[Kijkcijfers]
DutchMedia
[Luistercijfers]
 
onder hoofdredactie van David de Jong
 
DutchMedia Editie 11/1999 
dinsdag 9 maart 1999

In deze Editie: 

- Voorzichtige acties bij publieke omroepen 
- The Music Factory met nieuwe programmering op 5 april 
- Radio 538 start vacaturebank op Internet 
- VECAI & ECCA: gelijke of geen condities must carry op satelliet en ADSL 
- BVN-TV: vanaf 1 mei 24 uur per dag, betaal-tv in VS 
- Endemol: Europese televisieshow 
- NOS: 'programmaonderbrekende reclame was satirische opmerking' 
- Staatssecretaris De Vries oneens met van der ploeg over FM-frequentieverdeling 
- NPS-symposium: multiculturele radiozender 
- De Vries: 'Kabinet kan bouw zendmasten delta radio niet voorkomen' 
- VPRO-documentaire bekroond op filmfestival San Francisco 
- TROS trekt zich terug uit 'Spel Zonder Grenzen' 
- Wereldomroep: minder WRN, meer eigen distributie 
- IP-directie uitgebreid 
- Intomart breidt aantal huishoudens kijkonderzoek uit met o.a. nieuwe meettechniek 
- TELEAC/NOT programmamaker Bob Loeven overleden 
- Vijf Nederlandse programma's dingen mee naar Gouden Roos 
- Net 5 sluit overeenkomst met JFK.FM 
- Q-Radio: meer R&B en Triphop overdag 
- MBPA biedt kabelexploitanten 'Time Machine' 
- Regionaal Medianieuws: 
   - Provincie Noord-Holland eens over invoering provinciale tv 
   - Amsterdam: A 2000 kondigt eenzijdige verhoging tarief standaardpakket aan 
   - Gemeente Nijmegen: NMa moet tarieven Telekabel onderzoeken 
   - Politie in Den Haag strenger met radiopiraten 
- Belgisch Medianieuws: 
   - Nieuwe Vlaamse commerciële radiostations op satelliet 
   - VRT Studio Brussel vernieuwt zichzelfs 
   - VRT-Radio 2 met eigen nachtuitzendingen 
- Internationaal Medianieuws: 
   - Eutelsat met Duitse 'Hotbird Club' uitzendingen 
   - Canal+/BSkyB fusie van de baan 
- Internet Medianieuws: 
   - UPC schrapt Quicknet uit kabelexploitaties en introduceert Chello  
- Laatste Nieuws: tot september voorlopig geen Dr. Dish @ TV

 
 
 VOORZICHTIGE ACTIES BIJ PUBLIEKE OMROEPEN 

De gezamenlijke omroepvakbonden hebben aangekondigd dat acties 
onvermijdelijk zijn nu de werkgevers van de publieke omroepen 
niet hebben gereageerd op een ultimatum dat de bonden hebben 
gesteld op maandag 8 maart, 24:00 uur. De bonden eisen 6 % loonsverhoging, 
de werkgevers willen niet verder gaan dan 2,75 %. De CAO-onderhandelingen 
waren in een eerder stadium vastgelopen en hebben betrekking over de periode 
medio 1998 tot eind 1999. De acties zijn deze weekvooral gericht zijn op nieuwsuitzendingen, 
waarbij met één minuut vertraging wordt uitgezonden waarin spotjes gedraaid worden. 
Omroep Limburg heeft een aantal uitzendingencompleet vervangen door muziek en spotjes. 
NOS-Teletekst zal een aantal pagina's niet uitzenden waaronder 
enkele beurspagina's. De verwachting is dat als de acties doorgaan komende week 
de acties zullen verharden, waarbij uitzendingen komen te vervallen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
THE MUSIC FACTORY MET NIEUWE PROGRAMMERING OP 5 APRIL 

Op 5 april zal The Music Factory (TMF) een nieuwe programmering introduceren. 
Niet alleen VJ Fabienne de Vries, maar ook Wessel van Diepen en Sylvana Simons zullen 
het muziek tv-station verlaten, zo blijkt uit de nieuwe programmering. Van 
dinsdag t/m vrijdag is voortaan van 22:00 tot 23:00 uur elke dag een hitlijst te zien, 
waaronder de Amerikaanse, Engelse, de Nederlandse R&B en de Nederlandse 
Album hitlijsten. Het programma 'Hitzone' zal komen te vervallen, en op zondagmiddag 
worden vervangen door 'Deja Vu', waarin tachtiger en negentiger jaren muziek te zien 
zal zijn. VJ Daphne Bunskoek zal dinsdag en woensdag de hitlijsten presenteren, alsmede 
'Watch That Video' presenteren, dat bij TMF zal terugkeren. 
 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
RADIO 538 START VACATUREBANK OP INTERNET 

Radio 538 heeft aangekondigd in navolging van een aantal reeds gelanceerde 
producten die de naam van het commerciële radiostation dragen een online 
vacaturebank te hebben opgestart. De vacaturebank, die de naam 538 Jobzzz 
heeft, is samen met The Monsterboard opgezet  en biedt vooral startersbanen, 
stages en afstudeerplekken aan via Internet. De commerciële radiozender 
zegt met de vacaturesite in te spelen op de vraag van jongeren om in korte 
tijd werk te vinden. Radio 538 neemt tevens deel in het marketingconcept 
'Yellow', dat onlangs van start is gegaan. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VECAI & ECCA: GELIJKE OF GEEN CONDITIES MUST CARRY OP SATELLIET EN ADSL 

