 6) bezit. South 
Park is geproduceerd door Comedy Central, dat een joint venture is van Viacom 
en Time Warner. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
'PUBLIEKE JAZZRADIOZENDER' 

Op een conferentie, dat op 4 maart jl. plaatsvond in Bilthoven heeft de stichting 
'Jazz op Zes' bekend gemaakt zich sterk te zullen maken voor de oprichting van 
een publieke zesde radiozender die geheel aan het jazzgenre gewijd zal zijn. 
Volgens initiatiefnemers is het jazzaanbod op Radio 3 en Radio 4 minimaal, 
en biedt JFK.FM (dat voor 1 januari onder de naam JazzRadio uitzond) nauwelijks 
jazz. Daarom zal de stichting acties handtekeningen acties voeren en gesprekken 
voeren met beleidsmakers. Ironisch genoeg vond op dezelfde dag in Amsterdam 
een ander symposium plaats over de oprichting van een multiculturele publieke 
radiozender, waarbij Hans Dulfer in een column jazz als multicultureel voorstelde. 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NAGELKERKE BENOEMD TOT ALGEMEEN DIRECTEUR TBS EN CARTOON NETWORK NEDERLAND 

Turner Broadcasting System heeft Mathieu Nagelkerke benoemd tot algemeen 
directeur van Turner Broadcasting Systems Netherlands en Cartoon Network 
voor Vlaanderen en Nederland. De benoeming van Nagelkerke, die reeds 
verantwoordelijk was voor o.a. de kabeldistributie van de drie Turner-kanalen 
(CNN International, Cartoon Network NL en TNT Classic Movies), is een gevolg 
van een Europese reorganisatie bij Turner Broadcasting Systems. Hierdoor 
is voor Turner Broadcasting Europa, Afrika en het Midden Oosten in een 
tiental regio's verdeeld: Verenigd Koninkrijk/Ierland, Nederland/Vlaanderen, 
Frankrijk/Franstalige Zwitserland/Wallonië, Midden-Oosten/Turkije, 
Afrika/Griekenland, Duitsland/Oostenrijk/Duitstalig Zwitserland, Scandinavië, 
Italië, Oost Europa en Spanje/Portugal. Elke regio heeft daarbij een eigen 
kantoor en directeur/vertegenwoordiger. Nagelkerke wordt met de 
benoeming eveneens direct verantwoordelijk voor Cartoon Network NL, 
voor wat betreft o.a. advertentie-verkoop, marketing, programmering, PR 
en onderzoek. Nagelkerke staat onder leiding van Andy Bird en Nan Richards, 
die de leiding hebben over respectievelijk CNN International en de entertainment 
tak van TBS in Afrika, Europa en het Midden-Oosten. De benoeming van 
Nagelkerke is op 1 maart ingegaan. TBS blijft actief in Nederland vanuit 
het Amsterdamse kantoor. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VJ'S WEG BIJ TMF 

The Music Factory (TMF) heeft bij navraag bevestigd dat naast Fabienne 
de Vries ook Wessel van Diepen per 5 april het muziek tv-station zal 
verlaten. Volgens TMF was dit een beslissing van Wessel van Diepen, 
die zijn werkzaamheden bij Radio 538 wèl zal continueren. Sylvana 
Simons zal voortaan enkel te zien zijn in de 'R&B Top 20'. Volgens 
TMF heeft dit te maken met haar werkzaamheden in Londen die 
niet meer te combineren zouden zijn met haar soulprogramma. 
TMF spreekt van een verjonging van de zender nu de meeste 
'eerste generatie VJ's' het muziek tv-station verlaten. Alleen 
Bridget Maasland en Erik de Zwart zijn in het nieuwe schema 
opgenomen als presentatoren die sinds de start van TMF bij de 
zender werkzaam zijn. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BOOKMARK START MET TESTUITZENDINGEN OP SATELLIET 

Bookmark heeft onder de naam NLTV, What's on TV? een start gemaakt 
met testuitzendingen voor een electronische programmagids (EPG) op de 
Astra 1F. Via 12.344 GHz. H. Symb.Rate 27.500 FEC 3/4 zijn thans 
(ongecodeerd) voorproefjes te zien van hoe de EPG eruit zal zien. Volgens 
Bert Ponsen van Bookmark wordt de apparatuur gebruikt van het ter ziele 
gegane TV Vandaag, waardoor op teletekst onderdelen van TV Vandaag 
te zien waren. Bookmark is van plan naast programma-informatie ook 
andere informatie aan te bieden, waaronder nieuws afkomstig van het 
persbureau ANP. Het satellietsignaal is bedoeld als aanvoer voor kleine 
kabelexploitanten waar geen aparte apparatuur staat opgesteld. Bij grotere 
kabelmaatschappijen zal specifieke apparatuur worden geinstalleerd die middels 
data-aanvoer via een Eutelsat-satelliet zal worden 'gevoed'. Mogelijk dat de 
dienst via de Astra 1F ook voor digitale schotelbezitters beschikbaar zal komen. 
De bedoeling is dat de dienst voor 1 juli dit jaar operationeel zal zijn. Gesprekken 
met een aantal kabelexploitanten waaronder het kabelconsortium Mediakabel 
(dat digitale televisie zal opstarten) vinden plaats om de dienst aan kijkers te kunnen 
aanbieden. Bookmark stelt zich op als contentleverancier, en laat volgens 
eigen zeggen kabelexploitanten vrij met wat ze met de informatie doen. Eveneens 
is het de bedoeling dat de EPG een interactief karakter zal krijgen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
DIGITENNE: VIER GULDEN PER MAAND VOOR 25 TV-ZENDERS 

Peter Jelgersma heeft in een interview met Het Parool bekend gemaakt dat 
het etherboeket van DigiTenne zo'n 4 gulden per maand zal kosten voor 25 tv-zenders. 
DigiTenne zal gebruik maken van de DVB-T techniek, ook wel bekend als DTT 
(Digital Terrestrial Television), dat in het Verenigd Koninkrijk reeds wordt 
toegepast door ONdigital. Jelgersma zegt in de krant vooral kabelexploitant 
A 2000 concurrentie te willen aandoen. Als analoge ethertelevisie zal worden 
uitgeschakeld zal het aanbod worden vergroot tot maximaal honderd tv-zenders. 
De Stichting DigiTenne verenigt de meeste in Nederland (landelijke) actieve 
commerciële, publieke en abonnee zenders. Doordat DigiTenne in elke regio 
met andere zenders kan werken, heeft het de mogelijkheid ook (publieke) regionale 
zenders in het boeket op te nemen. Het digitale etherboeket zal naast tv-zenders 
naar verwachting ook radiostations en multimediale toepassingen bevatten die 
via een telefoonverbinding zullen worden teruggekoppeld. Het Parool stelt dat 
voor de ontvangst van DigiTenne een ontvanger van 500 gulden noodzakelijk 
is, die op termijn door digitale televisies zal worden vervangen. DigiTenne zal 
nu naar verwachting van voorjaar 2000 operationeel worden in de randstad, 
waarna het boeket ook in de rest van Nederland zal uitbreiden. Thans vinden 
technische tests plaats. Doordat er in Nederland geen regel- of wetgeving 
bestaat over technische universele standaarden is het denkbaar 
dat in de toekomst voor de ontvangst van diverse (digitale) infrastructuren 
(kabel-, satelliet- en ether) telkens een andere ontvanger noodzakelijk is. 
Hierdoor zou het in de toekomst overstappen naar een (infrastructuur)concurrent 
of daar gelijktijdig gebruik van willen maken, een dure aangelegenheid kunnen worden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
REGIONAAL MEDIANIEUWS: 