De Vereniging van kabelexploitanten VECAI heeft op verzoek van de Europese 
Commissie, die onderzoek doet naar de status van must carry-regels in Europa, 
laten weten dat het van mening is dat concurrerende infrastructuren met betrekking 
tot verplichte doorgifte van radio- en tv-stations gelijk behandeld moeten worden. 
Kabelexploitanten hebben thans een verplichting voor de doorgifte van 
Nederland 1, 2 en 3, VRT-TV 1, VRT-Ketnet/Canvas, en lokale en regionale 
publieke tv-zenders indien aanwezig. Voor radio geldt een doorgifteplicht voor 
Radio 1, 2, 3 FM, 4, 5, twee landelijke VRT-radiostations, en de regionale en 
lokale publieke omroep. Daarnaast ziet VECAI de bevoegdheden van 
kabelprogrammaraden (15 tv- en 25 radiostations, waaronder de genoemde 
verplichtingen) ook als 'must carry'. VECAI is van mening dat dit soort 
verplichtingen ook voor Nederlandse satellietoperators (als Canal+) of op 
te starten ADSL projecten moet gelden. Mocht dit niet het geval zijn, dan 
pleit de koepelorganisatie voor opheffing van de must carry regels. Bovendien 
stellen de kabelexploitanten dat een dergelijke regeling enkel van toepassing 
kan zijn op publieke omroepen. Opmerkelijk is dat de kabelorganisatie verder 
van mening is dat de Nederlandse wet inbreuk maakt op het vrije beschikkingsrecht 
van kabelexploitanten. Als het aan de VECAI ligt zou Canal+ dus ook verplicht 
regionale en lokale publieke omroepen moeten doorgeven; iets wat de huidige 
mediawet verbiedt. De European Cable Communications Association (ECCA), 
oftewel de Europese koepelorganisatie van kabelexploitanten is daarnaast 
van mening dat alle must carry regels in de verschillende landen in de Europese 
Unie strijdig is met EU-regelgeving. ECCA heeft bij monde van voorzitter 
Henk de Goede (tevens directeur van de Nederlandse kabelexploitant Casema) 
gezegd dat dit soort regels en andere beperkende regels dienen te worden afgeschaft. 
ECCA wil proberen de Europese Commissie te overtuigen dat must carry regelgeving 
indruist tegen het vrij verkeer van diensten. 
 

Terug naar inhoud van deze editie 
 
BVN-TV: VANAF 1 MEI 24 UUR PER DAG, BETAAL-TV IN VS 

BVN-TV, oftewel Beste van Nederland (een samenwerking van NOS, Wereldomroep, 
VRT en regionale publieke omroepen), heeft aangekondigd per 1 mei 24 uur 
per dag te zullen uitzenden. De uitzendingen zullen met één uur worden uitgebreid 
en 's avonds voortaan om 18:00 uur beginnen. Na 00:00 uur zal de uitzending drie 
keer worden herhaald. De uitzendingen van 18:00 tot 19:00 uur zullen voortaan 
vooral jeugdprogramma's bevatten, waarna voortaan meer ruimte is voor de 
overname van andere programma's na 19:00 uur. De 24-uurs uitzending van 
BVN-TV zal enkel digitaal worden uitgezonden via de Astra 1G (12.574 GHz. H. 
Symb.Rate 22.000 FEC 5/6). De analoge uitzendingen op de Hotbird 1, 
11.283 GHz. V. (die per 1 september worden stopgezet) zullen vanaf 1 mei 
voortaan één uur eerder starten om 18:00 uur. Met het '24-uur' gaan van BVN-TV 
lijken de plannen van de NOS om de 'restzendtijd' te vullen definitief in de ijskast 
verdwenen. BVN-TV biedt haar 24 uur signaal voortaan ook aan buitenlandse 
kabelnetten aan, en zal dit signaal gebruiken ter aanvoer van distributie in 
Noord-Amerika en de Nederlandse Antillen. De aanvoer daarvoor zal 
waarschijnlijk gecodeerd plaatsvinden, aangezien de zender in Noord-Amerika 
waarschijnlijk in een 'betaal-tv' boeket als DISH! (van EchoStar) of DirecTV 
zal plaatsnemen. Volgens Frans van Heteren van de Wereldomroep vinden 
besprekingen over distributie in Noord-Amerika nog plaats, en is nog 
onduidelijk in welk boeket BVN-TV te ontvangen zal zijn. Op de Nederlandse 
Antillen zal de distributie wèl zo goed als gratis zijn, aldus Van Heteren. 
Op de vraag of BVN-TV als publieke omroep de analoge Hotbird 1 
transponder gedurende uitzendloze uren de capaciteit aan erotische aanbieders 
doorverhuurd, antwoordde Van Heteren afwijzend, en sprak enkel van 
'Channel Sharing', wat bij KPN Telecom Broadcast wordt afgehandeld. 
KPN Telecom heeft voor de maand maart opnieuw een contract afgesloten 
met een erotisch getint kanaal dat overdag op de BVN-TV transponder uitzendt 
onder de naam 'Futa TV'. 's Nachts zendt zoals reeds lange tijd het geval is, de 
pornozender Torrid TV (voorhen Rendez-Vous/Eurotica) gecodeerd uit, kort 
na het beëindigen van de BVN-TV uitzendingen om 00:10. KPN Telecom 
Broadcast liet bij monde van Omar Benameur weten dat de restcapaciteit 
op genoemde transponder op de Hotbird 1 doorverhuurd wordt, en dat 
BVN-TV hiervoor toestemming moet geven, en bevestigde het 'channel 
sharing' concept. Overigens zei Benameur verder dat een eerdere uitspraak 
rondom het niet langer aangaan van contracten met aanbieders van erotische 
uitzendingen te voorbarig was, en de operator bij goede afspraken (lees: 
voldoende geld) nog steeds dergelijke contracten afsluit. 

 Terug naar de inhoud van deze editie 
 
ENDEMOL: EUROPESE TELEVISIESHOW 

Het Nederlandse Endemol Entertainment is bezig met de ontwikkeling van 
een pan-Europese televisieshow die nog dit najaar gelijktijdig in 22 Europese 
landen zal worden uitgezonden. De Europese Commissie heeft Endemol een 
startkapitaal van 1 miljoen Euro (circa 2,20 miljoen gulden) gegeven waarmee 
het in samenwerking met Ogilvy PR Worldwide de show zal opzetten. 
Endemol zoekt samen met Ogilvy naar verdere financiers voor de productie, 
distributie en uitzending van de show. De bedoeling is dat het programma 
in een klap meer dan 350 miljoen kijkers kan bereiken. Het thema van het 
programma is de informatiemaatschappij in 1999. Het startkapitaal zal worden 
gebruikt voor het maken van  een proefprogramma en de marketing en verkoop 
van het programma. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NOS: 'PROGRAMMAONDERBREKENDE RECLAME WAS SATIRISCHE OPMERKING' 

Volgens André Matthijsse, persvoorlichter van de NOS, was de opmerking van 
Cees Vis (directeur van de STER) met betrekking tot programma-onderbrekende 
reclame enkel satirisch bedoeld. Cees Vis zei in het reclamevakblad Adformatie 
dat als commerciële tv-stations betaald krijgen voor hun uitzendingen, de publieke 
omroepen zou moeten starten met programma-onderbrekende reclame. Volgens 
Matthijsse heeft de Adformatie-journalist de opmerking van Vis verkeerd begrepen, 
en sprak de directeur van de reclame-organisatie voor de publieke omroepen enkel 
in satirische termen waarbij hij probeerde het idee dat commerciële general interest 
zenders betaald krijgen voor kabeldoorgifte, belachelijk te maken. Binnen 
de publieke omroep, de Raad van Bestuur van de NOS, het ministerie van OC&W, 
of bij de staatssecretaris van Cultuur, Rick van der Ploeg zou het idee van 
programma-onderbrekende reclame geen discussiepunt zijn. 
Volgens Matthijsse onderscheidt de publieke omroep zich juist door de afwezigheid 
van programma-onderbrekende reclame. Overigens zei Vis verder in het interview 
dat de STER in 1998 (volgens voorlopige cijfers) een netto-omzet van 430,3 miljoen 
gulden heeft gerealiseerd, wat een stijging is van 54 miljoen gulden ten opzichte van 
1997. Bruto bedragen deze voorlopige cijfers 508,3 miljoen gulden, waarvan 387,5 
miljoen gulden bij televisie werd binnengehaald met een stijging van 17 % ten opzichte 
van 12 % in de totale tv-markt. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
STAATSSECRETARIS DE VRIES ONEENS MET VAN DER PLOEG OVER FM-FREQUENTIEVERDELING 

Staatssecretaris Monique de Vries van Verkeer en Waterstaat (VVD), belast met het 
frequentiebeleid, heeft gezegd het oneens te zijn met de aankondigingen van 
staatssecretaris Rick van der Ploeg (PvdA) van Cultuur met betrekking tot 
de nieuwe frequentieverdeling in het jaar 2000. Volgens De Vries dienen in totaal 
zeven FM-pakketten te worden geveild zonder voorwaarden. Van der Ploeg kondigde 
aan op basis van een KPMG-rapport 10 pakketten te zullen veilen, waarbij de helft 
aan voorwaarden is verbonden, zoals programmasoort en publiek. Van der Ploeg 
zegt hiermee te willen voorkomen dat er allerlei gelijksoortige radiostations elkaar 
beconcurreren op de FM-band. Staatssecretaris De Vries zei verder op een vorige 
week gehouden VVD-bijeenkomst in Boxtel dat het beheer van de FM-frequenties 
in haar takenpakket zit. De zeven FM-pakketten die De Vries zou willen veilen 
bestaan uit een bereik van minstens 60 %, terwijl Van der Ploeg uitgaat van een 
telkens gelijksoortig bereik van 40 à 45 % van de Nederlanders. Atzo Nicolaï, 
mediawoordvoerder voor de VVD zei eerder bestaande commerciële radiostations 
korting te willen geven op de veiling. De Vries voelt hier echter weinig voor. De 
Vries voelt zich gesteund door de commissie die onderzoek doet naar 
mediaconcentraties, die in een tussentijds advies stelt dat er ongeclausuleerde 
verkoop dient plaats te vinden. De verschillende uitgangspunten van de 
staatssecretarissen lijken een verschil van mening binnen de paarse coalitie 
tussen de PvdA en de VVD. Alleen op het vlak van de 'dubbele dekking' van 
Radio 1 op de middengolf en FM lijken beide staatssecretarissen het eens te zijn: 
deze dient te verdwijnen. Deze maand zullen de voorstellen worden besproken 
binnen de regering. De veiling zal naar verwachting in januari 2000 plaatsvinden, 
waarna de nieuwe verdeling in september 2000 in zal gaan. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NPS-SYMPOSIUM: MULTICULTURELE RADIOZENDER 

De NPS (Nederlandse Programma Stichting) heeft als publieke omroep 
op 4 maart jl. een symposium georganiseerd waarin het de mogelijkheden 
probeerde te verkennen voor een multicultureel landelijk publiek radiostation 
dat vooral gericht is op jongeren. Discussie vond plaats over hoe een dergelijke 
zender zou moeten worden opgezet, en wat zo'n zender zou moeten uitzenden. 
In Europa en daarbuiten zijn reeds vele multiculturele radiostations actief, 
waarbij soms een alles-in-een zender bestaat of allerlei aparte zenders voor 
diverse bevolkingsgroepen, zoals in Frankrijk. Uit discussies bleek dat er 
onenigheid bestaat over wat een dergelijke zender zou moeten uitzenden. Op 
muziekvlak wordt vooral gepleit voor wereldmuziek en onbekende (pop)muziek 
uit andere streken. Qua informatie zou een dergelijk radiostation meer aan moeten 
sluiten bij de belevingswereld van wat tijdens het symposium 'urbans' werd 
genoemd. Dat het woord multicultureel uit vele subculturen bestaat, bewezen 
vele discussies tijdens het symposium. Een algeheel beluisterbaar radiostation 
voor allerlei bevolkingsgroepen lijkt een moeilijke opgave. Uit het symposium bleek 
verder dat de publieke omroep als instituut (van iedereen, voor iedereen), weinig 
tot geen aandacht besteed aan multiculturele jongeren. Hans van Beers, lid 
van de Raad van Bestuur van de NOS bevestigde dit door aan te geven dat 
er binnen de Hilversumse contreien weinig medelanders werken. Verschillende 
mensen in de zaal voelden zich zelfs door de Hilversumse omroepen afgewezen, 
ondanks eerdere toezeggingen vanuit de politiek. Ook over het mogelijk 
implementeren van multiculturele programma's binnen de bestaande publieke 
radiozenders leek door de deelnemers nauwelijks als een serieuze optie 
te worden beschouwd. Van Beers bevestigde dit door de formattisering aan 
te halen, waarbij elke radiozender een eigen programmasoort dient te brengen. 
De NPS riep op om de horizontalizering binnen de Hilversumse radiozenders 
tot een halt te brengen. Als er een nieuwe zender zou komen is onduidelijk 
hoe deze een plaats zou krijgen in het huidige radiobestel. Alle publieke omroepen 
zouden dan op één lijn moeten komen, waarbij tevens de politiek zich voorstander 
moet tonen. Mogelijk is er een opening bij de discussie over de noodzaak van 
Radio 3 mogelijk. Staatssecretaris Rick van der Ploeg (Cultuur) heeft eerder 
verklaard een plan voor een multiculturele radiozender te zullen meenemen bij 
de herverdeling van radiofrequenties in januari 2000, die in september van datzelfde 
jaar zal ingaan. Aan het symposium was het project Radio Nu gekoppeld, waarbij 
aanstormend talent programmavoorstellen konden uitvoeren die als voorbeeld 
zouden dienen voor een multicultureel radiostation die via een Amsterdamse 
FM-frequentie werden uitgezonden en daarnaast gedurende een week ook 
's nachts via Radio 5. Op NPS-Webradio (http://www.nps.nl/webradio) zijn 
de programma's nog steeds te beluisteren. Aan het symposium namen o.a. 
vertegenwoordigers van lokale multiculturele uitzendingen, de publieke omroep, 
Radio Nu-programmamakers, de directeur van het Algerijnse radiostation 
Beur FM uit Frankrijk, en multiculturele muzikanten deel. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
DE VRIES: 'KABINET KAN BOUW ZENDMASTEN DELTA RADIO NIET VOORKOMEN' 