MUZZIK SPANT KORT GEDING AAN TEGEN KABELEXPLOITANT ENECO 

De klassieke muziek tv-zender Muzzik heeft bekend gemaakt de Rotterdamse 
kabelexploitant Eneco voor de rechter te dagen. Op 22 maart zal in Amsterdam 
een kort geding plaatsvinden, waarbij de zender een terugkeer eist op het 
Eneco-kabelnet in Dordrecht. De kabelexploitant staakte op 1 maart jl. de doorgifte 
van de zender in Dordrecht, ondanks een advies van de programmaraad aldaar, 
die van mening is dat de zender in het basispakket opgenomen diende te worden. 
Muzzik is (indirect) eigendom van Franse aandeelhouders waaronder Canal+, 
NRJ, Vivendi en Sofirad. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
TELEKABEL: VOORLOPIG GEEN PAKKETSEGMENTATIE 

Abonnees van kabelexploitant Telekabel krijgen voorlopig nog geen 
mogelijkheid om een keuze te maken uit verschillende pakketten met 
televisiezenders, aldus Omroep Flevoland. Volgens kabelmaatschappij 
Telekabel is het nog te vroeg om keuzepakketten aan te bieden aan de 
abonnees. In de provincie Utrecht is kabelmaatschappij Casema als 
experiment in enkele gemeenten begonnen met het aanbieden van 
een pluspakket en een basispakket  In het gebied van Telekabel zal 
die keuzemogelijkheid er op termijn wel komen, maar dat zal naar 
verwachting pas later dit jaar gebeuren. Telekabel biedt echter in enkele 
gemeenten zoals Ede reeds de keuze uit een uitgebreid en beperkt pakket. 
In de gemeente Zoetermeer, waar het kabelnet het afgelopen jaar door 
Casema werd overgenomen van Telekabel, is eveneens een dergelijke 
keuze reeds lange tijd mogelijk. De keuze wordt mogelijk gemaakt door 
het gebruik van filters. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ROG GESTART MET RADIO-UITZENDINGEN VIA DE ETHER 

Ruud Brand berichtte vrijdag op Internet dat ROG (Radio Oost 
Groningen) donderdag de etherfrequentie 96.9 MHz. te Winschoten 
in gebruik heeft genomen. Momenteel wordt er non-stop muziek 
gedraaid uit de jaren zeventig en tachtig. ROG hoopt binnenkort 
haar tweede frequentie op 104.4 MHz. vanuit de stad Groningen in gebruik te 
kunnen nemen. Volgens waarnemers heeft HOT Radio haar zendantennes 
van de etherfrequentie 92.9 MHz te Arnhem naar het oosten heeft gedraaid. 
Hierdoor is het station nu ook in Nijmegen via de ether te beluisteren. 
Daarentegen blijkt de ontvangstkwaliteit ten westen van Arnhem te zijn verminderd. 
Overigens heeft Rebecca Radio haar elfde en laatste frequentie in Dedemsvaart 
op 99.9 MHz ook in gebruik genomen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
AMATEUR TELEVISIE OOK VIA DE AMSTERDAMSE KABEL 