Het kabinet kan niet voorkomen dat Delta Radio twee zendmasten van 400 
meter hoog gaat bouwen op 35 kilometer uit de kust van Zeeland. Dat zei 
staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat, donderdag in de 
Tweede Kamer. Volgens de staatssecretaris zijn er "verwachtingen gewekt" 
bij het commerciële radiostation. Als er nu nieuwe voorwaarden worden 
gesteld aan het bouwen van de masten, kan de overheid een forse 
schadeclaim tegemoet zien. Omdat de zendmasten worden 
gebouwd buiten de territoriale wateren van Nederland - tot twaalf mijl 
uit de kust - kan ze de Nederlandse voorwaarden niet toepassen. Om te 
voorkomen dat er meer zendmasten of windmolens komen op het continentale 
plat, het gebied buiten de territoriale wateren, wil de Vries wel 
snel nieuwe regels introduceren. Deze regels moeten de Nederlandse 
overheid meer zeggenschap geven over het gebied buiten de twaalfs-mijl 
zone. Delta Radio heeft zelf een milieu-onderzoek gedaan en is in 
afwachting van een rapportage over mogelijke storing van scheep- en 
luchtvaart. Geeft dit geen problemen, dan moet De Vries in juni een 
vergunning afgeven en kan de bouw beginnen. De Tweede Kamer heeft zich inmiddels 
zo goed als neergelegd bij de bouw van de zendmasten. (Bron: NRC Handelsblad/ANP) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VPRO-DOCUMENTAIRE BEKROOND OP FILMFESTIVAL SAN FRANCISCO 

De VPRO-documentaire 'Lisdoonvarna - Lourdes of Love' zal op het 
internationaal filmfestival van San Franciso in de categorie Society & Culture 
de tweede prijs uitgereikt krijgen. Dit heeft de NOS onlangs bekend gemaakt. 
Lisdoonvarna - Lourdes of Love is een documentaire over drie Ierse vrijgezellen 
die wonen aan de dunbevolkte en onherbergzame westkust van de Ierse Republiek. 
De uitreiking van de prijs (een Silver Spire) vindt plaats tijdens het festival dat van 
22 april tot 6 mei in San Francisco zal worden gehouden. 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
TROS TREKT ZICH TERUG UIT 'SPEL ZONDER GRENZEN'   

De TROS heeft aangekondigd te stoppen met de deelname in 'Spel zonder grenzen'. 
Volgens de publieke omroep zijn de kosten voor deelname in de Europese productie, 
door het terugtrekken van de sponsor te hoog geworden. Twee jaar geleden kwam 
het spektakel na lange tijd van afwezigheid terug op de buis. De kosten 
van de productie bedragen anderhalf miljoen gulden. De NOS wil de TROS 
niet te hulp schieten omdat het spelprogramma 'niet bij uitstek publiek' wordt 
gezien. Bob Bremer, zendercoördinator van Nederland 2, zoekt nu naar een 
ander amusementsprogramma om het 'gat' in de programmering te dichten. 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
WERELDOMROEP: MINDER WRN, MEER EIGEN DISTRIBUTIE 

Radio Nederland Wereldomroep, heeft bij monde van Rocus de Joode 
gezegd de Engelstalige uitzendingen meer via eigen middelen te 
distribueren, en minder via WRN (World Radio Network) te zullen verspreiden. 
De 'feed' op het WRN signaal ten behoeve van Zuid-Afrika op de Asiasat 2 en 
Intelsat 707 zal vooralsnog worden gecontinueerd. Daarnaast blijft de 
Wereldomroep samenwerken met de BBC, Deutsche Welle en Radio 
France Internationale in een experimenteel project waarbij de 
Verenigde Staten 's nachts op National Public Radio wordt uitgezonden. 
Volgens De Joode is er in andere werelddelen nauwelijks interesse in 
directe ontvangst van de Nederlandse Wereldomroep uitzendingen via 
WRN, dat een concept hanteert waarbij telkens een andere internationale 
omroep te horen is. Ten behoeve van verspreiding van het 'eigen' signaal 
zet de Wereldomroep voortaan eigen distributie in, waarbij meer 
(C-band) satellietcapaciteit wordt gebruikt ter aanvoer van de signalen 
voor heruitzending, zoals ABC NewsRadio in Australië en CBC 
in Canada doen. Per 28 maart zal de Wereldomroep de gehuurde RealAudio 
capaciteit bij WRN op Internet ten behoeve van een aantal Engelstalige 
uitzendingen onderbrengen op de eigen Wereldomroep site. Hiertoe zal 
de Wereldomroep de archiefmogelijkheden op de eigen site uitbreiden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
IP-DIRECTIE UITGEBREID 