Afgelopen zaterdag op zondag is tussen 02:00 en 11:00 uur via het kanaal Amsterdam 2 
(A2) op het Amsterdamse kabelnet van A 2000 het amateur-tv project van PI6ALK 
te zien geweest in het kader van het Next 5 Minutes 3 (N5M3) project. N5M3 was 
een symposium over tactical media dat in Amsterdam werd gehouden. In het kader 
daarvan heeft de organisatie zendtijd ter beschikking gekregen van de lokale publieke 
omroep Salto, die o.a. de tv-zenders AT5, Amsterdam 1 (A1) en Amsterdam 2 (A2) beheert. 
Beelden van het amateur-tv project zijn sinds enige tijd ook op regelmatige basis op de 
Eutelsat W2 in heel Europa digitaal te ontvangen (12.701 GHz. Symb.Rate 3012 
FEC 5/6). Volgens Rens Maas, die als tv-zendamateur reeds eerder verantwoordelijk 
was voor de start op satelliet, waarbij een mozaïkkanaal van zendamateurs te zien is, 
was het project op de kabel succesvol. Maas zond vanuit Heerhugowaard zijn beelden 
weg naar de Hemweg in Amsterdam, waarna deze als 'repeater' de beelden 
verder uitzond die werden opgevangen op het dak van het Salto-gebouw, waar 
de beelden vanaf 02:00 uur op de kabel werden geplaatst. Omgekeerd was in heel 
Europa Amsterdam 1 (A1) met N5M3-tv tussen 00:00 en 02:00 uur dankzij de 
medewerker van een zendamateur in Zaanstad te zien, die het signaal van de kabel 
richting Maas uitzond. Dankzij het project waren zaterdagnacht o.a. filmpjes van o.a. 
een bezoek aan Radio 3 FM, PI6Alk, een onoficiële preview van TMF in Amsterdam, 
John Foggerty en Tatjana te zien. Eveneens maakten de zendamateurs een ronde 
langs de verschillende satellieten, waardoor korte tijd zowel MTV als CNN even 
terug waren op de Amsterdamse kabel. De beelden waren eveneens via Internet 
te ontvangen (http://www.tss-telecom.nl/pi6alk), waar de zendamateurs ook op 
uitzenden. Volgens een woordvoerder van de Kunst en Televisie Stichting KWW, 
die ter gelegenheid van het derde N5M symposium dit mogelijk heeft gemaakt 
dankzij o.a. Salto, De Digitale Stad (gevestigd in Amsterdam) en de firma Kramer 
was het pas kort tevoren bekend dat deze gebeurtenis zou plaatsvinden. Gezien 
het succes wordt nagedacht over een mogelijke herhaling. Uit reacties bleek 
volgens de initiatiefnemers dat Amsterdamse kabelkijkers niet wisten wat 
hun overkwam als ze 's nachts hun tv aan hadden staan, en deed het een 
en ander vooral denken aan het het opnieuw beleven van 'oude' tijden van 
de vrije tv. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
REGIONALE OMROEPEN NOORD EN OOST-NEDERLAND MET ALTERNATIEF SONGFESTIVAL 

De regionale omroepen RTV Drenthe, Omroep Gelderland, RTV Noord en 
RTV Oost zenden op zaterdag 20 maart het 'Streek Songfestival' uit. 
Dit alternatieve songfestival is een initiatief van RTV Oost 
programmamaker Willy Oosterhuis die naar eigen zeggen strijdt tegen de 
verloedering van het Nationale Songfestival. Dit alternatieve songfestival 
is een reactie op het toestaan van Engelstalige liedjes bij het nationale 
festival dat afgelopen zondag is gehouden en werd gewonnen door Marlayne. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
THE MUSIC FACTORY REALISEERT DOORGIFTE IN DEVENTER 

Na een bijna vierjarige strijd is het TMF gelukt een plaats op 
de Deventerse kabel te veroveren. Door deze en enkele andere 
kabelwinsten in kleinere plaatsen stijgt het landelijk bereik van 92 naar 
94 %. De muziek tv-station is echter nog steeds niet te zien in Delft en 
Leiden (stad). Voor Leiden zal een programmaraad zich nog moeten 
uitspreken over het programmapakket, waardoor zowel TMF als Net 5 
wellicht ook te zien zal zijn in deze universiteitsstad. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
INTERNATIONAAL MEDIANIEUWS: 