Met ingang van 1 maart is de directie van IP Nederland uitgebreid met 
Ton Rozestraten (marketing en verkoop spot) en Ricardo van Amerongen 
(verkoop non spot en radio). Dick van der Graaf, algemeen directeur, en 
Wouter van Kan (finance en operations) waren al directielid bij de 
reclameverkoopmaatschappij van de Holland Media Groep (HMG). Rozestraten en Van 
Amerongen waren reeds werkzaam bij IP. Daarnaast maken ook Michel van der 
Voort (manager sales optimalisation) en Jacqueline Hekkers (manager 
communicatie & pr) deel uit van de bedrijfsleiding. 
(Bron: Adformatie) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
INTOMART BREIDT AANTAL HUISHOUDENS KIJKONDERZOEK UIT MET O.A. NIEUWE MEETTECHNIEK 

Intomart heeft het aantal huishoudens dat deelneemt aan het panel van het 
Continu Kijk Onderzoek (CKO), met 300 uitgebreid. De uitbreiding van het 
aantal huishoudens was volgens Intomart en de opdrachtgevers mede 
noodzakelijk door uitbreiding van het aantal tv-stations. In januari zijn reeds 
250 extra huishoudens voorzien van reguliere meetapparatuur. Gedurende 
deze maand worden 50 huishoudens voorzien van 'picture-matching' meters. 
Deze meters die gebaseerd zijn op een nieuwe techniek die door het 
CommonTech Centre is ontwikkeld, zijn in staat zenders zelf te detecteren, 
ongeacht welke infrastructuur voor tv-kijken wordt gebruikt (analoge/digitale 
kabel, ether of satellietontvangst). Hierbij wordt telkens een vergelijking gemaakt 
tussen een moederbestand bij Intomart en de afgestemde zender bij de 
deelnemende huishoudens. Onderzoeksbureau Intomart zei de nieuwe 
onderzoeksmethode als oplossing te zien voor het CKO bij de toekomstige 
overgang van analoge naar digitale ontvangst en de daarbij behorende 
verschillende infrastructuren waarmee tv-signalen worden ontvangen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
TELEAC/NOT PROGRAMMAMAKER BOB LOEVEN OVERLEDEN 

Programmamaker en presentator Bob Loeven van Teleac/NOT is woensdag 
op 59-jarige leeftijd overleden. Loeven, die al langer ziek was, stond bekend als 
het "gezicht" van Teleac/NOT. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VIJF NEDERLANDSE PROGRAMMA'S DINGEN MEE NAAR GOUDEN ROOS 

Vijf programma's van de publieke omroepen dingen dit jaar mee naar de 
Gouden Roos van het televisiefestival van Montreux, dat dit jaar van 22 
tot en met 27 april zal worden gehouden. Het is voor het eerst dat er zoveel 
programma's uit Nederland in de verschillende categorieën zijn opgenomen. 
De KRO en de NPS vaardigen beide twee programma's af. De KRO is 
Vertegenwoordigd met 'Toen was geluk heel gewoon' en 'Het gevoel van....'. 
'Single Luck', een NPS-programma over een wereldhit en haar maker(s), 
concurreert direct met 'Lalala Live' van Bart Peters. Beide programma's zitten 
de categorie Music. In de categorie Arts & Specials zit het NPS-programma 
'Sinfonia'. De winnaars in de diverse categorieën worden beloond met 
een Zilveren Roos. De Gouden Roos is voor het beste programma van alle 
categorieen. Vorig jaar was Papa Razzia, een oudejaarsshow van Freek de 
Jonge, de enige Nederlandse genomineerde. Een prijs zat er destijds niet 
in. (Bron: ANP) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
NET 5 SLUIT OVEREENKOMST MET JFK.FM 

Net 5, de nieuwe commerciële zender van SBS 6, die op 1 maart jl. 
van start ging, heeft een accoord gesloten met de commerciële radiozender JFK FM. 
De radiozender van de Arcade Media Groep zal voortaan tussen 07:00 en 15:00 uur 
tijdens de beelden van de tekst-tv service NieuwsNet 5 te horen zijn. Net 5 onderbreekt 
de uitzendingen met (video)reclame. Volgens JFK.FM is er sprake van een samenwerking, 
waarbij zolang Net 5 's morgens en in de voormiddag niet uitzendt, JFK.FM te horen is. 
Indien de commerciële tv-zender met eigen uitzendingen komt, zal het audiosignaal 
van JFK.FM komen te vervallen. De televisiezender en het radiostation dat vooral jazz 
en funky muziek uitzendt, passen de twee bij elkaar, omdat dezelfde doelgroep 
wordt aangesproken (hoger opgeleiden), waarbij de muziek goed bij de beelden past 
zonder een irritante factor te vormen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
Q-RADIO: MEER R&B EN TRIPHOP OVERDAG 

Volgens Reclameweek scherpt het commerciële radiostation Q-Radio, 
dat via de middengolf (1224 kHz) en kabel te ontvangen is, aangekondigd 
overdag voortaan meer R&B en triphop muziek te zullen uitzenden. 
Volgens Peter Jansen, directeur van het radiostation, zal het format enigszins 
worden aangescherpt, maar blijft de nadruk liggen op wereldmuziek die 
nergens anders te beluisteren is. Onlangs heeft het radiostation Ronald van 
der Meijden, die afkomstig is van Sun FM aangetrokken als commercieel 
directeur. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
MBPA BIEDT KABELEXPLOITANTEN 'TIME MACHINE' 

MBPA (Marketing Bureau voor Programma Aanbieders), vertegenwoordiger 
van o.a. Discovery Channel en CNE (Chinese News & Entertainment) heeft 
aangekondigd over enige tijd kabelexploitanten een 'Time Machine' aan te zullen 
bieden. Een Time Machine, is een apparaat dat tv-uitzendingen kan opnemen, 
en vertraagd of op een ander tijdstip kan uitzenden op dagelijkse basis. MBPA 
zal een dergelijk apparaat aanbieden om de uitzendingen van CNE volledig te 
kunnen laten doorgeven door kabelexploitanten, die de Chinese zender thans 
veelal tussen 01:00 en 03:00 uur gedeeltelijk doorgeven. MBPA geeft kabel- 
exploitanten de suggestie CNE middels de Time Machine op de uitzendloze 
uren van Discovery, van 03:00 tot 09:00 uur door te geven. CNE zelf 
zendt sinds afgelopen zomer dagelijks tussen 21:00 en 03:00 uur uit. Door 
het door de kabelexploitanten in tijd vertragen van de uitzendingen kan de zender 
alsnog volledig worden doorgegeven, zonder dat een apart tv-kanaal in het leven 
wordt geroepen (mits Discovery wordt doorgegeven). 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
REGIONAAL MEDIANIEUWS: 

PROVINCIE NOORD-HOLLAND EENS OVER INVOERING PROVINCIALE TV 

De Provincie Noord-Holland vindt dat de provincie een provinciale 
publieke tv-omroep moet krijgen. Daarmee is Noord-Holland de op één na laatste 
provincie die met een provinciale zender start (Utrecht heeft thans eveneens 
geen provinciale tv-zender). Het is de bedoeling dat de uitzendingen tijdens 
het jaar 2000 van start zullen gaan. De provincie Noord-Holland zal op korte termijn 
een businessplan opstellen voor publieke regionale televisie in de jaren 
2000 en 2001. Op basis van dit plan maakt de provincie een voorstel voor 
een in principe publiek model van regionale televisie. Dat gebeurt in 
samenwerking met de publieke zendgemachtigde Stichting Regionale Omroep 
Noord-Holland en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Welzijn. Basis 
voor dit voorstel is de huidige Mediawet en een verdubbeling van de 
provinciale bijdrage door het ministerie. De provincie vindt dat regionale 
televisie in de toekomst uit rijksmiddelen moet worden betaald. Eerder 
liet AT 5 zich positief uit over de vorming van een regionale zender, waarbij 
de Amsterdamse lokale zender een prominente rol zou gaan spelen. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
AMSTERDAM: A 2000 KONDIGT EENZIJDIGE VERHOGING TARIEF STANDAARDPAKKET AAN 

De Amsterdamse kabelexploitant A 2000 wil de prijs van het standaardpakket 
verhogen van 16,52 tot 19,90 gulden. Dat is een verhoging met 20 %. Dit maakte 
de kabelexploitant bekend in een advertentie in verschillende kranten. De gemeente 
Amsterdam zegt zich 'overdonderd' te voelen door de advertentie, en stelt dat de 
aankondiging tegen de afspraken in geplaatst is. Volgens A 2000 is de advertentie 
juist geplaatst om geruchten te ontzenuwen, en was de advertentie niet als drukmiddel 
bedoeld. Eerder ging de gemeente Amsterdam accoord met een kleinere verhoging 
teneinde de zenders CNN, MTV, Eurosport en Discovery Channel weer terug te 
krijgen op de kabel. De verhoging is veel groter dan was overeengekomen, zo liet 
wethouder Van der Giessen in een artikel in Het Parool weten. A 2000 zegt in 
het jaar 2000 te willen komen met digitale kabeldecoders, en het basispakket terug 
te brengen naar 15 zenders voor circa 15 gulden. Zenders zullen dan in keuzepakketten 
worden aangeboden. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
GEMEENTE NIJMEGEN: NMa MOET TARIEVEN TELEKABEL ONDERZOEKEN  

Een onafhankelijke instantie als de Nederlandse Mededingingsautoriteit 
(NMa) moet de tarieven die de kabelexploitant Telekabel hanteert, 
doorlichten. Dat vindt de gemeente Nijmegen. Al enige tijd probeert de stad 
inzicht te krijgen in de wijze waarop de tarieven van Telekabel tot stand 
komen. De gemeente heeft diverse keren brieven met een verzoek om 
opheldering geschreven maar tot op heden geen enkele reactie van Telekabel 
gekregen. Aanleiding voor de vraag tot onderzoek door het Nijmeegse 
college van B&W is de voortdurende brievenstroom van Nijmegenaar 
R. Essers. Die bestookt de gemeente al enkele jaren met brieven over 
de wijze waarop gemeente en Telekabel met de exploitatie van het 
kabelnet omgaan. Het Nijmeegse kabelnet werd enkele jaren geleden 
verkocht aan Telekabel en is thans volledig in handen UPC (United 
Pan-Europe Communications) dat tevens 50 %-aandeelhouder is 
van de Amsterdamse kabelexploitant A 2000). Volgens de Nijmegenaar 
heeft Telekabel de afgelopen twee jaar onterecht 3,4 miljoen gulden van 
abonnees geïnd door verhoging van de tarieven. Mocht blijken dat de 
NMa van mening is dat de tarieven ten onrechte zijn verhoogd, dan is 
Telekabel verplicht om de prijzen alsnog te verlagen. 
(Bron: de Gelderlander) 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
POLITIE IN DEN HAAG STRENGER MET RADIOPIRATEN 

De Haagse politie heeft twee mensen aangehouden bij een inval bij het 
vrije radiostation Radio Centraal, zo berichtte de Haagsche Courant de afgelopen 
week. Daarbij werd ook o.a. de zendmast van Radio Centraal, die geruime 
tijd als piraat in Den Haag uitzendt in beslag genomen. Beide mannen zouden 
vrijdagmiddag zijn vrijgelaten. De officiële reden tot arrestatie is onduidelijk. 
In de afgelopen maanden werden door de politie met de RDR invallen gedaan 
waarbij telkens de zendapparatuur in beslag werd genomen. Volgens 
een medewerker van piraat zouden adverteerders onlangs door de 
politie benaderd, met een brief waarin gesteld werd dat adverteerders 
zes jaar cel en boete van 100.000 riskeren indien ze langer meewerken 
aan illegale radio-activiteiten. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
BELGISCH MEDIANIEUWS: 