MIH NAAR AMSTERDAMSE EN AMERIKAANSE BEURS 

MIH Limited, moedermaatschappij van de technologie-onderneming Mindport (waar 
Mindport Irdeto en een 44 % belang in OpenTV onder valt), en de MultiChoice 
activiteiten in Cyprus, Zuid-Afrika, Thailand en Griekenland heeft aangekondigd 
naar de beurs te gaan op Wall Street en de Amsterdamse effectenbeurs. 
De onderneming is van huis uit Zuid-Afrikaans en actief met betaal-tv pakketten 
met zenders onder namen als FilmNet, K-TV, SuperSports, M-Net, The Series 
Channel en The Soap Channel. Volgens Alex Polman, werkzaam bij Mindport, 
dat in het Nederlandse Hoofddorp is gevestigd, is MIH juridisch gevestigd op 
de British Virgin Islands (om belasting en wet-technische redenen). MIH Limited 
is thans voor 80,52 % eigendom MIH Holdings Limited en voor 8,5 % in handen 
van Super Sports. MIH Holdings Limited staat zelf ook (deels) genoteerd op de 
Zuid-Afrikaanse aandelenbeurs in Johannesburg. Na de aandelenemissie zal 
MIH Limited voor minimaal 64,42 % in handen zijn van MIH Holdings. In totaal 
zal maximaal 25 % van de aandelen worden uitgegeven. Als handelende banken 
zijn onder andere MeesPierson en Merrill Lynch International aangesteld. De 
verwachting is dat de inschrijving op 25 maart zal starten, waarna de handel 
van aandelen op 14 april zal starten. MIH had tot maart 1997 samen met 
Richemont de betaal-tv onderneming NetHold in bezit, waar het Nederlandse 
FilmNet en MultiChoice deel van uitmaakten. NetHold is verkocht aan de Franse 
Canal+ Groep. 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CANAL+: VERLIES VAN 89,1 MILJOEN EURO IN 1998 

De Franse Canal+ Groep heeft bekend gemaakt over 1998 een netto 
verlies van 28,2 miljoen Euros (62,14 miljoen gulden) te hebben gemaakt. 
In 1997 draaide de Franse betaal-tv onderneming nog met een netto 
winst van 233 miljoen Euro (circa 513 miljoen gulden). Zonder 'bijzondere 
onderdelen' bedroeg het verlies over 1998 89,1 miljoen Euro 
(196,35 miljoen gulden). De omzet van de Canal+ Groep bedroeg in 
1998 2,5 miljard Euro (5,5 miljard gulden). Op 18 en 19 maart zal 
Canal+ meer bekendmaken over haar verliescijfers, waaronder de 
uitsplitsing van diverse bedrijfsonderdelen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
SES DRAAIT 10,9 % MEER WINST 

Société Européenne des Satellites (SES), operator van de Astra satellieten 
heeft over het jaar 1998 10,9 % meer winst gemaakt ten opzicht van 1997. 
Dit heeft het Luxemburgse bedrijf, dat ook op de Luxemburgse en Londense 
beurs genoteerd staat, afgelopen week bekend gemaakt. De winst bedroeg 
176,2 miljoen Euro (388,3 miljoen gulden) op een omzet van 516 miljoen Euro 
(1,13 miljard gulden), die 15,3 % steeg. Aandeelhouders zal na goedkeuring 
een divident van 2,26 Euro worden uitgekeerd (4,98 gulden). Het afgelopen 
jaar ging SES naar de beurs en werd de tweede satellietpositie op 28,2 graden 
Oost ten behoeve van het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor het eerst ingezet. 
De start van SKY Digital op 28,2 graden Oost (op de Astra 2A), de lancering 
van de Astra 1G, de start van het Poolse Wizja TV pakket, vernieuwing 
van contracten met Duitse commerciële omroepen, de start van Astra-Net 
en de omvorming van ESM (European Satellite Multimedia) tot SES Multimedia 
waren volgens SES speerpunten van 1998. Medio januari 1999 kocht SES 
indirect een aandeel van 34,13 % van de Aziatische satellietoperator AsiaSat, 
waarmee het dit jaar hoopt tot een verdere samenwerking te komen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BELGISCH MEDIANIEUWS: 

CANVAS REIKT DOCUMENTAIREPRIJS UIT AAN 'DIVORCE IRANIAN STYLE' 

De Vlaams-Belgische publieke omroep VRT heeft de Canvasprijs 
1999 uitgereikt aan de Britse documentaire "Divorce Iranian 
Style" van Kim Longinotto en Ziba Mir Hosseini. 
De Canvasprijs, vernoemd naar de gelijknamige tv-zender, is 
bestemd voor de beste internationale documentaire van het 
Gentse documentaire filmfestival Viewpoint. 
"Divorce Iranian Style" toont de tegenstand en de problemen 
die Iraanse vrouwen ondervinden als zij in de rechtbank een 
echtscheiding willen afdwingen. De winnende documentaire zal 
binnenkort op VRT-Canvas worden uitgezonden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CARRE D'OR AAN TMF VLAANDEREN UITGEREIKT 