NIEUWE VLAAMSE COMMERCIELE RADIOSTATIONS OP SATELLIET 

De afgelopen maanden zijn meerdere Vlaamse commerciële radiostations van start 
gegaan. Daarbij gaat het om TopRadio, C-Dance, Radio Magdalena, en S&Si Hitmix 
TopRadio zendt vooral (gepresenteerde) hitgevoelige muziek uit, en is het radiozusje 
van VTM, en maakt deel uit van de Vlaamse Media Maatschappij. TopRadio is te 
vinden op de Kopernikus 2 (28,5 graden Oost), 12.506 GHz. V. Symb.Rate 5632 
FEC 3/4 Audio PID (dec.) 4133 (Stereo). Op Internet is TopRadio te vinden 
middels http://www.topradio.be C-Dance is een radiostation dat zich richt op 
vooral dance-muziek en party's. Het radiostation, dat zichzelf ook in 
Nederland voor herverspreiding ter beschikking stelt, is op dezelfde 
frequentie te vinden als TopRadio, zei het op Audio PID (dec.) 
4134 (mono) en op Internet via http://www.c-dance.be 
Radio Magdalena zendt met vooral 'gouwe ouwen' ook op dezelfde frequentie uit, 
met audio PID (dec.) 4135 (mono). De zender is op Internet te vinden op 
http://www.radiomagdalena.be S&Si Hitmix (uit gesproken als Essentie hitmix) 
zendt non stop hitmuziek uit via de Intelsat 605 op 27,5 graden West, 11.474 GHz. 
H. Symb.Rate 17.981 Symb.Rate 17.981 FEC 3/4 Audio PID (dec.) 651 (Stereo). 
De website van deze zender is te vinden op http://www.essentie.be 
Overigens is S&Si van plan om in de nabije toekomst met meer non-stop radiozenders 
te komen, zoals een non-stop easy listening station (naar het voorbeeld van SKY Radio?), 
een non stop 'gouwe ouwen' radiozender, en een non stop muziekzender met Vlaamstalige 
muziek. De Vlaamse versie van Radio 538 is vooralsnog niet te ontvangen voor particuliere 
schotelbezitters. De Vlaamse mediawet verbiedt vooralsnog nationale commerciële radiostations 
via de ether. C-Dance en TopRadio bieden hun zender als 'ketenradio' aan via de satelliet, 
waardoor een aantal uur per dag lokale vensters de zender vullen. Op S&Si maken de 
genoemde zenders gebruik van de capaciteit van de commerciële tv-zender VT4. Deze 
zender bevestigde dat het nog tot 1 april 2000 een contract heeft met Deutsche Telekom, 
en op dezelfde wijze zal blijven uitzenden (ongecodeerd) als de Astra 2B rond de zomer 
de uitzendingen van de Kopernikus 2 zal overnemen. VT4 is thans aan het bekijken of 
het elders goedkoper is de uitzendingen onder te brengen en is bezig met 'transpondershoppen', 
en heeft niet de intentie gecodeerd uit te zenden. VT4 gebruikt het satellietsignaal enkel 
ter aanvoer van kabelnetten, en heeft vanwege het grote aantal op de Astra en Eutelsat 
afgestelde schotels geen interesse in huur op genoemde satellieten. De uitzendingen op 
de Astra 2B, die voornamelijk ten behoeve van het Britse SKY Digital boeket wordt 
ingezet, zijn vanwege een afwijkende Symbolerate niet te ontvangen door SKY 
Digital-kijkers. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VRT STUDIO BRUSSEL VERNIEUWT ZICHZELF

De publieke Vlaams-Belgische radiozender Studio Brussel van de VRT, 
die overwegend veel alternatieve muziek uitzendt, heeft een restyling
aangekondigd. Op 1 april zal de zender volgens eigen zeggen 'snediger,
jonger en kritischer' worden, zonder daarbij te 'zwaar op de hand' te worden.
Op muziekgebied zegt de zender zonder oog of oorkleppen te werken, en
geen genrebeperkingen te kennen. Een lifestyle en cultuurmagazine zal met
Lieven Vandenhaute onder de titel 'Republica' voortaan de plek innemen van 
'Frituur Victoria', en het populaire woensdagmiddagprogramma 'Hallo Hautekiet' 
zal worden vervangen door 'FAQ' (met antwoorden op prangende vragen) en 
'Arrest' (interactief muziekprogramma voor 'stout jong volk'). De vooravond
zal bestaan uit Pulse (19:00 uur), waarin Jeroen Roppe demo's, interviews
en livefragmenten ten gehore laat brengen. De genreprogrammering, waarbij
elke avond een ander genre te horen is zal van 21:00 tot 23:00 te horen blijven,
met Roots 66 op maandag (van rock & roll tot country en swing, met Mark 
Lefever), Globo (wereldmuziek met Chantal Pattyn) op dinsdag, Metalopolis
op woensdag (metal met Ayco Duyster), Teknoville op donderdag (tekno met
Rudy Ackaert en Kevin Major), en EX-IT op vrijdag van 19:00 tot 22:00 
(met dansbare funk, hip-hop, disco, soul, house, etc. met Mies Meulders),
waarna 'Alles Op 10' rockmuziek brengt met Tom Coninx. 's Avonds brengt
Studio Brussel voortaan op werkdagen Luc Janssen die ook voor VPRO 
Radio 3 werkt met het programma 'Onrust'. In het weekend is het bekende
programma 'Krapuul de Lux' te horen, en verder een aantal andere
gespecialiseerde programma's, over o.a. reizen, experimentele muziek, 
undergroundmuziek en nachtelijke vergaderingen over leven en muziek.
Eind oktober werd Jan Hautekiet (presentator 'Hallo Hautekiet') benoemd 
tot nieuw nethoofd van de zender die deze veranderingen heeft aangekondigd.
De bedoeling is dat Studio Brussel na 1 april de website (http://www.studiobrussel.be)
verder zal inzetten voor informerende en interactieve doelen. Studio Brussel is in
Zuid-Nederland en Vlaams-België via de ether te ontvangen, naast kabeldistributie,
en wordt door velen als het enige publieke etheralternatief voor de Nederlandse
Radio 3 gezien.

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
VRT-RADIO 2 MET EIGEN NACHTUITZENDINGEN 

De Vlaamse krant 'De Morgen' heeft bekend gemaakt dat VRT Radio 2 
vanaf 15 maart voortaan eigen nachtuitzendingen zal verzorgen en VRT 
NachtRadio zal komen te vervallen. NachtRadio vervulde bij de 
Vlaams-Belgische publieke omroep sinds 1989 de functie van verzorger 
van nachtuitzendingen op alle VRT-radiozenders. De klassieke zender 
van VRT, Radio 3 begon enkele jaren geleden met eigen klassieke 
nachtuitzendingen, onder de titel 'Nachtegaal'. Studio Brussel volgde vorig 
jaar, waarna enkele weken geleden ook Radio Donna met eigen 
nachtuitzendingen startte. VRT Radio 1 zal zolang daar geen eigen 
nachtuitzendingen zijn, de uitzendingen van VRT Radio 2 overnemen, 
wat ook voor VRT-Radio Vlaanderen Internationaal op 
satelliet geldt. 
 