Op maandag 8 maart jl. werden in Discotheek Carré te Willebroek de 
jaarlijkse "Carré D'Or" awards uitgereikt. "Carré D'Or" is een prijs 
die de uitbaters van de discotheek jaarlijks uitreiken aan personen, 
bedrijven of instellingen die zich op een welbepaalde manier hebben 
weten te onderscheiden. Of om het met de woorden van Carré te 
zeggen: "Carré D'Or 1999, als dank geschonken aan The Music 
Factory Vlaanderen voor de muzikale vernieuwing in Vlaanderen en de 
toepasselijke persaankondiging in Carré". Andere gelijkaardige prijzen 
werden uitgereikt aan o.a. de Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), 
Radio Donna en Mercedes-Benz. (Bron: TV Corner) 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
INTERNET MEDIANIEUWS 

CASEMA GEEFT ABONNEMENTSGELD KABELINTERNET TERUG 

In navolging van Telekabel heeft Casema eveneens aangekondigd abonnementsgeld 
te zullen terugstorten. Het gaat daarbij om abonnees die in maart hun kabelinternet 
abonnoment opzeggen. Deze abonnees krijgen hun abonnementsbijdrage over deze 
maand retour. Casema wil met dit gebaar ontevreden klanten de mogelijkheid 
geven makkelijker het abonnement te kunnen opzeggen. Casema is daarnaast 
bezig met de mogelijkheid tot het creeëren van een sneller soort Internet via de 
kabel. Casema reageert hiermee op de vele klachten naar aanleiding van lange 
wachttijden van het product Internet via de kabel. Casema biedt sinds 1997 Internet 
via de kabel voor 59,90 gulden per maand. In totaal heeft Casema nu 19.000 
Internetters via de kabel.  (Bron: Haagsche Courant) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
AKN START INTERNETSITES 

Op 21 maart zullen AVRO, KRO en NCRV, allen uitzendende omroepen 
op Nederland 1 van 11.00 uur 's avonds tot 07.00 uur 's morgens op 22 maart 
via www.tvfilm.nl rechtstreeks de Oscaruitreikingen tonen. De nieuwe site is 
onderdeel van TVWeb van de omroepen dat op 21 maart in Media Plaza 
officieel zal worden geopend. TVWeb zal bestaan uit o.a. http://www.tvupdate.nl 
(programmagids gerangschikt op genre, tijd of zender en tv-nieuws), 
http://www.tvmuziek.nl  (met informatie over muziek), http://www.tvkids.nl (voor 
kinderen) en http://www.tvbusiness.nl (zakeninformatie). Daarnaast zullen meer 
sites over onder andere sport, reizen, documentaire, drama en lifestyle aan 
het pakket worden toegevoegd. De bedoeling is dat de sites minimaal 30 keer 
per dag worden voorzien van een update. De internetsites zullen worden onderhouden 
door AKN Internetservice, dat onderdeel is van AKN Programmabladen 
van AVRO, KRO, NCRV en VNU tijdschriftengroep. (Bron: Planet Multimedia) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 

Deze editie bevat bijdragen van Herman van Beek. 

DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

Via E-Mail kan DutchMedia in E-Zine vorm ontvangen worden (Klik registreren), en 
wordt in principe vertraagd op het web gepubliceerd. 

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming 
en overeenstemming van de hoofdredactie (David de Jong). 

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl 
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld. 
----- 
De adverteerders van DutchMedia hebben geen enkele 
invloed op de redactionele inhoud van DutchMedia. 
---- 
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie. 
---- 
DutchMedia E-Zine is een uitgave van en © by De Jong DutchMedia, 1999.

David de Jong
Copyright © [De Jong DutchMedia]. 
Laatste update: 17 maart 1999.