Terug naar de inhoud van deze editie 
 
INTERNATIONAAL MEDIANIEUWS: 

EUTELSAT MET DUITSE 'HOTBIRD CLUB' UITZENDINGEN 

Eutelsat is begin maart begonnen met Duitstalige 'Hotbird Club' uitzendingen. 
Tot en met 14 april zal elke woensdag om 12:00 uur een nieuwe aflevering te zien 
zijn waarin op thematische wijze aandacht wordt besteed aan satellietontvangst 
en Eutelsat. Ontvangstapparatuur, techniek en handelsinformatie wordt daarbij 
aan de orde gesteld. De uitzendingen zijn voornamelijk bedoeld voor handelaren 
en zijn digitaal te ontvangen via de Hotbird 5, 12.731 GHz. H. Symb.Rate 20.000 
FEC 2/3. Analoog is de uitzending via de Hotbird 5, 11.093 GHz. H. te ontvangen. 
De uitzendingen worden telkens in carousselvorm herhaald tot de volgende uitzending 
een week later. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
CANAL+/BSkyB FUSIE VAN DE BAAN  

Besprekingen over een fusie tussen de Franse Canal+ Groep en het Britse 
BSkyB zijn stopgezet, nadat Canal+ de eisen voor verdere besprekingen 
kenbaar had gemaakt. De eisen bestonden uit eisen die vooral de 'Franse 
macht' moest benadrukken in de te vormen alliantie. Zo wilde Canal+ 
dat het zelf een Frans bedrijf zou blijven met Vivendi (dat 34 % bezit) als 
aandeelhouder. Canal+ stelde verder dat het bedrijf een 'dominante positie' 
dient in te nemen in het management van het te vormen bedrijf, en een 
alliantie de huidige aangegane verplichtingen met betrekking tot Frankrijk 
en Europa dient te handhaven op cultureel en creatief vlak. Pierre Lescure 
(directeur Canal+ Groep) en Rupert Murdoch (directeur en grootaandeelhouder 
van News Corp. dat 40 % van BSkyB bezit) hebben hier op 3 maart jl. over 
gepraat, maar nog dezelfde dag meldde Canal+ dat zolang de eisen niet 
worden ingewilligd door BSkyB, er geen gespreksonderwerp is. Daarmee 
lijkt BSkyB door Canal+ op zijn plek te zijn gewezen, nl. het Verenigd 
Koninkrijk. De Franse overheid sprak eerder haar bezorgdheid uit over 
de entree van Murdoch in Frankrijk en in Italië, waar Murdoch's News Corp. 
Europe reeds enige tijd een entree probeerde te maken wordt Murdoch 
niet verwelkomd. Enkele weken geleden werden de 
besprekingen erkend, maar in geen van de persberichten werd gesproken van 
een 'fusie', maar van de vorming van een alliantie. Door het afblazen hiervan 
kunnen mededingingswatchers geruster zijn dat er geen Europese monopolie 
zal ontstaan in de vorm van BSkyB/Canal+, zei het dat op continentaal Europa 
Canal+ een dominante positie inneemt en in het Verenigd Koninkrijk een dergelijke 
rol aan BSkyB is toebedeeld. Canal+ zal overigens in Frankrijk voor december in 
eigen land (Frankrijk) een nieuwe licentie moeten verkrijgen voor betaal-tv, aangezien 
de huidige verloopt. Tevens zal de betaal-tv groep contracten moeten vernieuwen met 
filmleveranciers. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 
INTERNET MEDIANIEUWS: 

UPC SCHRAPT QUICKNET UIT KABELEXPLOITATIES EN INTRODUCEERT CHELLO 

UPC (United Pan-Europe Communications) heeft op 25 februari de start 
van Chello Broadband aangekondigd als onderdeel van UPC. Chello 
is de merknaam voor Internettoegang via de kabel op UPC-kabelnetten. 
In Nederland opereert UPC onder de naam United Telekabel, en is vooral 
actief in Noord-Brabant en Gelderland en heeft een 50 % belang in de 
Amsterdamse/Hilversumse kabelexloitant A 2000. De Internetdienst 
is in Nederland in Eindhoven van start gegaan, maar zal over enige 
tijd ook elders worden geïmtrpdiceerd. In Vlaanderen is Chello 
op de kabelnetten van TVD/Radio Public in Leuven en Brussel gestart. 
Eerder sloot UPC overeenkomsten met de Noorse kabelexploitant 
Janco Multicom en Médiaréseaux in Frankrijk voor het gebruik van Chello. 
In Nijmegen zal Telekabel kabelinternetters ter compensatie een maand 
abonnementsgeld terugstorten vanwege de slechte dienstverlening 
van het product Quicknet aldaar. Daarmee wil Telekabel zijn klanten 
schadeloos stellen voor de problemen die zij het afgelopen jaar hebben 
gehad met hun internetverbinding. Sinds mei vorig jaar klagen gebruikers 
over een slechte dienstverlening. De Quicknet Gebruikers Groep die enige 
tijd geleden is opgericht ziet liever meer geld. Twee gebruikers zien de 
restitutie enkel als een fooi en zijn naar de rechter gestapt. Telekabel 
zal in Nijmegen het Quicknet concept binnenkort stopzetten en vervangen 
door Chello. 

Terug naar de inhoud van deze editie 

 
LAATSTE NIEUWS: TOT SEPTEMBER VOORLOPIG GEEN DR. DISH @ TV  

Op het laatste moment is de komende Dr. Dish @ TV uitzending van maart (vrijdag 12 maart) 
geschrapt. Voor meer informatie: zie http://come.to/drdish of de volgende DutchMedia. 

Terug naar de inhoud van deze editie 
 

Deze editie bevat bijdragen van Herman van Beek. 

DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

Via E-Mail kan DutchMedia in E-Zine vorm ontvangen worden (Klik registreren), en 
wordt in principe vertraagd op het web gepubliceerd. 

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming 
en overeenstemming van de hoofdredactie (David de Jong). 

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl 
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld. 
----- 
De adverteerders van DutchMedia hebben geen enkele 
invloed op de redactionele inhoud van DutchMedia. 
---- 
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie. 
---- 
DutchMedia E-Zine is een uitgave van en © by De Jong DutchMedia, 1999.

David de Jong
Copyright © [De Jong DutchMedia]. 
Laatste update: 11 maart 1999.